Quick Sign In:  

Forum: Dutch Forum

Topic: De zoektocht gaat verder ..... Native Instruments - Audio 8 DJ - Page: 2

This part of topic is old and might contain outdated or incorrect information

hoi william, je lijkt ook geen geluk te hebben de laatste tijd.
latency problemen kunnen heel veel oorzaken hebben, dat de latenxy hoger wordt als vdj in gebruik is kan logisch zijn omdat dan pas de audio componenten aangesproken worden, maar het zou niet moeten, bij mij veranderd er helemaal niets aan de latency als ik vdj aanzet.



de cpu meter slaat ook (bijna) niet uit.
nu gebruik ik wel een vaste pc en geen laptop, maar dat zal ik ook nog even proberen.
[EDIT] ook de laptop blijft dik onder de groene lijn en geeft eigenlijk een beetje hetzelfde beeld weer.


shared memory op een laptop is bijn a altijd aanzwezig. op een videokaart zit ook altijd geheugen. nu heeft een laptop enkel een videokaartchip ingebouwd op het moederbord. het geheugen dat normaal voor het systeem wordt gebruikt, wordt bij een laptop deels gereserveerd voor de videobewerking. dit gedeelte verdwijnt dus bij het "normale" geheugen.
hoe meer geheugen je dus reserveert voor de videokaart, des te minder is er over voor de rest van het systeem.

je zal nu moeten gaan kijken waar de latency vandaan komt. koppel eerst de externe geluidskaart los en gebruik de interne geluidskaart van je laptop. kijk wat de latency nu doet. als het nu weg is, dan moet je het probleem in de richting van je externe kaart zoeken of de usb poorten. is het nu nog aanwezig, dan heeft het geluid er niets mee te maken en is er iets niet in orde in je systeem.

test dit eerst, dan hoor ik het wel weer
 

Posted Wed 08 Dec 10 @ 3:35 am
wilbergPRO InfinityMember since 2009
s.waterreus wrote :

shared memory op een laptop is bijn a altijd aanzwezig. op een videokaart zit ook altijd geheugen. nu heeft een laptop enkel een videokaartchip ingebouwd op het moederbord. het geheugen dat normaal voor het systeem wordt gebruikt, wordt bij een laptop deels gereserveerd voor de videobewerking. dit gedeelte verdwijnt dus bij het "normale" geheugen.
hoe meer geheugen je dus reserveert voor de videokaart, des te minder is er over voor de rest van het systeem.


Is het dan ook mogelijk "minder geheugen" voor de videokaart te reserveren ?
 

Posted Wed 08 Dec 10 @ 4:02 am
meestal wel,
dit doe je in de bios van je laptop, afhankelijk van het merk kan je direct bij opstarten van de pc op del of f2 of wat dan ook drukken om in de bios te komen.
ga er echter maar vanuit dat dit NIET de oorzaak is van je problemen, standaard wordt er meestal weinig geheugen vrijgemaakt voor de videokaart
 

Posted Wed 08 Dec 10 @ 4:47 am
wilbergPRO InfinityMember since 2009
Ik zal eens aan de slag gaan en verder testen.
Ik blijf het wel raar vinden dat ik géén last heb van "pieken" wanneer ik de video in VDJ uitzet en dus niet gebruik....
 

Posted Wed 08 Dec 10 @ 4:58 am
je hebt toch wel een systeem dat is opgewassen tegen video mixen?
 

Posted Wed 08 Dec 10 @ 5:10 am
wilbergPRO InfinityMember since 2009
A. Dat mag ik aannemen van wel. Voordat ik de NI Audio 8 DJ kocht, werkte ik "zonder problemen" met de interne geluidskaart van mijn M-Audio XPonent, mijn laptop en VDJ.

B. Video mixing is een groot woord......
Wat ik doe is het volgende:
Ik werk met videoclips, speel ze helemaal af óf "mix" ze met het volgende nummer, zonder allerlei effecten en verdere "poespas"
Ik speel MP3's en zet daar een visual "onder", zodat ik altijd beeld heb.

Grafisch vraag ik (in mijn optiek) niet veel van mijn laptop.
 

Posted Wed 08 Dec 10 @ 6:38 am
of je nu een strak mixje maakt of gewoon 2 nummers tegelijk afspeelt maakt wat betreft de belasting aan je systeem niet zo veel uit.

kijk vanavond eerst even wat er gebeurd zonder de a8 en dan zien we vanaf daar weer verder

lees het vanavond wel
 

Posted Wed 08 Dec 10 @ 7:39 am
wilbergPRO InfinityMember since 2009
Latency checker laten draaien op een "kale" laptop, met niet eens een USB muis eraan, zorgt ervoor dat ik binnen de grens van 1000 blijf (het blijft groen), maar maximum piek ligt nogal hoger dan bij jou (941).
Deze ontstond toen ik VDJ opstartte.
Het CPU gebruik reageert sowieso erg heftig en ligt "nu al" tussen 5% en 22%.

Het inpluggen van de USB muis geeft géén reactie.

Het inpluggen van de NI geeft géén reactie op CPU en Latency.

Het inpluggen van de externe harde schijf geeft ook géén reactie (ik heb nu géén USB poort meer over voor mijn controller)
Geeft ook géén reactie wanneer ik deze inpluggen via een "gepowerde" hub.

Aanzetten van de M-Audio XPonent controller, via dezelfde hub, geeft géén reactie.

Het "verschuiven" van VDJ op mijn bureaublad geeft een piek van 950 en even later bij verschuiven van beeld Latency Checker een piek van iets meer dan 1000.

Het toewijzen de diverse kanalen van NI Audio DJ 8 in het configuratiescherm van VDJ, zorgt ervoor dat de latency omhoog schiet !!!!

Ik ga even iets anders proberen.
Wordt vervolgd....

 

Posted Wed 08 Dec 10 @ 9:14 am
wilbergPRO InfinityMember since 2009
wilberg wrote :
Het inpluggen van de externe harde schijf geeft ook géén reactie (ik heb nu géén USB poort meer over voor mijn controller)
Geeft ook géén reactie wanneer ik deze inpluggen via een "gepowerde" hub.

Aanzetten van de M-Audio XPonent controller, via dezelfde hub, geeft géén reactie.


Toch maar even wat omgezet.
"Alles" op een andere USB poort; Externe HD samen met USB muis op de gepowerde HUB op één USB poort
M-Audio controller aparte USB poort
NI Audio DJ 8 op aparte USB poort

Latency blijft binnen de grenzen.
Alles aan in VDJ: Video via window (dus niet op een extern beeldscherm)
Videoclips aan in beide decks
Crossfader in het midden zodat beide beelden in het window te zien zijn.
én......

Alles blijft het gewoon doen !!!!!
Latency nog steeds binnen de grenzen, CPU fluctureert tussen 30%-60%
Geen dropouts, ook niet aangegeven in het control panel van NI Audio 8 DJ.

Het probleem lijkt verholpen.
(ik heb wel alle USB settings in Apparaatbeheer gecontroleerd en uitgezet wat uitgezet kon worden. Daarnaast alle dingen die ik NIET nodig heb ook uitgezet).

Ik blijf doortesten.....
 

Posted Wed 08 Dec 10 @ 10:05 am
het probleem zit hem dus in de pc zelf.
is met de lagere latency ook het gekraak weg? zal vast wel

gebruik je windows als administrator?
zo niet open vdj dan als administrator door met de rechtermuisknop op de snelkoppeling te klikken te te kiezen voor run as administrator.


kijk ook in start/control panel/user account/change user account control setting

zet dit uit

 

Posted Wed 08 Dec 10 @ 11:28 am
Ik vermoed dat er ook wat oude registry-rommel meespeelt. Het is uiteindelijk ook niet je eerste geluidskaart....
Je kunt CCleaner (ff googlen) eens laten lopen. Deze kan je registry onderzoeken op dode verbindingen en ze verwijderen. Op 1 van de kantoormachines deed het wonderen vwb de snellheid.
Ik laat het programma maandelijks op mijn laptop lopen en draai nu 1,5 jaar probleemloos op Vista, terwijl ik het ding toch nog wel eens gebruik om te experimenteren.
 

Posted Wed 08 Dec 10 @ 12:00 pm
wilbergPRO InfinityMember since 2009
Beide adviezen uitgevoerd.
Ik ga de hele avond proefdraaien.
 

Posted Wed 08 Dec 10 @ 1:19 pm
wilbergPRO InfinityMember since 2009
Na een klein 1,5 uur geen problemen ondervonden te hebben begin ik voorzichtig "opgelucht" te raken.....

Latency komt alleen even net boven de 1000 uit wanneer ik een nieuwe visual of videoclip "laad". Bij alles tegelijk afspelen fluctueert het tussen 200 en 700. Dropouts komen niet voor.
CPU gebruik is wel stevig en ligt tussen 60% en 80%.

Mijn settings zijn nu als volgt:
in VDJ staat latency op "auto" en heb ik "safe mode" aangevinkt.
In het control panel van de NI Audio 8 DJ staat de sample rate op 44100 en de latency op 512.
 

Posted Wed 08 Dec 10 @ 2:47 pm
safe mode uitvinken, dit is alleen voor oude geluidskaarten.

download eens de registry tool in de donwloadsectie

http://www.virtualdj.com/addons/2170/Registry_Tool.html

hier kan je nog wat opties aanvinken die mogelijk helpen

de nvidiafreezebug alleen aanvinken als je een nvidea kaart hebt




de pieken tijden het laden van een nummer komt denk ik echt door de limitaties van je systeem, net als de hoge cpu

als je dit voorheen niet had, klik dan op alt/ctrl/delete tegelijkertijd en kies taakbeheer, bekijk dan bij processen wat er allemaal meedraait en wat het verbruikt, misschien kom je wel een virus tegen :)
 

Posted Wed 08 Dec 10 @ 3:26 pm
wilbergPRO InfinityMember since 2009
Zo leer je nog eens wat.......

Ik zal de tool vanavond installeren én ja..... ik heb een Nvidia Geforce 9600 (gt) kaart.
Verder draait er eigenlijk niets mee op mijn laptop. Ik zal een screenshot van Taakbeheer plaatsen.
 

Posted Thu 09 Dec 10 @ 1:39 am
wilbergPRO InfinityMember since 2009
De tool geinstalleerd en de settings toegepast.
Ik bespeur geen wezenlijk verschil. Weer even flink "volle" bak (geluid/beeld/beide decks "aan") gedraaid.
CPU ligt tussen 40%-80%.
Latency geeft alleen een piek boven de 1000 wanneer ik nieuwe beelden of geluid "laad"',
Geen dropouts.

Ik houd een ieder op de hoogte over verdere ontwikkelingen.
Voorlopig lijkt het zo goed te gaan.
 

Posted Fri 10 Dec 10 @ 2:51 am
Gaat goed, dus. Latency-sprong is redelijk normaal bij het laden. Bij mij springt ook de CPU-usage naar 100% (duurt maar heeeel even) bij het laden van een MP3'tje. Dat heeft bij mij ook nooit hoorbare en zichtbare problemen gegeven.
Zomaar een ideetje: Heb je een kaartlezer in je laptop zitten? Ik heb daar een 4GB SD-card ingestoken. Windows vraagt dan (als het ding leeg is) of die moet worden gebruikt als aanvullend geheugen. Wordt een alternatief virtueel geheugen. Voordeel is, dat dit sneller leest en schrijft dan naar je harddisc (waar normaal je virtueel geheugen op draait). Misschien win je daar ook weer iets mee.
 

Posted Fri 10 Dec 10 @ 7:18 am
wilbergPRO InfinityMember since 2009
Dat ga ik dus uitproberen. Dit is iets heel nieuws.
 

Posted Fri 10 Dec 10 @ 1:23 pm
wilbergPRO InfinityMember since 2009
Eindelijk weer eens tijd gehad om aan mijn laptop "te friemelen"....
SD gekocht van 16 GB, deze wordt niet herkend !!! (klasse 4). Vervolgens een 2 GB (klasse 4) geprobeerd én deze werkt wel.
BIOS geflasht, alle mogelijke drivers geüpdate en we gaan het weer proberen.
 

Posted Tue 04 Jan 11 @ 4:03 am
heb dat ook al eens gehad met een 16 gb usb stick, na het formateren op een ander systeem (waar hij wel werd herkend) was het probleem verholpen.
 

Posted Tue 04 Jan 11 @ 8:42 am
53%