Quick Sign In:  

Forum: Dutch Forum

Topic: Hercules Console - Page: 1

This part of topic is old and might contain outdated or incorrect information

Domme vragen c.q.opmerkingen zul je wel van mij gewend zijn, Ewout, dus hier komt er weer een:
ik draai nu zo'n 25 jaar, dus ben gewend dat het geluid van platenspelers naar mengpaneel gaat en vandaar naar de versterkers en luidsprekrs. Later kwamenCDs erbij, en ik heb ook VCRs en DVD spelers ertussen hengen.
Pas in 2005 zijn we met VDJ begonnen. De laptop is gewoon op het mengpaneel aangesloten als nog een geluidsbron.
Nou, sinds ik op dit forum snuffel vraag ik me af waartoe een Hercules dj console dient. Op de plaatjes ziet-ie eruit als een klein mengpaneeltje.
Waarom die console, waar stop je hem in of tussen, wat zijn de voordelen?
En by the way, bij ons staan de VDJs ononderbroken op automix zodat we kunnen barkeepern en/of andere taken verrichten: zijn er nog meer automixers voor een babbel?
 

Posted Fri 22 Aug 08 @ 10:02 am
Hier vind je uitleg over de hercules mk2 console (pdf bestand):

http://www.hercules.com/download/DJConsoleMK2V2_VDJ_ProductSheet_NED.pdf

Ik ben geen gebruiker van andere mengpanelen, buiten de hercules mk2, dus ik kan niet vergelijken.

Het grote verschil is, denk ik, dat de hercules controller een midi controller is. Je kan dus info doorgeven aan de pc, die niet mogelijk is met een gewoon mengpaneel. Ik veronderstel dat je met een gewoon mengpaneel niet de mogelijkheid hebt om de pitch van een liedje te regelen, in VDJ. Met de hercules controller kan dit wel.

De controller dient bij mij ook als geluidskaart met verschillende uitgangen; dankzij de mk2 kan ik voorbeluisteren via hoofdtelefoon. Dit kan uiteraard ook via mengpaneel, maar de mk2 was voor mij een stuk goeiekoper.

Professionele dj's (ik ben slechts een hobbyist) gebruiken de hercules vaak als 'tussenstuk' tussen hun mengpaneel, cd-spelers, draaitafels en de pc. De hercules heeft ook aansluitingen voor platenspelers (met phono voorversterker).

Aangezien ik slechts een hobbyist ben, kan ik niet meer uitleg geven.

oh ja, dit nog: er bestaan van hercules verschillende hardware toestellen: de hercules mp3 console (eenvoudige versie van de mk2, zonder aansluitmogelijkheden van hardware, dus niet interessant voor jou) de mk2 en de rmx, maar over deze laatste weet ik niet veel. Ik raad je aan om de site van hercules eens te bekijken.

Je mag hier gerust een babbel slaan over de automixfunctie. Ik gebruik deze regelmatig, als jukebox in mijn woonkamer. Misschien een aanrader om verschillen in geluidsniveau op te vangen: mp3gain:

http://mp3gain.sourceforge.net/index.php

Dit programma is freeware, en analyseert je mp3's. Als je de wijzigingen van mp3gain opslaat, zal het volume van alle mp3's gelijk zijn.

Groetjes,
manducator

 

Posted Sat 23 Aug 08 @ 4:24 am
De uitleg van manducator is al heel duidelijk. Ik wil er nog een paar dingen aan toe voegen:

- Vragen doe je omdat je wat wilt bijleren, dus dat is zeker niet dom.
- Professionele djs zulen niet snel een Hercules dj gebruiken. Jaren geleden heb ik er een gekocht (toen was er nog niets anders beschikbaar) en deze werd al snel omgedoopt tot mickey mouse controller. Voor thuis gebruik, of om af en toe eens een feestje te draaien is de console prima, maar om deze in een horeca omgeving wekelijks een aantal keren te gebruiken... Bij mij waren na een aantal maanden de meeste knoppen helemaal versleten (is later me de mk2 console wel verbeterd).
- Veel djs die met de pc draaien, beginnen meestal met alleen een pc. Dus zonder menganeel. Dan moet je dus alles met de muis en het toetsen bord doen.
Als je dan wat meer wilt, kun je een mengpaneel aanschaffen, zodat je het mixen niet meer met de muis hoeft te doen. In plaats hiervan kan je ook een Hercules console kopen. Dit is niet een echte hardware mixer, maar bestuurt de ingebouwde VDJ mixer. Deze oplossing werkt en is meestal goedkoper dan een "echt" mengpaneel.
Naast de mixer knoppen op de Hercules console, ziten er natuurlijk ook nog de play, cue en pitch knoppen en faders, hierdoor hoef je nog minder je muis te gebruiken. Ook heeft de console een ingebouwde geluidskaart en een hoofdtelefoon uitgang, zodat je geen extra geluidskaart hoeft te kopen. Conclusie: De console is een apparaat dat kan dienen als geluidskaart en ervoor zorgt da je je muis en toetsenbord minder hoef te gebruiken.
- De laatste vraag over auto mixers snap ik niet helemaal.
Ewout
 

Posted Sun 24 Aug 08 @ 7:39 am
Ik denk dat bobhofmans bedoelt of er nog meer mensen zijn die vdj vooral met de automix functie gebruiken (via playlist) en of deze mensen goede info hierover hebben. Niet, Bob?

Over automix is er niet veel meer te zeggen dan er in de handleiding staat, maar als je vragen hebt, stel je ze maar.

Groetjes,
manducator
 

Posted Sun 24 Aug 08 @ 9:32 am
Ewout en Manducator, bedankt voor alle uitleg en tips. Ik begrijp dus nu dat een Hercules console niet voor DJs is die al een complete installatie incl mengpaneel hebben en van vinyl en cds overstappen naar laptop en VDJ.
Manducator, ik heb die link naar MP3 gain eens bekeken maar werd een beetje huiverig bij het lezen van al de dingen die verkeerd kunnen gaan. Ik ben eigenlijk na wat kinderziektes (een nieuwe laptop met bugs en het niet goed doorlezen van de handleiding lol) heel tevreden met VDJ 5.1 en .2.
De automatische gain & remember werkt in het algemeen goed - het is heel heel zelden dat ik geluid moet bijstellen. Dat is sowieso niet raadzaam aangezien de volgende plaat dan weer "normaal" aangepast is.
Manducator heeft het goed gezien: met die automixers-babbel bedoel ik gewoon het uitwisselen van ervaring. Pas een week of zo geleden las ik ergens hier dat in de oudere versie van VDJ je het woordje "automix" in het midden van de platenspelers kunt aanclicken en dat dan meteen een wissel volgt. Dat wist ik niet en heb het meteen uitgeprobeerd op de VDJ 2.0 die mijn vrouw tevens dj nog steeds gebruikt. (Ze wil pas aan het eind v/h seizoen in oktober overstappen naar 5)
Deze mogelikheid mis ik inderdaad op VDJ 5.1 en 2.
Wat je wel kunt doen sinds VDJ 5.1 als je een verkeerde greep hebt gedaan en de muziek op dat moment nergens op slaat, is het balkje naar voren trekken tot-ie wisselt. Goed syteem, met het nadeel dat het balkje in het geheugen daar blijft staan waar je het achter liet. Morgenavond past die muziek wél en dan wisselt het nummer plotseling terwijl jij achter de bar cuba-libres staat te maken.
In het algemeen ben ik met dit "balkje" zeer in m'n schik, vooral aangezien je dit ook aan het begin van een plaat kunt doen.
Toch denk ik dat een heropname van een aparte "automix now" wel door verschillende djs/barkeepers op prjs gesteld zal worden. Dan kun je een plaat wegdraaien zonder dat-ie dat de volgende keer weer doet.
Misschien iets om door te geven, Ewout?
Saludos,
Bob
 

Posted Sun 24 Aug 08 @ 10:20 am
Bob,

Ik denk dat dit de oplossing voor jouw probleem is:

Als een liedje jou niet aanstaat, en je wil onmiddellijk overgaan naar het volgende liedje, moet je gewoon in de playlist dubbelklikken op het gewenste liedje (meestal het liedje net onder datgene dat op het moment zelf aan spelen is, als je de volgorde van de playlist wilt aanhouden). Het balkje wordt nu even verplaatst om te overgang te maken, maar wordt niet opgeslagen in het geheugen.

De volgende keer zal de plaat die nu ingekort wordt, toch weer volledig gespeeld worden.

Even proberen, en laat mij weten of dit is wat je zocht (tussen 2 cubra-libres in).

Groetjes,
manducator
 

Posted Sun 24 Aug 08 @ 10:52 am
Manducator, helaas, dat werkt bij mij niet. Dubbel-clicken met links gebeurt er niets, right-hand click geeft preview en repeat aan.
Het enige wat ik op dit moment kan doen is kort voor het "eind-balkje" clicken, dan loopt het nummer 2 seconden later af, alleen is de mix uiteraard slecht op die manier. Ik doe het wel eens, maar mooi is anders.
Een fijne "automix now" is wat ik graag zou willen zien in VDJ 5.3!
 

Posted Mon 25 Aug 08 @ 11:22 am
bobhofmans wrote :
Ik begrijp dus nu dat een Hercules console niet voor DJs is die al een complete installatie incl mengpaneel hebben en van vinyl en cds overstappen naar laptop en VDJ.


Behalve natuurlijk als je de play, cue en pitch knoppen wilt gebruiken. Als je alleen die knoppen wilt, kun je echter waarschijnlijk beter een Denon controller aanschaffen.

Ik heb de automix sinds 2003, misschien 5 keer gebruikt, dus echt veel weet ik hier niet van. Ik heb even getest, maar bij mij is het ook zo dat als je in de playlist op een ander nummer dubbel klikt, dat deze dan gelijk ingemixt wordt.
Daarnaast kan je er een sneltoets voor maken: De sneloets die je nodig hebt is Playlist->Automix_Skip. Je kunt ook zelf een knop op de skin plaatsen die de betreffende sneltoets afvuurt. Of je kunt kijken of er reeds een skin is die deze knop heeft.
Ewout
 

Posted Mon 25 Aug 08 @ 1:50 pm
Het is wel vreemd dat het dubbelklikken niet werkt, het staat nl. in de handleiding beschreven. Probeer nog eens...

Je moet dubbelklikken op een nummer in de playlist, helemaal rechts in beeld.

Groetjes,
manducator
 

Posted Mon 25 Aug 08 @ 1:56 pm
Hey, op welke skin proberen jullie dit uit? Ik draai gewoonlijk met de basic aangezien ik toch geen foefjes gebruik. Ik zal morgen andere skins gaan uitproberen.
Saludos
BoB
 

Posted Mon 25 Aug 08 @ 8:59 pm
Ja, op andere skins lukt het idd wel, hoewel niet 100% vlug en makkelijk. m.a.w. je moet soms aanhouden en meerdere malen proberen. Moet misschien ff wennen.
En passant liep ik tegen een paar skins aan die me waarshuwden dat de resolutie van het programma groter was dan de resolutie van m'n scherm. Wat moet ik me daar precies bij denken, oftewel, kan het gevaar als ik die skin open?
 

Posted Tue 26 Aug 08 @ 1:11 am
Dat van die resolutie kan volgens mij geen kwaad, ik kom dit regelmatig tegen, en bij mij heeft het nog nooit voor problemen gezorgd. Je kan voor alle zekerheid de schermresolutie van je beeldscherm op het hoogste zetten. Dit werkt via rechtsklikken op het bureablad. In dat menu heb je als onderste keuze 'eigenschappen', selecteer dit en kies tabblad 'instellingen'. Hier is een slider om de resolutie in te stellen. Kies de hoogste resolutie, en je komt geen problemen tegen met VDJ.

De meeste beeldkaarten hebben ook een eigen driver, waar je de instellingen kan doen.

Groetjes,
manducator
 

Posted Tue 26 Aug 08 @ 2:25 am
Dan is het handigst, het veiligst en het makkelijst te bedienen om er een sneltoets van te maken.
Ewout
 

Posted Tue 26 Aug 08 @ 11:35 am
En dat is makkelijker gezegd dan gedaan............... op het moment snap ik er geen xx van hoe dat zou moeten.
Bob
 

Posted Tue 26 Aug 08 @ 1:25 pm
Vannacht tijdens het werken staan te snuffelen in handleiding and configuration - na sluiten uitgeprobeerd en zie: ik kan een sneltoets maken!
Ctrl-M en hij mixt meteen. Nu heb jij geloof ik een trick, Ewout, om die sneltoets op de skin te krijgen. Of is dat heel ingewikkeld?
Saludos, Bob
 

Posted Tue 26 Aug 08 @ 9:12 pm
Goed bezig!. Ik zou het bij de sneltoets houden. Dit werkt sneller dan eerst met je muis naar de knop op de skin navigeren en dan klikken. Het aanpassen van de skin is niet echt eenvoudig. Je kunt voor meer info de skin sdk bekijken. Dit is een handleiding met voorbeelden hoe je zelf skins kunt maken of aanpassen. Je kunt ook een verzoek doen in het skin forum of iemand die knop voor je wil maken.
Ewout
 

Posted Wed 27 Aug 08 @ 11:23 am
j00stHome userMember since 2008
Hallo,

Ik heb nu een week de Hercules RMX gekocht. Ik ben er erg blij mee, alleen kan ik het apparaat (nog) niet gebruiken. Bij de Hercules RMX is een limited edition bijgeleverd van VirtualDJ. Zover ik kon zien kan ik daar geen instellingen bij veranderen. Nu heb ik sinds vandaag de VitualDJ 5.2 gedownload voor een trial van 5 dagen. Ik kan hier wel instellingen veranderen maar ik kom er (zelfs met behulp van dit forum) niet uit.

Wat is het probleem?
Ik heb een 5.1 set van Logitech aangesloten op de geluidskaart van mijn computer en mijn HDJ1000 aangesloten op de RMX. Ik heb verschillende (voor mijn gevoel alle) combinaties geprobeerd bij instellingen maar niets schijnt te werken. De meeste logische instelling lijkt mij:
Inputs: None
Outputs Headphones
Soundcard(s): 2 Cards
- Soundcard: SB Audigy 2 AUDIO (A400) --->geluidskaart van de computer
- Second card: Hercules RMX DJ CONSOLE
Output channels: Master: First Card/Headphones: Second Card

Echter werkt dit niet!! Kan iemand mij hiermee helpen?

Nu heb ik nog een vraag over VirtualDJ in zijn algemeenheid:
Wanneer je eenmaal een versie van VirtualDJ hebt aangeschaft kun je dan alle nieuwere versies gratis downloaden? Of moet je daar weer de volle pond betalen? Als dat namelijk zo is zou ik graag willen weten of ik gewoon nu deze versie moet kopen of moet wachten op een nieuwere versie waarop heel veel mensen wachten?!

Bij voorbaat dank

Joost Eling
 

Posted Sun 31 Aug 08 @ 10:28 am
ik denk dat de instelling bij Soundcards niet klopt. Hier dien je de 4.1 optie te kiezen met de geluidskaart de Hercules RMX. Je sluit dan je hoofdtelefoon aan op de RMX console net als je speakers (op de front uitgang van de RMX)
Ewout
 

Posted Sun 31 Aug 08 @ 3:42 pm
j00stHome userMember since 2008
Ewout,

Wanneer ik mijn boxen op de RMX aansluit wordt dolby surround niet ondersteund. Ik heb namelijk 3 uitgangen van de speakers (links-rechts voor, links-rechts achter, center speaker + subwoofer). Daarom wil ik de master over de geluidskaart van de computer en alleen mijn hoofdtelefoon aansluiten op de RMX.

Joost
 

Posted Mon 01 Sep 08 @ 1:18 am
Zitaat: Nu heb ik nog een vraag over VirtualDJ in zijn algemeenheid:
Wanneer je eenmaal een versie van VirtualDJ hebt aangeschaft kun je dan alle nieuwere versies gratis downloaden? Of moet je daar weer de volle pond betalen? Als dat namelijk zo is zou ik graag willen weten of ik gewoon nu deze versie moet kopen of moet wachten op een nieuwere versie waarop heel veel mensen wachten?!


Joost, ik had aan vankelijk ook een beetje onzekerheid over het opnieuw dowloaden van VDJ 5 nadat je een keer had betaald. Het werkt echter allemaal perfekt.
Let op: je moet je eerst als pro-versie gebruiker registreren.
Als er een neuwere versie komt klik je (hierboven links) download center aan. Daar staan de beschikbare versies (Windows en Mac), die je zonder verdere problemen kunt downloaden. Wel moet je je serial key op een plaats hebben staan waar je het makkelijk kunt kopieren. Daar vragen ze nl om op het moment dat je een nieuwe versie voor de eerste keer gebruikt.
Bob
 

Posted Mon 01 Sep 08 @ 10:48 am
87%