Quick Sign In:  

Forum: Dutch Forum

Topic: VJ's: hoe scheiden jullie “VDJ work screen” van de video output?. - Page: 1

This part of topic is old and might contain outdated or incorrect information

Mijn output loopt via VGA en een Konig Coverter, die het VGA signaal omzet naar RCA uitgangen.
Dan, alles wat ik op mijn TV schermen te zien krijg is precies hetzelfde als wat ik op mijn laptop zie.
Ik kan wel het kleine schermpje open trekken tot vol beeld (altijd 4:3) en dat zie ik dan ook in de zaal.
Ziet er goed uit, audio via een soundblaster is perfect.
Maar...........
Ik draai meestal op automix en wil ik een verzoekje of een eigen ”brain wave” erin stoppen, vereist dat een groot aantal handelingen as opposed to wanneer ik automix op alleen audio draai.
Op alleen audio kan ik rommelen wat ik wil – op de TV's loopt Tom en Jerry. Niemand merkt wat als ik op mijjn VDJ werkscherm knutsel en de playlist verander c.q. aanpas aan het publiek..

Helaas gaat dit met clips niet op de manier zoals ik nu werk.
1) ik schakel via een omvormer om van VDJ output naar DVD output, in mijn geval een DVD van Tom en Jerry
2) draai het full screen beeld weg
3) zoek het VDJ werk scherm op dat op de balk beneden verstopt zit
4) open dat en haal ieen nummer weg of stop er een verzoekje in
5) minimalizeer VDJ werk screen en zoek beneden op de balk het full screen weer op
6) daarna weer omschakelen van DVD naar VDJ.

Aangezien ik ook achter de bar werk en het vaak gewoon druk heb met klanten die een high five willen geven of een T-shirt gesigneerd willen hebben, kan ik in de praktijk m'n video clips slechts voor korte tijd gebruiken.
Ik moet al redelijk vlug terugschakelen naar audio-only, aangezien het publiek toch iedere avond ietsje anders is en er altijd verzoekjes doorkomen. Dat kan ik dus alleen vlug doen als mijn audio playlist open staat en ik binnen een seconde een nummer toegevoegd heb ipv 6 handelingen met video clips.

VJ vrienden, hoe dan jullie het?
Mvg
Bob
 

Posted Sun 02 Jun 13 @ 9:58 am
Dozo10PRO InfinityMember since 2011
Ik heb op mijn laptop scherm VDJ en op een extern scherm en beamer wat ik wil weergeven.
Dit doe ik door mijn buroblad uit te breiden ...Niet kopieren(klonen)(dus meerdere schermen met hetzelfde beeld) maar uitbreiden(rechtermuisknop op buroblad en extend desktop klikken) zodat ik zelf kan bepalen wat ik weergeef.
als je dan in VDJ use hardware accelaration gebruik dan wordt het 2de scherm aangestuurd met het uitgaande VDJ beeld wat ik wil weergeven.
ik heb in mijn docking base nog een video kaart zodat ik dus 3 schermen apart kan aansturen.(normaal is 2 gangbaar)
de truuk zit in de manier hoe je je desktop uitbreid.
ik hoop dat je hier wat aan hebt Bob ..


 

Posted Sun 02 Jun 13 @ 4:17 pm
Ik denk dat Eduward helemaal gelijk heeft. Het enige is dat je omvormer roet in het eten kan gooien: als je omvormer niet meer wordt herkend als je op op het werkscherm overschakelt, dan mikt VDJ je externe scherm eruit. (BTW: Je docking station is een ideetje waar ik niet op was gekomen. De meeste kaarten staan geen derde uitgang toe, ook al zijn ze aanwezig)

Uitleg bij hert verhaal (uitgaande van W8): voordat je VDJ opstart, ga je naar je bureaublad en klik je met de rechter muisknop ergens op je bureaublad (niet op een icoontje....) en kies daarna "Aan persoonlijke voorkeuren aanpassen". Dan kies je "Beeldscherm", en daarna "Beeldscherminstellingen wijzigen". Klik dan op het 2e scherm en kies in het menu eronder (Meerdere schermen) op "Deze schermen uitbreiden".
Dat zou de truc redelijk moeten dekken. Nu moet je alleen in VDJ nog even je Video-optie goed zetten. Bij mij werkt "Hardware accerleration" het beste.
 

Posted Sun 02 Jun 13 @ 6:27 pm
Eduward, Martin, bedankt.
Gedeeltelijk was ik al zover - extend desktop etc.
Maar ik slaag er niet in die twee beelden die ik tenslotte op één scherm heb, te scheiden. Als ik de laptop scheid van andere schermen, zie ik of niets op mijn laptop of gewoon dezelfde beelden.
Daarbij komt dat als ik het wil herstellen, ik een enorme puinhoop krijg van screens waarvan ik het woordje config niet eens meer kan zien. Ik ben dan dus gedwongen een totale reset te maken, batterijen eruit en terug naar af.

Martin, die raad van jou "Persoonlijke voorkeuren" heb ik - dacht ik -nog niet geprobeerd.
Overigens, mijn "omvormer" is een oude Sony VCR met meerdere in en outputs en die stuurt m.i. de boel niet door de war.
Alles loopt gewoon door en de VCR beslist wat er naar de TVs gaat.

Anyway, ik heb jullie posts gecopiëerd en geprint, en zal de boel meenemen naar de disco.

Nogmaals bedankt
 

Posted Mon 03 Jun 13 @ 9:04 am
Nog ff een aanvulling (als je dit nog leest): Kies voor je externe scherm een TV. Probleem daarmee is wel dat sommige videokaarten dat niet klakkeloos willen aannemen en proberen een scherm te herkennen. Juist om die reden ben ik afgestapt van de RCA-videoaansluitingen.
 

Posted Mon 03 Jun 13 @ 11:26 am
De oorzaak van mijn ellende kan uiteraard ook zijn dat ik "hardware acceleration" heb uit staan.
Ik heb dit al in een andere post verteld:
* zet ik'm aan. loopt de muziek normaal door maar het beeld stottert.

Ik zal bij het uitproberen van jullie bovenstaande tips de hardware acceleration weer eens aanzetten.

Wie weet hoe een koe een haas vangt!
 

Posted Mon 03 Jun 13 @ 2:34 pm
Met de hardware accelerator aan, lukt het me om de beelden te scheiden.
Alleen krijg ik dan wel een stott-stott-stotterend flik-flik-flikkerend beeld. Schiet dus geen moer op.

 

Posted Tue 04 Jun 13 @ 6:31 pm
 

Posted Tue 04 Jun 13 @ 7:51 pm
Mijn "Clips-Laptop" is een relatief dure HP met Core i7 en 4 gigas RAM. Ik gebruik hem alleen voor videos en heb hem nu mee naar huis genomen om jouw technical support tips down te loaden.
De graphics card is van Radeon, eigenlijk niet mijn favorite video card merk. Echter bij aankoop (voor de europa-rondreis!) niet opgelet aangezien het nooit de bedoeling was dat ie naar de discotheek zou gaan.

 

Posted Wed 05 Jun 13 @ 1:57 pm
Naast mijn HP i7 staat de Packard Bell laptop voor de Crazy Daizy. Die bar gaat pas op 1 july open.
Wel is die 3 jaar oude PB van 499 euro up.to.date wat muziek betreft. Deze PB heeft een NVIDIA card.
Voor de gein geprobeerd - hardware accelerator aan, loopt bijna perfect. Wissels zijn niet helemaal zoals ik ze vroeger heb gezien op oudere VDJ versies.
Nu vráág ik je.........
Murphy's Law weer in action!
Wat doe ik nou? Bij een comp tech de Radeon card laten vervangen door een NVIDIA?
 

Posted Wed 05 Jun 13 @ 3:07 pm
Dat lukt niet, Bob. In een laptop is een videokaart niet net zo uit te wisselen als in een desktop.
Dat wordt dus de Spaanse versie van Marktplaats...... ;)
 

Posted Wed 05 Jun 13 @ 4:48 pm
Dozo10PRO InfinityMember since 2011
Bob probeer eens in de bios van je laptop om je videokaart wat mogelijkerwijs wat meer geheugen te geven.
ik heb het idee dat de radion gebruikt maakt van gedeeld geheugen en die kan je als het goed is vergroten.
 

Posted Wed 05 Jun 13 @ 6:40 pm
Dozo10PRO InfinityMember since 2011
owjah en je teletubbie interface staat natuurlijk wel uit ?? .... specs zouden namelijk voldoende moeten zijn om een normaal beeld te genereren.
 

Posted Wed 05 Jun 13 @ 6:43 pm
Dozo10 wrote :
ik heb het idee dat de radion gebruikt maakt van gedeeld geheugen en die kan je als het goed is vergroten.


Dat klopt Eduward, alleen begreep ik -- door onkennis -- niet precies wat je bedoelde.
Intussen heb ik m'n dure HP i/7 weggebracht naar een comp-tech en nu begrijp ik het dus wel.
Er zitten 2 video kaarten in, één Intel voor gewoon gebruik, en een Radeon voor speciaal gebruik. Die laatste stond dus niet aan.
M.a.w. default is de gewone Intel Card die niet genoeg geheugen heeft om de hardware accelator aan te zetten.

De tech belt me hierover net op en morgen ga ik naar zijn shop om verder spelen.

To be continued................
 

Posted Fri 07 Jun 13 @ 12:00 pm
OK dan....
Dat had ik uit je verhaal niet begrepen (al had ik het, denk ik, moeten weten).
Ik heb nu een i5 met een NVidea GT630 en die voldoet zelfs met HD-filmpjes. Dan inderdaad wel even aan de Intel-graphics-tool vertellen dat VDJ van de GT-kaart gebruik moet maken. Dat doet'ie dan automatisch.
 

Posted Fri 07 Jun 13 @ 12:32 pm
Merkwaardig is uiteraard dat je bij de duurdere laptops moet rommelen om een verstopte video card te vinden, terwijl je bij de goedkopere geen problemen hebt - die hebben maar één video card. Mijn PB van 499 werkt uitsekend met de accelerator aan en hetzelfde geldt voor een oude Vaio uit 2006.

Het is net zo als met de smart phones: hoe duurder, hoe ingewikkelder, hoe meer zin je krijgt ze tegen de muur te gooien...............
 

Posted Fri 07 Jun 13 @ 2:20 pm
Ik snap wel waarom je dat lastig vindt maar er is best over nagedacht: de HD-graphics verbruikt veel minder stroom en standaard staat de laptop ingesteld op een efficiënt accugebruik. Daarom wordt die HD-kaart gebruikt voor de standaard instelling. Voor de veeleisende gebruiker hebben ze de Radeon bijgebouwd en het is een relatief simpel trucje om die met VDJ bij te laten springen. Ik moet nog eens uitproberen hoe lang mijn laptop blijft draaien op de accu, maar ik heb VDJ zo al eens 2,5 uur laten draaien. Het helpt wel dat mijn controller en externe HDD niet via de USB gevoed worden.
Je oudere laptops zijn minder energie-zuinig en daarom ook wat meer recht-toe recht-aan.

Als je tech je strakjes uitlegt hoe je de Radeon mee moet laten werken in VDJ snap je niet waarom je daar zelf niet op bent gekomen.... ;)
 

Posted Sat 08 Jun 13 @ 4:38 am
Noui, zo eenvoudig was het (m.i.!) niet.
Mijn comp tech heeft een speciaal programma moeten down loaden dat iets van "Catalyst" heet (naam is me ontschoten en zit nu thuis).
Volgens hem had men bij de verkoop mij erover moeten inlichten dat de HP 2 cards heeft, een om te sparen en een voor heavy gebruik.
Maar ja, je staat in Media Markt, die een chronisch gebrek aan personeel hebben. Je kijkt alles aan, neeemt een beslissing, je pakt de doos uit het rek en bent allang blij als er iemand aan de kassa zit.

Anyway, eind goed, al goed: 30 euro (voor m'n tech) hebben uit mij een uiterst tevreden mens gemaakt. Zo juist in de discotheek alles uitgeprobeerd. Het loopt allemaal zoals het de bedoeling was: VDJ scherm op m¡n laptop, output op de schermen in de zaal.
Fantastisch.
Made my day.
Als Alonso nou nog wint in Montreal morgen.......................... :D
 

Posted Sat 08 Jun 13 @ 7:25 am
1st things 1st: 't is opgelost. Dat is het belangrijkste ;)

De oplossing is een ander pad dan ik heb genomen, maar dat maakt (blijkbaar) niet zoveel uit. Ik kan in de HD-graphics app die, als het goed is ook standaard meegeleverd wordt, aangeven welke programma's van de sterkere kaart gebruik moeten maken. Beetje point & Click-oplossing..
Catalyst is het uitgebreidere programma van ATI voor de videokaart. Ik zet dat standaard op mijn laptops omdat het instellen en werken met een extern scherm vaak wat makkelijker instellen is dan met de ingebouwde Windows-oplossing. (resolutie per scherm ipv één voor alle schermen, volgorde van de schermen, enz) Zouden ze eigenlijk ook gewoon standaard mee moeten leveren....

Het maakt mij niet zoveel uit wie er wint, maar als ze Vettel van het podium kunnen houden, is de aanblik van zijn gezicht weer voldoende om mijn dag goed te krijgen :)
 

Posted Sat 08 Jun 13 @ 7:41 am
Martin FourS wrote :
Het maakt mij niet zoveel uit wie er wint, maar als ze Vettel van het podium kunnen houden, is de aanblik van zijn gezicht weer voldoende om mijn dag goed te krijgen :)


Ik ben het 100% met je eens - Hamilton of Kimi mogen winnen, als Vettel maar uit de buurt blijft!

 

Posted Sat 08 Jun 13 @ 8:14 am
33%