Quick Sign In:  

Forum: Dutch Forum

Topic: Microfoonopname op Discover DJ Pro - Page: 2

This topic is old and might contain outdated or incorrect information.

Als je googled op het typenummer van de koptelefoon kun je op de productpagina van Philips terecht komen. Daar staan wat faq's op. 1 Daarvan gaat over het niet werken van de microfoon. Om hardware-defecten uit te sluiten is 1 van de suggesties om de stekker van de koptelefoon in de microfoon-ingang te steken en dan in de schelp te praten. Als je signaal hebt, is er dus iets mis met de microfoon. Je zou het haast uitproberen op de Discover.... (Je microfoon is overigens niet kapot, ander hd hij ook niet gewerkt p je PC) Maar zo zou je wel kunnne checken of je microfoon niet gewoon te weinig signaal geeft.

Hij geeft op de PC gewoon singnaal, maar niet op de Discovery, dus microfoon is op zich goed.



Je bedoelt dynamisch? Onversterkte instrumenten zijn akoestisch ;)
Foutje. Bedoelde met condensator.

Overigens had men bij Mediamarkt een mixer van 400 euro, waarop de doos inderdaad stond, dat een headset was te gebruiken als je een update zou doen van LE naar Pro. Als het de oplossing zou zijn zou ik het doen, maar in de Pro zitten dus allerlei snufjes die ik helemaal niet zal gaan gebruiken.
Je bedoelt wrs een controller. Ik blijf het overigens vreemd vinden..... Zoals ik eerder aangaf, is een headset een microfoon en een koptelefoon. Voor VDJ maakt het niets uit of die aan elkaar zitten. Weet je toevallig nog welke het was?[/quote] Ja, Dj Dec.


Vorige week heb ik met allerlei hulpmiddelen en een Trust headsetje een radioprogramma gemaakt, waar iedereen tevreden over was. Nu maak ik het programma met een oude dynamische MIC en is iedereen ontevreden over het geluid, alsof ik aan het praten was in een 10 dollar-MIC. Terwijl die van vorige week 10 dollar was en die oude MIC 60 dollar. De zaak is dus omgedraaid. Ik ben nog steeds in de situatie, dat ik het spul terug kan geven en iets aanschaffen dat wél voor mijn doel geschikt is, maar ik ben nog niemand tegen gekomen, die dat antwoord had. Over de hele linie zegt men: koop een mengpaneel en twee CD-spelers, maar dat vind ik geen oplossing. Afgezien van het feit, dat ik helemaal geen CD-tjes meer heb.



Ik weet niet wat ik verkeerd ode aan het quoten, maar ik hoop dat het toch overkomt.
 

Posted Sun 08 Jan 12 @ 5:56 am
Koolmees wrote :
Ik weet niet wat ik verkeerd doe aan het quoten, maar ik hoop dat het toch overkomt.


Het vervelende aan jouw manier van quoten is dat het zo'n rotzooitje wordt. Het is m.i. ook totaal overbodig - iedereen die geinteresseerd is kan het bovenstaande lezen en............dan vooral volgen.

Als je dan al als LE user het quote knopje niet kunt gebruiken, gooi dan op z'n minst het gedeelte dat je wilt quoten in het cursief.
Zo wordt de zaak overzichtelijker.

 

Posted Sun 08 Jan 12 @ 6:47 am
Ik zit in heel wat forums en weet hoe ik daar moet quoten, cursief maken, bold maken etc., maar dat kan ik in dit forum niet vinden. Maar is dit niet wat off-topic? ;-)
 

Posted Sun 08 Jan 12 @ 6:52 am
Je hebt de quote-knop blijkbaar wel gevonden, omdat in je lange post nog ergens [/quote] is blijven staan. Je hebt ze verder weggehaald en daar gaat het mis.
Ik kan het natuurlijk niet exact weergeven, want dan zie jij straks alleen het resultaat, maar als je op de quote-knop hebt geklikt wordt het oorspronkelijke bericht weergegeven maar met aan het begin de tekst "quote=Koolmees" of "quote=Martin FourS" tussen die vierkante haakjes [ en ]. Alle tekst tussen dat gedeelte en [/quote] wordt dan in zo'n donker kader weergegeven. Wat wij dus doen (in het geval van een lange post waarin tussendoor antwoorden zijn gegeven) is met kopieren en plakken op de juiste plekken de quote-openingsinstructie neerzetten en het einde van de quote met [/quote].
Daarmee
Martin FourS wrote :
kun
je
Martin FourS wrote :
alles
in
Martin FourS wrote :
stukjes
breken zolang elk stuk maar begint met (quote=gebruikersnaam) en eindigt met (/quote) maar dan met [ en ].
Onderaan het venster waarin je je bericht typt zijn knoppen voor vet, cursief, enz. Werkt simpel: selecteer het stuk tekst dat je wilt bewerken en klik dan op de knop naar keuze. Dus vet, cursief of underline. Als je je muis op zo'n knop houdt, zie je een voorbeeldje wat er rondom je tekst komt te staan.

Terug on-topic: Heb je het trust-setje niet meer? Nog maar eens uitproberen op de Discover. Als dat net zo'n baggergeluid oplevert, weet je dat je probleem in de Discover zit. Het grote nadeel vaan dat ding is (behalve de constructie van het microfoonkanaal) dat je er ook geen toonregeling op hebt. Je kunt de stem dus nooit aanpassen naar wens. Je hebt m.i. maar 2 opties over: de microfoon in je PC en VDJ zo configureren da je daarvandaan je stem op neemt of de Discover inruilen. (Wel jammer voor degene die hem na jou koopt: Je VDJ is al geregistreerd en de volgende kan dat niet meer. Misschien eens een hulpticket aanmaken en vragen of ze het serial-nummer kunnen vrijgeven. Even uitleggen wat er speelt)
 

Posted Sun 08 Jan 12 @ 7:54 am
Dank je, Martin.

Het Trust-setje geeft geen baggergeluid, hij geeft helemaal geen geluid. Het ligt niet aan het setje, want op de PC doet die het wel. De leverancier vertelde mij, dat zo'n setje niet kan op een Discovery omdat die - in niet-technische taal - te weinig spanning geeft. Dat een andere microfoon op de Discovery wel werkt maar dat je geen volume etc. kunt regelen, heb ik al als nadeel ondervonden. Maar als er niets anders is, dan zal ik daar uiteindelijk wel mee om kunnen gaan. Maar ik kan me niet voorstellen, dat er niets anders is voor wat ik ermee wil doen.

Wat die licentie betreft: ja, dat is wel wat gek, maar bij de leverancier heb je het recht binnen 30 dagen te retourneren als je niet tevreden bent. En ik voel mij niet bezwaard, want na mijn uitgebreide uitleg heeft men mij dit apparaat aanbevolen en die kan dus niet wat ik wil.
 

Posted Sun 08 Jan 12 @ 9:10 am
Een aanvulling. Ik meld dit omdat wellicht ooit iemand anders met hetzelfde probleem komt te zitten.

De leverancier geeft nu volmondig toe, dat de Discovery DJ Pro niet geschikt is voor microfoons. Voor wat ik wil - maken van radioprogramma's - is eigenlijk bijvoorbeeld een VMS 4.1 nodig, maar die zijn behoorlijk prijzig. Voor de lagere budgetten is de Discovery best te gebruiken, maar dan met de Behringer Xenyx 1002 erbij. Dat is een mixer, die veel geschikter is voor microfoongeluid. Dus dan dient de Discovery om de software aan te sturen, maar ik heb alle knoppen van het apparaat feitelijk niet nodig. Deze dus besteld en men verzekert mij, dat zelfs het simpele Philips headsetje het op deze mixer zal doen. Bij gebleken succes kan ik altijd nog een duurdere microfoon kopen.

En ik kan de licentie van Virtual DJ blijven gebruiken en dat is toch ook wel wat waard.
 

Posted Mon 09 Jan 12 @ 7:52 am
Dan hoop ik voor je dat ze coulant zijn geweest met het prijskaartje van de mixer.... Ik vind het best een blunder van de leverancier.
De VMS komt hier op het forum ook (te) vaak voorbij. Da's blijkbaar ook niet het meest gebruiksvriendelijke apparaat. AA is eigenlijk altijd een prijsvechter geweest en zijn nu bezig de hogere segmenten te zoeken. Dat zal ze vast wel eens lukken, maar nu nog niet.
Ik denk dat je huidige oplossing dan idd de beste is.

Succes (alvast ;) )
 

Posted Mon 09 Jan 12 @ 10:42 am
Martin, voor de goede orde (en voor zover ik niet duidelijk ben geweest), maar wellicht overbodig: ik heb dus die Behringer gekocht om naast de Discovery te gebruiken. Die VMS 4.1 werd me toch echt te duur.

Bedankt, ik ga ermee stoeien.
 

Posted Mon 09 Jan 12 @ 11:17 am
Ik snapte je ;) Met de mixer bedoelde ik de Behringer (de VMS had ik een controller genoemd)
 

Posted Mon 09 Jan 12 @ 11:54 am
Headsetje doet het dus niet op de Behringer en de dynamische microfoon geeft wel signaal. Eigenlijk valt dus de reden van aanschaf van de Behringer weg en vraag mij af of ik niet beter een microfoon met condensator aan kan sluiten op de Discovery. Ik heb de juiste setting dus nog steeds niet gevonden.
 

Posted Tue 10 Jan 12 @ 1:59 pm
Nee, de reden valt niet helemaal weg: Je kunt nu nog steeds een gecombineerd signaal broadcasten en je kunt de toonregeling van de microfoon regelen. Nutteloos is hij dus echt niet.
En dit heb ik al eerder uitgelegd: Een condensatormicrofoon werkt alleen als die zijn eigen voeding heeft. De Discover heeft geen phantom-voeding, dus een condensatormicrofoon koud op de Discover aansluiten gaat zeker niet werken.

Nu hoop ik dat je het headsetje niet met een verloop naar 6,3 mm op de jackaansluiting van de Behringer hebt aangesloten, want dat gaat niet helemaal goed: Dat is een Line-in ingang (ik heb de handleiding gelezen ;)). Je microfoon (van je headset) produceert daarvoor te weinig signaal. Alleen de XLR-ingang is bedoeld voor microfoon. De oude microfoon levert, met zijn grotere element, waarschijnlijk een iets dikker signaal waardoor die wel hoorbaar is.

Dan de mogelijkheden op een rijtje:
1- Haal / maak een verloopkabel van 3,5 mm female jack naar XLR male. Je kunt de headsetmicrofoon dan direct op de mic-ingang aansluiten
2- Idem, maar met een adapter van 6,3 mm female jack naar XLR male. Deze zijn zo verkrijgbaar. Je hebt dan wel je 3,5 naar 6,3-mm adapter nodig.
3- Als je dan toch een condensatormicrofoon wilt: De Behringer heeft phantom-voeding. Die kan daar dus wel op. Zorg dan wel dat je er een kabel bij krijgt met XLR aan beide zijden (Male en female) en dat het een gebalanceerde kabel is (bij ongebalanceerd zijn de min/cold-aansluiting doorverbonden met de massa-aansluiting. En dan blaas je de phantom-voeding op)
 

Posted Tue 10 Jan 12 @ 5:43 pm
Okay Martin, ik heb gekozen voor optie 3: een condensatormicrofoon. Perfect, glashelder. Maar als ik dan de Discover op de CD/Tapeingang van de Berhringer aansluit, dan hoor ik de MIC weer niet. Ik zie iets over het hoofd, maar kom er niet uit. De laatste loodjes wegen het zwaarst, wil jij nog even helpen tillen?
 

Posted Sat 14 Jan 12 @ 1:48 pm
Welnee, da's geen lood, er ligt alleen nog wat stof..... ;)
Waarom heb je gekozen voor de CD/Tape-ingang? Je hebt nog 4 stereo kanalen op de mengtafel over. Die CD/Tape-ingang is niet te regelen (hoewel ik denk dat je dat hebt gedaan om geen adaptertjes te hoeven gebruiken). Het kan overigens wel werken: Links naast het Master-volume zitten, in het witte vlak halverwege de mengtafel met de tekst "CD/Tape" eronder, 2 schakelaars. 1 Daarvan is de "CD/Tape to Mix". Als je die indrukt, wordt het signaal naar de main out gestuurd en kun je de microfoon (die standaard via de Mix / main out loopt) bijmengen.

Maar nogmaals: Ik zou je Discover lekker op een kanaal van de mengtafel aansluiten. Je kunt dan iig volume, pan en evt. externe effecten gebruiken.
 

Posted Sun 15 Jan 12 @ 7:03 am
Goed geraden, inderdaad om geen adaptertjes te hoeven gebruiken. Inmiddels was ik zover, dat ik wel geluid van muziek + MIC kreeg te horen en het volume regelde ik met de Discover. Of dat dezelfde kwaliteit geeft als via de line-in van de mixer weet ik (nog) niet. Wel moet ik zeggen, dat ik volume regelen met een schuifregelaar prettiger vind dan met de draaiknopjes van de mixer, maar dat zal wennen zijn.

Ik zit dus nu nog met twee dingen:

Is de kwaliteit via CD/Tape kwalitatief gelijk aan de line-in én het valt me op, dat als de MIC wordt gebruikt zonder achtergrondmuziek er een bijgeluid bij komt, of je buiten staat of in een of andere ruimte. Zal wel iets met afstellen te maken hebben, dus dat moet ik nog gaan uitproberen.
 

Posted Sun 15 Jan 12 @ 7:55 am
Buiten dat er geen regelmogelijkheden zijn verwacht ik niet dat er verschil zit in de geluidskwaliteit tussen de CD\Tape-ingang en een line-in van een kanaal.
Het bijgeluid dat je beschrijft ontstaat waarschijnlijk doordat je te ver van de microfoon af zit. Als dat zo is, dan pikt de microfoon ook de omgevingsgeluiden en reflecties van de muren op, wat een hol, galm-achtig effect geeft.
 

Posted Sun 15 Jan 12 @ 8:10 am
Dat te ver af denk ik niet, maar het is net een sissend geluid. Als ik de MIC dicht zet hoor je dat weg glijden. Ik heb zelf het idee, dat die domweg te hard staat, maar dat moet ik dus uitzoeken. Het klint in elk geval als een klok!
 

Posted Sun 15 Jan 12 @ 8:14 am
Als hij te hard staat, zie je dat aan de Clip-LED die naast de Pan-regelaar zit. Die mag niet of nauwelijks oplichten. Je kunt dat niveau afregelen met de Trim-knop )de bovenste, net onder de stekkerbussen op je Mic-kanaal.
Het sissende geluid kan afkomstig zijn van de phantom-voeding. Het hangt een beetje af van de kwaliteit van de microfoon. Wat je kunt doen is de Trim zo ver mogelijk dicht zetten en de volumeregeling van het kanaal maximaal open. Je regelt dan eigenlijk het volume van je microfoonkanaal met de Trim. Daar is hij eigenlijk niet voor bedoeld, maar je zorgt er wel voor dat je met minimale gevoeligheid van het kanaal werkt. Dat kan schelen.
 

Posted Sun 15 Jan 12 @ 9:21 am
Zo, nu enkel nog een shockmount en een tafelstatiefje kopen en dan ben ik er. Het was even puzzelen, maar ik ben er nu toch uit. Daarvoor wil ik jou bedanken, Martin, je hulp was geweldig!

Het topic is wel een uitgebreidere behandeling geworden dan de oorspronkelijke vraag was, maar ik hoop (en denk) dat er wel mensen zullen zijn met soortgelijke vragen als ik hier heb gesteld. (Ik heb nog een softwarematige vraag, maar daar zal ik dus maar een apart topicje voor openen).
 

Posted Wed 18 Jan 12 @ 5:43 am
YW.
Hoewel sommigen daar aan twijfelen (...) is het forum voor dit soort zaken. En ja, uiteraard leggen we problemen niet graag 7 keer uit, dus een post als deze is weer een mooie om naar te verwijzen.
In ieder geval goed te horen dat je de zaak draaiend hebt.
 

Posted Wed 18 Jan 12 @ 6:17 am


(Old topics and forums are automatically closed)