Quick Sign In:  

Forum: Dutch Forum

Topic: Microfoonopname op Discover DJ Pro - Page: 1

This part of topic is old and might contain outdated or incorrect information

Ik heb vandaag deze controller aangeschaft. Op zich redelijk duidelijk, maar ik slaag er niet in het geluid van de microfoon op te nemen. Ik hoor mijn stem wel in de hoofdtelefoon, maar op het geluidsbestand komt er niets. Ik heb in de configuatie van Recording toch Master + Mic aangevinkt. Heeft iemand een hint voor me?


Edit: ik kan de typefout in m'n onderwerpregel niet editen....


Mijn excuses, zie nu dat ik zelfs in een totaal verkeerd gedeelte van het forum zit te posten.
 

Posted Tue 03 Jan 12 @ 1:03 pm
ik heb in ieder geval je topic regel aangepast voor je,
je hebt waarschijnlijk v6 bij de controller gekregen, nu weet ik nog dat er een vuiligheidje was met het gebruik van de microfoon en opnemen, maar ik gebruik geen microfoon dus ik weet de details even niet meer,

martin??? helup!!!
 

Posted Tue 03 Jan 12 @ 1:24 pm
:D
ben aan 't zoeken. Ion is alleen niet zo overdreven gul met info. (en ondertussen brandt m'n eten aan.........)
BTW: Idd V6.
 

Posted Tue 03 Jan 12 @ 1:26 pm
Ik ben een absolute leek op dit gebied en het het apparaat alleen maar gekocht om op amateurbasis radioprogramma's te maken voor vrienden overzee. Dus ik wil de plaatjes aan elkaar praten.

Wat bedoelen jullie met V6 en wat moet ik veranderen om de stem wel in de opname te krijgen?


Toch een edit. Als jullie versie 6 bedoelen met V6: standaard zit er 7.0.4. bij, met de waarschuwing die NIET te gebruiken. Ik heb 6.1.2. moeten downloaden en die heb ik ook geïnstalleerd.
 

Posted Tue 03 Jan 12 @ 1:50 pm
Yep. Met V6 bedoelden we Versie 6.x.x

Het blijft een geheimzinnig apparaat. Er is geen handleiding voor het ding te vinden.
Ik heb het hele forum ook afgezocht op vergelijkbare problemen. Misschien een kromme stap, maar de Ion Discover DJ Pro is eigenlijk een Numark iDJ3, alleen met een andere vacht. Nu weet ik wel dat er problemen zijn gemeld met een Mixtrack Pro (wel vergelijkbaar) waarbij bleek dat de mixer op de Mixtrack echt een hardware-matige mixer is. En er is geen apart kanaal gereserveerd voor de microfoon. Die wordt eigenlijk direct intern gekoppeld aan de uitgang. Daar neemt VDJ niet van op, en er komt dus geen microfoon op je opname. Ik kan alleen niet vinden of dit probleem ook voor de iDJ3 / Discover Pro geldt.

Wat je eens zou kunnen proberen is je microfoon aansluiten op de microfoon-ingang van je PC. Je omzeilt dan de interne audio en voert je microfoonsignaal direct naar de PC waar VDJ op draait.
Over het door S. Waterreus gemelde probleem met VDJ6 heb ik (nog) niets terug kunnen vinden.
 

Posted Tue 03 Jan 12 @ 2:35 pm
Je hebt gelijk, dat het geluid van de stem dan wel op de opname te horen is, maar ik ben dan de controle kwijt. Het geluid hoor ik uitsluitend door de hoofdtelefoon en ik weet niet wat het volume van het geluid is. Je kunt dat dus niet op dat zelfde moment regelen.
 

Posted Tue 03 Jan 12 @ 2:45 pm
Dan zou dat Mixtrack-probleem bij jou dus ook kunnen spelen. Als je de microfoon op je PC aansluit, kun je het volume (als het goed is, ik heb de skin nog niet gezien) ook via je scherm kunnen regelen.
 

Posted Tue 03 Jan 12 @ 2:57 pm
Maar ook dan zou het zelfde spelen: je wilt muziek en spraak uit één bron horen. Ik zit me af te vragen of ik voor zo'n opname de tulpuitgangen aan de achterkant kan benutten. Is wel een omweg, maar ja.
 

Posted Tue 03 Jan 12 @ 3:00 pm
Koolmees wrote :
Maar ook dan zou het zelfde spelen: je wilt muziek en spraak uit één bron horen.

Uiteindelijk komt alles samen in je PC bij VDJ en je harde schijf. Dat is echt geen probleem. Als je de verschillende in- en uitgangen zou gebruiken om je Timecode mee aan te sturen of te mixen met 2 spelers, dan loop je de kans op problemen met vertraging. Maar als het je alleen om de stem te doen is, kan het makkelijk.
De tulp-uitgangen is idd ook een optie. Als je dan via VDJ wilt opnemen moet je in de Record-configuratie niet voor Master + Mic kiezen maar voor Line-In.
 

Posted Tue 03 Jan 12 @ 3:13 pm
"Maar ook dan zou het zelfde spelen: je wilt muziek en spraak uit één bron horen."


Ik druk mezelf wat ongelukkig uit. Ik bedoel daarmee, dat het niet prettig is om muziek uit de speakers te horen en je stem niet. Het liefst hoor je muziek én spraak door de hoofdtelefoon. De spraak is in zoverre heel belangrijk, dat ik de platen aan elkaar kan praten, terwijl ze crossfaden, dat klinkt m.i. het leukste.

Ik ga er uiteraard nog even mee door, want die MIC-ingang zit er toch niet voor niets. En anders maar via de tulpen proberen. Als ik wijzer wordt, laat ik het zeker op de ze plaats even weten.



 

Posted Tue 03 Jan 12 @ 3:19 pm
Martin, het antwoord van de leverancier is inderdaad, dat het microfoongeluid niet via de computer gaat en daarom ook niet wordt opgenomen.

Nu wil ik dus naar de optie van de tulpuitgangen. Ik denk, dat het een ongelukkige combinatie wordt om die uitgang te laten lopen naar dezelfde computer als waarop Virtual DJ draait. Ik denk dus aan een klein laptopje voor de output. Denk jij, dat dat idee kans van slagen heeft en kan dan het volume van het Discovery DJ Pro worden geregeld?

De leverancier noemde nog de optie om Sam Broadcast aan te schaffen, maar dat wordt wel een erg dure aanschaf voor mij....
 

Posted Wed 04 Jan 12 @ 3:14 am
Koolmees wrote :
Martin, het antwoord van de leverancier is inderdaad, dat het microfoongeluid niet via de computer gaat en daarom ook niet wordt opgenomen.



dat was het vuiligheidje, ik wist me nog te herinneren dat er geen geluid kon worden opgenomen van de mic, maar wist het niet zeker dus dan maar een betje op de vlakte.
het idee met de tulpkabel werkt zeker wel, je kan dan analoog opnemen.
 

Posted Wed 04 Jan 12 @ 7:59 am
Dan was je al meer op de hoogte dan ik. Dit probleem is all over the forum als het om de Mixtrack pro gaat, maar van de iDJ3 / Discover DJ Pro niets terug te vinden. Dan heeft Koolmees ons een stapje verder gebracht. Ik ben wel benieuwd of Numark / Ion dit als standaard gaat doorvoeren. Daar komen ze wrs wel van terug.....
@koolmees: Als je besluit een 2e laptop te gebruiken, loop je tegen dezelfde risico's aan als dat je dat met de computer zou doen waar VDJ op draait. Ik zou zeker proberen of mijn eerdere voorstel werkt (al kun je nu de microfoon via de DJ Pro laten lopen).
Als je de 2 tulpjes met een verloop terug naar de PC brengt en record (of broadcast) via de Line-In laat lopen, houd je alles bij elkaar. Dat moet kunnen werken. Ga je via een andere PC dan ben je daar weer afhankelijk van 3e partij-software.
Via de Windows-mixer (te bereiken via de System-tray, dat kleine vakje rechts onderin je taakbalk) kun je het ingangsvolume regelen en daarmee dus ook het volume van je console. De balans tussen mic en muziek zal je moeten regelen met de schuiven van de console. (De mic is een vast gegeven, dus door de muziek harder of zachter te zetten kun je de balans tussen mic en muziek regelen)
 

Posted Wed 04 Jan 12 @ 12:24 pm
Ik heb het idee met de tulpjes geprobeerd, maar ik kan dan op de Discovery DJ Pro nauwelijks nog de volumereglaars gebruiken, die moeten bijna op z'n hardst staan, terwijl het niveau in de computer op hoog staat. Maar het belangrijkste: ik hoor dan m'n microfoon nauwelijks, niet door de speakers maar ook niet door de koptelefoon.

Op zich lukt het met die laptop best wel met behulp van Audacity, maar het vervelende is, dat je niet goed in de gaten kunt houden of de verhouding stem/muziek qua volume goed is. Misschien zal ervaring de beste leermeester zijn, maar misschien is er een beter programma dan Audacity?

Verder vraag ik mij af of een headsetje van Trust opgeblazen kan worden door Dicovery DJ Pro. Vanavond stopten de microfoons van twee setjes ermee, maar misschien is het toeval.

Ik kan dus op zich wel leven met dat laptopje erbij, want ik gebruik de apparatuur toch niet op lokatie, maar thuis. Ik heb echter alleen een headset met 3.5 plugjes en de Discovery DJ Pro wil 6.3. Nu zijn er wel adaptertjes, maar bij mij rekken die altijd na een paar maanden uit zodat ze niet goed meer functioneren. Verder heb ik wel een losse microfoon van 6.3, maar zonder standaard, dus dat werkt niet prettig. Ik zou dus eigenlijk een hoofdtelefoon mét microfoon én 6.3 pluggen moeten hebben. Maar die heb ik vooralsnog niet kunnen vinden (alhoewel alleen maar bij Bax en Mediamarkt gezocht).

Ik denk dus, dat Discovery DJ Pro voor mij wel bruikbaar is, maar het gaat nu om de laatste loodjes.
 

Posted Wed 04 Jan 12 @ 3:15 pm
FF snel aanvullen: Nee, microfoons sneuvelen niet door je DJ Pro. Die ingang vraag alleen signaal. Is een beetje lastig uitleggen, maar je microfoons produceren een heel klein variabel stroompje. Dit wordt versterkt door de DJ pro. Om ze op te blazen zou je stroom/spanning op de ingang moeten zetten, maar zelfs een phantom-spanning (48 V.) zou je microfoon niet om zeep kunnen helpen. Er is dus iets anders aan de hand.
De 3,5 naar 6,3-adapters leven bij mij al een paar jaar. Niet dat ik van die geweldig dure krengen koop, maar ik heb er tot dusver nog geen problemen mee gehad.
Als het signaal van de DJ Pro zo laag is, zou je kunnen proberen niet de Line-In van je laptop maar een Mic-In te gebruiken. Die is een stuk gevoeliger. Daar dan wel weer mee uitkijken dat je die niet overstuurt.
 

Posted Wed 04 Jan 12 @ 4:09 pm
Ik kom hier toch nog even op terug. Ik heb een Philips headset SHM7410U aangeschaft, waarvan het microfoondeel het niet doet op Discovery DJ Pro, maar wel op de geluidskaart van de PC. Doe ik er een hele oude microfoon op, waarvan ik niet meer weet dat het een Hosiden is, dan doet die het wel. Heeft dat met een bepaald ingangsvermogen te maken? Kan iemand mij verder op weg helpen?
 

Posted Sat 07 Jan 12 @ 4:18 am
EDIT MOD :)

Inmiddels verneem ik, dat ik niet persé een dynamische, liefst met condensator voorziene, microfoon hoef te hebben, maar dat een simpele headset alleen maar niet kan omdat ik de Proversie van Virtual DJ niet heb. Zou dat inderdaad de oplossing zijn of wordt mij maar wat op de mouw gespeld?
 

Posted Sat 07 Jan 12 @ 7:48 am
Hoi,
je gooit 2 dingen door elkaar (dit op basis van de info die je hebt gekregen): Je hebt dynamische microfoons en condensatormicrofoons.
Een stukje uitleg tbv de algemene info:
-Een dynamische microfoon is een soort omgekeerde speaker: Door erin te praten (of een ander geluid op te pikken) trilt het velletje van de microfoon en genereert daardoor een stroompje (officieel spanning, maar het gaat om de duidelijkheid ;)). Dit wordt versterkt door de apparatuur waarop de microfoon is aangesloten, zodat het geluid uiteindelijk hoorbaar wordt.

- Een condensatormicrofoon werkt iets anders: Deze heeft altijd een voedingsspanning nodig. Deze kan geleverd worden door een batterij (vaak in de microfoon), of door een phantom-voeding, welke tussen de microfoon en de mengtafel komt, of door de mengtafel zelf. Die spanning wordt variabel, als de microfoon geluid op pikt. De electronika in de microfoon maakt dat de variabele spanning wordt vertaald in een signaal, vergelijkbaar met dat van een dynamische microfoon, zodat het weer versterkt kan worden.

Tenzij je dus een batterij in de microfoon schuift of met een losse phantom-voeding werkt, zal een condensatormicrofoon niet op de Discover Pro werken. Ook niet op de PC via de standaard ingebouwde geluidskaart. (de betere / duurdere geluidskaarten hebben overigens wel phantom-voeding aan boord)
Je headset heeft geen condensatormicrofoon dus je probleem komt daar niet uit voort. En er wordt je idd iets op de mouw gespeld: Voor VDJ is een microfoon een microfoon, of die nu aan het einde van een steeltje op je koptelefoon zit of in een klomp metaal aan het einde van een snoer. VDJ ziet uiteindelijk alleen een stekkertje in de microfooningang met een signaal en heeft verder geen oogjes ;)

Nu gaf je aan dat de oude microfoon wel werkt maar de headset niet. Heeft de oude een 6,3 mm plug en de Discover een 6,3 mm microfooningang? Dan heb je met de headset een adapter moeten gebruiken (die heb je niet nodig als je de headset op je interne geluidskaart aan sluit) en is dat de eerste verdachte. (had je daar niet al eerder problemen mee?)
 

Posted Sat 07 Jan 12 @ 9:30 am
Ik heb een adapter gebruikt. Om niets uit te sluiten heb ik nog de duurder versies genomen (de vergulde). Ik heb twee headsets geprobeerd, maar die werkten wel op de computer, maar niet op de Discover Pro.

Ik heb toch ook nog een keer de eerste suggestie geprobeerd via één computer en inkomend geluid lukt allemaal wel, maar ik wil het dus ook opnemen en dat lukt mij niet op dezelfde computer. Maar ik vind het niet bezwaarlijk om er een laptopje bij te zetten. Morgen is de eerste uitzending, dus ik móest nu wel met m'n dynamische microfoon van 30 jaar oud, staand in een bloempot :-) en het viel me niet eens heel erg tegen, maar het grote nadeel is toch wel, dat je bijna tegen die microfoon aan moet zitten om je verstaanbaar te maken en je mist dan toch wel het overzicht over je beeldscherm en de Discover. Als ik dus op deze manier verder ga, begrijp ik dan goed, dat ik met een akoestische microfoon dat probleem niet heb? Die kan ik willekeurig op mijn bureau plaatsen, want die vangt het stemgeluid toch wel op? Is is dat wat kort door de bocht?


Overigens had men bij Mediamarkt een mixer van 400 euro, waarop de doos inderdaad stond, dat een headset was te gebruiken als je een update zou doen van LE naar Pro. Als het de oplossing zou zijn zou ik het doen, maar in de Pro zitten dus allerlei snufjes die ik helemaal niet zal gaan gebruiken.
 

Posted Sat 07 Jan 12 @ 10:26 am
Koolmees wrote :
Ik heb een adapter gebruikt. Om niets uit te sluiten heb ik nog de duurder versies genomen (de vergulde). Ik heb twee headsets geprobeerd, maar die werkten wel op de computer, maar niet op de Discover Pro.


Als je googled op het typenummer van de koptelefoon kun je op de productpagina van Philips terecht komen. Daar staan wat faq's op. 1 Daarvan gaat over het niet werken van de microfoon. Om hardware-defecten uit te sluiten is 1 van de suggesties om de stekker van de koptelefoon in de microfoon-ingang te steken en dan in de schelp te praten. Als je signaal hebt, is er dus iets mis met de microfoon. Je zou het haast uitproberen op de Discover.... (Je microfoon is overigens niet kapot, ander hd hij ook niet gewerkt p je PC) Maar zo zou je wel kunnne checken of je microfoon niet gewoon te weinig signaal geeft.

Koolmees wrote :
.....met m'n dynamische microfoon van 30 jaar oud, staand in een bloempot :-)

:D

Koolmees wrote :
begrijp ik dan goed, dat ik met een akoestische microfoon dat probleem niet heb? Die kan ik willekeurig op mijn bureau plaatsen, want die vangt het stemgeluid toch wel op? Is is dat wat kort door de bocht?

Je bedoelt dynamisch? Onversterkte instrumenten zijn akoestisch ;) Maar da's idd kort door de bocht. Het zou kunnen, maar dan moet je de microfoon wel flink kunnen versterken (op een mengtafel je gain veel verder open draaien) Hij pikt dan alleen wel alle omgevingsgeluid op, dus bv ook de fan in je PC. In jouw situatie moet je er dus echt kort op zitten.

Koolmees wrote :
Overigens had men bij Mediamarkt een mixer van 400 euro, waarop de doos inderdaad stond, dat een headset was te gebruiken als je een update zou doen van LE naar Pro. Als het de oplossing zou zijn zou ik het doen, maar in de Pro zitten dus allerlei snufjes die ik helemaal niet zal gaan gebruiken.

Je bedoelt wrs een controller. Ik blijf het overigens vreemd vinden..... Zoals ik eerder aangaf, is een headset een microfoon en een koptelefoon. Voor VDJ maakt het niets uit of die aan elkaar zitten. Weet je toevallig nog welke het was?

Het zal mij niets verbazen dat je over een tijdje verveeld raakt met de LE-versie en alsnog na denkt over de Pro. Het spelen met muziek blijft een leuke hobby en als je daar bedreven in raakt en je grenzen wilt verleggen, dan is LE echt "limited". Voor nu snap ik het wel.

Overigens: Ik denk (steeds meer) dat je tegen de grenzen van de mogelijkheden van de Discover bent aangelopen. Als je nu ook ziet hoeveel vragen over het ding op het forum zijn verschenen, is het beslist niet een van de betere.
 

Posted Sat 07 Jan 12 @ 11:08 am
51%