Quick Sign In:  

Forum: Dutch Forum

Topic: Geluidskaart produceert elke 2 minuten een pieptoon - Page: 1

This part of topic is old and might contain outdated or incorrect information

Ja, hoor! Na bijna 2 jaar op dit forum eindelijk eens een probleem waar ik even niet uit kom.....

Laptop is 2 maanden terug geupgrade naar W7. Daar ben ik best tevreden over, omdat het ding stabieler, rustiger maar vooral sneller is. Er leken zich geen problemen voor te doen met software dus een geslaagd project.

Vorige week heb ik mijn kist met controller en Maya EX7 (8x out) aangesloten. Vanaf het moment dat de PC is opgestart begint het ding een pieptoon te produceren en herhaalt dit elke 2 minuten. Om uit te vinden waar dit vandaan kwam, heb ik de Maya afgekoppeld en de 2 interne kaarten van mijn mixer (Numark CM200USB) aangesloten. Ook fout. Dan ga je denken aan een software-issue (zoals Bob met zijn virusscanner, die om 00:00 uur laat weten dat hij geen internetverbinding heeft). In een helder moment de USB-kaarten afgekoppeld en geprobeerd via de interne geluidskaart te werken. Geen probleem.......

Het probleem lijkt dus gerelateerd aan de USB-kaarten. Er worden verschillende drivers gebruikt voor de mixer en de Maya. Toch doet het probleem zich alleen voor met de USB-kaarten. Ik heb de M-Audio FW410 nog niet geprobeerd (is een FireWire-kaart).

Iemand een suggestie? Alles is welkom.
 

Posted Wed 05 Oct 11 @ 6:07 am
al gekeken naar usb management in windows en power options in config?
moest ook meteen weer denken aan die virus scanner, lol
 

Posted Wed 05 Oct 11 @ 11:17 am
Nog maar eens kijken dan. De controller blijft keurig een avond in de lucht, dus afsluiten doet' ie niet. Power Management van de laptop staat standaard op vol gas, maar of de USB een aparte instelling heeft, weet ik dus niet. Ben nog niet zo bedreven in W7. (en dat rijmt.... :D)
 

Posted Wed 05 Oct 11 @ 12:03 pm
ehh ff kijken,

rechtermuisknop op deze computer/eigenschappen/ in device manager usb controllers openen en dan de hele lijst bekijken door rechtermuisknop/eigenschappen -> tabbladen met instellingen. hier staan nog div power instellingen en andere meuk.
 

Posted Thu 06 Oct 11 @ 9:51 am
Om het simpel te houden.... ;)
Ik zal van de week eens zoeken. Beetje weinig tijd en geen klussen in het vooruitzicht.

Thnx!
 

Posted Thu 06 Oct 11 @ 12:20 pm
Hmm... Ik kom erg weinig instelmogelijkheden tegen. Het enige dat ik kan vinden is de per poort in te stellen bandbreedte. Die staat overigens erg laag: Nu is aan elke poort maar 10% van de totale bandbreedte toegekend. Ik zal vrijdag de zooi eens aan elkaar knopen en eens kijken of het ophogen van die waarde invloed heeft.
 

Posted Tue 18 Oct 11 @ 6:44 pm
wat doet de geluidskaart op een andere pc?
 

Posted Wed 19 Oct 11 @ 8:55 am
Lastig uitproberen. Kist met kaart staat in de opslag. Vrijdag ga ik sowieso naar het spul toe om wat kleine aanpassingen te doen en dan neem ik de laptop mee om te kijken of het aanpassen van die USB-bandbreedte effect heeft. Maar (de titel van het topic is wat dat betreft niet correct) het probleem doet zich ook voor met de USB-kaarten in de mixer. Ik verdenk daarom de Maya niet.
Wordt vervolgd.....
 

Posted Wed 19 Oct 11 @ 9:29 am
zo beter,
als ik problemen heb ga ik altijd terug naar een v6 ter vergelijking. ik krijg bijvoordbeeld mijn cdj900's slechts met veel gekraak aan de praat met v7 op mijn laptop, met v6 geen probleem. er is blijkbaar behoorlijk gerommeld met de audio engine. misschien voor jou ook wel een optie
 

Posted Thu 20 Oct 11 @ 7:01 am
Misschien een tip:
Ik heb jaren geleden ook gedraaid met een Maya EX7 kaart. Hiervoor gebruikte ik een third-party Asio driver. (http://www.usb-audio.com). Wanneer je deze gebruikt en je hebt geen licentie, dan krijg je om de zoveel tijd een piep te horen. Ik heb destijds de licentie gekocht. Ik geloof zelfs dat Maya momenteel deze driver er standaard bijlevert. Maak jij toevallig gebruik van deze driver? Zo ja, probeer Asio even uit te zetten in de config en kijk of je het probleem nog steeds hebt.
 

Posted Fri 21 Oct 11 @ 7:25 am
Thnx. Zou een idee kunnen zijn, maar ik heb de standaard Windows-drivers gebruikt. M.a.w. niets apart geïnstalleerd. Toch is het de moeite van het bekijken waard.
Overigens vond ik op de website van Audiotrak wel een driver, welke door hun op velerlei verzoek is gemaakt. Deze is weliswaar geschikt voor max. XP, maar die ga ik onder W7 ook maar eens proberen. Werkt het, dan kan ik buiten VDJ om de kaart configureren. Misschien dat dit ook wat licht op de zaak schijnt.
 

Posted Fri 21 Oct 11 @ 8:05 am
??? je had het toch ook met andere geluidskaarten?
 

Posted Sun 23 Oct 11 @ 4:11 pm
Yep, maar je moet alles proberen ;) Ondertussen dus ook alles geprobeerd, maar helaas geen vooruitgang. De USB-bandbreedte gecontroleerd en die wordt voor de Maya opgehoogd naar 60 %. Dat hoefde ik niet eens zelf te doen, dat deed Windows al voor mij. Ding draait trouwens niet op ASIO. Dat zou ik dus nog kunnen proberen.
Het enige dat is veranderd is dat ik van Vista naar W7 ben gegaan. Als ik niets kan vinden, ga ik maar weer terug. Niet dat ik dat wil want W7 is duidelijk minder zwaar voor de computer, maar dat werkte wel. Daarnaast heb ik nog niet geprobeerd de FireWire-kaart aan te sluiten.
Eerst nog maar eens verder rommelen....
 

Posted Sun 23 Oct 11 @ 4:22 pm
Ik baal als een stekker, maar ben ook wel blij dat ik iig het lek boven water heb: Quizzy heeft helemaal gelijk (met dank voor het de goede weg op sturen): Megasof (AKA microsoft) gebruikt als standaard USB-audiodriver idd de door Quizzy aangegeven USB-driver (van Ploytec). Dat is dus een demo versie welke elke 30 sec. die irritante pieptoon produceert. Om dit op te lossen zou ik dus effies €59,- over moeten maken naar dat bedrijf maar daar heb ik dus wel een creditcard voor nodig. Nooit......

Het bewijs:



Ik vind het ronduit schofterig dat voor een standaard driver een commercieel demoproduct wordt gebruikt. ik heb het ding verwijderd, maar dan ziet de "oude" Audiotrack driver de kaart niet meer, dus die kan ik niet als alternatief gebruiken. Gezien de huidige tijd (over 2-en) kap ik er nu mee, en ga morgen (vandaag.....) maar eens zoeken naar een andere driver.

Eens kijken of ik kan slapen zonder van nijd mijn kussen op te vreten....
 

Posted Sat 12 Nov 11 @ 7:10 pm
Kussen leeft nog....
Gewonnen!! De procedure was wat ongewoon en ik ben razend benieuwd of W7 straks niet alsnog besluit de foute driver te installeren, maar voor nu draait het weer ouderwets.
Ik heb eerst de door AudioTrak gemsskte drivers geïnstalleerd. Die gaven een foutmelding (kan de kaart niet vinden) maar daar heb ik niets mee gedaan. Daarna heb ik de Ploytec-driver verwijderd via het Device Manager-scherm en daar laten zoeken naar nieuwe, niet geïnstalleerde apparaten. Windows probeert dan via Wondows Update alsnog die pokkedriver te installeren, maar dat kun je stoppen. Daarna werd ongevraagd, spontaan maar zeker gewenst de Maya7.1 surrounddriver (die van Audiotrak) geïnstalleerd. Ik kan die kaart nu ook via het audio-configuratiemenu instellen naar wens. Iets wat ik hiervoor ook niet kon.
Voorlopig staat hij nu op automix zo'n 5,5 uur aan clips weg te werken zonder een enkel twijfelmomentje.

Oh, ja: nu nog iets verzinnen voor de USB-kaarten in m'n mixer. Daar zal, zonder andere driver, die Ploytec-driver weer voor worden gebruikt. Numark heeft alleen geen drivers, die vertrouwt (onterecht) op de Windows-drivers.
 

Posted Sun 13 Nov 11 @ 7:03 am
het duurt even, maar dan heb je ook wat.

het inderdaad op zijn zachts gezegd niet netjes om je te laten betalen voor drivers terwijl je al geld hebt uitgegeven voor de hardware.

in princiepe moeten de vista drivers ook werken in w7. je zou de drivers nog kunnen nemen die je ook voor vista gebruikte.
 

Posted Sun 13 Nov 11 @ 5:52 pm
Dat had ik ook bedacht. Ben op de site van MS aan het zoeken geweest maar wat een doolhof is dat.......
 

Posted Mon 14 Nov 11 @ 6:23 am
tja, bij microsoft worden drivers via windows update verspreid en op de site is het inderdaad een drama.
zou het niet gewoon handiger zijn om eens uit te kijken naar een kaart die beter ondersteund wordt door de nieuwe software?
 

Posted Tue 15 Nov 11 @ 3:19 am
Da's geen sport ;)
Die kaart heb ik (M-audio FireWire 410). Daarnaast is het nu voor elkaar met de Maya, alleen de mixer nog niet. Dan zou ik dus een andere mixer moeten kopen waarbij door de fabrikant drivers zijn geleverd.
Even samengevat zit het probleem in Windows 7 Home Premium. Als ik een andere USB-audio interface zou kopen die zou moeten draaien zonder drivers van de fabrikant, maar vertrouwt op de door MS geleverde drivers heb ik exact hetzelfde probleem.

Wat me een beetje verbaast is dat als dit een standaard probleem is voor W7 Home Premium, dat er zich niet meer gebruikers hebben gemeld met dit probleem. Ik ben "ervaren" genoeg om niets geks te doen of te experimenteren met drivers op de machine waarmee je moet werken en dat heb ik dus ook niet gedaan. Alles komt standaard van MS af.

Ik heb overigens nu meer vertrouwen in de door Maya geleverde drivers. De laptop is ondertussen een aantal malen opnieuw opgestart en ik heb hem daarbij ook terug laten stappen naar de interne kaart, maar als de Maya weer wordt aangesloten, worden keurig de goede drivers gestart. Ook een tussentijdse Windows Update heeft niet voor gekke dingen gezorgd.
 

Posted Tue 15 Nov 11 @ 6:47 am
ik begin de draad kwijt te raken,
ik begrijp dat het piepende geluid dus voorkomt met gebruik van de standaard door MS geleverde drivers?
 

Posted Tue 15 Nov 11 @ 8:20 am
67%