Quick Sign In:  

Forum: Nordic Forum

Topic: Laptop og Karaoke med VirtualDJ

This topic is old and might contain outdated or incorrect information.

Jeg er på jakt etter nytt oppsett, da jeg ikke orker å drive med en masse CD-plater lenger.

Jeg driver med moilt Karaokeshow og spiller dansemusikk (populærmusikk) både før under og etter karaokeshowet.

Jeg vil gjerne avvikle mine cdg-filer og mp3-filer på laptoppen og synes det er genialt at dette lar seg gjøre i VirtualDJ - på den måte kan jeg enkelt spille musikk og klargjøre neste karaokelåt uten å skulle styre med en masse knapper og greier.

Jeg ser derfor for meg at jeg må ha et eksternt lydkort til laptoppen for å få best mulig lyd til PA'ens mikser og det er jo greit å enkelt nok (noen gode anbefalinger?). Jeg tenkte på å skaffe en slik: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=365149

Men hvordan er setuppet for å få vist grafikken i cdg-filerne på monitor/prosjektor uten samtidig å vise VirtualDJ "arbeidsbord" på disse?

På Laptoppen er det en enkelt analog utgang for ekstern skjerm, men jeg vil jo ikke vise det som jeg skal se på ekstra skjermen - kun karaoketeksten.

Jeg forestiller meg noe med en slags fordeler av signal, men jeg aner ikke hva en sådan heter og hvor man får tak i en slik. Kan noen hjelpe meg med det?

Jeg hører gjerne fra noen som bruker systemet i likhet med dette for å høre litt erfaringer.

Øvrige forslag til setup mottas også gjerne, da jeg har en tendens til å komplisere sakene mer enn nødvendig.

Tusen takk for al hjelp!

 

Posted Tue 02 Sep 08 @ 9:03 am
Bare hygleig
 

Posted Sat 20 Sep 08 @ 7:30 am
marcellodjPRO InfinityModeratorMember since 2006
tpersson wrote :
Jeg driver med moilt Karaokeshow og spiller dansemusikk (populærmusikk) både før under og etter karaokeshowet.

Regner med at du mener MOBILT karaokeshow her?

tpersson wrote :
Jeg ser derfor for meg at jeg må ha et eksternt lydkort til laptoppen for å få best mulig lyd til PA'ens mikser og det er jo greit å enkelt nok (noen gode anbefalinger?). Jeg tenkte på å skaffe en slik: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=365149

Som regel er de innebygde lydkortene i laptopene ikke bra nok i disse dager, da det dog finnes noen unntak. Det verste problemet er egentlig hvis du har en "summe-lyd" som merkes spesielt godt på PA-anlegg.
Det lydkortet du har linket til viker helt greit, men hvis du er sær på lyden bør du oppsøke nærmeste musikkforhandler og høre om de har ett høy-kvalitets usb/firewire-lydkort til en laptop som skal kobles mot ett PA anlegg. Da vil de kunne hjelpe deg å få det som passer deg best.

tpersson wrote :
Men hvordan er setuppet for å få vist grafikken i cdg-filerne på monitor/prosjektor uten samtidig å vise VirtualDJ "arbeidsbord" på disse?

På Laptoppen er det en enkelt analog utgang for ekstern skjerm, men jeg vil jo ikke vise det som jeg skal se på ekstra skjermen - kun karaoketeksten.

Jeg forestiller meg noe med en slags fordeler av signal, men jeg aner ikke hva en sådan heter og hvor man får tak i en slik. Kan noen hjelpe meg med det?

Dette er mye enklere enn du tror! Du kobler en TV eller prosjektor opp mot den analoge utgangen du har på laptopen, for så å gå inn i CONFIG > VIDEO og velge ekstern skjerm her (altså ikke "window"). Da vil du få "arbeidsbordet" (eller GUI som det også kalles) på laptopen sin skjerm, og karaoketeksten på TV eller prosjektor.

Brukte selv cracket version av programet før jeg kjøpte det (trodde det var det samme som demo) og hadde masse problemer. Etter jeg kjøpte programmet har alle problemer ordnet seg og jeg er kjempe fornøyd med programmet. Det koster masse penger etter min mening, men tro meg: det er verdt det. 99% av hjelpen du trenger finner du på siden her når du er registrert som PRO bruker, og hvis det ikke ligger her, er det bare å spørre, så får du svar fort :)

Når det gjelder hva slags utstyr du skal kjøpe er det lettere å hjelpe deg hvis man vet hva du allerede har :)


Håper du skjønte noe mer, og hvis du lurer på noe... BARE SPØR! :)
 

Posted Sat 20 Sep 08 @ 3:46 pm


(Old topics and forums are automatically closed)