Quick Sign In:  

Forum: Dutch Forum

Topic: MIDI voor DENON DN-HS5500

This topic is old and might contain outdated or incorrect information.

Hallo,

Mijn naam is René en ben sinds een week in het bezit van een demoversie van Vdj5.
Ik heb twee Denon DN-HS5500 en heb dit op deze software aangesloten.
Nu zit er in de configuratie wel een pictogram om mijn bedieningspaneel te laten werken maar kon er niet uit komen wanneer welke knop wat deed.
Dus als er iemand is die weet hoe het wel zit zou ik dit graag horen en lezen(eventueel met plaatjes of apart bestandje)

Heb nu zelf iets gemaakt om ze met MIDI aan te sturen maar nu gaat het beeldscherm niet aan en draait de platter die er op zit ook niet.
Kan dit niet vinden in de config.

Zou dus graag meer van jullie horen.

M.v.g. René
 

Posted Sat 30 Aug 08 @ 8:43 pm
Volgens Denon, werkt de display alleen als je deze in "hard drive mode" gebrukt. Dus als je een Usb stick of een harde schijf direct op de speler aansluit en daar nummers van speelt.
As je met je 5500 VDJ wilt besturen, dien je de 5500 in "External software" mode te zetten. De 5500 wordt native ondersteund door VDJ, dus je kunt de Denon aanvinken in het VDJ configuratie menu. De knoppen op de 5500 komen dan overeen met de knoppen in VDJ, dus play = play, cue = cue etc. De enige limitatie op dit moment is dat je maar 1 5500 kan gebruiken met VDJ. Zie voor meer info ook http://www.denondjforums.com.
Ewout
 

Posted Sun 31 Aug 08 @ 3:39 pm
Hallo ewout.

Bedankt voor je reactie.
Het klopt dat er een hoop knoppen overeen komen maar niet alles.
Het scrollen door de mappen lukt wel en ook door mijn lijst met nummers, maar kan geen nummers naar een playlist selecteren met de 5500.
Wel als ik op load druk dat hij een gekozen track naar een speler brengt.

Ook kan ik de effecten die er op zitten niet doseren en regelen.
Als ik op een effect druk moet ik met de muis de hoeveelheid regelen.
Maar het display doet het wel en de platter draait ook dij deze instelling.

Ben nu wel met zelf een midimap aan het maken voor mijn spelers en het begint er aardig op te lijken.
Heb alleen de sampler en de loop functie nog niet toegewezen.
Kan nu wel op de 5500 nummers naar de sidelist of de playlist sturen door een simpele druk op de knop.
Dit is voor mij wel een must met platen die ik al vast klaar wil zetten om later te gaan draaien of met verzoekjes.
Ik kan nu mijn platen die ik wil gaan draaien in de sidelist zetten met een lekker breed infoscherm en de verzoekjes zet ik in de playlist aan de zijkant(deze komt in beeld als je het wil en anders gaat hij weer weg).

Ook kan ik beide spelers gebruiken maar kiest hij één van de twee als geluidskaart.
Op deze manier zet ik één speler op één en de andere op twee.
Wel heb ik elke speler apart op een usbpoort aangesloten.
Met de D-sync functie lukte het niet in MIDImode (wel met een usbstick in z’n bibs).

Vind het wel jammer dat mijn lampjes onder of bij de toetsen het niet doen misschien zit dit nog ergens verstopt bij het aanmaken van de midi maps maar ik heb het nog niet kunnen vinden.

Is er trouwens ook een manier om de standaard instelling in VDJ voor de 5500 aan te passen, scheelt me een hoop werk en heb dan wel een display die het doet en een platter die draait met lampjes onder en bij de knoppen maar dan met je eigen voorkeur onder de gewenste knoppen.

Ben benieuwd of er meer mensen zijn met meer ervaring in dit midi verhaal die mogelijke oplossingen hebben.



Groet René.
 

Posted Mon 01 Sep 08 @ 4:17 pm
In midi is het niet mogelijk om de lampjes en display te gebruiken voor zover ik weet. Goed om te weten dat de display het wel doet in native mode, ik dacht dat ik ergens gelezen had dat het niet werkte.
Voor de meeste controllers die native ondersteund worden is een maper beschikbaar. Hiermee kan je snel en eenvoudig zelf de knoppen aan functies toewijzen. Voor de Denon 4500 controller is er een hele goede (deze gebruik ik zelf). Ik zal eens kijken of deze er ook al is voor de 5500. Deze mappers zijn alleen beschikbaar voor full version users.
Aangezien je volgens mij best tevreden over VDJ bent, hoop ik je snel terug te zien als full version user.
Ewout
 

Posted Tue 02 Sep 08 @ 11:54 am
Ja Ewout het display doet het wel en de platter draait ook en alle lampjes die bij en onder de knoppen zitten branden ook in native mode.
Eerst deed het display het ook niet maar na een software update van de 5500 omdat ik er een CD speler heb ingebouwd deed deze het plotseling wel.

Helaas doet hij in deze voorgeprogrammeerde mode die VDJ er zelf in heeft gezet niet alles wat ik wil.
Dus daarom heb ik dus zelf een MIDI map gemaakt.
Helaas dus nu geen display, draaiende platter en verlichting onder en bij de knoppen.

Nu het volgende.
Je had het er over dat er mappers beschikbaar waren voor verschillende controllers zoal de 4500 en andere merken.
Nu heb ik even een vraag en hoop dat ik niet al te dom over kom, maar dat mapper waar je het over hebt bij de 4500 is dat net zo iets als dat wat ik nu in VDJ heb gebruikt om mijn 5500 aan te sturen en elke knop een functie heb gegeven?
Of is dit een ander stukje software waar meer mee mogelijk is?
Of is het dat stukje software uit VDJ van de bovengenoemde controller die ik dan naar eigen smaak kan aanpassen en bewerken.
Als dat laatste zo is dan zit ik gebeiteld omdat dan alles het doet op mijn controller en ik het hier en daar een beetje kan aanpassen.

Hoor graag van je.

Groet René

 

Posted Thu 04 Sep 08 @ 11:13 am
Rene,
er zijn verschillende soorten mappers. Degene die ik gebruik (de jpboggis mapper voor de Denon 4500) is een dll file die je in de mapper directory van VDJ plaatst. Zodra je VDJ opstart wordt die dll file geladen en kun je gebruik maken van de mapper. Bij de mapper zit een ini file die je handmatig kan aanpassen, om andere settings of acties aan knopen to te wijzen.
Er zijn ook andere (bijvoorbeeld voor de Hercules DJ Console), waarbij er ook een applicatie zit waarin je de console ziet en dan per knop een functie kan toewijzen, zodat je niet een file handmatig hoeft aan te passen. Het hangt dus een beetje van de mapper (en zijn maker) af.
Ewout
 

Posted Thu 04 Sep 08 @ 2:12 pm
Hallo Ewout,

Sorry voor de late reactie maar ben op het moment nogal ziek en heb dus niet elke dag zin om achter m’n computer te zitten.
Maar kan ik ook een mapper van Traktor gebruiken of werkt dit niet met VDJ?

Groet René


 

Posted Tue 09 Sep 08 @ 11:05 am
Die kan je misschien wel gebruiken om een midi map e maken, maar de mappers die ik bedoel, zijn programmas binnen vdj, die VDJ direct (dus zonder midi) aansturen. Hierdoor zijn deze sneler en kun je ook gebruik maken van bijvoorbeeld de lampjes en displays op een controller (dit kan bij midi niet).
Ewout
 

Posted Wed 10 Sep 08 @ 12:49 pm
Hallo Ewout,

Kan ik met de mapper die jij voor de 4500 gebruikt ook een map maken voor mijn 5500?
Of is dit speciaal voor de 4500 bedoeld?

Ook kan ik gewoon twee 5500 op VDJ aansluiten maar dan moet ik eerst één aansluiten waarvan ik de geluidskaart wil gebruiken en als het programma is opgestart dan kan ik pas de tweede op de laptop aansluiten en toewijzen in de configuratie.
Nu zet ik één speler op speler één en de andere op speler twee.
Werkt super.

Ook ben ik er achter gekomen dat ik de 5500 als geluidskaart voor mijn oude vertrouwde BPM-studio kan gebruiken en nu een veel betere geluidskwaliteit heb als met m’n USB mayakaart.

Hoor graag weer eens van je.

Groet René
 

Posted Sat 27 Sep 08 @ 2:28 am
Je haalt 2 dingen door elkaar: Je kunt de controller gebruiken in native mode of in midi mode. In midi mode gebruik je een midi map (die de signalen van de controller "vertaalt" naar acties binnen VDJ). In native mode stuurt de controller VDJ aan via een dll. In native mode kun je een mapper gebruiken, wat een andere dll is dan de standaard bijgeleverde. Hiermee koppel je dus de controller direct aan VDJ.

Als je midi wilt gebruiken, moet je zelf een midi map maken. Als je de pro versie hebt, kun je hier van de site een midi map downloaden. Het nadeel van midi is dat displays en leds niet werken, hiervor heb je native suport voor nodig.

Op dit moment ondersteund VDJ slechts 1 5500.
Ewout
 

Posted Mon 29 Sep 08 @ 11:56 am
Hallo Ewout.

Ik heb je bovenstaande verhaal begrepen maar ben het niet helemaal eens over het aansturen van twee X een HS5500.
Volgens de gebruiksaanwijzing zal het waarschijnlijk zo zijn dat er maar één aan gesloten kan worden, maar als je het doet op de manier die ik hier twee antwoorden boven heb beschreven doen ze het toch echt.allebei.

Ik ben hier echt niet om jou te vertellen hoe het moet omdat jij waarschijnlijk veel beter weet hoe deze software werkt dan ik, maar ik schrijf alleen mijn bevindingen en deel dit graag met anderen.

Groet René

 

Posted Sat 18 Oct 08 @ 4:08 am
Rene,
dan moet je er wel bij vertelen welke mode je gebruikt: Native of midi. In midi kun je er twee aansluiten en gebruiken, maar midi werkt minder goed dan native. In native mode kun je er maar 1 gebruiken.
Ewout
 

Posted Sun 19 Oct 08 @ 7:31 am
DjgreetPRO InfinityMember since 2005
Heb gisteren denon dn-hs5500 gekocht en aangesloten.
laatste nieuwe asio driver aangesloten.
denon aan de laptop aangesloten.
driver werkt op latop als ik de speler op midi zet.

bij virtual dj staat die speler tussen de controlers vink die aan word de controler rood in plaats van groen.

nu mijn vraagske moet je nog ne 2de usb 2 kabel gebruiken ?
of is die meegeleverde genoeg ?
kan mij iemand tips geven hoe je die het beste aansluit
dank bij voorbaad
 

Posted Thu 21 May 09 @ 2:03 am
DjgreetPRO InfinityMember since 2005
probleem opgelost mijn herculles dj console stond op midi kanaal 1 heb die verzet naar 2
 

Posted Thu 21 May 09 @ 7:12 am
Graag je vraag of probleem maar in een thread posten, dat voorkomt dat hetzelfde antwoord meerdere keren ingetikt wordt en dat de antwoorden verspreidt worden over meerdere threads.
Ewout
 

Posted Sun 24 May 09 @ 1:23 pm


(Old topics and forums are automatically closed)