Quick Sign In:  

Forum: Nordic Forum

Topic: Ny dj

This topic is old and might contain outdated or incorrect information.

Heisann.
Jeg elsker musikk og har testet ut virtual Dj litt, er ikke noe sykt god men har lyst til og lære meg og mixe og sånt.
Jeg aner ikke hva jeg trenger eller noe som helst, så hadde håpet dere kunne fortalt meg hva jeg burde skaffe meg og evnt. noen guider eller kurs eller noe som kan hjelpe meg..
Har litt lyst til og være den som har ansvar for musikken på en fest og være litt konge..

Takker for svar
 

Posted Sun 15 Jun 08 @ 1:17 pm
marcellodjPRO InfinityModeratorMember since 2006
Hei.

Før jeg kan hjelpe deg videre må du fortelle meg noen ting.

Hvor gammel er du?
Hvor god råd har du?
Vil du bruke programmet til å mixe på hjemme-alene-fester, eller tenker du på større "bygde-fester" evt. på nattblubb?


Jeg kan fortelle deg hva som gjorde at jeg kjøpte programmet, så kanskje du kan dra noe lærdom ut av det! :)

I starten drev jeg med nettradio og lekte meg med musikk og prata litt.. Jeg har alltid vært glad i musikk, men med nettradioen fikk jeg litt input utover det som var populært i mitt område. Etter hvert har jeg blitt veldig glad i forskjellig musikk. Det er ikke så farlig hva slags musikk det er, så lenge det er BRA (diskusjonen om hva som er bra, kan vi ta senere ;)
På denne tiden var jeg på en fest med en kar jeg hadde møtt på noen fester før som lekte seg med en tidlig version av virtual dj. Det så mega billig ut, men han kunne crossfade manuelt. Han kunne ikke beatmixe eller scratche i takt med musikken eller noe (kommer tilbake senere hva dette er), men han kunne MIXE musikken. Det var tøft.

Det tok en stund før jeg brukte programmet igjen. Men jeg viste sånn ca. hvordan det fungerte og hva man kunne gjøre med det. Trodde jeg.
Når jeg satt meg ned for å lære hvordan jeg skulle mixe fant jeg ut at dette var ikke lett. Ikke i det hele tatt. Men jeg søkte litt på nettet og fant noen guider som jeg lærte meg litt enkle ting som å beatmixe. Beatmixe vil si å få sangene til å gå i samme tempo, og at de "slår" likt i takt. Når de gjør det kan du bytte mellom sangene og man holder den samme takten som før. Jeg brukte vel noen timer for å få til en helt grei beatmatch. Og da var jeg klar.

Når jeg hadde vorspiel hjemme med noen få kompiser styrte jeg musikken og brukte musa til å styre virtual dj demoen jeg hadde lasta ned da, og mixa musikken i takt. Jeg kunne like gjerne ha satt på en spilleliste i media player eller winamp, uten at de hadde merka noen forskjell da. Men jeg plukka opp noen små-ting da, så det var verdt det.
Ellers når jeg hadde tid spilte jeg litt i ukedagene for meg selv og var kjempefornøyd når jeg fikk til litt. Og før jeg viste ordet av det, var det ei veninne av meg som skulle ha bursdagsfest som hadde hørt at jeg "var en dj". Først tenkte jeg at dette kom til å gå rett vest, men jeg syntes at det var skikkelig kult også, så jeg sa ja. Suksess. (Mulig det var pga. jeg kun spilte det som var populært der og da, og at alle var dritings, men det funka!)

Etterhvet når jeg hadde lært meg noen flere triks, var en kompis av meg blitt dørvakt på en litt shabby nattklubb og fortalte meg at dj'ene brukte winamp og ikke var noe bedre enn meg, pluss at det hendte seg at de dukket opp fulle tre timer etter de skulle startet på jobb. Med andre ord, sjefen på nattklubben søkte etter ny DJ. Etter en måneds tid skulle en av DJ'ene på klubben ha fri, og kompisen min (dørvakta) hadde lagt inn gode ord for meg, og jeg fikk prøvespille en kveld.

Jeg brukte ca. en uke på å forberede meg på den ene kvelden jeg skulle spille, og hadde tatt med meg all den populære musikken vennene mine syns var bra. Jeg kom og var kjempe forberedt. De første ti minuttene var det kjempe skummelt og rart, men etterhvert dukka selvtilitten min opp. Så kom klagene. Når kvelden var over kom sjefen og sa at det ikke var så veldig bra, men at det er vanskelig i starten. Det var det. Jeg hadde ikke tenkt på at den musikken jeg og mine venner likte, ikke nødvendigvis slår ann hos alle de andre jeg skal spille for.

Men etter noen kvelder til, og jeg hadde blitt vant med publikumet (gjestene på klubben), gikk det bedre. Mye bedre. Det gikk ikke mer enn ett månders tid før jeg var klubbens eneste dj. Og hele tiden lærte jeg noe nytt.

Nå har jeg sluttet å jobbe, pga jeg har startet å studere på høgskole, men liker og pusle hjemme. Iblant når jeg har tid, kan jeg fortelle gamle-sjefen at jeg har mulighet til å spille, og jeg kan spille litt når det passer meg.


Med andre ord, hvis jeg kunne få meg jobb på nattklubb, så kan du det også. Hvis du har lyst til å lære og mixe, så kan du det. Men du skal vite det tar tid. Lang tid. Jeg vil anbefale deg og lese litt rundt på det engelske forumet her. Det har masse guider om hvordan du kan lære deg å mixe.

En side jeg kan anbefale er:

http://www.djtutor.com/index.php som har video som viser hvordan du kan mixe helt fra du kan lite elller ingenting, helt til du kan masse.

Ellers kan du søke litt på www.google.no og andre steder, så finner du nok noe. Søk på ting som "how to dj", "dj tutorial" osv.

Jeg starta å mixe med musa og demo av virtual dj, og har planer om å kjøpe dj-rack med skikkelig anlegg nå, så hva slags utstyr du trenger er det vanskelig å si. Det er i allefall en helt klart fordel å ha fysiske cdspillere og ekstern mixer når du skal lære deg å mixe skikkelig, men i starten går det helt fint ann å bruke mus og pc for å forstå det grunleggende!




Høres ut som du har lyst til å vise deg frem litt og være kongen på festen, så det er bare å legge seg i hard-trening.


Masse lykke til, håper det hjalp litt!
 

Posted Sun 15 Jun 08 @ 3:05 pm
Heisann.
Skjønner ikke helt hvorfor alderen min er viktig men er 19 år
jeg har ikke sykt god råd men har jeg lyst på noe så jobber jeg hardt og sparer penger til det..
Jeg vil først bruke det på hjemme-alene-fester og revyfester, etc. og når jeg blir flinkere avansere videre...

Jeg vil takke for et knall skriv fra deg, syns det var veldig nyttig å lese. skal ta en titt på de sidene du linket til. skal laste ned demoen og prøve meg fram litt.. som sagt, takker for kjempe skriv.
 

Posted Sun 15 Jun 08 @ 5:38 pm
Siden det ikke er mulig og redigere så får jeg skrive her også da..
Jeg så på de tuttvideoene du linket til, veldig fine så enklere ut med mixere en og sitte på pcen med utstyr, er dette meg eller er det enklere?
og en annen ting, i VDJ så skal programmet kunne automixe, tenkte jeg skulle teste det ut men får det ikke til, hadde hvert morsomt og sjekke hvordan resultatet ble..
Jeg driver og prøver meg fram får det ikke så bra til men men det kommer seg sikkert, ingen som kjenner til noe kurs eller noe kanskje.
Takker for flotte svar.
 

Posted Mon 16 Jun 08 @ 10:19 am
marcellodjPRO InfinityModeratorMember since 2006
alderen din er ikke SÅ viktig, men av erfaring, så vil de som er 12-14 som regel lære seg å mixe fordi det er kult der og da, og når de finner ut hvor mye jobb som må til, så gir de gjerne opp veldig fort, og har brukt masse penger på utstyr de kanskje ikke får solgt videre.

Noen foretrekker platespiller og vinyl (helst hip-hop og scratche dj's), mens andre foretrekker cd spillere (house, tekno etc). Hva som passer best for deg må du finne ut av. Hvis du har noen dj-butikker i nærheten av deg, eller skal reise ett sted i sommer som har det, er det lurt å stikke i butikken å la dem vise deg hvordan du bruker forskjellig utstyr, også kan du be om å få prøve selv. Ulempen med sånt utstyr er at det er ganske dyrt, og hvis du ikke har virkelig lyst til dette, så kan du fort svi av mange tusenlapper som forsvinner bort i løse lufta. (Tips: sjekk finn.no og søk på "dj")

Det som er positivt med virtualdj, er at du har 2 "cd spillere"/decks inne i programmet. Konseptet er det samme som med to 2 spillere og ekstern mixer, bare at alt foregår inne i datamaskinen. Derfor blir det mindre utstyr å frakte med seg når du skal spille omkring. Ulempen er at dersom du ikke har en ekstern kontroller, så er det ganske vanskelig å benytte seg av mange av funksjonene fult ut.

Det som jeg ville anbefalt deg er å prøve ut demo versjonen av programmet, og hvis du liker det, kan du kjøpe home-versionen. Hvis du senere har lyst å utvide utstyret ditt, kan du koble opp cd-spiller (eller platespillere) opp mot virtual dj og kontrollere musikk/video-filene dine på pc'n som om de lå på cd'en eller vinylen du spiller fra. Dette kalles Time Coded Cds (TCC) eller Time Coded Vinyls (TCV). Søk litt på forumet og google for å lære mer om det.

Det meste som er skrevet her er nok skrevet fra før omkring, og du bør lese litt før du bestemmer deg. Dersom du har jobb og har råd til å kjøpe deg cd spillere, og mixer (evnt. høytalere), så er dette bra. Enda bedre blir det hvis du kombinerer det med virtualdj slik at du kan få det til lettere.


Når det gjelder automixingen, så har du en spilleliste nederst til høyre i programmet. Legg til sangene du vil spille, og trykk på den svarte runde knappen slik at den blir grønn. Når sangen som spilles nærmer seg slutten, vil programmet automatisk mixe neste sang med den som spilles, før den bytter over. Programmet tar seg av beat mixing og alt. Dette er en fin funksjon hvis du har mye å drive med når du spiller, eller hvis du skal på do etc. Men prøv og lær deg til først som sist, at du må mixe selv ;)
Hvis du har en sang på hvert av dekkene, kan du trykke [ALT] + [MELLOMROM] (tror det var det i allefall), så fader den automatisk mellom sangene. En annen ting du kan gjøre er å bruke [PG UP] og [PG Dn] for å styre crossfaderen hvis du liker det bedre enn å bruke musa.

En billig hardware kontroller som støttes av programmet som er grei å starte med er Hercules Dj Mp3 Controll. Denne koster ca. 7-800,- ny. (Se på finn.no). Ellers hvis du har ett dårlig lydkort, kan du kjøpe Hercules MK II, som er litt dyrere, men forskjellen på denne og Mp3 Controllen er at den har innebygget lydkort. Se her for mer info om controllere som plugges rett i pc'n!

Bare å spørre hvis du lurer på mer.
 

Posted Mon 16 Jun 08 @ 11:29 am
Vil igjen takke for lange og flotte svar fra deg, det hjelper meg utrolig mye.

Har prøvd ut demoen en del nå og liker det men jeg sliter jo kraftig med mixingen...
Ang. musikk så kommer det til og bli House/Club/Trance...
Bare så på noen av de tut videoene du linket til og da så det mye enklere og styre ting når de ikke var på pcen..
Jeg har sett litt på finn.no men finnes jo masse forskjellig utstyr så vet ikke hva som kan være lurt og gå til innkjøp av, bor i Oslo og kjenner ikke til noen spesifikk musikk butikk som har dj utstyr. Har høytallere, ikke proffe men til hjemmebruk, funker jo greit i starten det?? har heller ikke noe bra lydkort i pcen min!!
 

Posted Wed 18 Jun 08 @ 5:04 pm
Igjen ny post siden ikke mulig og redigere..
Jeg holder på og prøve meg frem nå, men er ikke enkelt og gjøre flere ting på en gang... der tror jeg det ville hvert enklere med eksternt utstyr siden jeg da kan gjøre flere ting om gangen og høre på den andre sanger jeg skal mikse inn før jeg mikser den inn... er det bare meg eller har jeg rett der??
 

Posted Wed 18 Jun 08 @ 6:06 pm
 

Posted Wed 18 Jun 08 @ 8:24 pm
marcellodjPRO InfinityModeratorMember since 2006
Det er helt klart mye lettere hvis du har eksterne kontrollere å holde hendene på ja :)
Hva som passer deg best må du prøve deg litt frem og finne ut av selv. På finn.no er det masse av forskjellig utstyr. Både som kan brukes med virtual dj og som kan kjøres uten (cd spillere / mixer etc). En god start er en hercules dj control. Denne er rimelig og lar deg sette fingrene på de viktigste funskjonene en DJ har bruk for som crossfader, cue, eq, pitch osv. Denne støttes også av virtualdj, så er er det bare å plugge inn og spille.
 

Posted Mon 07 Jul 08 @ 7:35 am


(Old topics and forums are automatically closed)