Quick Sign In:  

Forum: Dutch Forum

Topic: toonhoogte veranderen zonder dat tempo verandert

This topic is old and might contain outdated or incorrect information.

Ligt dit aan mij? maar in geen enkele software die ik geprobeerd heb kan ik de toonhoogte van het nummer veranderen zonder dat het tempo verandert? Bestaat deze mogelijkheid ergens in bepaalde software? ik heb mij echt al doodgezocht. Is dit geen standaard functie die alle DJs nodig hebben? ik snap het niet
 

Posted Sun 26 Dec 04 @ 8:32 am
Er bestaan verschillende topics over die je vraag beantwoorden. Op het General Discussion Forum is er zelfs een topic waar de verschillende programma's naast elkaar worden vergeleken! Maak gebruik van de search functie maar hou rekening dat je in de engelse taal moet zoeken!
 

Posted Sun 26 Dec 04 @ 12:51 pm
Bedankt voor de reply, maar kan je enkele tips geven van engelse zoektermen waarmee ik deze topics kan vinden. Ik heb "tempo", "key", "pitch" ea. geprobeerd maar tevergeefs, of kan je misschien een url geven van de topic of van informatie omtrent dit onderwerp, dank bij voorbaat
 

Posted Mon 27 Dec 04 @ 12:51 pm
Wat jij inderdaad zoekt is "key"

Hiermee wijzigt de toonhoogte zonder het wijzigen van de tempo.
Ik ken geen programmas die alleen de toonhoogte kunnen wijzigen. Kan me ook niet voorstellen waarom iemand het zou willen maarja....

Je zou het kunnen simuleren met OTS CD Scratch, door de pitch te verhogen en het tempo vervolgens te verlagen.

 

Posted Tue 28 Dec 04 @ 9:35 am
Zeer fel bedankt, met OTS CD Scratch kan je inderdaad dit effect krijgen door eerst de pitch aan te passen aan de gewenste toonhoogte en daarna het tempo aanpassen aan de gewenste BPM. Het probleem is hier wel weer dat de OTS producten geen automatische beat synchronisatie hebben, waardoor dit manueel moet gebeuren, iets wat ik toch liever aan het programma zelf over laat, zoals virtual DJ.
De rede waarom ik de toonhoogte wil veranderen, onafhankelijk van de BPM is voor in het geval dat ik 2 nummers wil mixen die zich in een andere toonsoort bevinden, maar waarvan het mooi zou zijn om de baslijn van het ene in dezelfde toonaard onder de stem of melodie van de andere te zetten. Soms hoor je DJs dit doen, maar omdat de meesten geen besef hebben van toonsoorten klinkt het muzikaal meestal niet correct, en gebeurt het dat je een baslijn hoort in RE groot, en de melodie van het andere nummer staat dan in SOL groot. Dit is op eerste zicht niet meteen een probleem, daar de meeste dance-nummers op gebied van harmonie niet zo complex in elkaar zitten dat de verschillende toonladders meteen tegen elkaar afsteken. Ook kan men zelfs een speciaal effect verkrijgen indien men bepaalde toonaarden combineert, bijvoorbeeld DO groot en LA klein, maar als dit gebeurt dat is dit meestal puur toeval, en zal het toegeschreven worden aan de toevallige mixbaarheid van de 2 nummers, en niet aan de toonhoogte waarin ze zich bevinden.
Echter kan je met een functie als diegene die ik zocht, zowat elk nummer in de juiste toonhoogte krijgen, zodat het muzikaal en harmonisch mooi overeenkomt (of juist niet) met het andere nummer, zonder dat de BPM weer asynchroon wordt.
Ik vind het raar dat ik op eerste zicht geen andere mensen vind met hetzelfde probleem en ook dat zeer weinig producten deze functie expliciet ondersteunen. Deze functie is volgens mij, na het synchroniseren van de beat, de meest belangrijke die een DJ zou kunnen benutten om perfecte mixen te maken
 

Posted Fri 31 Dec 04 @ 8:08 am
BPM Studio had deze functie ook geloof ik ...
Trouwens: de moderne Externe Mixers hebben deze functie ingebouwd!
Als voorbeeld kan je naar de site van ECLER gaan!
 

Posted Fri 31 Dec 04 @ 9:04 am
Ultiem Antwoord!

Abelton Live!

 

Posted Sat 15 Jan 05 @ 4:51 pm
DjtristHome userMember since 2009
Het kan ook met Sony Acid Pro, maar die kost ongeveer 300 euro en dan ben je ook even bezig om te kijken hoe dat nou moet. Ik weet niet of je hier veel aan hebt
 

Posted Tue 09 Jun 09 @ 10:26 am
pepeisPRO InfinityMember since 2005
Ik dacht dat er ook een plugin bestaat voor VDJ waarmee je de key kan veranderen. Ik zal nog eens kijken of ik hem kan vinden.
 

Posted Tue 09 Jun 09 @ 11:08 am
posten in een topic van meer dan 4 jaar geleden. Niet echt de bedoeling...

(deze gaat dan ook dicht)
 

Posted Tue 09 Jun 09 @ 11:56 am


(Old topics and forums are automatically closed)