Quick Sign In:  

Forum: Dutch Forum

Topic: Videomixing zonder problemen met laptop

This topic is old and might contain outdated or incorrect information.

Hallo,

Ik heb een laptop met 2 gig ddr geheugen en een nvidia geforce 8400M G videocard met 256 dedicated geheugen en tot 1 gig shared.
Toch heb ik hickups tijdens het afspelen als ik HARDWARE ACCELERATION aanzet op het videotab.
Het lijkt zonder dit aan te vinken minder problemen te geven.
Maar zonder het aan te vinken kan ik oog geen video effecten krijgen.

Wie heeft een laptop waarbij geen problemen zijn bij het afspelen/mixen van video?
Welke kaart heb je dan en wat zijn je instellingen?

Probeer erachter te komen waarom met zo'n nieuwe videocard voor de laptop ik nog steeds hickups heb.
 

Posted Mon 22 Oct 07 @ 12:50 pm
Gebruik je Vista of XP? Welke processor zit in je laptop? Heb je de performace tweaks uitgevoer (voornamelijk die van de powermanagement van je laptop)?
Om video te kunnen draaien zonder schokken heb je best een goede videokaart nodig. Die 8400 is een chip uit het middengebied. Ik heb zelf een laptop draaiend op Vista met een geforce 8600GT 256 MB (dit ram is sneller dan dat van de 8400), deze werkt prima met video. Alleen in combinatie met tijdcode heb ik soms een hapering in het video beeld.
Ewout
 

Posted Mon 22 Oct 07 @ 6:36 pm
Ewout,

Ik kan alleen maar Vista draaien, er zijn geen xp drivers voor.
Maar dit is mijn config:

Windows Vista® Home Premium, AMD Mobile Turion™ 64 X2 Dual-Core processor TL58 (1.9GHz), Works 8.5 + Office Home & Student 2007 Trial (60 days), 17TFT WXGA+ CrystalBrite, 2048MB DDR II RAM (2x 1024), 2x 160GB HDD (5400rpm), Super Multi DVD-RW Double Layer, 6-cell LiIon, 56K modem, Gigabit & Wireless Lan 802.11b/g, Up to 896MB NVIDIA® GeForce® 8400M G TurboCache (256MB dedicated), 5-in-1 card reader, 0.3MP CrystalEye

Ik merk dus dat als ik hardware acceleration niet aanzet dat het best goed werkt, maar ja, dan geen video effecten.
Maar ik heb geen idee of ik het nog kan verbeteren.
Heb volgende tweaks gebruikt:

- Bij eigenschappen van deze computer en dan naar visuele effecten, kiezen voor beste prestaties
- In taskmanager virtualdj bij processen op Realtime gezet.
- Bij advanced options bij geluid heb ik beide uitgevinkt dat applicaties exclusieve control hebben.

Dat is het wel zo'n beetje.

Mijn pc heeft ook 2 gig geheugen en een Geforce 6200 LE.
Is die beter qua videokaart?
Anders overweging waard om niet meer met de laptop te draaien.

Alvast bedankt voor de hulp.

DjAnthony


 

Posted Mon 22 Oct 07 @ 9:23 pm
Die laptop zou wel geschikt moeten zijn voor video. Heb je de aero interface van vista aan staan? Gebruik je de voorgeinstalleerde Vista versie? Meestal wordt er veel additionele zooi geinstalleerd door de leverancier, zoals Office, virus scanners etc. Het beste is om een kale Vista te installeren met zo min mogelijk software. Dan die pc / laptop alleen voor het draaien te gebruiken (dus niet mee internetten, office gebruiken etc).
Het is ook goed om eens bij het aantal services te kijken. Er draaien er meestal een hoop die je voor VDJ niet nodig hebt. Ik kan ongeveer de helft uitschakelen zonder hier last van te hebben. Hiervoor heb ik een script gemaakt die alle onnodige services afsluit. Deze run ik na het opstarten van de machine.
Kijk ook even bij de interups van je hardware als je video kaart bijvoorbeeld een interrupt deelt met je wabcam kan dit ook voor problemen zorgen. Ik heb ook alle hardware die ik niet nodig heb uitgescakeld, zoals Infrarood, Netwerk, draadloos netwerk, Webcam, cardreader, bluetooth etc.
Als je hulp nodig hebt laat het dan even weten.
Ewout
 

Posted Tue 23 Oct 07 @ 6:36 pm
Bedankt voor je antwoord.

Gebruik de laptop alleen voor te draaien.
Maar met zo'n nieuwe laptop, dan nog eens 2 gig intern geheugen en ook nog eens videokaart met dedicated geheugen, dan verwacht ik eigelijk dan hij naar behoren werkt zonder nog eens half windows uit te schakelen.
Maar je hebt gelijk, wat je niet gebruikt kan je net zo goed uit zetten.
 

Posted Wed 24 Oct 07 @ 9:44 am
Het nadeel is dat als je je pc ook voor andere zaken gebruikt dat er steeds meer services worden geinstalleerd. Als je gaat Internetten, zullen er behoorlijk wat files op je pc achterblijven, zoals cookies en tijdelijke internet bestanden. Als je het internet opgaat heb je zeker ook een virus scanner nodig. Het nadeel van een virus scanner is dat deze iedere file die je benaderd (als je bijvoorbeeld een file laadt in een van de decks, of alle files als je in vdj een folder opent) gaat controleren. Dit controleren heeft een hoge prioriteit, waardoor bijvoorbeeld andere processen (video afspelen in vdj?) moeten wachten (schokkerig beeld).

Het afspelen van video in VDJ is wel even wat anders dan dezelfde clip afspelen met bijvoorbeeld de windows media player. Daarom heb je echt een snelle machine die getuned is voor die taak. De meeste laptops schakelen de processor snel terug in snelheid om batterij te sparen en om niet te heet te worden. Daarom is het instellen van de power opties voor je laptop van belang.

Als je professioneel draait, is het zeker aan te raden om hiervoor een dedicated machine te gebruiken.
Ewout
 

Posted Wed 24 Oct 07 @ 6:48 pm
Als ik de videoclips afdraai dan zie ik dat de processor boor nog geen 20 % belast wordt.
Neem aan dat de videokaart het met 2 vingers in zijn neus aankan.
En welke power options bedoel je?

In vista staat het bij mij op high performance en alles "never" ingesteld.
 

Posted Wed 24 Oct 07 @ 9:31 pm
De processor is meestal het probleem niet, maar de datadoorvoer van je systeem. De data van de video clip moet van je harde schijf naar het geheugen van je video kaart, voordat het geprocessed kan worden. Deze data stroom kan onderbroken worden, bijvoorbeeld doordat je virus scanner tegelijkertijd bestanden ophaald om te scannen. Het nadeel van die 8400 is dat het geheugen hierop vrij langzaam is. Hierdoor krijg je sneller dat de video stokt. Het processen en de datadoorvoer voor VDJ is veel intensiever en belangrijker dan dezelfde clip afdraaien in bijvoorbeel mediaplayer (denk aan pitch, cue-play-cue-play, scratch etc).

Daarnaast kan het zijn dat bijvoorbeeld je draadloze netwerk kaart een interrupt deelt met je video kaart. Deze zitten dan beide op hetzelfde adres te rommelen. Controleer even of dit misschien het geval is. Daarom zet ik de apparaten die ik tijdens het draaien niet gebruik uit.

De power options never en high performance zien er goed uit.
Ewout
 

Posted Thu 25 Oct 07 @ 6:35 pm
Ewout,

Volgens mij zit jij ook in de IT.
Je legt het perfect uit.
En ik wordt er weer wijzer van.

:--)

Thanks
 

Posted Thu 25 Oct 07 @ 8:26 pm
Klopt, ik ben software ontwikkelaar. Ik bouw software voor fabrieksbesturingen. Niet doorvertellen, want dan heb ik gelijk weer een paar van die headhunters op mijn nek ;-).

Ik las nog een andere tip:
De performance slider in VDJ eerst helemaal naar links schuiven en dan 1 tikje terug naar rechts. De latency op auto. Safemode en overclock uit. Als je dan nog tikken of stotterende video hebt dan de overclock aanzetten. Het is het proberen waard zou ik zeggen.

meer info over de problemen met de irq's zie hier

Ewout
 

Posted Thu 25 Oct 07 @ 8:58 pm
Beste werkt bij mij om de slider een kwart van rechts te zetten.
Dan de latency op auto en overclock aan.
IRQ geen problemen.
Videokaart staat als enige op irq 10
De wireless netwerkkaart disabled.
Alle onnodige opstartsoftware stond al uit.
En als je in de taskmanager kijkt bij processen, heb ik virtualdj op "realtime" gezet.
Vraag me alleen nog af als je de laptop voor dedicated Virtualdj gebruik wilt gebruiken, welke services dat je in vista nog kan uitzetten.
 

Posted Thu 25 Oct 07 @ 11:19 pm
Als je je machine dedicated vor vdj wilt gebruiken, dan is de eerste tip. Doe een schone installatie van je operating system het liefste van een oem cd ipv de meegeleverde software. Deze laaste staat meestal vol met onzinnige software (voor je dedicated VDJ machine). Zoals cd brand programmas office, virus scanners etc.

Daarna alle hardware die niet gebruikt wordt uitzetten, het liefste in de bios van de machine.

Daarna services tunen. Ik denk dat er bij mij zon 20 zonder problemen uitgezet kunnen worden. Ik had hier een handige website voor. Ik zal
even kijken of ik die nog kan vinden. Door de beschrijving van de service goed te lezen wordt het vaak al duidelijk of een service van belang is of niet. Bijvoorbeeld "Bluetooth service". Als je je bluetooth al hebt uitgeschakeld is die service ook onzinnig.

Dan vdj installeren en de verschillende opties in het performance menu uitproberen op je machine.
Ewout
 

Posted Fri 26 Oct 07 @ 12:02 am
Ewout,

Ben weer wat wijzer geworden maar zit wel met een probleempje.

Allereerst heb ik mijn dvd's met imtoo dvdripper naar vobs geript zodat ik high quality videofiles krijg ( schuifruimte genoeg)
Nu speel ik ze af op de laptop en de problemen zijn nog hetzelfde.
Maar nu komt het:

Mijn PC, dus NIET de laptop zit vol met programma's, downloadzooi enz enz.
Er zit een nvidia 6200 LE kaart in en de pc zelf heeft 2 gig geheugen en is een amd atlon 64 3700.
Zonder ook maar één hikje kan ik mixen wat ik wil.
Dus dat werkt goed.

Enige nadeel is dat wanneer ik in de linker een videofile zet hij dit netjes afspeelt met beeld en geluid maar in de rechter speelt hij dat alleen met geluid en een zweart scherm af.
Stop ik de linkse speler terwijl de rechtse aan het spelen in met zwart beeld, gooi ik een nieuwe file in de linker, dan krijg ik spontaan rechts ook beeld bij mijn geluid.

Enig idee?
 

Posted Sat 27 Oct 07 @ 12:55 am


(Old topics and forums are automatically closed)