Quick Sign In:  

Forum: Dutch Forum

Topic: Buma Stemra

This topic is old and might contain outdated or incorrect information.

Hoorde vandaag dat de Buma het net zo wil gaan doen als in Belgie:

Je betaald een vast bedrag per maand en mag dan zoveel gedownloade muziek op je laptop hebben als je wil.

Wie weet hier meer van ?
 

Posted Mon 15 Oct 07 @ 2:02 pm
Niets van gehoord. Je kunt natuurlijk even op de site van de buma kijken. Vraag ik me af wat ze bedoelen met gedownloade muziek. Is dit muziek dat bij een music store (Itunes, Beatport, etc) vandaan komt, of mag het overal vandaan komen?
Ewout
 

Posted Wed 17 Oct 07 @ 4:57 pm
Ik weet het ook niet.
Echt duidelijk is het ook niet, dacht begrepen te hebben dat het in Belgie duidelijker en beter geregeld is.

Anthony
 

Posted Thu 18 Oct 07 @ 12:24 am
In Nederland is het ook heel duidelijk. Je mag alleen mp3's afspelen die je krijgt bij het abonnement dat je afsluit bij een van de leveranciers die bij de Buma is aangesloten. Zelf omzetten en afspelen is dus niet toegestaan. Nummers bij een web shop (Itunes, beatport, ...) is ook niet toegestaan. Je mag dus alleen mp3's afpelen als je een mp3 abonnement hebt. Dit kan je afsluiten oa bij PB sound.
Ewout

ps. Zoek even op Buma op het forum, dan vind je hier nog wat meer posts over dit onderwerp.
 

Posted Thu 18 Oct 07 @ 11:40 pm
Toevallig heb ik PB sound gesproken.

Volgens PB sound heb je als dj GEEN abonnement nodig.
Een dj zoals ik die in horecagelegenheden draait voor feesten hoeft geen abonnement te betalen omdat de zaak waar hij moet draaien de buma stemra kosten al afdraagt. Volgens PB is dus de lokatie waar je draait verantwoordelijk hiervoor en hoeft men dus niet als eigenaar van een zaak en ook nog eens als dj de buma stemra kosten te betalen, zou beetje dubbelop zijn.

Dit zijn letterlijk de woorden van PB sound.
 

Posted Fri 19 Oct 07 @ 8:56 am
Dit is dus zo vervelend van al dit soort regels.
De beschrijving die je (en PB sound) geeft klopt als je met originele cds of platen draait. Wat je beschrijft is de Buma bijdrage voor het draaien van materiaal (waar copyright op rust) in het openbaar. Lees maar eens op een cd: "All rights reserved. Unauthorised copying, reproduction, hiring, lending, public performance and broadcasting prohibited". Wil je dit materiaal voor een publiek draaien dien je dus de extra Buma rechten af te dragen.
Draai je in een kroeg of discotheek, betaald de eigenaar deze bijdrage normaal gesproken en hoef je niets te regelen. Draai je ook op prive feesten, of op plaatsen waar deze bijdrage niet geregeld is zal je zelf wat moeten regelen.
Bovenstaande was voorheen de regel voor originele cds en platen. Met de komst van Mp3, kon de Buma niet meer zo makkelijk controleren (het verschil tussen een originele cd en een gekopieerde is meestal wel duidelijk) waar het materiaal vandaan komt. Hiervoor is besloten dat je alleen maar met mp3s mag draaien als je een abonnement hebt. Het kan zijn dat het in het afgelopen jaar aangepast is.
De Buma is bij een bedrijf waar ik vaak draai op visite geweest. Die hadden een abonnement en heel veel originele cds. Hierbij werd door de Buma aangegevena dat als je de originele cds hebt dat het niet toegestaan is (om deze om te zetten en als mp3 te draaien), maar dat ze er geen actie op ondernemen.
Ewout
 

Posted Fri 19 Oct 07 @ 10:57 am
Superstom wrote :
Draai je in een kroeg of discotheek, betaald de eigenaar deze bijdrage normaal gesproken en hoef je niets te regelen. Draai je ook op prive feesten, of op plaatsen waar deze bijdrage niet geregeld is zal je zelf wat moeten regelen.
Ewout

ik heb een maand geleden nog iets in een boekje gelezen, dat wanneer ik op een feestje draai de sabam moet aangevraagd worden door de feestende partij, de vraagprijs die ik vraag, moet dan de feestende partij een paar procent(weet niet meer hoeveel) aan sabam betalen.ik ga dat boekje is opzoeken. en onderstaande kwam ik net tegen bij .www.poppunt.be ...



Auteursrechten :
Mag ik als dj draaien met kopieën van mijn originele cd’s?


Tegenwoordig kiezen meer en meer dj’s ervoor om niet meer hun ganse platen- of cd-collectie mee te sleuren als ze gaan draaien. De moderne technologie laat het immers toe op alternatieve manieren te dj’en. Zo kom je tegenwoordig met een laptop - met of zonder extra hardware - al heel ver. Nu, auteursrechtelijk gezien kunnen hier problemen ontstaan. Vandaar even dit overzicht.

De basisregel bij het dj’en is de volgende: als je een originele geluidsdrager koopt (cd, plaat,..) dan heb je meteen ook de “licentie” gekocht om die in je dj-set op te nemen. Dit is de meest voorkomende manier van dj’en en ook volledig wettelijk. Deze originele geluidsdrager 1 keer kopiëren voor persoonlijk gebruik is ook toegelaten. Lees wel: persoonlijk gebruik. Dit impliceert dat men er geen probleem van maakt als je een kopie maakt om bijvoorbeeld in je auto te kunnen afspelen of gewoon als reserve, voor mocht je het origineel kwijt raken.

Wel ontstaat er een probleem als je met deze kopie ook gaat draaien. Stel, je ript het origineel naar je pc en gaat zo draaien, of je draait met kopieën van jouw originelen. In tegenstelling tot wat velen denken is bij een controle van SABAM een bewijs van aankoop van het origineel niet voldoende. Een licentie is hiervoor nodig. Deze licentie kan je aanvragen bij SABAM door een mail te sturen naar joachim.michem@sabam.be of door te bellen naar SABAM op het nummer 02 286 82 91. Het is een licentie die “de reproductie van originele geluidsdragers voor mededeling aan het publiek” toelaat. Vroeger moest aan elke rechthebbenden van elk nummer toelating gevraagd worden om dit te doen. Enerzijds was dat onbegonnen werk en anderzijds zou je nooit zo’n toestemming krijgen. SABAM ontwikkelde daarvoor dus die licentie. Die licentie is een contract op jouw naam en kost je jaarlijks een forfaitair bedrag van 245 € + 6% BTW. Dit is niet weinig maar het maakt het draaien met deze kopieën wel wettelijk. Bij overtreding moet er een boete betaald worden per nummer, wat dus quasi onbetaalbaar is en SABAM zal de controle op dit soort overtredingen flink verhogen. De licentie geldt dus in 1 keer voor al de kopieën van je originelen. Deze licentie staat dan op jouw naam wat dus het doorgeven van kopieën aan derden verbiedt. Voor deze licentie moet je aan volgende voorwaarden voldoen:

- Eigenaar zijn van de originele drager/download met het gereproduceerde werk
- De eventuele technische kopieercontrolevoorzieningen nooit omzeilen
- Geen originele karaokebestanden of –dragers kopiëren

Tegenwoordig kan je bij bijvoorbeeld legaldownload.be, itunes en dergelijke ook legaal nummers downloaden. Mag je daar dan ook mee draaien? Ja! MAAR… Alleen de pc waarop de downloads zijn gebeurd mag worden gebruikt om te draaien. Als de nummers naar een andere pc of cd worden overgezet is de bovenstaande licentie terug van toepassing. Opletten geblazen dus!

Meer info:

www.sabam.be

groeten Albert
 

Posted Fri 19 Oct 07 @ 12:03 pm
Heren bedankt voor de info.

Het is me duidelijk nu.

gr,

DjAnthony
 

Posted Fri 19 Oct 07 @ 3:45 pm


(Old topics and forums are automatically closed)