Quick Sign In:  

Forum: Dutch Forum

Topic: Instellingen M-Audio XPonent controller

This topic is old and might contain outdated or incorrect information.

wilbergPRO InfinityMember since 2009
Na een hele poos geen geluid te hebben gehad (inmiddels opgelost, zie ander topic), ontdekte ik gisteren tijdens een avondje draaien dat mijn M-Audio XPonent controller niet meer helemaal doet wat ik wil.
Ik vermoed dat ik ergens een (mapper) instelling in VDJ verkeerd heb gezet, maar kan niet ontdekken wat.
De videocrossfader zorgt namelijk niet meer alleen voor het "wisselen" van het videobeeld, deze zorgt er ook voor dat al het geluid verdwijnt van het andere kanaal dat niet afspeelt. Ik kan dus niet meer voorbeluisteren......
Voor alle duidelijkheid:
Ik gebruik een aparte geluidskaart (M-Audio Delta 1010LT) die tot 5 kanalen kan uitsturen naar een mengpaneel. Ik gebruik 3 kanalen.
Ik heb al wat geexpirementeerd met opties in het video gedeelte van het configuratiescherm van VDJ.
VDJ 7 is geinstalleerd op een Windows 10 PC.

Ik heb op een gegeven moment de crossfader in de settings maar uitgezet, zodat ik in ieder geval kan voorbeluisteren én handmatig (met de muis) steeds van videokanaal gewisseld. Is niet helemaal de bedoeling maar het werkte tijdelijk wel.

Moet ik ergens in de mapping iets aanpassen ?
Zo ja....
Welk commando moet ik geven wanneer ik de crossfader slechts het beeld wil laten mengen / wisselen én het geluid met rust moet laten ?
 

Posted Sun 30 Aug 15 @ 11:53 am
bij options crossfader disabled op 'yes'.
Dan je crossfader mappen als video_crossfader.
 

Posted Sun 30 Aug 15 @ 6:15 pm
wilbergPRO InfinityMember since 2009
Ga ik uitproberen.
 

Posted Tue 01 Sep 15 @ 9:07 pm
Voor de volledigheid: de optie "Crossfader Disabled" zit onder Opties / Audio.

Ben ff aan het puzzelen hoe je in het verleden de voorbeluistering kan hebben gedaan. De Delta heeft geen koptelefoonuitgang dus dat is via je mengtafel gegaan (en dan heeft je crossfader ook niet gewerkt omdat je anders een uitgangssignaal vanuit het niet-aktieve deck moet hebben) of je hebt je koptelefoon aangesloten op de XPonent. Dat lijkt mij in dit geval ook de eenvoudigste oplossing. Je hoeft dan geen aanpassingen in je mapping te doen. Het enige dat je dan nog moet aanpssen is in Opties / Video je videocrossfader en je audiocrossfader linken. (Zoek in Opties naar Crossfader en die regel verschijnt vanzelf. Wel het vinkje bij "Geavanceerde opties" aanzetten.)
 

Posted Wed 02 Sep 15 @ 1:13 am
wilbergPRO InfinityMember since 2009
De voorbeluistering verliep via het mengpaneel.
Audio dus via geluidskaart en instellingen in in VDJ via M-Audio Asio drivers.
Deck 1: Output 1en 2
Deck 2: Output 3 en 4
Sampler: Output 5 en 6
Zodra alles weer werkt zoals ik wil zal ik screenshots posten.
 

Posted Wed 02 Sep 15 @ 5:31 am
wilbergPRO InfinityMember since 2009
En mijn video werkte via de crossfader
 

Posted Wed 02 Sep 15 @ 5:32 am
Ik was al bang voor je uitleg..... :p
OK: Je setup is dus zoals ik verwachtte. Het probleem daarmee is dat als je de (audio) crossfader naar Deck 1 schuift, je het signaal van Deck 2 afsluit van doorgifte via Out 2. Als er geen signaal wordt doorgegeven vanuit de Delta naar de mengtafel, kun je dus ook niets horen via je koptelefoon. Het is in deze setup dus onmogelijk om voor te beluisteren, tenzij je geen crossfader zou gebruiken maar de volumefaders van de decks op de mengtafel. (Dan kan je crossfader in het midden blijven staan en stuur je beide decks door naar de mengtafel. Werkt niet handig, lijkt me.)

Dan heb ik nog wel een andere optie: Voeg in je audio-setup in VDJ een 4e uitgang toe en koppel die aan headphones. Sluit die uitgang aan op een vrije ingang op je mengtafel. Je kunt nu, door dat kanaal te selecteren op je mengtafel, voorbeluisteren. Selecteren van het voor te beluisteren deck gaat dan nog steeds via de XPonent.
 

Posted Wed 02 Sep 15 @ 10:08 am
wilbergPRO InfinityMember since 2009
??????
De setup heeft het altijd gewoon gedaan !
Ik heb een jaar of 4 hiermee gewerkt tot nu (tot het vervangen van het moederbord)
Moet dus kunnen toch ?
 

Posted Wed 02 Sep 15 @ 11:47 am
wilbergPRO InfinityMember since 2009
en het werkt weer zoals vanouds
 

Posted Wed 02 Sep 15 @ 6:28 pm
Uit nieuwsgierigheid: Hoe?
 

Posted Fri 04 Sep 15 @ 10:02 am
wilbergPRO InfinityMember since 2009
Ga ik proberen uit te leggen:
Mapper aangepast zoals hierboven aangegeven. (Ik zag dus dat de crossfader twee verschillende commando's had gekregen......)
d.w.z. crossfader: video_crossfader
audio: deck 1: m-audio asio, output 1&2
deck 2: m-audio asio, output 3&4
sampler: m-audio asio, output 5&6.
Zondagmiddag maak ik wat screenshots en plaats ik ze.
 

Posted Fri 04 Sep 15 @ 1:16 pm
Ik snap het :D
Als je je crossfader op audio niet mee laat lopen, heb je dus altijd signaal op je mengtafel van Deck 1 en 2 (omdat hij dan standaard in het midden staat). Dan kan je inderdaad voorbeluisteren via de mengtafel. ([Blink] Gebruik je daar soms de crossfader van?)
 

Posted Sat 05 Sep 15 @ 2:24 pm
wilbergPRO InfinityMember since 2009
Ik heb geen crossfader op mijn Dateq LPM 7.2
 

Posted Sat 05 Sep 15 @ 4:39 pm


(Old topics and forums are automatically closed)