Quick Sign In:  

Forum: Dutch Forum

Topic: Geluidbewerking

This topic is old and might contain outdated or incorrect information.

hesselPRO InfinityMember since 2005
Voor het thuisgebruik zit er aan mijn latop een USB Soundblaster X-Fi Go soundcard aangesloten. Middels de Entertainment module kan ik d.m.v. diverse opties mijn geluid aanpassen naar mijn wensen, een eax-effect functie (jazzeffect-balzaal-operazaal) kan dat bewerkstelligen.

Als ik mijn Mixtrak Pro ga bedienen sluit ik deze middels de output op de versterker aan en wordt er dus geen gebruik gemaakt van de soundcard van de laptop.
Hoe kan ik er nu voor zorgen dat ik wel van deze soundcard gebruik kan maken middels een makkelijke schakeling of moet er tussen de output van de Mixtrack Pro en de versterker een soortgelijk (hardware) worden aangesloten, zo ja, welke opties zijn er dan en geef me dan enkele voorbeelden indien mogelijk.

Groet,
Hessel
 

Posted Mon 03 Jun 13 @ 4:40 am
Hoi, Hessel,

die mogelijkheid zit in je configuratie van VDJ ingebakken: Ga naar Config / Audio-setup. Kies daar voor Headphones, 2 Cards en gebruik de Creative-kaart als Master en kanaal 3 en 4 van de Mixtrack als koptelefoonuitgang.

Kan ik me hooguit afvragen waarom je die effecten zou willen gebruiken........ (wij juist adviseren de zaak zo droog mogelijk te houden ;) )
 

Posted Mon 03 Jun 13 @ 5:08 am
hesselPRO InfinityMember since 2005
Marin,

Dank voor je antwoord. Ik gebruik de Mixtrack eigenlijk voor thuis gebruik (het maken van Mixen) Daarnaast verzorg ik bij evenementen (dan moet je niet denken aan danceparty's). Ik ben nl. actief binnen de Living History (levende geschiedenis) en verzorg dan jaren 40-45 muziek (in een modern jasje gestoken) Hiervoor wil ik wat ruimtelijkere klanken produceren. Vandaar.

Ik ga het eens proberen, ik laat het weten of dat het lukt of gelukt is.

Hessel
 

Posted Mon 03 Jun 13 @ 5:28 am
hesselPRO InfinityMember since 2005
Niet gelukt.

Ik heb de config zo aangepast zoals je zei;
Output - Headphones (Master: First card / Headphones: second card)
Soundcard - 2 cards: Luidsprekers (Mix Track Pro) Luidsprekers (SBX-Fi GO)

Ik hoor geen verschil wanneer ik de entertainment module activeer. Dat geloof ik omdat de mixtrack (output) middels een tulp stekker is aangesloten op de versterker (aux input) en de soundcard hangt arbeidsloos aan de USB van de laptop. Deze externe souncard werkt normaal gesproken volgens de USB aansluiting van de laptop en zijn output is jack 3,5 (dan naar tulp, wat dus ook naar de aux input van de versterker gaat, wat nu niet kan omdat de mixtrack daarop is aangesloten.
 

Posted Mon 03 Jun 13 @ 8:31 am
pepeisPRO InfinityMember since 2005
Je moet de externe soundcard aan je versterker hangen en niet de mixtrack, dan zou het moeten werken.
 

Posted Mon 03 Jun 13 @ 8:39 am
hesselPRO InfinityMember since 2005
Klopt, dat doe ik normaal gesproken ook en dat werkt echter ik heb een microfoon aan de mixtrack hangen omdat ik ook moet spreken tijdens een presentatie. Dus constant de aux aanpassen is niet makkelijk en werkbaar.
 

Posted Mon 03 Jun 13 @ 9:18 am
Ah... Dat is aanvullende info....
Dan heb je 2 opties: De Master van de MTP aan de ingang van je externe geluidskaart laten lopen en de uitgang daarvan aan je versterker hangen. Je kunt dan je originele configuratie houden, maar moet alleen zorgen dat in Windows je ingang direct hoorbaar wordt.
Optie 2: Externe mengtafel. Hoeft maar een kleintje te zijn omdat je maar 2 stereo signalen (MTP en Creative) bij elkaar hoeft te brengen. Dat sluit je weer aan op je versterker en klaar is Hessel. Kun je misschien ook je microfoon via dat tafeltje laten lopen.
 

Posted Mon 03 Jun 13 @ 11:23 am
hesselPRO InfinityMember since 2005
Ik heb het anders gedaan. Ik heb een gecombineerde tulpstekker gehaald waarbij je 2 bronnen op kunt aansluiten en naar de ingang (aux) van de versterker kunt brengen. Dus de output van de MTP en de output van de externe geluidskaart samen op 1 ingang van de versterker (aux) gebracht.
Ik kan dan mijn microfoon gebruiken van de MTP en het bewerkte geluid via de externe soundcard gebruiken. Echter er doet zich een technisch probleempje voor. Wanneer ik mijn muziek afspeel (via een mp3-player (in dit geval winamp) en ik wil de mic op de MTP gebruiken gaat dat niet samen. Wanneer ik de muziek stop hoor je na ongeveer 4 seconden een licht klik en dan kan ik in de mic spreken en is het goed hoorbaar. Als ik de player weer start kan ik niet meer in de mic spreken. Hoe kan dit en hoe los ik dit eventueel op ?

Groet,
Hessel
 

Posted Tue 04 Jun 13 @ 2:51 pm
pepeisPRO InfinityMember since 2005
hessel wrote :
Wanneer ik mijn muziek afspeel (via een mp3-player (in dit geval winamp) en ik wil de mic op de MTP gebruiken gaat dat niet samen.


Wat heeft dit nog met VDJ te maken ?

 

Posted Wed 05 Jun 13 @ 9:20 am
Weinig, maar het topic loopt toch al..... ;)
@Hessel: je probleem wordt veroorzaakt doordat Winamp niet de MTP gebruikt als geluidskaart maar de externe kaart. Als de muziek in Winamp wordt gestopt, wordt de externe kaart losgelaten en kun je weer met de MTP werken.

Je oplossing (met de splitterkabel) is geen goede en kan schade aan zowel de MTP als de externe geluidskaart toebrengen. Reden: Als het geluid uit de MTP wordt weergegeven zet je dat signaal ook op de uitgang van je externe kaart (en datzelfde geldt uiteraard ook andersom). Geluid naar een uitgang sturen is nooit goed en zal uiteindelijk één van de twee uitgangsversterkers om zeep helpen. Mijn advies is dan ook om dit heel snel weer uit elkaar te trekken......
 

Posted Wed 05 Jun 13 @ 4:45 pm
hesselPRO InfinityMember since 2005
pepeis wrote :
hessel wrote :
Wanneer ik mijn muziek afspeel (via een mp3-player (in dit geval winamp) en ik wil de mic op de MTP gebruiken gaat dat niet samen.


Wat heeft dit nog met VDJ te maken ?

Niets !!

 

Posted Sun 09 Jun 13 @ 6:44 pm
hesselPRO InfinityMember since 2005
Martin,

Dank voor de tip, heb het meteen verwijderd om het probleem wat je schetst te voorkomen.
Nu moet ik alleen zien te proberen de externe geluidskaart achter de MTP te krijgen en deze via windows te activeren.
(van tulp naar male USB) Bestaat er een kabel female tulp naar fenale USB ? zo ja,waar? Hoe maak ik windows dit wijs dat het software programma werkend is via de MTP
 

Posted Sun 09 Jun 13 @ 6:49 pm
HO!!!
USB is digitale data-overdracht, de tulp is analoge audio. Die 2 kun je best koppelen (als er verloopjes voor beschikbaar zouden zijn, maar die zijn er niet) maar daar gaat niets zinnigs uitkomen. (behalve rook: 5 volt gelijkspanning op een in- of uitgang van welke geluidskaart dan ook is zeker leuk om eens uit te proberen maar redelijk eenmalig en erg definitief.....)

Hoe je die 2 het best kunt koppelen had ik je al beschreven:

Martin FourS wrote :
Ah... Dat is aanvullende info....
De Master van de MTP aan de ingang van je externe geluidskaart laten lopen en de uitgang daarvan aan je versterker hangen. Je kunt dan je originele configuratie houden, maar moet alleen zorgen dat in Windows je ingang direct hoorbaar wordt.


ff Aangepast: optie 2 maakt dat je de effecten van de geluidskaart niet kunt gebruiken.....
 

Posted Mon 10 Jun 13 @ 5:21 am
hesselPRO InfinityMember since 2005
Ik denk dat als ik het goed begrijp de optie die ik omschreef niet haalbaar is en niet in de praktijk valt te realiseren.
Ik laat dan de creative soundcard vervallen en stuur gewoon via de MTP het onbewerkte geluid direct naar de versterker.
Het is niet anders, bedankt voor al jullie tips en trucks, maar soms moetje accepteren dat niet alles te verwezelijken is.

Groet,
Hessel
 

Posted Mon 10 Jun 13 @ 4:03 pm
We begrijpen elkaar niet. Is niet erg, maar dan leg ik je nog een keertje uit wat je kunt doen:

- Schaf jezelf een kabel aan met 2x RCA (of tulp) en een stereo mini-jack (3,5 mm) aan de andere kant.
- Steek de 2 tulpjes in de Output 1 van de MTP
- Steek de 3,5 mm jack in de ingang van de Creative-kaart
- Stel in de Windows-mixer (te vinden in de system-tray als speaker-symbooltje) in dat de ingang wordt gebruikt.
- Laat VDJ weten dat de uitgang de MTP is. (ff uit m'n hoofd: Headphones, Master 1&2, Headphones 3&4, Soundcard: je MTP)
- Windows zorgt nu dat je MTP toch hoorbaar is (via de Creative-kaart) en je kunt je effecten nog steeds toepassen.

Klaar. Kosten? Kabeltje (€6,50?). Oh, ja: en een beetje moeite.

 

Posted Mon 10 Jun 13 @ 4:35 pm
hesselPRO InfinityMember since 2005
Martin,

We begrijpen elkaar wel, alleen dat wat er in de praktijk gaande is is soms lastig te verwoorden.
Hoe is de situatie nu !! Wel, de uitgang van de MTP gaat d.m.v.de door jou omschreven kabel naar de ingang (wat eigenlijk de uitgang is) van de externe soundcard SB X-FI Go. Deze zit weer aangesloten op de usb van de laptop. Ook loopt er een usb kabel van de MTP naar de laptop (standaard) Er loopt of gaat nu dus geen directe verbinding meer naar de versterker en wordt dus niet aangestuurd. Heb de config aangepast in windows en VDJ zoals door jou omschreven. Doe ik nu weer iets fout of mist er nu nog een verbinding. Ik heb ook beide MTP uitgangen gebruikt de 1e zoals hierboven omschrevenen de 2e direct naar de versterker. Maar dat werkt ook niet.
 

Posted Thu 13 Jun 13 @ 11:06 pm
Yep! Hier gaat het mis (Puntje 3 van mijn lijstje hierboven):
hessel wrote :
de uitgang van de MTP gaat d.m.v.de door jou omschreven kabel naar de ingang (wat eigenlijk de uitgang is) van de externe soundcard SB X-FI Go.


Kom ik terug op wat ik eerder zei: een uitgang op een uitgang gaat niet. Je moet op de X-Fi het gaatje ernaast hebben: Dat is een ingang. Dan houd je automatisch de uitgang op de X-Fi over en die kan dus op je versterker. Dan heb je het hardwarematig iig voor elkaar.
 

Posted Fri 14 Jun 13 @ 9:36 am
hesselPRO InfinityMember since 2005
Tja, dat is natuurlijk ook logisch. Ik krijg er inderdaad geluid uit nu, maar weet dat de ingang op de creative een microfoon ingang is en het geluid dus vervormd de speakers uit komt. Dus enerzijds is het gelukt om het via de creative soundcard te laten lopen en dus probleem opgelost maar anderzijds er een probleem bij is gekomen.
 

Posted Fri 14 Jun 13 @ 10:52 pm
hesselPRO InfinityMember since 2005
Als iemand binnen deze community kan programmeren en een eax effect (waarbij je de keuze hebt om een Amfitheater, Jazzclub, Operazaal, Orkestbak, Recitalzaal, Balzaal en Theaterzaal te activeren) kan ontwikkelen en deze kan aanbieden aan VDJ zodat je deze via de optie plugin>effects kunt downloaden, dan heb ik en misschien anderen ook, de externe soundcard (SB X-Fi Go) op deze applicatie niet nodig.
 

Posted Fri 14 Jun 13 @ 11:08 pm
hessel wrote :
maar anderzijds er een probleem bij is gekomen.

Ben je altijd zo positief?

hessel wrote :
maar weet dat de ingang op de creative een microfoon ingang is en het geluid dus vervormd de speakers uit komt.

Dan zet je de ingang van de X-Fi zachter (in de SB software) of de Master van de MTP zachter totdat de zaak niet meer vervormd. Dat signaal wordt toch wel versterkt dus als je zachter instuurt kost je dat geen volume.
't Is wel een gebrek van de X-Fi dat ze er geen Aux- of line-ingang op hebben gezet, maar ik denk ook niet dat het kaartje bedoeld is voor wat het nu moet doen.
 

Posted Sat 15 Jun 13 @ 1:04 pm


(Old topics and forums are automatically closed)