Quick Sign In:  

Forum: Dutch Forum

Topic: Beats voor/na de Drop

This topic is old and might contain outdated or incorrect information.

Hoi mede forumleden,

Het valt me op dat het soms voorkomt dat de maten voor de drop anders lopen dan na de drop. Dus dat je in de intro de beats precies mooi gelijk kunt zetten op een nummer (wordt vaak al niet helemaal goed gedaan door virtualdj automatisch), maar dat het na de drop niet meer goed loopt omdat het bijvoorbeeld net ff te lang stil is... dit zie ik vooral vaak bij muziek van Dimitri Vegas & Like Mike. Wat valt hier tegen te doen?
 

Posted Wed 01 May 13 @ 5:08 pm
tja,

Afwijken van de verwachting houdt het publiek 'alert' maar kan me niet voorstellen dat ze minder dan vier beats verschuiven, dat lijkt me goed voor een wtf moment op de dansvloer. Heb je een voorbeeld?

In ieder geval is het behoorlijk zeldzaam en je zal er zelf op moeten reageren. Wellicht door een tweede cue point te zetten in het nummer wat je erin mixt en na de drop, als dus kennelijk de beats verschoven zijn, door te springen naar het tweede cue point.
 

Posted Thu 02 May 13 @ 12:10 am
Als de stilte in het nummer niet goed is "uitgeteld" is de oplossing van Jan idd de makkelijkste. Beetje ingewikkelder is de stilte op de goede lengte maken met een editor (Audacity o.i.d.)
Je kunt overigens goed zien in VDJ of de muziek niet constant is: Je beatgrid (de blokjes onder je waveform) staat dan niet strak onder de beats in de muziek of lopen eruit na de stilte.
Wat me overigens ook te binnen schiet: Als je de drops afspeelt in het andere deck, je drops niet dezelfde BPM hebben als je muziek en je Autosync gebruikt, moet je wel opletten dat het deck, waarin de drops worden afgespeeld, niet het Masterdeck is. Het Masterdeck (herkenbaar aan de verlichte A of B) is nl het deck dat het tempo aangeeft voor het andere deck. Als je drops dus een andere BPM hebben, trekt de drop het spelende nummer uit zijn tempo. Het deck dat het nummer speelt moet dus je Master zijn. In de meeste skins bereik je dat door simpelweg op de A of B te klikken van het deck met je muziek.
 

Posted Thu 02 May 13 @ 5:17 pm
Ik kom het op verschillende manieren tegen: Dat hij twee tellen verschoven is of soms ook dat het nummer totaal niet meer gelijk loopt met die blokjes eronder.

 

Posted Sat 04 May 13 @ 7:00 am
Yep. Da's dus muziek die off-beat gaat. Zie oplossing Jan met extra cue-point.
 

Posted Sat 04 May 13 @ 8:08 pm
Ik wil het graag nog even aanvullen: In sommige gevallen is het voor mij nog steeds niet te verklaren waarom de beat verandert, maar in het voorbeeld van Leprechauns & Unicorns is het simpel: het blijkt een driekwartsmaat te zijn...

Andere opmerking: het valt me op hoe vaak virtualdj er bij de beats gewoon faliekant naast zit... dan is het voor mij vaak ook niet meer goed te zetten.
 

Posted Wed 08 May 13 @ 3:09 pm
RobinhoAjax wrote :
Ik wil het graag nog even aanvullen: In sommige gevallen is het voor mij nog steeds niet te verklaren waarom de beat verandert, maar in het voorbeeld van Leprechauns & Unicorns is het simpel: het blijkt een driekwartsmaat te zijn...

Andere opmerking: het valt me op hoe vaak virtualdj er bij de beats gewoon faliekant naast zit... dan is het voor mij vaak ook niet meer goed te zetten.


Onderdeel van de mapping op mijn controller is dan ook een beatgrid editor. Eén beat verschuiven of een fractie van. Over het algemeen helpt dit me altijd. Mijn tweede mapping is een knop om alle 'smart' features uit te zetten waardoor ik helemaal op handmatige piloot kan overschakelen als het op beatmaching aankomt.
 

Posted Wed 08 May 13 @ 3:16 pm


(Old topics and forums are automatically closed)