Quick Sign In:  

Forum: Dutch Forum

Topic: Pitch veranderd uit zichzelf (VDJ 7.3 icm DAP Audio Core Kontrol D2) - Page: 1

This part of topic is old and might contain outdated or incorrect information

Ik heb afgelopen week via "Bax-Shop" een "DAP Audio Core Kontrol D2" aangeschaft. Prima mixer met mooie looks.

De mixer werkt in de basis prima, maar het probleem is dat de Pitch uit zichzelf veranderd. Ik stel bijvoorbeeld beide tracks in op 130 BPM, maar deze veranderd uit zichzelf naar bijvoorbeeld 129,86, 130,16 of mindere eenheden. Het gaat elke keer maar om tienden van BPM's.
Het vervelende is dat mixen op deze manier erg lastig word omdat tracks "out of sync" gaan lopen en je dit continue handmatig moet corrigeren. Het maakt ook niet uit of ik de pitch via de controller verander of via de opties van VDJ, het probleem blijft.

Ik heb heel google afgespeurd naar oplossingen. Heb in de instellingen de "Auto Pitch Matching" + "Pitch Reset on Load" uitgezet, VDJ gereset naar "fabrieksinstellingen" en meerdere keren opnieuw geïnstalleerd. Ik heb met de "Miditrace" app mijn pitch sliders gecontroleerd. Deze werken naar behoren en sturen beiden netjes signaal door. Het betreft VDJ versie 7.3. Teruggaan naar een vorige versie kan niet, aangezien mijn "Controller" daar niet in ondersteund wordt.

Ik vraag mij nu af of er alsnog de mogelijkheid is dat er een fout in de controller zit. Of dat dit gewoon een bug in VDJ versie 7.3 is.
Voor mijn controller zijn ook geen fabrieks drivers beschikbaar, deze kan ik dus ook niet updaten.

Voorheen gebruikte ik een "Hercules DJ Console MK4" en heb hier nooit problemen mee gehad. Het probleem is begonnen bij het in gebruik nemen van de nieuwe controller en nieuwe CDJ versie.

Misschien dat iemand een oplossing heeft of met hetzelfde probleem zit. Ik ben in ieder geval ten einde raad.

 

Posted Fri 01 Feb 13 @ 5:14 pm
Leuk, hè? Zo komen er steeds weer problemen voorbij die ik nooit heb gehad,,,,,,
Waar je niet naar hebt gekeken (en dat wordt voor mij best lastig omdat ik de standaard skin niet gebruik en ik ook geen idee heb of die optie bij jou aanwezig is) is of naast de pitch-slider (in je skin) het hangslotje is geactiveerd of niet. In de basis klopt je BPM-setting per nummer niet omdat je anders geen verschil zou moeten krijgen. Daarnaast vertrouw je blijkbaar op de software om een 100% kloppende BPM per nummer te krijgen en dat is (zeker met muziek uit een tijdperk waar de drummer geen computer is) niet altijd gegarandeerd. Koptelefoon en ritme-gevoel zijn dan ook basis-skills van een DJ.
En nee; het probleem zit niet in je controller (da's alleen maar een dom ding dat doet wat je vraagt (knopjes drukken, enz)) maar is een instelling.
 

Posted Fri 01 Feb 13 @ 5:54 pm
Thanks voor je reactie.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik op een aparte manier draai. Ik draai inderdaad grotendeels op de software en gedeeltelijk op gehoor. Als ik draai "Freestyle" ik ook altijd. Ik ben hier ook al een paar jaar mee bezig. Heb dus pas de Hercules ingeruild voor een wat geavanceerdere (maar toch betaalbare) controller.
Ik doe het ook af en toe alleen thuis voor de lol. Zal dit af moeten leren, maar toch lastig als je software de ingestelde Pitch/BPM niet vasthoudt.

Dat gezegd .. Het hangslotje is niet geactiveerd, ik was hier al achter en ken inmiddels alle functies van VDJ (vind het een heerlijk programma).
Zoals eerder gezegd heb ik alles geprobeerd, maar niets mag baten. Heb ook letterlijk alle instellingen geprobeerd, maar hiermee verandert er helaas ook niets.

Grote kans dat het probleem bij de volgende software update ineens opgelost is..
 

Posted Fri 01 Feb 13 @ 6:24 pm
Zou het met een legale versie van VDJ niet beter kunnen gaan? Dat krijg je alle updates en upgrades.
Of zit dat niet in je budget?
 

Posted Fri 01 Feb 13 @ 8:12 pm
Ik heb een legale versie, als je een VDJ compatiballe controller koopt .. Wordt VDJ gewoon meegeleverd.
Ik kan deze voor ik geloof € 50 upgraden naar PRO, maar waarom? Ik gebruik het alleen thuis en af en toe.
 

Posted Sat 02 Feb 13 @ 3:32 am
FF verder gezocht: Boven de Play-knop in de standaard skin zit ook zo'n hangslotje. Omdat ik de tool-tips heb uitgeschakeld zag ik niet wat dat ding doet. Da's dus Smart Play. Dat zou je probleem kunnen veroorzaken. Door smart play wordt je pitch steeds aangepast aan het nummer dat speelt op het andere deck. Als VDJ denkt dat het er iets naast zit, wordt je pitch dus bijgesteld.
Andere opties zijn >hier< te vinden. Je hebt de oplossingen daarin overigens deels al uitgevoerd.

De door jou genoemde upgrade-prijs klopt overigens niet. De korting is afhankelijk van een aantal factoren (prijs van de controller, hoe uitgebreid de LE-versie is die erbij zit (ja daar zit verschil in) afspaak met de fabrikant, enz) en is dus niet voor iedereen gelijk. Ik heb de Full Pro, maar had bij mijn MC6000 de LE gezeten, dan had ik nog meer betaald dan €50,-. Om geen valse verwachtingen te wekken vraag ik je dus om geen upgradeprijzen te noemen. Elke LE-gebruiker moet voor zichzelf bepalen wat de korting wordt.

@Bob: uit niets blijkt dat TS een illegale versie gebruikt. Hij is geregistreerd LE-user en de functies waar de vraag over gaat zitten ook in de LE-versie.
 

Posted Sat 02 Feb 13 @ 9:57 am
Smart play is het probleem ook niet, die tip had ik gevonden en heb "Smart Play" vanaf het begin af aan niet aan gehad.
Het probleem zit hem toch echt in de software. Welke overigens 7.0.5 is, heb me vergist met de aangeboden 7.3 "Home" versie op de VDJ site.

Daarnaast ga ik het "Waveriden" afleren. Wel handig als je op CD-Spelers kan draaien als je zegt dat je draait, anders sla je (vind ik) een flinke flater.

Om bob ook nog een beetje goed te praten.. Toen hij reageerde had ik mijn serial nog niet aan mijn account gelinked, waardoor er dus "No license user" bij mijn nickname stond. Dit heeft bij hem hoogstwaarschijnlijk de indruk gewekt dat ik illegale software gebruikte en hier om hulp kwam vragen. Meteen hierna heb ik mijn serial aan mijn account gelinked.
 

Posted Sun 03 Feb 13 @ 9:18 am
check eens met een ander programma dan vdj of de bpm gelijk blijft,

gaat het om geripte cd's of gedownloadde muziek
 

Posted Sun 03 Feb 13 @ 2:53 pm
Het probleem is dat alleen traktor werkt met mijn controller. Hier werken ook niet alle buttons (dit ivm een custom mapping), dus heeft werken met een ander programma sowieso geen zin. Daarnaast werk ik al erg lang met VDJ en wil dit ook blijven gebruiken. Ik heb met de "miditrace" app de pitch sliders gecontroleerd en deze werken prima.

Het gaat om allerlei soorten muziek. Van geripte CD's, gedownloade muziek, en losse tracks (gesplit uit) mixtapes.
 

Posted Sun 03 Feb 13 @ 3:09 pm
ik zeg ook niet dat je moet gaan werken met een ander programma, ik vroeg je om te kijken of het verloop ook in een ander programma voorkomt,

zo kan je zmogelijk bepalen of het aan de nummers ligt, of aan vdj.

tevens kan je kijken of het aan je controller ligt, door gewoonweg de usb poort eruit te trekken en in vdj de interne geluidskaart te kiezenvan je pc/laptop, (volgens mij moet dit namelijk kunnen, ook in een LE versie).


heb je de nummer s in vdj geanalyseerd, of heb je dit gedaan met een extern programma?


deze gebruiker

http://www.virtualdj.com/homepage/jboerlage/index.html

heeft een vergelijkbaar probleem gehad met zijn setup, misschien heeft hij een oplossing gevonden

 

Posted Mon 04 Feb 13 @ 7:47 am
Antwoorden zijn vet weergeven.

ik zeg ook niet dat je moet gaan werken met een ander programma, ik vroeg je om te kijken of het verloop ook in een ander programma voorkomt,

Dat kan ik dus niet aangezien "traktor" het enige programma is welke mijn controller "deels" ondersteund. En dus ook niet lekker mee te draaien valt (aangezien diverse knoppen en LED's niet werken).

tevens kan je kijken of het aan je controller ligt, door gewoonweg de usb poort eruit te trekken en in vdj de interne geluidskaart te kiezenvan je pc/laptop, (volgens mij moet dit namelijk kunnen, ook in een LE versie).

Eerder werd gezegd dat het niet aan mijn controller kan liggen. Nu wordt er gezegd dat dit wel kan.
Ik heb de sliders gechecked en die werken naar behoren. De rest van de knoppen en functies ook. Ik kan dit proberen om te testen. Mijn vorige controller heeft dit probleem nooit gehad, dus ik was van de onderstelling dat het wel aan de nieuwe controller moest liggen. Hier werd toen gezegd dat het niet aan de controller ligt, maar (waarschijnlijk) een softwareprobleem in VDJ is.


heb je de nummer s in vdj geanalyseerd, of heb je dit gedaan met een extern programma?

Heb alle gebruikte (muziek) folders via VDJ (op BPM) geanalyseerd.

Zal de door jou aangegeven gebruiker even benaderen, misschien heeft hij tips.
 

Posted Mon 04 Feb 13 @ 9:50 am
aDAPted wrote :


Dat kan ik dus niet aangezien "traktor" het enige programma is welke mijn controller "deels" ondersteund. En dus ook niet lekker mee te draaien valt (aangezien diverse knoppen en LED's niet werken).



?? elke controller is met elke software aan de praat te krijgen in theorie, de controller is niets meer dan een joystick met midi protocol als taal naar de pc.

deze controller zou ook moeten werken in traktor,
hier kan je een mapper downloaden voor traktor

http://www.traktorbible.com/freaks/mappingone.aspx?id=214

je hoeft er trouwens ook niet mee te kunnen draaien, je hoeft alleen maar te kijken hoe de mp3 bestanden reageren in die software wat betreft verloop.

de kans dat het aan de controller ligt is inderdaad heel klein, maar de kans dat het aan de drivers software van de controller ligt is wel aanwezig.

je geeft zelf al aan dat je het met de oude niet had. zeg dus niet dat het zo is, maar tot je het uitgesloten hebt weet je het niet zeker.

dus gewoon proberen met de interne audio kaart en wederom kijken hoe de mp3's reageren

je HOEFT het natuurlijk allemaal niet te doen, maar dan kom je ook niet dichter bij een oplossing
 

Posted Mon 04 Feb 13 @ 11:16 am
deze controller zou ook moeten werken in traktor, hier kan je een mapper downloaden voor traktor

Zoals eerder door mij gepost. 'Het probleem is dat alleen traktor werkt met mijn controller. Hier werken ook niet alle buttons (dit ivm een custom mapping'). De door jou geposte link is de betreffende "custom mapping".

de kans dat het aan de controller ligt is inderdaad heel klein, maar de kans dat het aan de drivers software van de controller ligt is wel aanwezig.

Zoals eerder door mij gepost. 'Voor mijn controller zijn ook geen fabrieks drivers beschikbaar, deze kan ik dus ook niet updaten'.

je geeft zelf al aan dat je het met de oude niet had. zeg dus niet dat het zo is, maar tot je het uitgesloten hebt weet je het niet zeker.

Heb het even kort geprobeerd en het lijkt niet te gebeuren zonder controller. Dan nog geeft dit geen enkele garantie dat het een defect van de controller betreft. Het kan net zo goed een conflict tussen de software en de controller zijn. Dit testen is op zich vrij zinloos.

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik waardeer alle hulp. Maar als ik tips krijg over dingen die ik allang uitgezocht heb en hier duidelijk op het forum heb neergezet, helpt dat me ook niets verder.
 

Posted Mon 04 Feb 13 @ 12:00 pm
De eerlijkheid gebied me te zeggen dat de opmerking dat het niet aan je controller kon liggen te maken had met a) een "herkenbaar" probleem en b) een nieuwe controller waarvan je redelijkerwijs mag verwachten dat die geen gammele pitchfader aan boord heeft. Beetje standaard eigenlijk.
Bas heeft dus wel gelijk. Sluit uit wat je uit kunt sluiten. Met een MIDI-logger kun je kijken of de fader onbedoeld wisselingen doorgeeft terwijl je helemaal niets met de fader doet: http://obds.free.fr/midimon/
 

Posted Mon 04 Feb 13 @ 12:24 pm
aDAPted,

Ik zag je berichtje. En heb dit inderdaad ook meegemaakt en dit is mega irritant. Het is niet te vergelijken met het effect dat Martin Beschrijft dat platen niet altijd helemaal in sync zijn, als je dit ervaart gebeurt het plotseling en is er lastig tegenop te corrigeren omdat het geen 'patroon' heeft. Beetje hetzelfde effect als met de goedkoopste elastiek gedreven platenspeler proberen te mixen, forget it.

Daarbij kan je er vanuit gaan dat alle moderne electronische muziek zeer strak getimed is. 95% zal echt niet uit sync gaan lopen uit zichzelf. Niet op VDJ maar ook niet op CDJ's oid.

Ik ben zelf van mening dat het een timing of performance issue van VDJ is en niet iets met lopende faders. Ondertussen ben ik er wel vanaf geloof ik, maar dat kan meerdere oorzaken hebben. In ieder geval kan ik je het volgende mee geven:

- Zorg ervoor dat je altijd bij master tempo advanced stretching gebruikt, in oudere versies heb ik dit gedrag gezien wanneer fast stretching gebruikt werd. Maar ik vraag me af of je dit in de LE versie kan instellen.

- Als je ASIO drivers gebruikt, zet deze eens op een hele veilige latency en kijk of het effect dan nog optreed, gebruik je er geen, probeer dan eens asio4all

- In 7.0.5b gebruikte ik een mapper file voor mijn controller in 7.3 op een goed moment niet. Toen merkte ik ook dat dit gedrag optrad op het moment dat mijn pitch faders niet in de standaard positie stonden en ik ze niet aanraakte. Als ik ze even heen en weer bewoog voordat ik begon leek het niet op te treden. Ook met de vinyl/scratch knop had ik soortgelijke ervaringen. Ondertussen heb ik de oude mapper file expres weer teruggezet. Ik heb het idee dat deze beter is dan de in 7.3 mee gecompileerde mapper.

- Lees ook de tread over het testen van je latency capaciteiten van je computer. http://www.virtualdj.com/forums/105257/PC_Version_Technical_Support/_DPC_Latency_Checker_(_THESYCON)_Helped_Me_Fix_My_Audio_Problems___.html

Probeer het voor de grap ook eens op andere PC's. Heb je daar hetzelfde effect dan zou ik eens contact zoeken met DAP. Die hebben vrij direct contact met VDJ wat betreft de OEM versie.

Succes!


 

Posted Mon 04 Feb 13 @ 12:36 pm
Met de Midi Monitor neem ik inderdaad af en toe een verandering in controls weer.
Ik stel de slider in op het midden en zie na een paar seconden dat de controller de setting wijzigt. Erger is nog dat de controller de settings van de sliders blijft wijzigen Vreemd aangezien dit mij bij eerdere controles niet is opgevallen.

Kortom. Oplossing is gevonden. Het probleem zit wel degelijk in de controller. Sterker nog, het probleem zit in 1 van de belangrijkste onderdelen van de controller.

Ga even een mail aan bax sturen, dat de controller een defect heeft.

EDIT: Zojuist Bax gebeld, deze kende toe dat dit een geldig defect is. Ik mag de controller retour sturen en krijg een nieuwe toegestuurd.
Heeft deze hetzelfde defect, dan kan ik een vervangend product uitzoeken.
Aan iedereen, bedankt voor het meedenken!


 

Posted Mon 04 Feb 13 @ 12:47 pm
Phew..... :)
 

Posted Mon 04 Feb 13 @ 1:08 pm
Zit iedereen nou te fluisteren in dit topic?
 

Posted Mon 04 Feb 13 @ 4:21 pm
Werkoverleg, Jan.
 

Posted Mon 04 Feb 13 @ 4:22 pm
Wél gezellig.
(en blij dat ik dit soort troubles niet heb!)

 

Posted Mon 04 Feb 13 @ 7:13 pm
43%