Quick Sign In:  

Forum: Dutch Forum

Topic: sabam dj licentie

This topic is old and might contain outdated or incorrect information.

heeft er iemand onder jullie ervaring met de sabam dj licentie voor de digitale dj?
het zou namelijk gaan dat als een dj een kopie gebruikt van zijn legaal aangekochte cd's of platen
en deze draait op een feestje of zo dat hij strafbaar is want je mag enkel gekopieerde muziek in eigen huis gebruiken
nu heeft sabam een dj licentie van 275€ + 6% btw per jaar en met deze licentie mag dat wel

nu ik draai niet vaak heb tot nu toe nog maar twee feestjes gehad waarbij het beiden vriendendiensten waren dus geen inkomsten
en ik gebruikte mp3 van mijn collectie die ik thuis heb staan, ik dacht steeds dat ik in orde zou zijn omdat ik deze legaal heb aangeschaft
en dat blijkt dus van niet. ik heb toch al auteursrechten betaald bij de aankoop van de cd's + bij de aankoop van mijn harde schijf
ik was net van plan om mijn vinyl collectie te digitaliseren om te gebruiken maar zonder de licentie is het nutteloos

het bedrag vind ik wel veel geld voor een dj die maar een keer of 5 per jaar draait, het straffe is als je een liedje aankoopt via itunes dan
is er geen enkel probleem dan heb je geen licentie nodig
ik zie het niet zitten om al mijn muziek opnieuw aan te kopen en zeker geen zin om de licentie te betalen
dus iemand ervaring hier mee of tips wat te doen
 

Posted Wed 20 Jun 12 @ 2:53 pm
>>HIER<< staan de antwoorden op al je vragen.
Samengevat: Je mag wel met gedigitaliseerde muziek werken als je een DJ-licentie hebt. Die kost je inderdaad bijna 300,-. Als je dus zo'n 5x per jaar draait, dan zou je dus tenminste een bijdrage in de kosten kunnen vragen van de mensen waar je voor draait van zo'n 60,- per keer.
Zelfs als het een vriendendienst is, is dat niet echt een bedrag waar ze zich zorgen over zullen maken. Zeker niet als je uitlegt waarom je dat vraagt. Als ze een DJ in moeten huren zijn ze een meervoud van dat bedrag kwijt.

Dan voor wat betreft de rechten: Ja, je hebt al rechten betaald bij aanschaf, maar die zijn voor het afspelen in huiselijke kring. Als DJ verdien je, normaal gesproken, geld met je optreden. Het is niet meer dan billijk dat als je dat doet, de originele artiest daar ook een graantje van mee pikt. Daarom dien je, bij publiek vertoon, ook een bijdrage te betalen. Daar is die DJ-bijdrage dus voor.
 

Posted Wed 20 Jun 12 @ 3:53 pm
het klote aan heel dit spel is als ik de cd en vinyl gewoon gebruik dus geen kopie maar het origineel dan moet de dj licentie niet
maar als ik de cd en vinyl omzet naar mp3 dan heb ik ze wel nodig
dus iemand die een grote collectie thuis omgezet heeft kan dus 2 keer betalen
 

Posted Thu 21 Jun 12 @ 2:40 am
Ik vind de site van de SABAM niet uitblinken in duidelijkheid, maar als ik het goed begrijp moet je ook met CD's sowieso de rechten betalen. Daarnaast dien je voor elke klus een playlist in te sturen..... Alleen dat zou voor mij al een motivatie zijn om de zaak te digitaliseren..... Vind het ook een kromme regel, want er zijn maar erg weinig DJ's die een vast programma draaien.
 

Posted Thu 21 Jun 12 @ 1:11 pm
over niet duidelijk gesproken bij de faq van de dj licentie staat een vraag waar vind ik legale downloadsites
dan krijg je dit antwoord op http://www.pro-music.org staan alle legale downloadsites vermeld, geranschikt per land. Van al deze sites mag men legaal downloaden. ik ging naar deze site klikte op online dj stores koos dan België als land en wat staat er onderaan als legale downloadsite jullie geloven het nooit youtube.

dus ga ik er vanuit je muziek die je van youtube legaal kan downloaden

dit stond er ook op

Indien u muziek downloadt via bijvoorbeeld iTunes, mag u (wat Sabam betreft) de originele downloads draaien vanaf de harde schijf van uw PC, maar het is niet toegestaan om de muziek eerst op cd te kopiëren en dan te draaien. Hiervoor is een dj-licentie nodig.


 

Posted Thu 28 Jun 12 @ 2:44 am


(Old topics and forums are automatically closed)