Quick Sign In:  

Forum: Dutch Forum

Topic: boks doet raar

This topic is old and might contain outdated or incorrect information.

een tijdje geleden nadat ik mijn versterker had uitgezet kreeg ik een hardere knal dan voorheen (als ie uitgaat) hierna kwam er geen geluid meer uit mn rechter speaker en elke keer als ik mijn rechter speaker aansluit op mn versterker begint ie te stinken en komt er alleen een zachte ruis uit op de display van mn versterker staat bij mn linker speaker dat ie normaal functioneert maar me rechter geeft ie aan dat er een klein beetje geluid uitkomt zelfs al staat de muziek uit. is dit misschien lekstroom? en wat kan ik er aan doen?
 

Posted Wed 25 Apr 12 @ 11:48 am
Dit wordt geen Goed-Nieuws-Show: Je speaker is overleden. Afhankelijk van de kwaliteit zou je hem misschien kunnen laten reconen (er wordt een nieuwe conus en spreekspoel in gezet) maar reken op zo'n €150,- per driver.
De enige manier waarop dit kan gebeuren is als je versterker kapot is en er een constante gelijkstroom uit komt. Daar kunnen luidsprekers namelijk heel erg slecht tegen..... Je display geeft dat eigenlijk ook aan. Gelijkstroom geeft geen geluid (daar heb je wisselstroom voor nodig) maar houdt de driver (de speaker in de box) steeds aangetrokken of uitgeduwd. Daar brandt de driver onherroepelijk van af en dat heb je geroken.

Een goede versterker is hiertegen beveiligd. (DC-protection) Dit soort zaken komt eigenlijk alleen voor in de goedkope versterkers welke als PA-versterker worden aangeboden (Skytec, enz) Daarnaast geeft een goede versterker beslist geen knal als hij wordt uitgezet, tenzij hij vol gas staat te draaien en je trekt de stekker eruit. Dan kan de beveiliging meestal niet op tijd reageren.

Mocht je op zoek gaan naar nieuwe spullen, laat je dan goed adviseren in de winkel. Met dit soort dingen blijkt goedkoop altijd duurkoop te worden.

Sorry.
 

Posted Wed 25 Apr 12 @ 12:02 pm
ja lekker dan dat EDIT MOD, ONGEPAST TAALGEBRUIK ding heeft 500 gulden gekocht hij was wel oud maar goeie kwaliteit. zou het dan misschien kunnen dat ik er een verkeerde zekering in de versterker gedaan die te veel door laat want die heb ik pas vervangen
 

Posted Wed 25 Apr 12 @ 12:12 pm
twest68 wrote :
ja lekker dan dat ding heeft 500 gulden gekocht hij was wel oud maar goeie kwaliteit.

Wat toen goed was is ondertussen al serieus achterhaald. Ik heb hiervoor met Lab Gruppen-versterkers gewerkt. Die dingen kosten de hoofdprijs, maar na 12 jaar vielen ze achter elkaar uit. Het heeft nu eenmaal niet het eeuwige leven.
Die zekering is er niet zonder reden uitgekomen. Als je er dan een zwaardere in zet kan het goed zijn dat je de eindtrap om zeep helpt. Maar vergis je niet: De eindtransistoren krijgen het in hun leven flink voor hun kaken. Ze gaan zo af en toe kapot. Maar de versterker had nooit een gelijkstroom door mogen laten.
 

Posted Wed 25 Apr 12 @ 2:42 pm
Normaal worden versterkers door een transfo ,gevoed bij de duurdere type gebeurt dit electronisch
Bij het uitzetten hiervan ontlaaden zich een paar elco's en dat veroorzaakt die knal
De luidspreker krijgt een grote portie gelijkstroom te verwerken en daar kan hij niet tegen

Bij de beteren versterkers zit een luidspreker beveilliging ( je ziet dat aan een ledje op het voorfront)
de luidsprekers die zich eerts uitschakelen en dan pas de versterker.

Wat kun je , doen steeds bij het uitzetten eerts het volulume terug draaien ook van het mengpaneel.
of bij de elecktronica shop een bouwpakettje kopen van luidspreker beveiliging
 

Posted Sat 05 May 12 @ 3:25 am
Ik ben ff zo onbeleefd om je te corrigeren....
De oudere (en de huidige "beter segment")-versterkers worden idd gevoed door een trafo. Om een vlakke voedingsspanning te krijgen zitten er een paar enorme elco's in. Die ontladen zich echter continu dus dat veroorzaakt geen knal. Dat doet de inductiepiek van de trafo welke bij het uitschakelen kan ontstaan. Die knal kan op max vermogen worden weergegeven en da's niet goed, maar sloopt je versterker niet. Het kan je wel je speakers kosten.
Het is sowieso goed altijd eerst alle volumeknoppen dicht te draaien voordat je iets uit schakelt. En altijd achteraan beginnen: eerst je versterker, dan de mixer, enz.

Nog ff aanvullen: (tikt niet lekker op een tabletje met 3G-dongle..) De versterker is al gesneuveld en waarschijnlijk de moeite niet waard om te repareren, maar de beveiligingssetjes die bij de hobbyshop te koop zijn kunnen meestal maar een beperkt vermogen aan. Ze zijn dus vaak niet geschikt voor de dikkere PA-versterkers, maar een beetje handige techneut kan dat wel aanpassen.
Als je voor een andere versterker gaat kijken en je hebt niet zo'n groot budget, zoek dan eens naar de Behringer versterkers. Ik heb er in een opwelling 3 gekocht (EP2500, goed voor zo'n 800 W aan 4 Ohm) die nu al 5 jaar zonder 1 probleempje (en knallen) draaien. Nog niet zo gek lang geleden per ongeluk met mijn voet de aan/uit-schakelaar aangetikt en hij werd gewoon stil. Geen knal, geen vervormingen, gewoon stil. Ikke ook verrast, zeker als je nagaat dat die dingen me toen nog geen €300,- hebben gekost....
 

Posted Sat 05 May 12 @ 12:03 pm


(Old topics and forums are automatically closed)