Quick Sign In:  

Forum: Dutch Forum

Topic: kwaliteit mp3 bestand

This topic is old and might contain outdated or incorrect information.

Ik heb op mijn harde schijf een mp3 bestand staan van bitrate 276 kbps en grootte 7.70MB, goede kwaliteit dus.
de eigenschappen van dit bestand.

Wanneer ik dit bestand laadt in VDJ zie ik vervolgens in in eigenschppen van het bestand, wanneer ik files info aanklik dat het bestand ineens een bitrate heeft van 128 kbps, dit is toch mindere kwaliteit?
Hoe kan dit?
 

Posted Mon 05 Mar 12 @ 12:20 pm
Misschien heeft dat te maken met VBR en CBR...
Het ene is variabele bitrate en het ander is constante bitrate.

Ik weet het niet zeker, ik heb dat bij mij ook al gezien, maar me niet veel van aangetrokken.
 

Posted Mon 05 Mar 12 @ 1:42 pm
Klopt. VDJ geeft VBR-bestanden niet goed weer. En zolang het goed klinkt zijn het maar cijfertjes op je scherm ;)
Overigens is VBR aan dat rare getal te herkennen: CBR-bestanden hebben altijd een vaste bitrate: 128, 192, 256, 320. Als je dan een bestand hebt van 271 kb/s dan weet je eigenlijk al dat je met een VBR-bestand te maken hebt.
 

Posted Mon 05 Mar 12 @ 2:27 pm
ok, dus de geluidskwaliteit wordt niet "naar beneden gehaald" door VDJ
meestal sla ik nl bestanden van 128kbps over om te draaien, maar dit horeft dus niet? zonder voor te luisteren weet je dus niets?
 

Posted Mon 05 Mar 12 @ 2:50 pm
Niet bij nagedacht.... Muziek die niet klinkt zoals het zou moeten heb ik allang weggegooid....
Ik heb overigens voldoende bestanden in 128 kb/sec die prima te draaien zijn. Is nog uit de oude tijd toen een externe schijf van 512 MB een half maandsalaris kostten... Het enige waar je mee uit moet kijken zijn akoestische snaarinstrumenten (gitaar, piano (drama) en viool). Er is geen coder die dat op een goede manier op 128 kb/sec kan comprimeren. Af en toe wil de bas ook wat wolliger worden.
Ook is een PA-installatie geen HiFi-installatie: zo'n set is minder gedetailleerd in weergave dan de speakerset thuis. Dus zolang je geen mixen moet inleveren bij de studio (en die willen zelfs geen MP3 in 320 kb/sec) zou ik me geen zorgen maken. Je publiek hoort het iig niet ;)
 

Posted Mon 05 Mar 12 @ 3:06 pm
ok Martin, dank voor je reakties weer.
Maar toch probeer ik alleen boven de 160kbps te draaien, misschien een gevoelskwestie van mijzelf?
 

Posted Tue 06 Mar 12 @ 3:53 am
zeker geen gevoelskwestie, het verschil tussen 128 kbps en hogere bitrates kan je wel horen.
ik hou zelf een bitrate van 320 kbps aan, daar hoor ik geen verschil meer tussen het "origineel" of de mp3.
lukt niet altijd, maar voor moderne club nummers meestal geen probleem
 

Posted Tue 06 Mar 12 @ 4:47 am
Martin FourS wrote :
Klopt. VDJ geeft VBR-bestanden niet goed weer. En zolang het goed klinkt zijn het maar cijfertjes op je scherm ;)
Overigens is VBR aan dat rare getal te herkennen: CBR-bestanden hebben altijd een vaste bitrate: 128, 192, 256, 320. Als je dan een bestand hebt van 271 kb/s dan weet je eigenlijk al dat je met een VBR-bestand te maken hebt.



dan is dit misschien wel iets voor een volgende update van VDJ om deze fout eruit te halen.
 

Posted Tue 06 Mar 12 @ 8:03 am


(Old topics and forums are automatically closed)