Quick Sign In:  

Forum: Dutch Forum

Topic: Latency Checker - Page: 1

This part of topic is old and might contain outdated or incorrect information

Hoi, na uren zoeken en lezen in andere (engelstalige) topics, ben ik er nog steeds niet uit.
Hoe gebruik ik nu die Latency Checker en/of Latency Mon?
Ik heb het al in het engels gevraagd maar daar sturen ze mij door naar dat ene Latency Checker topic. En daar versta ik niet veel van.
Ik ben vooral dj (van de oudere stempel, met 2 pickups en een mengpaneel) en niet echt een computer wizard, ik kan mijn pc aan- en afzetten en daar blijft het zowat bij. Misschien iets meer maar bon...
Al wat daar gezegd wordt is voor mij chinees, plus in het engels wat niet echt mijn moedertaal is. Ik lees niets anders dan positieve reacties, maar ik snap niet goed wat ik moet doen.

Die latency checker staat nu aan, en ik krijg nogal redelijk veel rode pieken en een paar oranje pieken.
Ik heb geprobeerd msn op te starten (gewoon om eens te testen) en dan wordt hij even rood, als ik hem afzet terug groen, maar dan nog steeds rode pieken.

Het gaat zo: 20 groene pieken, 1 oranje, 4 of 5 groene, dan weer een oranje, dan weer 15 groene, 1 oranje, 4 of 5 groene, 1 oranje, 15 groene en dan 4 rode en dan weer ongeveer hetzelfde...
De enige programma's die nu aan staan zijn Google Chrome, VDJ en de Latency Checker... Toch niet zo heel veel voor een 4gig RAM laptop :(

Ik vroeg mij af of er hier niemand is die mij in het nederlands kan verder helpen zodat het voor mij allemaal wat duidelijker wordt.
Voor ik van die Latency Checker had gehoord, had ik de indruk dat VDJ "perfect" werkte, op een paar kleinigheidjes na, Maar nu ik die Latency Checker heb aanstaan, schrik ik me rot... en begin ik mij vragen te stellen.
Heb ik wel de laatste drivers voor mijn Hercules 4-mx? Weet ik veel... Ik weet alleen dat ik de laatste nieuwe update van VDJ heb en dacht dat dat voldoende was. Maar blijkbaar zijn er nog (veel) meer zaken die invloed hebben op de werking van VDJ.


Vergeef mij voor mijn domme vragen, maar ik weet anders niet hoe ik dit alles opgelost krijg zonder hier raad te vragen aan mijn dj-collega's die waarschijnlijk al vele jaren met VDJ werken, of misschien iets slimmer zijn dan mij :)

Vriendelijke groeten


EDIT: Vroeger was het gemakkelijker, nu is het beter, maar veel moeilijker :)
 

Posted Tue 17 Jan 12 @ 1:27 pm
Toch is er weinig mis met je Engels (zag je vraag ook in het General forum voorbij komen...)

De truc die in de Latency-checker wordt genoemd is, als je, zoals jij hebt, teveel pieken in de verkeerde kleur krijgt, om in systeembeheer de onderdelen van je PC uit te schakelen die je niet nodig hebt, maar wel je systeem belasten. Denk dan aan een netwerkkaart, WiFi-verbinding, bluetooth-of USB-kaart (hoewel je die nodig hebt voor je controller), enz.
Welke Windows-versie gebruik je? Dit om te bepalen hoe je bij systeembeheer komt.
 

Posted Tue 17 Jan 12 @ 2:29 pm
Ik heb een Sony Vaio en er staat Windows 7 op

Ben ondertussen ook al eens aan het zoeken hoe ik mijn laptop moet tweaken, maar ik denk dat ik teveel verkeerde dingen afzet
Ben ook aan het kijken in dit artikel: http://www.virtualdj.com/wiki/Common%20PC%20Performance%20Issues.html om te zien wat ik moet en/of kan doen, maar dan heb ik al een belangrijke vraag, namelijk: maakt mijn Hercules 4-mx gebruik van ASIO of niet?
 

Posted Tue 17 Jan 12 @ 2:36 pm
Dit is wat ik tot dusver heb gedaan:

* Laatste nieuwe versie VDJ (7.05b)
* Laatste nieuwe versie Hercules (2011_HDJS_7)( was blijkbaar nodig)
* WIFI-knop afgezet (maakt geen verschil in Latency)
* Volledige virusscan uitgevoerd
* Automatische virusscan is niet actief op de momenten dat ik aan het mixen ben
* Energiebeheerschema staat op "Hoge Prestaties"
* Gebruikersaccountbeheer afgezet
* Verschillende visuele effecten afgezet

Maar tot nu toe heeft dit nog geen enkel effect gehad :(
 

Posted Tue 17 Jan 12 @ 3:18 pm


Dit geeft de Latency Checker aan...
 

Posted Tue 17 Jan 12 @ 3:25 pm
Da's idd niet goed....
Als ik je lijstje "afgevinkt" zie, dan heb je al een hoop weggewerkt, maar de resultaten van de checker geven aan dat het blijkbaar niet genoeg is.
Hercules heeft op zijn site zelf al een stukje gezet over de optimalisatie van je PC: >>KLIK<<. Is weliswaar ook in het Engels, maar er wordt tenminste aangegeven hoe je bepaalde onderdelen moet uitschakelen.
Je mag zelf kiezen of je met ASIO of WDM werkt. In het instellingenmenu van de 4MX kun je dat kiezen:



Dit is te bereiken via het symbooltje van de 4MX in de system tray (vakje rechts onder in je taakbalk)
 

Posted Tue 17 Jan 12 @ 4:34 pm
Dus ik kan kiezen tussen ASIO en dat andere?
Daar moet ik vanavond eens naar kijken...

Ik ben ondertussen ook in mijn apparaatbeheer geraakt en heb daar de wifi eens afgezet: Rode pieken direct weg, alleen nog een paar oranje (niet veel) dan weer wifi aangezet en terug rode pieken... Hmmmmm, wil dit dan zeggen dat ik dat elke keer moet afzetten als ik wil mixen?

Geluidskaart ook uitgeschakeled, maar geen verschil en aan die andere dingen durf ik niet goed aankomen.
 

Posted Wed 18 Jan 12 @ 2:05 am
je kan ook nog proberen om de firewall uit te zetten en security center uit te zetten

druk op de windows toets in combinatie met r

typ "services.msc"

zoek security center en zet dit op disables.

doe dit ook met windows firewall.

klik op apply

restart de computer en probeer de checker opnieuw
 

Posted Wed 18 Jan 12 @ 3:40 am
Dit geeft de Latency Checker aan, nadat ik de Atheros Wireless Adapter heb uitgeschakeld:

Bijna goed maar nog niet helemaal...

 

Posted Wed 18 Jan 12 @ 12:33 pm
Uiteraard is de mooiste (lees: ideale) oplossing een vlakke groene balk. Toch is het resultaat zonder de WiFi-kaart voldoende om betrouwbaar te kunnen werken. Ik zou me niet teveel zorgen maken.
 

Posted Wed 18 Jan 12 @ 12:49 pm
Ok dan stop ik met prutsen en kan ik mij eindelijk volledig richten op het mixen zelf... :)

BEDANKT Martin en Waterreus voor de hulp en tips, ben blij dat ik er dankzij jullie toch wijzer ben uit geworden :)))
 

Posted Wed 18 Jan 12 @ 1:39 pm
Je zal zeggen, daar heb je hem weer, maar ik krijg dat hier niet gefikst :(

Het is weekend, dus heb ik wat tijd om te mixen, en nu doet mijn muziek weer raar.
Met of zonder wifi, de muziek klinkt hetzelfde, alleen heb ik geen rode pieken meer op de Latency Checker (zonder wifi)
Zelfs zonder wifi, klinkt mijn muziek raar en hoor je soms 1 beat minder hard, en juist dan krijg ik een oranje piek.

Pfff nu dacht ik dat alles in orde was, maar blijkbaar heb ik het mis.
Het zou plezant zijn dat ik eindelijk eens deftig kan mixen, zonder bezig te moeten zijn met al die in- en afstellingen...

Heb mijn speelgoed gekregen voor kerstmis en sinds die tijd ben ik al bezig met prutsen :(

 

Posted Sat 21 Jan 12 @ 8:24 am
Ben zo de deur uit dus vandaag lees ik je antwoord niet meer: Wat bedoel je met "mijn muziek klinkt raar"? Probeer het op zijn best te omschrijven, want raar kan teveel oorzaken hebben.
 

Posted Sat 21 Jan 12 @ 9:16 am
Hoe kan ik "raar" het beste omschrijven, hmmmm effe denken...

Als ik muziek afspeel in vdj, klinkt de bass af en toe minder... Niet regelmatig alsof het aan het liedje zou liggen, maar alsof het niet genoeg power krijgt of zo... Ook lijkt het alsof de muziek soms heel miniem vertraagt. Bij het ene liedje al wat erger als bij het andere.
Als ik dan kijk op de latency checker, dan heb ik altijd op die momenten een oranje piek...


Ik heb me al suf gepiekerd.
In het begin had ik dat probleem ook, dan probeerde ik een andere usb poort en probleem was opgelost.
Nu probeer ik ook een andere usb poort, maar het probleem blijft.
Pc opnieuw opstarten, vdj sluiten en terug opstarten, brengt allemaal niets op. :(
Een mens krijgt er zowaar stress van, terwijl het mij juist zou moeten ontstressen.

Nog even en ik haal de ultieme oplossing boven, mijn hamer LOL

Ook nog even meegeven dat als ik in het Hercules DJ Series Control Panel de audio verander van WDM naar ASIO, stopt het geluid maar de muziek blijft verder spelen, als ik dan naar de Config in VDJ ga en op "apply" klik begint de muziek terug te spelen, maar springt het in het Control Panel terug van ASIO naar WDM. Ook als ik VDJ afsluit en het dan verander in het Control Panel, en daarna VDJ terug aanzet springt ie automatisch terug op WDM...
 

Posted Sat 21 Jan 12 @ 10:23 am
Ik gok dat bij jou WDM sowieso de beste optie is. ASIO levert weliswaar een lagere latency, maar vereist ook meer processorkracht. Als je mixt zonder scratchen, dan heb je ASIO ook niet echt nodig.
Je omschrijving lijkt op een pitch of beat die niet op nul staat. ff kijken of ik dat in besnappelijk NL kan uitleggen:

Er zit een optie in het menu waarmee de pitch of beat-regeling automatisch op nul wordt gezet bij het inladen van een nieuw nummer. Als die niet terug gesteld wordt naar nul en VDJ zet het nummer op dezelfde BPM's als het vorige dan kan het zijn dat je nieuwe nummer verminkt wordt. Teveel pitchen kan de audio-engine niet aan. Als het nummer dus van 130 BPM terug gedwongen wordt naar 100 BPM, kan het zijn dat je de symptomen krijgt die je nu hoort. Ook moet de processor wat meer werk verzetten, wat de piek in Latency-checker zou kunnen veroorzaken. Pitch kan overigens meer: Je kunt het ook het tempo hetzelfde laten houden maar de toon verlagen of verhogen. Zeker met verlagen mis je al snel wat data waarmee de sound-engine met werken om er geluid van te maken.
Het gaat om dit stuk uit het menu:



Het gaat om de derde knop van boven aan de rechter zijde. Die moet op Enabled staan. Resultaat is dat je pitch terug gesteld wordt naar nul en je met het originele tempo of toonsoort begint.

BTW: Goed te zien dat je ook je kennis aan het bijwerken bent op het General Forum. Daar zit best een hoop kennis waar ik ook regelmatig mijn voordeel mee doe.....
 

Posted Sat 21 Jan 12 @ 7:05 pm
Ben effe gaan kijken en bij mij stond ie op UIT, heb hem nu op AAN gezet, maar kan het nog niet direct testen.
Zal dat strax eens proberen en dan laat ik je wel wat weten ;)
 

Posted Sun 22 Jan 12 @ 4:46 am
Ok, heb het juist eens uitgeprobeerd, en nu lijkt het voorlopig te zijn opgelost.
Zeg wel "voorlopig" want heb ondervonden dat het vroeger ook al opgelost was en dan weer niet en dan weer wel.
Nu klinkt het volgens mij zoals het zou moeten :)
Maar dat kan morgen net weer zo goed niet deftig klinken.

Heb ook ineens de Keylock afgezet, misschien dat dat er niets mee te maken heeft, maar dacht heb dat toch niet nodig.

Je bent voorlopg alweer bedankt voor deze simpele oplossing... Ik ga het toch altijd te ver zoeken.

Mijn wifi staat zelfs nog aan nu en heb nog rode pieken maar het heeft blijkbaar geen invloed op mijn geluid ;)
 

Posted Sun 22 Jan 12 @ 6:34 am
Keylock kun je beter aan laten staan: Als je bij het voer mixen van het ene naar het andere deck snel een correctie moet doen (omdat ze net niet gelijk lopen) "jankt" het nummer even omdat ook de toon kort verandert. Daarnaast heeft je publiek niet snel door dat een nummer iets langzamer of sneller is, maar wel dat de zanger of zangeres een chipmunk- of Kamahl-imitatie probeert te doen.......
Ik probeer over het algemeen niet meer dan 8 % te pitchen. Meer levert vrijwel altijd een hoorbaar kwaliteitsverlies op. Als je nu weer dit soort problemen mocht krijgen weet je iig in welke hoek te zoeken.
 

Posted Sun 22 Jan 12 @ 8:37 am
Ah ok, dus Keylock weer aanzetten dan :)

En wat die pitch scale betreft, ik zet de mijne ook altijd op 8%, maar heb al gemerkt dat dat regelmatig veranderd, maar nu ik dit schrijf denk ik dat dat dan aan die andere instelling kan liggen "Pitch Reset On Load", die nu aanstaat. Of heb ik het mis?
 

Posted Sun 22 Jan 12 @ 8:51 am
Nee, die stelt alleen je pitch(waarde) terug naar 0. Wat wel kan (sommige skins hebben die knop) is dat je via de skin (per ongeluk) je pitch-range verandert.
Daarnaast valt het me op dat je vaker problemen hebt met instellingen die "spontaan" veranderen. Heb je een backup-programma lopen dat je map "Mijn documenten" regelmatig terug zet of heb je system restore een paar keer gebruikt?
 

Posted Sun 22 Jan 12 @ 9:36 am
95%