Quick Sign In:  

Forum: Dutch Forum

Topic: CPU gebruik

This topic is old and might contain outdated or incorrect information.

Hallo

Ik ben opnieuw begonnen met VDJ te gebruiken na zeer lange non activiteit. Ik heb een officiële pro versie en heb me net een PCM-1 controller van SYNQ gekocht. Ik gebruik een ASPIRE 7535G laptop met een AMD athlon 64 X2 processor 2.1Ghz en 4 GB geheugen. Ik heb net een clean install van windows 7 gedaan en enkel de programma's geïnstalleerd die me nauw aan het hart liggen. Tegen alle verwachtingen in heb ik bijzonder veel problemen met VDJ:

- De controller werkt niet op de USB poorten van mijn laptop, ik moet een externe (powered) hub gebruiken om het geluid via de pcm te kunnen voorbeluisteren, doe ik dit niet dan hoor ik enkel een vreselijk gekraak.
- Als ik VDJ langer dan 20 minuten gebruik treed er een vorm van verzadiging op en vertraagd en kraakt het geluid dat geproduceerd wordt.

Kan iemand mij helpen bovenstaande problemen op te lossen zodat ik de controller en de software eindelijk eens kan gebruiken waarvoor ik hem gekocht heb

Alvast bedankt.
 

Posted Sun 01 Jan 12 @ 11:59 am
Dag, Tom,

welkom terug ;)
Ik vermoed dat beide problemen aan elkaar zijn gerelateerd. Omdat je zegt dat de controller alleen werkt met een powered hub vermoed ik dat je de adapter van de PCM1 niet gebruikt (of het ding is kapot) maar hem laat voeden door de hub. Waarschijnlijk trekt de controller teveel stroom (dat is dan waarom hij niet werkt als hij direct op de Acer is aangesloten) Ook zal een kritische controller moeilijkheden krijgen met de geluidskaart als hij onvoldoende voeding krijgt.
Ook het gebruik van een controller via een hub is vaker besproken en kan een oorzaak voor het 2e deel van je problemen zijn.
 

Posted Sun 01 Jan 12 @ 1:08 pm
Bedankt voor de reactie, maar ik had zelf ook gedacht aan de power. Het is wel zo dat ik de externe stroomadapter gebruik , want deze werkt niet zonder externe adapter. Het kan volgens mij dan ook niet aan de adapter liggen, de vraag is natuurlijk wat is dan wel de oorzaak.
 

Posted Sun 01 Jan 12 @ 2:23 pm
Zie nu pas dat je de controller nieuw hebt gekocht. Dan zal de adapter nog niet kapot zijn ;)
Een andere optie kan zijn dat je buffergrootte van de ASIO-driver te klein is ingesteld.
Even hardop denken: Als je de controller aansluit via de hub, is er altijd een kleine vertraging. Deze is minder als je de hub er tussen uit laat. Zonder hub kun je niet fatsoenlijk werken, met hub wel maar beperkt.
Probeer eens via het ASIO-menu (dat is meestal te bereiken via het Config-menu / Audio Setup) de buffergrootte wat groter te maken. Je latency (vertraging) wordt dan wel groter, maar in de meeste gevallen is met een latency van 20 tot 30 ms nog prima te werken, zelfs als je zou scratchen. Als je alleen zou (beat)mixen, kan een grotere latency ook geen kwaad, omdat deze op alle kanalen gelijk is (handig, zo'n ingebouwde 6-kanaals geluidskaart ;))
Met een goede geluidskaart zijn latencywaarden van 6 of 7 ms te halen, maar in de praktijk heb je die eigenlijk nooit nodig.
 

Posted Sun 01 Jan 12 @ 7:49 pm
Was even zoeken, maar alle oorzaken en hoe te verhelpen worden in >>DIT<< artikel uitgelegd. Hierin dus o.a. de door mij aangegeven latency-instelling onder ASIO, maar ook alles waar je computer een oorzaak in kan zijn.
 

Posted Mon 02 Jan 12 @ 7:50 am
Ik zal het artikel lezen en kijken wat ik kan doen. Door de dag heb ik geprobeerd de instellingen met de ASIO4all in orde te krijgen. Na vele pogingen heb ik het opgegeven en de ASIO4ALL volledig verwijderd. Ik heb nu de geluidskaart van mijn laptop als master en de hoofdtelefoon uitgang van de PCM-1 voor de voorbeluistering. Op de powered hub lijkt deze configuratie te werken en redelijk stabiel, toch vind ik het enorm straf dat de VDJ op mijn huidige laptop zo droevig presteerd. Ik had voorheen een Medion intel pentium M 1.5Ghz met 512mb RAM en het programma draaide eigenlijk vlotter als nu.

Ik hoop in het artikel toch wat oplossingen te vinden. Alvast bedankt.
 

Posted Mon 02 Jan 12 @ 2:00 pm
Hé? Typefoutje? Heb je ASIO4ALL gebruikt? In de handleiding zag ik dat de kaart geschikt is voor ASIO(2). Die drivers zouden dan op CD meegeleverd moeten zijn en zou ik zeker ASIO4ALL niet gebruiken.
 

Posted Mon 02 Jan 12 @ 2:25 pm
Ik heb idd Asio4all gebruikt ik zal straks de producent,beglec, eens bellen voor te vragen waar ik de juiste driver kan vinden
 

Posted Tue 03 Jan 12 @ 12:11 am


(Old topics and forums are automatically closed)