Quick Sign In:  

Forum: Dutch Forum

Topic: Externe geluidskaart issues

This topic is old and might contain outdated or incorrect information.

swift5Home userMember since 2010
Hey iedereen,

heb de search functie gebruikt maar niet echt een antw. op mijn vraag gevonden.
Ik ben een bedroom dj, mix dus gewoon wat setjes voor in de auto en dergelijke, niets serieus..
heb me wel een mooie set boxen gekocht.

als externe geluidskaart heb ik de terratec aureon 7.1 gekocht, heb deze gezien bij een vriend & die was er tevreden van.
nu komt het geluid achter in m'n headset, ik heb al andere topic gelezen waarbij de oplossing meestal ligt bij het latency verschil
tussen interne & externe kaart. Nu is mijn vraag, kan dit ook verholpen worden zonder de VDJ PRO te kopen?


Zoals ik eerder aangaf mix ik wat thuis voor de fun enzo, dus heb ik met de bijgeleverde LE van VDJ voldoende.
Maar aangezien je hier de 'config' knop mist kan er geen latency ingesteld worden.
Ik zou het dus jammer vinden indien ik verplicht ben de PRO te kopen om dit probleem te verhelpen.

alvast bedankt voor enig antwoord :)

Bart
 

Posted Mon 31 Jan 11 @ 5:56 am
hoi bart,

ik neem aan dat je bedoeld dat je geluid door de koptelefoon een vertraging heeft ten opzichte van je speakers?

in het control panel van de driver van de terratec kan je ook asio latency instellen, speel daar eens mee om mogelijk tot een beter resultaat te komen
 

Posted Mon 31 Jan 11 @ 10:14 am
swift5Home userMember since 2010
ok, probeer ik na het werk ff..
ik laat nog iets weten :)
 

Posted Mon 31 Jan 11 @ 11:32 am
swift5Home userMember since 2010
als ik in het terratec menu ga, zie ik nergens iets waar ik de latency kan instellen..
ik kan mixer instellingen veranderen, effecten toevoegen, microfooninstellingen enzovoort enzovoort, maar nergens vind ik iets over latency terug.

vreemd.
 

Posted Mon 31 Jan 11 @ 1:15 pm
Optie 2: Schakel in de BIOS de interne geluidskaart uit en laat VDJ volledig over de Aureon draaien. Aangezien dan alles via dezelfde kaart loopt, zal je ook geen latency-problemen moeten hebben.
 

Posted Mon 31 Jan 11 @ 2:32 pm
swift5 wrote :
als ik in het terratec menu ga, zie ik nergens iets waar ik de latency kan instellen..
ik kan mixer instellingen veranderen, effecten toevoegen, microfooninstellingen enzovoort enzovoort, maar nergens vind ik iets over latency terug.

vreemd.


plaatje komt uit de handleiding :)
 

Posted Mon 31 Jan 11 @ 2:40 pm
swift5Home userMember since 2010
zat bij mij geen handleiding in de doos, enkel een setup guide (1 A4-blad dubbel geplooid) :s
nu goed, ik probeer het morgen nog eens..
 

Posted Mon 31 Jan 11 @ 6:44 pm
swift5Home userMember since 2010
heb de handleiding gevonden, stond op de bijgeleverde cd-rom.
maar nergens zie ik daar het kader staan waar jij het over had.
dit is de handleiding: http://ftp.terratec.de/Audio/Aureon/Aureon7.1USB/Manuals/Aureon_7.1_USB_Manual_Windows_Vista_Windows_7.pdf
ik vrees dat bij deze de latency niet kan ingesteld worden, of heb ik het mis?

@ optie2: ik gebruik mijn laptop ook voor andere dingen, dus dan moet ik elke keer in m'n BIOS de interne geluidskaart terug aanzetten?
lijkt me moeilijk :p maar ik ken niet veel van computers dus..

bedankt voor het helpen met zoeken, hopelijk vinden we een oplossing.

Bart
 

Posted Tue 01 Feb 11 @ 5:42 am
Terratec ten voeten uit. Wel ASIO ondersteunen maar daar blijkbaar een geheim van maken. Ik ben er ook al eerder naar aan het zoeken geweest. Ik heb vorige maand een vergelijkbaar verhaal gehad op het Engelstalige technische forumdeel. Ook met een Aureon, maar dan de oma van deze. Die is uiteindelijk met ASIO4ALL weer in de pas gaan lopen. Zou dus ook nog een optie kunnen zijn.

V.w.b. het BIOS-verhaal: als je bij de andere programma's geluid nodig hebt, dan moet je idd bij het opstarten de BIOS in om de geluidskaart weer aan te zetten. Maar als je het goed doet, gebruik je de laptop alleen voor VDJ, en dan hoeft dat niet meer ;)
 

Posted Tue 01 Feb 11 @ 6:07 am
swift5Home userMember since 2010
M.a.w. het is niet mogelijk de latency in te stellen.
dan zoek ik even hoe ik de BIOS instel zodat het lukt.

Toch bedankt voor jullie hulp Martin FourS & s.waterreus :)

Bart
 

Posted Tue 01 Feb 11 @ 6:22 am
Martin FourS wrote :
....Die is uiteindelijk met ASIO4ALL weer in de pas gaan lopen. Zou dus ook nog een optie kunnen zijn.


Ook even naar kijken. Googlen op ASIO4ALL, hebbie um zo gevonden.
 

Posted Tue 01 Feb 11 @ 6:31 am
swift5Home userMember since 2010
wow wow versta er even niets van :p
heb dus de laatste asio4all driver gedownload en geïnstalleerd, wat moet er nu gebeuren?
 

Posted Tue 01 Feb 11 @ 6:38 am
De handleiding wordt op je desktop geïnstalleerd. Die iig lezen.
Nu uit m'n hoofd (zit op m'n werk, geen ASIO4ALL bij de hand) via Start / programma's (of instellingen) naar het configuratiemenu van ASIO4ALL en ASIO4ALL aan je Aureon toewijzen. Hierin kun je ook de latency-instellingen en het aantal kanalen aanpassen en bewerken.
Als je nu VDJ weer opstart, moet je in het Config / Audio-menu nog wel aangeven dat je ASIO4ALL wilt gebruiken (Onderste vak, Soundcard) Kom je er niet uit, dan gooi ik er vanavond wel wat plaatjes op.
 

Posted Tue 01 Feb 11 @ 6:51 am
swift5Home userMember since 2010
mja start -> programma's heb ik bij asio4all enkel instruction manual, website & uninstall staan.
in de instruction staat ook niet hoe je in het configuratiemenu geraakt.
heb al wat zitten googlen maar vind het niet.
ik wacht wel tot vanavond, moet nu ook werken dus :)

bedankt voor de moeite alvast.
 

Posted Tue 01 Feb 11 @ 6:57 am
Joho... Verkeerde volgorde.......

Eerst VDJ starten en je config / audio tab.
Nu instellen zoals hieronder (Toeval, heb hetzelfde plaatje net ergens anders voor gebruikt.....)



Het gaat met name om de onderste: Hierin geef je aan dat je ASIO4ALL gebruikt. Daarna kies je de 2 erboven. Even kijken of je in staat bent zowel je uitgang als de headphones te kiezen van de Aureon. Het kan nl zijn dat jouw versie niet wil dat je een externe kaart gebruikt voor je totale geluid. Klik op apply en sluit je Config-menu. Als het goed is verschijnt er nu een groen icoontje in je system tray (het kleine vakje rechts onderin waar bv ook je klok in staat.



Als je hierop dubbel klikt, krijg je het volgende menu:



Zorg, dat je aan de linkerkant de Aureon-kaart selecteert en nu kan je aan de linkerkant (indien nodig, eerst even proberen) de latency-instellingen aanpassen.

Mocht het nu liet lukken om voor alles de Aureon te gebruiken, gebruik dan de instellingen zoals voorheen (wel met ASIO4ALL, maar je interne kaart als hoofdgeluid en de Aureon als headphones-bron) en zet met het ASIO4ALL de latency van de Aureon hoger, totdat je geluid gelijk loopt met de master.

Pffhh, wat een verhaal weer....

Succes,
Martin.
 

Posted Tue 01 Feb 11 @ 12:16 pm
swift5Home userMember since 2010
hah ja wat een uitleg, maar wel klaar & duidelijk, je doet je best martin ;)
nu probeer ik het een en ander, maar er zit geen lijn in..
moet ik bij die latency compensation zitten veranderen of de ASIO buffer size?
ik hoor op dit moment niet veel verschil, het geluid komt nog steeds later in m'n headphones.
daarnet begonnen de speakers ook te kraken toen ik de latency veranderde.

is het mogelijk dat dit hierdoor nog niet opgelost kan worden of zou het moeten lukken?
denk dat we hier nog niet klaar mee zijn :p

Bart
 

Posted Tue 01 Feb 11 @ 12:44 pm
Mijn plaatje gaat uit van 1 geluidskaart. (er zit in deze PC ook maar 1 kaart) Jij hebt er nu 2. Je interne kaart en de Aureon. Daarnaast heeft de Aureon ook nog meerdere uitgangen. Het is dus zaak da je alleen de uitgang aanpakt waar je koptelefoon op zit. Die moet je vertragen. Dat doe je door die uitgang te selecteren aan de linker kant en daarna met de schuif Latency Compensation de buffer te vergroten (lees: meer samples.)
Dat je geluid kraakte, komt omdat je de buffergrootte onderin kleiner hebt gemaakt. Dat kan je kaart niet aan, waardoor hij raar doet. Als het goed is, zet ASIO4ALL alles standaard op een grootte die je kaart goed kan verwerken. Groter is nooit een probleem, daar wordt'ie alleen langzamer van. En laat dat nou net de bedoeling zijn......
 

Posted Tue 01 Feb 11 @ 12:58 pm
swift5Home userMember since 2010
als ik de in en out verander verbeterd het, maar het geluid is nog steeds niet gelijk, het is toch zeker zo'n 3milliseconde ofzo dat ie vertraging heeft.
hopen dat ik nu niet terug moet gaan naar m'n externe soundcard van 10euro :p
hopeloos geval begin ik zo te denken
 

Posted Tue 01 Feb 11 @ 1:15 pm
swift5Home userMember since 2010
ok dit lukt dus niet..
op gelijk welke latency hoor ik nog steeds vertraagd in mijn headset.
de 2de optie dan maar, hoe geraak ik in m'n BIOS?
heb al f2,f10 en delete geprobeerd, geen succes tot dusver.
 

Posted Wed 02 Feb 11 @ 4:22 pm
We zijn best handig met VDJ, maar helaas geen computernerds..... Veel merken hebben een andere manier om in de BIOS-setup te komen. Ik neem aan dat je ergens nog een boekje hebt van het ding, anders de website van de fabrikant eens bezoeken.
 

Posted Thu 03 Feb 11 @ 12:32 pm


(Old topics and forums are automatically closed)