Quick Sign In:  

Forum: Dutch Forum

Topic: samples bewaren en mp3 > .vdj converteren? - Page: 2

This topic is old and might contain outdated or incorrect information.

Hallo,
Ik heb de verschillende handleidingen zitten lezen, maar (en dat weet ik al jaaaren) ik ben meer iemand van 'hands-on'. Leg me uit hoe een apparaat werkt, terwijl ik dat apparaat bedien, en het komt in orde.

Die hele audio configuratie van dit soort apparatuur vind ik een tamelijk schemerige toestand, en dat komt waarschijnlijk mede doordat ik broadcasttafels gewend ben. 4 in 4 uit = 2x stereo... Ja... maar ik heb 4 faders die ieder een stereosignaal doorgeven en dan zit je dus sowieso op 8. Ik neem tenminste niet aan dat de DJ's in de clubs met mono muziek werken.

Goed beschouwd gaat toch ALLE geluid heen en weer via de firewire-usb kabel? De muziek staat in iTunes op mijn iMac, gaat door de VMS4 en wordt weer opgenomen op de iMac. Alleen de microfoon komt er dan nog bij.

Verder is het me nog steeds volslagen onduidelijk op welke manier die tulpuitgangen een rol kunnen spelen, omdat ik niets zou weten wat ik met ze zou kunnen/moeten verbinden. Ik gebruik geen versterker of andere (audio-)apparatuur. Het gaat alleen om de Mac en de mixer. Aan de gebalanceerde uitgangen hangen mijn speakers. Daar moet het 'gewone' geluid uit kunnen blijven komen en dat zal ook wel gebeuren, denk ik, want anders zouden er geen CUE buttons nodig zijn waarmee ik op de hoofdtelefoon iets anders kan beluisteren.
Niets ten nadele van American Audio, maar ik heb zo het idee dat ik me een stuk veiliger zou voelen als Apple zo'n mixer zou maken. Maar dat heb ik ook al bij koffiezetapparatuur, stofzuigers en auto's :> Mijn vrienden in Cupertino zijn nu eenmaal erg sterk in het ontwerpen van hard- en software die uiterst logisch werkt.


Overigens: ik begrijp dat een upgrade naar Pro € 118 kost. Dat valt me beslist niet tegen!
 

Posted Wed 08 Dec 10 @ 1:07 pm
Hoi, Rene,

dit klinkt haast als een oproep je het apparaat uit te komen leggen. Da's niet makkelijk: Ik zit in Dordrecht, jij in de Flevopolder (handig, zo'n site....). Buiten dat heb ik (behalve de handleiding) geen kaas gegeten van het ding.
Dus moet het maar zo:
De VMS4 is een "hybride" apparaat. Je kunt hem als een normale analoge audiomixer gebruiken. Daar zijn de tulpaansluitingen dus voor. Uit de handleiding:



Omdat het erop zit, hoef je het uiteraard niet te gebruiken. Het biedt je alleen extra mogelijkheden. Het mag duidelijk zijn dat in de mixer-setup (dus niet als controller) de 4 faders corresponderen met de ingangen.
Daarnaast is het een controller waarmee je VDJ kunt bedienen. Voordeel bij dit apparaat is dus, dat als je computer crashed, je altijd een CD-tje kunt draaien (Maar Hé: het is een Mac...)
In de setup van VDJ (en in de meegeleverde ASIO-setup) kun je instellen dat je niet het totaalsignaal naar je speakers wilt hebben, maar via de uitgangen naar een externe mixer. Kijk, en dat is dus wel een beetje zinloos, als het ding zelf al een mizer is. Tenzij je het ding gebruikt als geluidskaart. Kan je er een soort surround van maken.... ;)

Dan de USB-kabel (helaas geen FireWire) en de muziek: De MP3-tjes worden als data van de computer via de USB-kabel naar de VMS4 gestuurd. Dus niet als muziek. MP3 is geen traditionele waveform zoals je gewend bent van analoge muziek. Het is een domme stroom enen en nullen, waarvan je PC snapt dat het muziek moet worden. Pas door de geluidskaart in de VMS4 wordt het hoorbaar. Zoals de VMS4 nu is ingesteld, wordt idd het Master-signaal via de USB-kabel terug geleid naar de Mac.
Je hebt alleen de mogelijkheid om het apparaat om te stellen, zodat via de USB-kabel 8 kanalen (dus 4x stereo) teruggeleid worden naar je comuter. Met geschikte software (Cubase o.i.d.) zou je de 8 kanalen separaat op kunnen nemen. Dit heb je dus niet nodig, maar dat wist ik in de vorige post ook nog niet.

Conclusie: het kost wat tijd, maar met de handleiding in de ene hand en de knoppen onder bereik van de andere hand moet je een eind kunnen komen. Uiteraard is het gebruik van een zaklamp simpeler met die ene knop, maar je zal door proberen, oefenen en experimenteren met de instellingen een eind moeten komen.

BTW: Ik ben blijkbaar neit zo overtuigd van de logica van de Mac. Ik heb hem voor de opnamestudio aangeschaft, maar nog niet overtuigd dat hij het beter doet dan een goede PC. En mijn sik is ook wit, en ik heb het ook geleerd. Biedt dat hoop?
 

Posted Wed 08 Dec 10 @ 2:01 pm
Hahaha! Zo was het absoluut niet bedoeld Martin! Het verbaast me alleen een beetje dat bij de 4 winkels waar ik de afgelopen weken ben geweest, er niet 1 was die een mixer gewoon kon demonstreren. Niet de juiste drivers op de computer, helemaal geen computer,... beetje raar.

Verder kreeg ik een paar keer verkeerde adviezen en ging ik met iets naar huis waar ik helemaal niets aan bleek te hebben. Dat is gelukkig rechtgezet, maar tot nu toe ben ik nog niet tegen de verkoper aangelopen die me gewoon met zekerheid kon vertellen wat ik wil weten: lukt het om het microfoonsignaal gewoon tegelijkertijd met de signalen uit de faders op te nemen, zodat ik mijn totale radioprogramma als mp3 te pakken krijg?

Ik heb een paar keer die '10 minuten Pro-mogelijkheden' gebruikt waar moderator Waterreus op doelt, en dan telkens dingen anders ingesteld, maar als ik daarna de opname beluisterde, vielen er stiltes op de momenten dat ik in de microfoon had gesproken. De muziek die ik er met Fader 2 & 3 inschoof staat er prima op, de jingles uit de 'samples-bak' eveneens, maar de presentatie is niet geregistreerd. En die is toch echt noodzakelijk. Ik heb dus blijkbaar nog niet de juiste instelling gevonden.

Overigens: je uitleg van de hybride opbouw verduidelijkt al heel wat. Dank! Ik had er niet bij stilgestaan dat je de VMS4 ook 'gewoon' kan gebruiken, geheel zonder computer.

(Dan nog wat anders. mijn sik was nog donker toen ik aan het computeren ging. Met die software van Bill. Inmiddels is de sik wit. Ik ben overgestapt naar Apple en de sik wordt dan weliswaar niet meer donker, maar ook niet witter. Nou... das toch het beste bewijs? ;)
Gekheid, maar ik ben blij dat ik een jaar of 9 geleden op Apple ben overgestapt. Het heeft mij de lol in computeren teruggegeven)

 

Posted Wed 08 Dec 10 @ 2:31 pm
dion377Home userMember since 2011
Hallo ik heb virtual dj pro en ik wil meer Sampels weet iemand waar ik die kan downloaden??
 

Posted Sun 15 May 11 @ 4:52 am
Zoekfuntie? Zit er niet voor niets. Tik je Samples (is een Engels woord....) in, dan is het 3e resultaat >DIT<.
 

Posted Sun 15 May 11 @ 5:25 am


(Old topics and forums are automatically closed)