Quick Sign In:  

Forum: Dutch Forum

Topic: Virtual DJ met USB control op Mac

This topic is old and might contain outdated or incorrect information.

Ik heb Virtual DJ met USB-controller van Behringer (UCA200) en een Behringer mixer (Xenyx 1204FX) op mijn Macbook PRO.
Als ik wil opnemen en +mic selecteer, dan blijft Virtual DJ in de wachtstand staan, waarschijnlijk omdat hij geen signaal van de mixer herkent.
Hoe is het op te lossen en kan ik toch opnemen met microfoon via de mixer en USB-controller?
 

Posted Thu 12 Aug 10 @ 5:12 pm
Ik denk dat je trialversie zo langzamerhand wel over z'n houdbaarheidsdatum is. Zou je eerst een licentiecode in willen vullen? Ik wil je daarna met alle plezier aan een oplossing helpen.
 

Posted Thu 12 Aug 10 @ 9:32 pm
Ik ben zeker van plan om Virtual DJ aan te schaffen (heb nog 17 dagen :) , maar wil toch eerst weten of dit lukt.
Ben verder enthousiast over de mogelijkheden en ga het inzetten voor radio broadcasting.
 

Posted Fri 13 Aug 10 @ 1:36 am
Puntje is, dat je hier al langer rondzwerft als NLU. Ik gun je het voordeel van de twijfel.
Kun je ons eens uitleggen hoe je het nu hebt aangesloten?
Als ik de verschillende onderdelen bekijk, dan zou de meest logische oplossing zijn: VDJ via USB naar de UCA200, dan een stereo tulpkabel naar de mixer, vanaf de mixer met USB terug naar je computer. Als je dan de microfoonaansluiting op de mixer gebruikt (dus buiten VDJ om) en je neemt je mix op met een extern pakket (zoals hetgene je bij de mixer hebt gekregen) dan zou het moeten/kunnen werken.
Ik denk dat je nu de microfoonaansluiting van je computer gebruikt (er zit geen mic. aansluiting op de geluidskaart). Misschien dat dit een conflict geeft met de mixer.
Ik verwacht niet dat de mixer van het pad gaat als je de microfoonaansluiting nu gebruikt. Voor zover ik kan nagaan is de USB-aansluiting van de mixer alleen een audio-interface en geen controller (je kunt de mixer niet gebruiken om VDJ te bedienen)

Een laatste oplossing zou zijn om een extern opname-apparaat te gebruiken ipv je eigen computer. Dit om de zaak te ontlasten.
 

Posted Fri 13 Aug 10 @ 12:17 pm
Dank je voor het vertrouwen ;) Omdat ik er vanwege de reacties van alle kantern er vanuit ging dat het een ontbrekende mogelijkheid in de demo versie was, heb ik PRO aangeschaft. Probleem blijft.

Aansluiting: Macbook PRO gaat via USB naar de Behringer USB control UCA200.
Vanuit de control 2 tulp van de output naar de input van de mixer.
Vanuit de mixer 2 tulp output naar de input van de control.
Op de mixer is een mic aangesloten via XLR.
 

Posted Mon 16 Aug 10 @ 10:14 am
Welkom bij de club! Ik denk niet dat je spijt gaat krijgen.

Ik zal vanavond eens nakijken of de UCA200 full Duplex is. Maw of hij in staat is tegelijkertijd zowel een ingaand als een uitgaand signaal te verwerken. Daarnaast neemt VDJ niet op vanaf de ingang van de UCA200, maar doet dat intern. Dat betekent dat je microfoon sowieso niet meegenomen zou worden.

Ik heb een PowerMac G5 met een M-Audio FireWire 410. Ik zal daar ook eens mee gaan spelen en kijken wat er gebeurt als ik dezelfde setup gebruik als jij hebt.
Hoor je nog van me.
 

Posted Mon 16 Aug 10 @ 10:30 am
Martin FourS wrote :
......Daarnaast neemt VDJ niet op vanaf de ingang van de UCA200, maar doet dat intern. Dat betekent dat je microfoon sowieso niet meegenomen zou worden.........


Dat neem ik terug. Onder de tab "Record" boven de onderste 3 velden (er zijn er 4: Browser, Sampler, Effects en Record) vindt je een Config-knop. Als je daarop klikt, is het bovenste veld een keuzeveld waar je in kan stellen waar VDJ vanaf moet opnemen. Dat moet dus op Line-in staan. VDJ neemt nu op vanaf de ingang van de gangbare kaart. Ik ga er even van uit dat je de Mac zo hebt ingesteld dat de UCA200 de hoofdkaart is en niet je interne geluidskaart.

Ik vind in de handleiding nergens iets waaruit zou blijken dat de interface geen in- en uitgang tegelijk zou kunnen verwerken. Dat zou dus ook het probleem niet moeten zijn.

[Even tussentijds opslaan.....]

Van wat ik heb begrepen, zou de USB-interface op je mixer ook zonder driver-installatie op je Mac aangesloten kunnen worden. Het irritante aan dit verhaal is, dat in de meertalige handleiding alleen het volgende is terug te vinden:

"USB/Audiointerface
De meegeleverde USB-interface is de perfecte aanvulling voor de XENYX-serie en dient als recordinginterface met veel vermogen voor de pc en MAC. Deze ondersteunt de digitale overdracht van vier kanalen tot 48 kHz bij extreem lage latentie. Bij een aansluiting aan de CD/TAPE INPUT en OUTPUT-aansluitingen is de overdracht van de stereomix direct naar een computer mogelijk. Het opnamesignaal en een playbacksignaal van de computer kunnen tegelijkertijd afgeluisterd worden. Bij meer opnamerondes kunnen op deze manier complete meersporenopnames gerealiseerd worden."

En verder dus helemaal niets.........

Tijd voor een experimentje:
Haal de UCA200 eens tussen je Mac en de mixer vandaan. Sluit de Line-Out van de Mac (de interne geluidskaart, dus) aan op een stereo-ingang van de mixer. Prik nu de USB-kabel tussen de mixer en de Mac. Je geluidskaartinstellingen moeten dus wel aangepast worden (De Mac instellen dat hij altijd de interne kaart gebruikt als uitgang, en als ingang de 1204FX), VDJ zo instellen dat de uitgang van het programma ook de interne kaart gebruikt. Bij Record in Config de Line-In gebruiken, en dan nog eens proberen.

Zou een beetje l*llig zijn als het nu wel werkt, want dan heb je de UCA niet meer nodig.

Uiteraard horen we graag het resultaat.

Succes,
Martin.
 

Posted Mon 16 Aug 10 @ 11:48 am
Weer bedankt voor alle info!
De instelling op Line IN werkt niet (VDJ blijft weer op 'Waiting to start' staan).
De mixer heeft geen USB-ingang, alleen de UCA. Maar wat ik dan ga proberen is:
- Koptelefoonuitgang van de Macbook pro naar tulpingangen van de mixer
- Tulpuitgangen van Macbook pro naar lijningang van macbook.
Ben benieuwd!

 

Posted Tue 17 Aug 10 @ 1:22 am
Ook geprobeerd. Werkt ook niet.
 

Posted Tue 17 Aug 10 @ 2:35 am
berendsen wrote :
(VDJ blijft weer op 'Waiting to start' staan).

Ah! Dat had je niet gemeld in je eerste post. Dan moet je handmatig de opname starten. Dat kan ook anders: Ga in het tabblad "Record" naar Config en zet daar een vinkje bij Autostart. (nu we er toch zijn, vul dan meteen de locatie in waar je mix moet worden opgeslagen) Als je nu op Record klikt, zou hij meteen moeten beginnen met opnemen.

berendsen wrote :
.....De mixer heeft geen USB-ingang.....

Da''s wazig. Als ik de handleidingen bekijk van de Xenyx 1204FX kom ik overal die USB-out tegen. Waarschijnlijk heeft de opvolger van de jouwe dat dus wel gekregen. Wel dom dat ze dan dezelfde typenummering aanhouden.
Ach, Behringer..
 

Posted Tue 17 Aug 10 @ 5:54 am
Misschien was ik niet duidelijk genoeg.

Als ik wil opnemen en +mic selecteer, dan blijft Virtual DJ in de wachtstand staan

Ik had het al geprobeerd met auto-start. Doet ie ook niet.
Alleen als ik op "master" klik, start de opname. Bij +mic of Line niet.
Vreemd blijft ook dat bij bijv. garageband het opnemen via de mixer prima gaat.
 

Posted Tue 17 Aug 10 @ 6:20 am
Ik had het al geprobeerd met auto-start. Doet ie ook niet.
Alleen als ik op "master" klik, start de opname. Bij +mic of Line niet.
Vreemd blijft ook dat bij bijv. garageband het opnemen via de mixer prima gaat.

 

Posted Tue 17 Aug 10 @ 7:45 am
Dat was idd niet duidelijk.
EVen mijn tekst aanpassen: Dan staat hij in de stand "Master + Mic". Da's niet de goede, je signaal komt van de mixer. Bij "Master neemt hij alleen het signaal op wat vanachter de "Master"-volumeschuif komt (interne mixer, dus in VDJ) naar de uitgang van de computer.
"Line In" is dus de goede stand.


Wat ik nu nog niet van je weet is, of je AutoStart nu geselecteerd hebt staan. Hij begint dan met opnemen zodra je de muziek start. (als het goed is.....)
 

Posted Tue 17 Aug 10 @ 7:48 am
Hij staat nu op Line in en Auto-Start. Nog niets :(
 

Posted Tue 17 Aug 10 @ 8:33 am
 

Posted Tue 17 Aug 10 @ 8:39 am
Da's te klein... ;)
Ik vergelijk thuis wel even. Geen Mac bij de hand.....
Moet iets simpels zijn. Vergeten vinkje o.i.d.

[EDIT] Kom net je post tegen in het Engelstalige forum. "Use Hardware Acceleration"zit onder "Config", "Video" (dus de 4e tab op de onderste foto).
Is blijkbaar toch een bug...
 

Posted Tue 17 Aug 10 @ 9:01 am
Om het er nog even in te wrijven: Blijkbaar een specifieke bug. Bij mij werkt het (gewoon...)
Het enige dat ik anders heb gedaan (naar aanleiding van de antwoorden op de post in het Engeltalige forum) is dat ik juist geen "AutoStart" heb gebruikt. Op het moment dat ik "Start Recording" aanklikte, begon hij direct met opnemen.
Voor de rest dezelfde setup gebruikt als dat jij hebt gedaan. (Alleen gebruik ik een FireWire-geluidskaart ipv een USB)
 

Posted Tue 17 Aug 10 @ 12:23 pm
Ik ben erachter. Ik heb alles opnieuw geprobeerd op mijn Mac Mini waar nog Leopard i.p.v. Snow Leopard op staat.
Daar doet ie het met een trial zelfs.
Nu maar eens kijken of ik mijn Macbook kan downgraden naar Leopard.
 

Posted Tue 17 Aug 10 @ 1:42 pm
Balen. Had ik niet opgekomen (maar ik heb ook alleen Leopard....)
Kun je dat ook op het Engelse forum zetten? Misschien hebben ze er wat aan.
 

Posted Tue 17 Aug 10 @ 6:29 pm


(Old topics and forums are automatically closed)