Quick Sign In:  

Forum: Dutch Forum

Topic: Sabam

This topic is old and might contain outdated or incorrect information.

dbaereaPRO InfinityMember since 2009
hey,

ik ga vr de 1ste keer op een fuif draaien, maar ik weet ng niet zo goed hoe dat gt,
moeten de dj's sabam betalen als ze spelen, of doen de organisators dat.
Aan wie moeten we dat bedrag betalen, en hoeveel is dat?

Kan iemand me helpen?
mrci
A.
 

Posted Sat 13 Feb 10 @ 12:35 pm
sabam is een vereniging die geen rechtelijke bevoegdheden heeft, krijg je controle, zou ik gewoon niet meewerken. dan houdt het voor hun op. ik weet niet hoe het in belgie zit maar in nederland heeft de politie geen taak als toezichthouder op dit gebied.

onderstaande info komt van de site van sabam af en de tekst heeft het duidelijk over organisatie, dus ik zou me niet te druk maken.

http://www.sabam.be/nl/getpage.php?i=78


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

U organiseert een manifestatie en wil deze opluisteren met muziek uit ons repertoire of uit het internationale repertoire.

Dit is geen probleem, SABAM verleent iedereen hiervoor graag de toestemming.
Volgens de Belgische wet op het auteursrecht heb je twee belangrijke plichten, telkens wanneer je beschermd werk gebruikt:

1.je moet toestemming hebben van de auteurs en andere rechthebbenden,
2.je moet een vergoeding afspreken voor het gebruik van het werk.

Wat moet u doen als verantwoordelijke/organisator?

u verstuurt de " Aanvraag tot toelating " volledig ingevuld en ondertekend via mail, fax of post minimum 10 dagen vóór de datum van de manifestatie naar uw lokaal inningskantoor; het voltarief zal worden toegepast.
u verstuurt de opgave van uitgevoerde werken (*) volledig ingevuld en ondertekend door de verantwoordelijke van de muziek via mail, fax of post ten laatste 8 dagen na de manifestatie naar uw lokaal inningskantoor;
u verstuurt, indien gevraagd, de " Opgave van ontvangsten " volledig ingevuld en ondertekend via mail, fax of post ten laatste 8 dagen na de manifestatie naar uw lokaal inningskantoor;
u betaalt binnen de gestelde termijn de rechten naargelang het tarief dat van toepassing is.
 

Posted Sun 14 Feb 10 @ 5:09 am
Als je draait op een fuif moet de organisatie sabam betalen. Als dj moet je muziek legaal zijn. Dus van platen, cd's, itunes, dan is er geen probleem. En de kans dat sabam komt controleren is redelijk klein.

mvg
 

Posted Sun 14 Feb 10 @ 9:34 am
Solarius wrote :
Als je draait op een fuif moet de organisatie sabam betalen. Als dj moet je muziek legaal zijn. Dus van platen, cd's, itunes, dan is er geen probleem. En de kans dat sabam komt controleren is redelijk klein.

mvg


You're not kidding! :D Ik draai al 6 jaar op publieke feesten & fuiven en ik heb nog nooit iemand van Sabam gezien.
 

Posted Mon 15 Feb 10 @ 1:23 pm
ik heb sabam al 2x tegen gekomen. Gelukkig was alles in orde ;)
 

Posted Tue 16 Feb 10 @ 7:11 am
Wat vragen die dan eigelijk net? Ze kunnen tijdens een optreden toch moeilijk van elk nummer uit uw collectie checken met de licenties?
 

Posted Wed 17 Feb 10 @ 6:38 am
De controle was altijd voor dat het feestje begon eigenlijk. Ik had nog niets gespeeld. Ik heb ook altijd mijn originele cd's bij. Heb die dan laten zien, en dat vonden ze genoeg. Maar voor de rest zou ik het niet weten.
 

Posted Wed 17 Feb 10 @ 8:24 am
wilbergPRO InfinityMember since 2009
Sabam ???? Da's dus de Belgische broer/zus van de Nederlandse Buma ??!!!
Ik dacht effe dat het om een nieuw broodje ging......

Zonder dollen: IK ben ze in Nederland nog nooit tegengekomen.
By the way: HOE controleren ze je wanneer je alleen een laptop bij je hebt ?
HOE weet men dan of al je nummers wel legaal zijn ?
 

Posted Wed 17 Feb 10 @ 11:26 am
Sabam is de Belgische maffia. :)
 

Posted Wed 17 Feb 10 @ 2:26 pm
wilberg wrote :
HOE weet men dan of al je nummers wel legaal zijn ?


William, ik dacht begrepen te hebben dat je van ieder liedje de originele CD of plaat bij je moest hebben. Dit is uiteraard onbegonnen werk of je moet een vrachtwagen mee laten rijden, waarmee het idee van "mobiele DJ" naar de knoppen is.

We kunnen dus niet op een gastoptreden in Belgie ingaan.
LOL!
 

Posted Wed 17 Feb 10 @ 5:26 pm
van nummers die legaal gedownload worden moet administratie bijgehouden , een factuur dus, die krijg je als je muziek legaal download (of kan opgevraagd worden). dit zou je bij je laptop moeten houden.

hoe doe jij dat trouwens bob, jij hebt toch meerdere cafe's?
 

Posted Thu 18 Feb 10 @ 7:53 am
s.waterreus wrote :
hoe doe jij dat trouwens bob, jij hebt toch meerdere cafe's?


Bas, die 2 cafés liggen boven elkaar: de disco in de basement van een hotel en de bar die mijn vrouw runt, op de begane grond naast het zwembad van hetzelfde hotel.
We hebben een "personeelstrap" binnendoor. De originele CDs uit de tijd dat ik die nog draaide, liggen allemaal nog in de discotheek. Dus die zouden, afhankelijk van waar de eventuele controlle zou zijn, naar boven gesleept kunnen worden. Om de facturen van de nieuwe muziek te bewaren............ dat idee is nog nooit in me opgekomen!
Ik denk ook dat het systeem anders is in Spanje. Onze vriendelijke auteursrechtenmafia heet SGAE en die willen gewoon aan het eind van het zomerseizoen hun geld, doet er niet toe of je het druk had of in een crisis zit.
Ze berekenen hun factuur naar het aantal maanden dat je open was, het aantal vierkante meter, de prijs van het duurste flesje/blikje fris (Red Bull)en het duurste flesje bier (Heineken uiteraard).
Als je eventueel entrée neemt, verhoogt dat ook de bijdrage. Dit is heel vervelend voor ons: als we bepaalde mensen niet in de discotheek willen hebben, haalt de portier zijn entreebonnenboekje te voorschijn en vertelt hen dat ze 10 of 20 euro entree moeten betalen. 99% van die mensen gingen dus niet naar binnen, wat ook de bedoeling was.
Tot op een gegeven avond een Spaanse inspecteur van de SGAE naar binnen wilde en de portier hem 10 euro afnam. Dit veroorzaakte een hoop gelazer en een verhoging van de jaarlijkse rekening van 500 naar 2.000 euro. Daar zijn we tegenin gegaan en tenslotte werden het circa duizend euro, maar het is een hoop geld. De SGAE is niet erg geliefd in Spanje : nu gaan ze in bejaarden tehuizen de oudjes geld afpikken voor TV kijken!
Hoe groter de crisis, hoe rotter de bureaucratie, lijkt het wel.
Zo zijn we verplicht soundlimiters op te stellen die de decibels meten en het geluid afslaan als het te hard wordt. Alleen al het eiken van die krengen ieder jaar kost 1.000 euro en dan komt de gemeente ingenieur ze verzegelen. Bij mijn vrouw werd de grens op 90 decibels gesteld. De eerste keer dat ze "The summer of '69" draaide zongen de mensen al door de 100 decibels heen en ze stond plotseling zonder muziek. Ze kwam totaal gestressed naar beneden en je kunt je de bui van een superpissige dj-echtgenote voorstellen. Je doet niet veel zonder geluid.
Na een minuut (een eeuwigheid in een disco) doet de muziek het weer........... tot het 2 nummers later weer mis gaat. Ze kon die avond geen echte meezingers draaien.
De volgende dag vonden we een oplossing......................

Bob


 

Posted Thu 18 Feb 10 @ 8:48 am
ik kan wel gokken wat die oplossing is :)

en trouwens auteursrechtencontroleurs zijn nergens populair denk ik, alleen in hollywood
 

Posted Thu 18 Feb 10 @ 3:29 pm
DjgreetPRO InfinityMember since 2005
En dit doe ik dus heb alle originele cd's mee.
voor mijn vroegere vinyl betaal ik jaarlijks billijke vergoeding.
dit wil zeggen dat je mag draaien met copie's van je eigen muziek.
maar je moet kunnen aantonen dat je die nog hebt.
voor de rest heb ik alle facturen mee van virtual dj, windows 7, traktro pro, machine enz...
als ook alle facturen van mijn muziek.
playlist is geen probleem die kan je als je met virtual dj draait trug vinden bij uw documenten.
want soms moet je een playlist bezorgen aan de de mensen die een feest verzorgen zo als ik draai elk jaar voor het stadsbestuur voor Machelen.
Die hebben een playlist nodig zeker handig als je met virtual dj draait stel je voor met cd's en mp3 en vinyl lekker moelijk om dat te bij te houden lol.
wees in orde met alles dat is een wijze raad van me.
In België kan Sabam of IfPI u echt nekken
enz...
 

Posted Fri 19 Feb 10 @ 12:52 pm
nexusjeHome userMember since 2008
hallo :)
Ik weet dat het een heel miserie is het hele sabam gedoe , maar nu zit ik toch nog met een vraag die volgens mij nog niet eerder gesteld is

Ik moet binnekort op een fuif spelen , ik draai met pc en hercules paneel op virtuel DJ . Ik heb hier en daar wel wat originele cds liggen , maar gebruik ook illegale gedownloade muziek die op USB stick staan. Stel nu dat ik controle zou krijgen , dan trek ik gwn de usb sticks uit en steek hem in mijn zakken en dan laat ik gewoon de originele cds zien . :)

Nu is mijn vraag of ik dan safe ben als dj en een boete kan ontlopen. ? :)

 

Posted Tue 04 Jan 11 @ 5:47 pm
ik denk dat het antwoord hierop in je eigen vraag staat
 

Posted Wed 05 Jan 11 @ 2:17 am
ik moet binnenkort op een verjaardagsvat draaien in een cafe, dit is de eerste keer met mijn eigen materiaal. vroeger was dit met de instalatie van de cafe baas en cd's van een klant nu is het met mijn laptop en mijn vms2

moet ik sabam betalen of hoort dit nog altijd tot de rekening van het cafe?
ik weet dat hij een speciaal computer programma heeft dat elke maand zorgt dat hij nieuw muziek kan draaien (tegen betaling natuurlijk)

ik heb al gemerkt dat de muziek die ik op de pc staan heb ook in cd vorm moet bij hebben maar gaan ze dan elk mijn cd' controleren wat er op staat?

ik heb namelijk ook wat illigale muziek op de pc staan
 

Posted Mon 23 Jan 12 @ 8:34 am


(Old topics and forums are automatically closed)