Quick Sign In:  

Forum: Dutch Forum

Topic: PC of Laptop

This topic is old and might contain outdated or incorrect information.

wilbergPRO InfinityMember since 2009
Nu ik veel "thuis" gewerkt heb met Virtual DJ op mijn laptop (ASUS F5SR, met Duo Core processor en 4 GB intern) i.c.m. de M-Audio Torq XPonent, wordt het tijd om te beslissen of ik verder ga met een laptop of een PC. De laptop die ik nu gebruik is immers mijn werklaptop en bevat daarom ook veel andere bestanden en software.
Wat is nu wijsheid ? Eenzelfde laptop aanschaffen, waarbij ik opmerk dat het laden van videoclips die op een externe harde schijf staan, langzaam verloopt. Of toch maar een PC aanschaffen met een grote extra harde schijf waarop ik alle videoclips en muziekbestanden snel en makkelijk kan benaderen ?
 

Posted Wed 13 May 09 @ 4:15 pm
Een desktop heeft inderdaad als voordeel dat je voor minder geld (ten opzichte van een even sterke laptop van een deftig merk) een krachtige pc met gigantisch veel opslagruimte van tegenwoordig (ik heb 1,7 TB in totaal) kunt kopen.
Langs de andere kant: ik zie je nog niet direct met een scherm, toetsenbord, muis en desktop rondzeulen naar een of andere feestzaal om te gaan draaien.
Conclusie (ik spreek nu voor mijzelf): ik heb nu een schitterende pc (die ik uiteraard nog kan uitbreiden indien dit nodig is) waarmee ik enkel en alleen maar thuis werk (het i nog nooit voorgevallen dat ik een extreme noodsituatie moest oplosssen en achter mijn desktop sjeezen) en ik ben bezig met het sparen voor een laptop van deel (waarschijnlijk een xps) om die dan vooral te gebruiken voor muzikale doeleinden en (als ik bijvoorbeeld nog niet moet draaien ofzo of gewoon iets anders wil doen) toch nog een filmpke kijken of spelleke spelen.
 

Posted Wed 13 May 09 @ 5:07 pm
Het grote verschil tussen een laptop en pc is dat er in een pc meestal betere onderdelen bevinden.
Zo is de harddisk vaak al standaard 7200 rpm of meer. Dit is bij een laptop vaak 5400.
Ook het verschil in videokaart scheelt veel.
Voor een pc zijn veel krachtigere videokaarten te krijgen.
Als je alleen muziek draait, dan is een laptop met niet te veel power al goed genoeg ( b.v. 1,6 ghz met 2 gig ram)
Wanneer je voor video gaat is de beste oplossing de pc. Die kan je uitrusten met zware onderdelen.
Maar wil je toch met een laptop video mixen dan is al gauw een 2,0 GHZ laptop nodig met 4 gig ram.
Ook helpt het vaak om de laptop te tweaken oftewel onnodige zaken uit te zetten die onnodig wat van het geheugen vragen.

Kortom, voor alleen muziek is een laptop van een paar jaar oud al prima.
Voor video moet je echt opletten wat je koopt (veel nieuwe Nvidia kaarten geven problemen zodat het beeld kort stilstaat tijdens laden van een tweede video)
Dus is het een risico als je voor de laatste gaat en zou het beste zijn als je het zou mogen testen.

Succes.
 

Posted Thu 14 May 09 @ 12:07 am
wilberg wrote :
Wat is nu wijsheid ? Eenzelfde laptop aanschaffen, waarbij ik opmerk dat het laden van videoclips die op een externe harde schijf staan, langzaam verloopt.


Dit begrijp ik niet; d.w.z. ik begrijp wel wat je schrijft, maar het is mij onduidelijk waarom het laden van videoclips vanaf een externe schijf langzaam zou moeten gaan.
Heb je misschien meerdere USB aansluitingen tegelijkertijd in gebruik via een USB Hub die niet de snelste (spreek 2.0) is?
Als dat het geval is, heb je dan een USB Hub met eigen stroomvoorziening (Belkin, 29 € in de Media Markt)?
Een videoclip laden gaat idd ietsje langzamer dan een mp3 liedje, maar nou niet zo dat je er over naar huis moet schrijven.
Verder kan je sowieso een aantal videoclips in je sidelist of playlist voorladen - dan staan ze er al.

Ik "knutsel" zelf op dit moment met video clips en het is allemaal niet zo eenvoudig. Geluid en beeld zijn prima. De wissels als je VDJ op automix zet, zijn zeer creatief!
Het probleem is echter dat, als je gaat "rommelen" op je scherm, de hele zaal mee kan genieten van wat je aan het doen bent. Ze zien precies hetzelfde wat jij op je laptop ziet!
Om dat te vermijden dien je een extra video kanaal te hebben met een dvd speler met "iets" erop om de mensen af te leiden van je gedoe.
Ik zelf heb tussen m'n laptop met vga uitgang en omvormer aan de ene kant en de TVs aan de andere kant, een oude Sony VCR als modulator staan, waarbij de laptop via L1 gaat en de dvd via L2. Op de dvd laat ik een 4 uur durende video van Tom&Jerry lopen zodat ik altijd een leuk beeld voor de mensen heb als ikzelf moet gaan vj-en op m'n scherm.

Wat betreft de keus tussen laptop en desktop: dat is idd niet zo eenvoudig. Een desktop kan véél meer hebben, hij is groter, beter en vooral goedkoper.
Voor 499 € heb je in de Media Markt een Packard Bell met 2 Core QUAD (!), 4 gigs RAM en 650 GB harddisk. (er zit geen monitor bij)
Er staan Acer desktops in de aanbieding voor 100 € minder, maar dan heb je geen Quad.

Echter, zoals kollega Skullknight zegt, ga je veel heen en weer reizen met je spullen, dan is een laptop toch echt wel handiger.
Als je redelijk spul wilt hebben om mee te kunnen draaien zonder dat de boel vastloopt, moet je toch minstens 2Core Dual hebben en 2 gigs Ram. Dan kom je gauw op 599/699 €.

"Wat is wijsheid?"
Een goede vraag!

Mvg
Bob
 

Posted Thu 14 May 09 @ 12:28 am
wilbergPRO InfinityMember since 2009
Ik begrijp uit alle info dat ik "voor het gemak" het beste een laptop kan kopen, maar voor de "zekerheid" een PC.
Het geleur met een PC, toetsenbord, monitor en muis vind ik géén probleem, dat doe ik nu ook met een PC met BPM Studio, die is ingebouwd in een flightcase.
Ik ga dus waarschijnlijk voor een PC en dank een ieder voor de adviezen.
 

Posted Thu 14 May 09 @ 2:41 am
wilberg wrote :
Ik begrijp uit alle info dat ik "voor het gemak" het beste een laptop kan kopen, maar voor de "zekerheid" een PC.
Het geleur met een PC, toetsenbord, monitor en muis vind ik géén probleem, dat doe ik nu ook met een PC met BPM Studio, die is ingebouwd in een flightcase.
Ik ga dus waarschijnlijk voor een PC en dank een ieder voor de adviezen.


ik zou toch voor een laptop kiezen, in hoeveel dancings heb je de plaats om je pc te zetten? juist bijna nergens, terwij er in iedere respectabele dancing tegenwoordig wel minstens 1 laptopstand te vinden is. Ik draai altijd met laptop, heb niets van problemen en als ik ergens toekom ben ik na 5 min al men eerste plaatje aan het draaien, das toch wel wat anders dan met je pc.
just my 2 cents
 

Posted Thu 14 May 09 @ 5:30 am


(Old topics and forums are automatically closed)