Quick Sign In:  

Forum: Nordic Forum

Topic: Timecode spm.

This topic is old and might contain outdated or incorrect information.

oleleeHome userMember since 2008
Hei,
Jeg er en gammel/ny Dj, dvs at jeg spilte for en del år tilbake og fra den tid har jeg tatt vare på utstyret mitt bla annet 2 stk SL1210.
Jeg har prøvd en prøve versjon av Virtual Dj og kunne tenkt meg å ta i bruk mine platespillere. Jeg liker musikk som hobby, det er altså hjemme bruk det er snakk om, derfor trenger ikke utstyret å være hel proft, men har også en sønn på 11 år som allrede har begynt å fatte interess og har lyst til å bygge litt videre på dette sammen med han.

Spørsmålet er enkelt å greit hva trenger jeg?

Hvis jeg skaffer meg Hercules MK II, hva trenger jeg videre for å tatt i bruk mine 1210`er?
Må jeg har Final Scratch 2, ser at den er ganske kostbar, ser på Ebay at det er nesten gi bort pris i forhold til prisene her hjemme, er det noen ulemper med å handal derfra?
Videre kunne jeg tenke meg å invistere i Virtual Dj Pro, men før jeg gjør det vil jeg gjerne ha oppskriften på hav jeg trenger slik at jeg ikke får noen overraskelser?

Hvor kan jeg lese om Timecode vinyl, hvordan fungerer dette/ eller er det noen her som enkelt kan forklare. Må jeg f.eks til virtual DJ ha timcode vinyl spesielt til Virtual DJ?

Det var mange spørsmål, men ser at det er mange fine svar i forumet så jeg håper noen har tid og anledning til å hjelpe.
 

Posted Sun 21 Sep 08 @ 9:00 pm
oleleeHome userMember since 2008
Glemte et lite spm til.
Jeg er jo som sagt dette som hobby og det hender det jo noen ganger at spiller ute i enkelte anledninger. Jeg lurer derfor på hvordan licensen fungerer, kan jeg bruke den både på min bærbare og stasjonære? Så lenge det er kun meg som bruker den?
 

Posted Sun 21 Sep 08 @ 9:32 pm
marcellodjPRO InfinityModeratorMember since 2006
Det du trenger for å bruke platespillerene dine opp mot pc'n er:

1 lydkort med 2 inn- og 2 utganger
2 timecoded vinyls
1 ekstern mixer
1 lisens på ett software program som kan lese disse platene.


Du har forskjellige software, men de mest brukte er vel Virtual DJ, Serato Scratch Live og PCDJ så vidt jeg vet. (Virtual Vinyl, Cue o.l er ca det samme som virtual dj).


Siden du ikke har lisens fra før, vil jeg anbefale deg å kjøpe en pakke som VirtualVinyl eller Serato Scratch.

I denne pakken får du med alt du trenger:

lydkort
lisens
timecodes

Problemet hvis du kjøper brukt er at du vet ikke at lisensen du bruker er kun din, og det kan oppstå problemer på den måten. (Kan du vel tenke deg selv)


Når det gjelder lisensen, så er det skrevet i lisensavtalen til virtual dj i allefall (vet ikke hvordan det er med serato) at lisensen kun skal brukes på en maskin.

Håper du ble litt klokere :)
 

Posted Mon 22 Sep 08 @ 7:08 am


(Old topics and forums are automatically closed)