Quick Sign In:  

Forum: Dutch Forum

Topic: vraagje over (auto)gain

This topic is old and might contain outdated or incorrect information.

Hallo,

Ik heb een vraagje over de gain instellingen in de laatste versie van vdj (5.2). Ik ben gewend om mijn dj-mixen zeer stil op te nemen (-8 dB), en ze dan in een software programma verder te bewerken met een compressor en een limiter. Op die manier kan ik alle geluidsverschillen tussen liedjes (en het overlappen van liedjes) wegwerken, en een semi-professioneel resultaat bekomen.

Vroeger ging dit vanzelf; ik zette de gain van de eerste plaat op -8 dB, en de volgende platen hadden hetzelfde volume. Volgens mij bestond er in de vorige versies van vdj zoiets als 'match gain' of 'gain match' of 'auto-gain'. Ik weet het niet meer, omdat ik het 1 keer heb moeten instellen, en daarna nooit meer naar heb moeten omkijken, werkte feilloos.

Nu vind ik deze optie echter niet terug. Ik heb de handleiding nagelezen, en vind wel de opties 'auto' (=0 dB), en 'remember' terug (en een combinatie ervan + 'disable gain'). Maar deze settings zijn dus niet dezelfde als 'match gain' (of hoe het vroeger ook mocht heten).

Ik heb nu dus 2 mogelijkheden, ofwel mijn mix opnemen op 0dB (ik veronderstel dat vdj een limiter heeft ingebouwd, alhoewel ik daar niets van terugvind in de manual, vroeger was er een aparte limiter setting, maar die is ook verdwenen). Maar dan kan ik mijn mix achteraf niet meer bewerken.

Een andere mogelijkheid is mijn eerste liedje beginnen op -8 dB, maar dan moet ik alle volgende liedjes aanpassen door rechts te klikken op de gainknop, als het liedje is ingeladen in het virtuele deck. Dit geeft hetzelfde effect als gain match, maar ik moet het per liedje doen. Aangezien ik dat regelmatig vergeet, is mijn mix dan naar de knoppen (leuke woordspeling, vind ik zelf :))

Met de remember functie kan ik een liedje openen op het geluidsniveau dat de laatste keer gebruikt is, maar dat wil zeggen dat ik bij alle liedjes de gain manueel moet instellen bij het eerste maal opstarten. Niet handig voor honderden liedjes...

Weet iemand een betere oplossing? Want ik mis die oude functie wel...

Wat ik dan wel weer erg goed vind, is het feit dat de camelot-functie is ingebouwd, om harmonsich te kunnen mixen. Echt schitterend.

Groetjes,
manducator
 

Posted Mon 04 Aug 08 @ 8:37 am
Het klopt dat die always match instelling er niet meer is. Dit vond ik in het begin ook lastig. Het probleem ermee was dat als je een nummer ging laden en direct ging afspelen dat deze always match wel eens heen en weer wilde springen, dus bijvorbeeld van -3 (was mijn standaard instelling) naar -8 en dan opeens weer +2. De limiter is er inderdaad ook niet meer en dat is maar goed ok, want die maakte de geluidskwaliteit er niet beter op
Wat ik nu doe is de auto instelling gebruiken. Daarnaast kan je in het register deze 0 (nul) waarde aanpassen, dus je kunt -8 instellen als 0dB. Dit betekend dat alle nummers naar -8 worden gezet (alleen in de skin zie je nog wel 0dB staan). Deze aanpassing in het register kan je doen met de registry tool van DJ Cel (als ik het goed heb) of me de registry editor. De sleutel die je moet hebben is ZeroDB. De waarde die je moet instellen is lastig uit te rekenen, maar door verschillende waardes te proberen kom je er wel.
Let wel op dat je VDJ afsluit voordat je het register aanpast en dat je erg voorzichtig doet (aanpassingen in het register is op eigen risico) en desnods een backup maakt van de hele VDJ sleutel. Heb je meer hulp nodig laat het dan even weten.
Ewout
 

Posted Mon 04 Aug 08 @ 1:43 pm
Ik ben al in het bezit van dj cel's tool, maar er zijn veel opties waarvan ik niet weet wat ze betekenen. Ik heb al ontdekt (nu dus, dankzij jouw uitleg), dat hoe kleiner het getal bij ZeroDB is, hoe lager het geluidsvolume. Dat moet kunnen volstaan om terug zoals vroeger mijn eigen opnames te kunnen maken.

Dankjewel Ewout, voor alweer goede hulp te bieden.

Groetjes,
manducator
 

Posted Mon 04 Aug 08 @ 3:12 pm
Zoals altijd: graag gedaan ;-)
je kunt de waarde die je moet invullen berekenen, maar dit is een redelijk lastige functie, dus een paar waardes (kleiner dan de standaard ingevulde waarde) is makkelijker.
Het is denk ik een goed idee om de verschillende opties in de tool van DJ Cel te beschrijven en in een sticky op het forum te zetten. Als ik even tijd heb zal ik dat wel doen.
Ewout
 

Posted Tue 05 Aug 08 @ 4:13 pm
dirkskeHome userMember since 2008
Het maakt niet veel uit hoeveel de muziek stiller klinkt, dat compenseer ik toch weer met een compressor en limiter. Trouwens, als ik erover nadenk moet vdj toch wel een limiter hebben ingebouwd, anders zou het gevaarlijk voor de hardware (speakers) kunnen worden. Trouwens, als je een mix op volume 0 dB opneemt, en je opent de mix daarna in een audio editor, dan zie je aan de wavefiles dat ze 'gelimit' zijn. Ze gaan niet boven 0 dB terwijl als je 2 platen mixt, het volume toeneemt en de 0 dB zou moeten overschrijden.

Maar die ingebouwde limiting wil ik nu net vermijden, omdat ik lieve mij eigen limiting toepas, achteraf. Een soundfile 2x limiten is geen goede zaak, volgens audiofielen. Om de limiting van vdj te 'omzeilen' neem ik mijn mix dus zeer stil op.
 

Posted Tue 05 Aug 08 @ 4:37 pm
dirkskeHome userMember since 2008
Oh, en een gebruikshandleiding van die dj cel tool zou niet slecht zijn. Goe idee, Ewout.
 

Posted Tue 05 Aug 08 @ 4:38 pm


(Old topics and forums are automatically closed)