Quick Sign In:  

Forum: Dutch Forum

Topic: nieuwe pc - vista/xp - video - dmx - .. vraagjes

This topic is old and might contain outdated or incorrect information.

hallo,
ik gebruik al een tijdje de pro versie van vdj en ben daar enorm tevreden over !!

nu openen we binnen een maand een nieuwe café in het buitenland, en zou daar uiteraard graag vdj blijven gebruiken. nu heb ik wel nog enkele vraagjes ivm de extra mogelijkheden van vdj:

- er zal een plasma scherm hangen boven de bar en daar wil ik wel iets mee doen. Ik weet dat je de visuele effecten en uw webcam beelden kan gebruiken in uw video-effects. Maar nu zou ik ook live tv input willen gebruiken als een input voor mijn video-effects. dan zou ik bijvoorbeeld fashion tv kunnen laten zien, maar wel met de titler van vdj onderaan en mss af en toe eens een cool video-effectje laten lopen over die beelden. maar ik vermoed dat dit redelijk utopisch is van me, laat staan dat het dan nog eens zou mogelijk zijn om ook het geluid van de tv-input te gebruiken in vdj? ik denk maar aan het mixen van liedjes op de pc met de live tv muziek van een muziekzender bijvoorbeeld ?? of sluit ik beter gewoon mijn tv/sateliet-signaal rechtstreeks aan mijn plasma en zet ik de tv op AVG-signaal om de visualisaties van de computer te zien en hou ik mij best zover mogelijk van het integreren van live video in mijn vdj ??

- ik zie dat er in de pro versie een dmx-sturingssysteem ingebakken zit. In welke mate is die bruikbaar. De hele bar wordt redelijk modern met overal dmx-gestuurde LED-verlichting. dmx-sturingsprogramma's kosten al snel 500 à 700 euro. Maar deze zijn dan meestal zodanig uitgebreid om volledige lichtshows in elkaar te steken. Wij hebben enkel LED-verlichting. Dus gewoon een 12 verschillende kanalen kunnen instellen van kleur en eventuele overgang naar ander kleur na bepaalde tijd of op ritme van muziek ! Aanraders ? of beter hardware dmx-sturingen ?

- voor het hele boeltje te laten draaien ga ik een nieuwe pc aankopen. Ik heb al enkele pc's zitten samenstellen op tones.be. Maar om een standvastige muziek/video pc te bekomen weet ik niet goed wat ik precies nodig heb. wat raden jullie mij aan ? xp of vista ? ik dacht aan volgende samenstelling:
GAMER HARDCORE
1 x AMD 5200+ X2 64BIT Dual-core Processor AM2 Boxed
1 x Samsung SH-D163B Zwart S-ATA DVD
2 x Premium 2048MB DDR2 PC6400 800MHZ Value Series
2 x Western Digital 500GB-KS 16MB SATA300 7200RPM
1 x Asus EAH3850/g/htdi 512MB DDR3 PCI Express
1 x Antec Earthwatts 2.0 500WATT
1 x Microsoft OEM NL Home Premium 64BIT Vista

Een hele hoop vragen, ik weet het, maar ik heb al heel veel gehad aan de topics op dit forum en ik hoop nu ook dat mijn vraagjes beantwoord geraken !! alvast bedankt ...
 

Posted Fri 15 Feb 08 @ 5:41 am
- Het mixen van externe bronnen binnen VDJ is op dit moment niet mogelijk. Wil je dus externe bronnen kunnen gebruiken is het nu het handigste om een video mixer / switcher aan te schaffen. Je sluit hierop dan zowel je VDJ video uitgang als die van een dvd speler of tv signaal op aan. Met een switcher kun je dan kiezen tussen de verschillende inputs. Met een mixer kun je de beelden in elkaar over laten lopen. Je kunt dan de beelden van VDJ mixen met andere signalen.
- De DMX mogelijkheid binnen VDJ zijn beperkt. Hierover zijn in het verleden al een aantal threads hier op het forum geweest hoe dit uitgebreidt verbert zou kunnen worden. Wil je bijvoorbeeld scanners of moving heads gebruiken is het bijna niet te doen. Waarschijnlijk voor je led verlichting zou het wel kunnen werken. Ik heb hier echter zelf geen ervaring mee.
- De specs van de pc zien er goed uit, voldoende om goed audio en video mee te mixen.
Ewout
 

Posted Sun 17 Feb 08 @ 6:24 am
OK bedankt voor het antwoord. Ik ben al een stukje wijzer.
nog een aantal aanvullende vraagjes (wederom ben ik enorm dankbaar voor jullie antwoorden):
- Ik las al ergens op het forum over mogelijke problemen met vdj pro 5 en vista 64bit-versie. Is dit nu een probleem of niet ?
- Je sprak over een switcher en een mixer. Heb je enige suggesties voor dergelijke switcher en/of mixer ? is dit hardware- of software-matig die switcher en mixer ?
- Ivm de led-verlichting sturing heb ik al een programma gevonden met bijhorende usb-to-dmx converter. Alleen weet ik nu niet of ik nu nog een dmx-hardware-controller moet hebben ook ? Het gaat dus om allemaal simpele led-rgb-strips. Geen scanners of moving heads met hardware erbij om zichzelf een adres en dergelijke toe te wijzen. Ik heb nu enkel een pc, usb-to-dmx-interface en bijhorende software, adapter en led-strip op mijn bestellijstje staan. Toch wens ik een aantal verschillende kanalen (circuits met meerdere rgb-strips in serie) kunnen aansturen. De software en usb-to-dmx interface die ik zou gebruiken, vind je op http://www.dmxsoft.com/main.php?cat_pro=5. De bijhorende software Easy Stand Alone vind ik best makkelijk om te gebruiken, maar als jullie betere alternatieven hebben, shoot ! ik ben in dit dmx gedoe echt een complete leek !!!!
 

Posted Tue 19 Feb 08 @ 1:00 pm
- Er zijn veel dingen die niet goed werken met de 64bit versie. Waarom zou je die 64 bit versie willen gebruiken. Tot nu toe is het enige voordeel dat je meer (dan 3GB) geheugen kunt gebruiken. Ik weet niet of VDJ werkt op die 64 bit versie, ik weet wel dat een aantal geluidskaarten niet de juiste drivers hebben. Het advies, neem Vista home premium 32 bit.
- Een switcher kan een simpele s-video of scart switcher te zijn, die je bij de dixons kunt kopen. Een meer geavanceerde is de Pioneer video switcher. Mixers, heb je ook in verschillende prijsklasses. Je kunt eens kijken op de website van conrad voor een goedkope. Een hele goede (maar wel dure) is de Edirol v4. Dit zijn allemaal hardware (lees losse kastjes) oplossingen. Er zijn ook software oplossingen zoals resolume of Arkaos. Maar om deze tegelijkertijd met VDJ op 1 machine te draaien, zal mogelijk performance problemen geven.
- De usb->Dmx converter die je beschrijft is geschikt om de leds te besturen, dit is toevallig ook de enige interface die samen met VDJ werkt. Dus je kunt de easy stand alone software gebruiken, of vanuit VDJ de verschillende programmas aansturen.
Ewout
 

Posted Wed 20 Feb 08 @ 1:37 pm
ik heb vista ultimate 64it draaien

volgende hardware

numark dxm01usb
numark dmc2

deze hebben geen software en werken dus goed.

hercules mk2 daarin tegen kan je voorlopig vergeten

als je meer wil weten over 64bit en vdj vraag dan even specifice dingen.

Greetz Jard DJ MAGiK
 

Posted Thu 21 Feb 08 @ 8:11 am
@ DJ Magik: bedankt voor je bijdrage. Waarom wil je de 64 bit ultimate draaien? Deze versie is veel duurder en voegt nauwelijks wat toe.
Ewout
 

Posted Thu 21 Feb 08 @ 2:59 pm


(Old topics and forums are automatically closed)