Quick Sign In:  

Forum: Nordic Forum

Topic: spm ang. platespillere vs cdj's for nybegynnere

This topic is old and might contain outdated or incorrect information.

marcellodjPRO InfinityModeratorMember since 2006
skal kjøpe meg nybegynner platespillere og mixer (helst usb). har virtual dj pro fra før... hvis noen har erfaring, blir jeg glad hvis dere kan hjelpe meg!

Tenkt å kjøpe DENNE mixeren: http://www.recordcase.de/lshop,showdetail,1201924281-28972,e,1201924295-28981,dj_mixer_mischpulte_.2_kanal_battle_mixer_mischpulte,0020102377,,10Tshowrub--dj_mixer_mischpulte_.2_kanal_battle_mixer_mischpulte,.htm

og 2x disse turntables: http://www.recordcase.de/lshop,showdetail,1201924281-28972,e,1201924347-29042,plattenspieler_turntables.plattenspieler_direktangetrieben,0020101811,,10Tshowrub--plattenspieler_turntables.plattenspieler_direktangetrieben,.htm

og som nybegynner mener jeg at jeg aldri har mixet med platespillere før... har mixa så vidt det er med cdj\'s, og det har vært helt OK... men da har det vært like greit å bruke VDJ med midi-controller (altså jeg foretrekker pc + midi forran cdj)


skal jeg kjøpe dyrere midi controller som xp10 istedenfor hercules shiten jeg har nå.. eller bør jeg prøve meg på TCV mixing?

hadde vært kjempe fint om noen som har peiling hadde giddi å svart på denne posten........ husk at når dere er ett tre-siffra år gammle er vi \"rookies\" bare to-sffra år gammle, så like greit å dele litt erfaring allerede nå :D


tusen takk :)

EDIT: vil bare legge til at klubbeieren er fra det store utland, og er skeptisk til alt som koster over 200,-........................................ så det vil si at alt som skal kjøpes inn skal en stakkars student som går på stipend betale for!
_________________
 

Posted Fri 01 Feb 08 @ 10:10 pm
Platespillere har jo en egen sjarm, og langt større "platter" enn alle midi controllere... Samt, som "vinyl dj" ser man jo unektelig litt mer "sexy" ut enn med en liten Hercules controller ;)

Så om du er litt sulten på prøve, er det absolutt anbefale..

Det som er VIKTIG er å kjøpe platespillere med DIRECT DRIVE, og IKKE IKKE belt drive! Belt drive suger! det funker dårlig..
Ta sats på noe fra Numark, som feks TT-200 eller TT-500 ... de er ikke for dyr, og gjør en kanon jobb.

Alternativt kan man få mye gøy og samme "scratch" feel, om man går for CD spillere med scratch, som Pioneer CDJ 400, 800 & 1000, eller tilsvarende fra Denon, eller Numark iCDX , med eller uten timecode CD (Pioneer CDJ 400 og Numark iCDX controllerere VDJ direkte uten timecode).


Om du vil ha en kontroller som nærmer seg "vinyl" sats på Vestax VCI-100, eller Vestax VCI-300 (kommer om litt, større jogwheels).
Det kommer og en godsak fra Numark kalt NS7 som har mixer og 2 scratch decks - alt i ett. Samt løse scratch midi saker fra EKS (de som lager XP10, bare disse som kommer er MYE større). Men dette er først til sommeren, eller senere.


Håper det hjalp litt ;)
 

Posted Sat 02 Feb 08 @ 1:52 pm

Forresten, både mixeren og spillerne fra Numark, du hadde linker til, er bra ;)
Mixeren har jeg brukt mange ganger, og stor fornøyd. Platespillerne gjør jobben og vel så det...

Alternativt kunne du tenkt på Ecler Nuo-4 mixer, som kan kontrollere VDJ direkte.
Men bare om du skal mikse video. Ellers har man strengt tatt ikke behov for det ( kontrollere video og audio crossfading med en crossfader).

Om du ikke er video dj, er Numark mixeren flott..
Om du går opp til nr 6 modellen fra samme serien til Numark, får du forresten med en del kanon effekter...
 

Posted Sat 02 Feb 08 @ 1:56 pm
marcellodjPRO InfinityModeratorMember since 2006
når jeg spiller på fester så har jeg vanligvis ikke behov for video, men slik som på klubben der jeg spiller er det jo musikkvideoer som kjører..

Men med "Om du ikke er video dj, er Numark mixeren flott.. " mener du da bare vanlig mixing, men med musikkvideo, eller kjøre noen andre videoer over?
 

Posted Mon 04 Feb 08 @ 5:09 am

Numark mixeren har ikke midi innebygget, og passer derfor perfekt til musikk mixing.

Om du også skal mixe video, er det en fordel (syns mange) at crossfaderen også sender midi ut samtidig, sånn at du mixer audio i hardware (i mixeren), og video crossfade i software (midi fra mixer) samtidig

Mixere som klarer dette er f.eks Ecler Nuo4, Pioneer DJM 800, Korg Zero4 etc

Alternativet er å ha en midi kontroller ved siden av, der man kontrollerer video crossfader for seg selv. Noen mener dette er best, da man får uavhengig kontrol over audio crossfade (f.eks på numark mixeren), og video crossfade (på midi controller).

Men som sagt, om video mixing IKKE er noe du skal, så er det bare kjøre på med helt vanlig audio mixer uten midi, som f.eks den fra Numark :)
 

Posted Tue 05 Feb 08 @ 10:23 am
marcellodjPRO InfinityModeratorMember since 2006
I hovedsag er det jo audio jeg mixer.. Med mp3 control som jeg har fra før, styrer jo crossfaderen på "mixeren(midi controllen)" crossfaderen i virtual dj.. vil ikke numark mixeren klare dette? For hvis jeg skal bruke platespillere med tcv så vil jeg jo bruke mp3/wav som ligger på pc'n (har jeg misforstått bruken av tcv?) og bruke numark mixeren til å styre crossfaderen i softwaren... og hvis jeg da mixer med video, så fungerer vel overgangene i softwaren som om jeg skulle brukt en vanlig midi controller?
 

Posted Tue 05 Feb 08 @ 2:13 pm
Numark mixeren vil IKKE kontrollere crossfader in software nei, fordi den ikke har midi.

MEN, og dette er poenget, du SKAL heller ikke mikse med crossfader i software, OM du har en ekte hardware mikser.
Fordi EQ, crossfader og hardware chips i Numark mixeren gir langt bedre resultat enn emulert software crossfader.

Med andre ord, går hvert "deck" i Virtual DJ inn i hver sine kanaler i Numark mixeren, og du mixer audio i hardware på mixeren, og ikke i software.

For dette trenger du da et lydkort med TO stereo outputs. Men med timecode, trenger du nytt lydkort uansett, om du ikke har dette.
For ekstern mixer og timecode, trenger du et lydkort med TO stereo ut, og TO stereo inn...
Som for eksempel U46dj, maya44usb etc

 

Posted Tue 05 Feb 08 @ 2:34 pm
marcellodjPRO InfinityModeratorMember since 2006
Ahh.. skjønner! Trodde numark mixeren hadde midi, men nå er jeg med ;) Tror jeg skal gjøre litt mer undersøkelser før jeg kjøper noe, så får vi se om det ikke blir noe!
 

Posted Wed 06 Feb 08 @ 5:50 am
Fick min Numark NS7 idag. Fungerar bättre än jag trodde med virtual Dj 6.0.2. Tar lite mer processor kraft än till exempel DJ Console men med lite laborering med dom olika latencys så funkar de bra. Jag mixar videos också. Måste dock påpeka att jag använder en stationär dator dual core 3ghz 3gb ram. Jobbigare att ta med men antagligen snabbare än med en bärbar.
 

Posted Mon 31 Aug 09 @ 12:38 pm
twalecHome userMember since 2010
Webrunner..
Har oxå en NS7. Kör Virtual dj 6.0.7 men jag får nått jäkla svajj i musiken.. som om den ökar och minskar tempo. Det var ännu värre på min bärbara än min stationära.. men även på den stationära.. Kan va nått hårdvaro mässigt förmodar jag men man ska väll inte behöva nån super dator för det. Kör ändå tunga spel på min stationära så borde inte vara några problem.. Blir lite smått frustrerad.. :\
 

Posted Wed 05 May 10 @ 8:55 am


(Old topics and forums are automatically closed)