Quick Sign In:  

Forum: Nordic Forum

Topic: Ulovelig å spille musikk fra PC?

This topic is old and might contain outdated or incorrect information.

dj_cashPRO InfinityMember since 2004
Hei!
Jeg har akkurat kommet i kontakt med Dj Booking Norge AS.

Det var en fyr på en fest som kom til meg og sa at han likte mixingen min, han så på utstyret, sjekket hvilket program jeg brukte og alt.
Så ga han meg ett visittkort og sa at jeg skulle ringe han så kunne vi snakke om en jobb.

Idag sjekket jeg deres side, www.djb.no , eller mer presist:

http://www.djb.no/index.php?option=com_content&task=view&id=37&Itemid=9

Det står bl.a. :


"Det viktigste av alt er at alle våre DJs spiller musikken fra cd eller vinyl, da får du som kunde god kvalitet på lyden.
Det er i dag ulovelig å spille musikk fra en PC, ipod el. Derfor satser vi kun på djs som bruker originale verk.
Det er mange djs som bruker pc, ipod el. Du vil straks merke forskjellen på både aktivitets nivå og engasjement fra djen sin side."



Jeg vil gjerne vite mer om dette. Er det ulovelig å spille med PC overalt i Norge, eller bare ulovelig for Djs som jobber for DJB?

Vil gjerne høre hva dj-in-norway har å si om dette ;)

Takk
 

Posted Sat 29 Dec 07 @ 5:36 pm
k_onePRO InfinityMember since 2006
At det er ulovlig å spille musikk fra PC er iallefall bare tull!
Det som er ulovlig er å spille musikk som er lastet ned eller kopiert som du IKKE eier originalen til. Men det gjelder jo forøvrig om du skulle spille CD'er også.
Så lenge du eier originalen (CD,Vinyl, Kassett, kjøpt online etc) så kan du spille det. Stedet du spiller på er ansvarlig for å betale Tono/NCB avgift.
Hva som er reglene til DJB kan jeg derimot ikke svare på...
 

Posted Sun 30 Dec 07 @ 12:15 am
marcellodjPRO InfinityModeratorMember since 2006
sier det samme som k_one: dette er bare tull..

når det gjelder kvalitet, kan du fort få mye bedre lydkvalitet med pc enn du får med cd og i allefall vinyl. men er jo noen old school folk som fremdeles tror at vinyl har best lydkvalitet..

når det er snakk om engasjement, så er det nok noe i det som DJB sier....
 

Posted Sun 30 Dec 07 @ 4:50 pm
k_onePRO InfinityMember since 2006
vel, det med engasjement er vel veldig individuelt vil jeg si...klart, en helt gjeng med "bedroom-dj's" har sikkert sett sitt snitt til få jobber ved å gjøre "auto-mix kvelder" og andre mer etablerte Dj's
(da gjerne med fast spillerjobb, over lengre tid) ser det sikkert som en snarvei til å slappe av/snike seg unna...hehe.
Men, for min egen del så må jeg si at jeg er mer aktiv med platespillerne enn noen sinne takket være dj'ing med laptop. jeg mikser mer og gjør flere ting, hovedsakelig fordi musikken min nå er mye raskere tilgjengelig enn før. Men det er nok opp til deg selv hva du gjør ut av det...
 

Posted Sun 30 Dec 07 @ 10:53 pm
dj_cashPRO InfinityMember since 2004
Takk for raskt svar :)

Jeg tenkte meg at det var noe galt der.
Men angående det med engasjement, jeg pleier ikke kjøre med noe automix og sånt. Noe jeg derimot gjør et par ganger under en kveld er å bruke sync-knappen for å matche BPM, men dette gjør jeg bare når det er mer enn 3-4 og oppover i forskjell.

Det er en sak jeg syns ser litt styggt/amatør-aktig ut, det er når man bruker pc-musen. Om musen er godt skjult så er det vel Ok, men jeg prøver å holde meg unna den så lenge som mulig, men det er desverre ikke lenge :p
Jeg har ikke lært meg shourtcuts, ikke mange ihvertfall. Og jeg har ikke laget egne shoutcuts, men det kommer med tiden.

marcellodj sa noe om at noen folk syns det er bedre kvalitet på lyden fra vinyl-plater...
Det fins det delte meninger om, men jeg kjører med TCV og da er det ikke vinylkvalitet det er snakk om, da er det kvaliteten på MP3-filen som regnes, og lydkortet.

Så hva syns dere, om man er en Dj som gjør jobben rett, dvs. Beatmatcher, varierende overganger (Smooth fade, cut, scratch, osv.), ikke har for stor forskjell i BPM og sangene ligner hverandre, osv.
Skal man få stå som Dj med PC på alle steder der "vanlige" Djs får stå?
 

Posted Mon 31 Dec 07 @ 5:28 am
k_onePRO InfinityMember since 2006
En DJ skal ikke defineres utifra utstyret han/hun bruker, kun utifra jobben du utfører.
Om du bruker PC/MAC, vinyl, CD eller kassettspillere for den saks skyld burde ikke ha noe å si.
Det som definerer en bra DJ er musikkunnskap og evne til å lese dansegulvet.
Å velge rett sang er mye viktigere enn å mikse. En perfekt beatmix blir nok bare ekstra "krydder" for et våkent øre, dessverre.
Jeg for min del er "sykelig" opptatt av beatmixing, keymixing og settoppbygning men grunnet at de fleste menneskene som raver rundt halvdritings på et utsted som regel er fornøyd med å hoppe opp og ned i utakt til "månedens hit" så blir det dessverre alt for ofte kun til min egen fornøyelse. Men det gjør det ikke noe mindre viktig. De som virkelig har noe og si er de som evt. skal gi deg neste jobb og da er det viktig at din utførelse av jobben er så bra som overhodet mulig uansett hva du personlig syntes om jobben akkurat den kvelden.

Som en liten "side note" så kan jeg vel si at hvis alt du gjør er å bruke automix eller spiller ferdig mixede CD'er så fortjener man vel ikke samme status som en DJ. Men med overstående uttalelse tar jeg utgangspunkt i at du er en DJ som enten kan eller vil lære yrket ordentlig. Og i den sammenheng så har ikke måten du spiller av musikk på noe å si!
 

Posted Wed 02 Jan 08 @ 3:51 am
dj_cashPRO InfinityMember since 2004
Takk for en bra post med bra punkter k_one.

Jeg må si at jeg er enig i at Beatmixing kan bli til ens egen fornøyelse, og at folk egentelig (oftest) ikke bryr seg om selve mixingen bare de får danset til "månedens hit".

Forskjellen mellom å være en prof. Dj og en bedroom-Dj er vel bare mixingen. La oss si at begge har samme sanger, da er det bare rekkefølgen på sangene og overgangene som spiller rolle (Om man ikke tar med mic. og at Djn eventuellt danser osv).

Du nevnte at evnen til å lese dansegulvet er med på å definere en bra Dj. Jeg personlig syns det er det viktigeste, etter det kommer:

At man spiller sanger som publikum kjenner igjen. (Jeg prøver å spille ganske få ukjente sanger, men det skjer at det kommer in en og annen låt som er mindre kjent)

Rekkefølgen på sangene kan skille mellom en bra og dårlig DJ. For stor forskjell i BPM og/eller bytte genere helt plutselig syns jeg er feil.

At man gjør overganger på rett takt

Så BPM-mixing.

Dette er hva jeg personlig syns.

Og igjen, takk for en bra post.
 

Posted Wed 02 Jan 08 @ 1:24 pm


(Old topics and forums are automatically closed)