Quick Sign In:  

Forum: Dutch Forum

Topic: Database en hot cue's

This topic is old and might contain outdated or incorrect information.

Nu ik de software inmiddels gekocht heb ga ik ook voor de volledige integratie van playlisten e.d. met mijn wensen. En daar loop ik tegen wat zaken aan die ik niet helemaal begrijp of wellicht verkeerd doe. Ik wil ook graag de mogelijkheid houden om mijn workflow te kopiëren naar Denon apparatuur dus ik zoek optimale flexibiliteit.

Dat houdt voor mij oa in dat ik mijn playlisten eenvoudig als m3u bestand in ieder ander programma wil kunnen importeren zonder dat daar verwijzingen van specifieke software in zit, het zij door door bestandsstructuur of door koppelingen met de database (van in dit geval VDJ). Daarnaast heb ik 2 gebruikers op mijn Mac: mijn gewone user account voor mail, internet, administratie en ik heb een perfomance account zonder onnodige zaken om mee te kunnen draaien. Op beide account functioneert VDJ feilloos.

Nu heb ik een muziekfolder ('Muziek') op de root van mijn schijf staan, en in die map staan weer in de root (dus niet in een aparte submap) alle m3u playlisten. Wordt door VDJ prima herkend, voeg ik een track toe dan staat deze er ook prima tussen in het bestand zelf (makkelijk te checken in Teksteditor).

Maar nu komt het: als ik de volgorde van bv 90's.m3u gaan aanpassen in VDJ, wordt deze sortering blijkbaar ergens anders opgeslagen, want de inhoud/volgorde van het betreffende 90's.m3u bestand blijft ongemoeid. Heb ik dus een ' ideale' afspeelvolgorde, dan kan ik die alleen in zo gebruiken in VDJ. Sterker nog, als ik overschakel van mijn gewone account naar mijn DJ account, zijn de afspeelvolgorden ook weer 'standaard' zoals deze in het m3u bestand staan en dus niet hetzelfde als in mijn gewone account. Dat is vreemd in mijn ogen, want VDJ heeft in de map 'Muziek' een map VirtualDJ gemaakt met daarin de database.

Dit geldt ook voor de hot cue's blijkbaar, deze ingesteld onder mijn gewone user account zijn deze niet op te roepen onder mijn DJ account?! En andersom idem dito.

Nu zou je kunnen denken; wat is dan je probleem, doe alles in de DJ account. Maar dan dien ik dus continue om te schakelen. En ik wil wel eens even spontaan wat nummers toevoegen omdat ik tijdens internetten of streaming radio luisteren opeens bedenkt dat er ergens een nummer bij mag. Los daarvan heb ik mijn gewone user account niks bijzonder in de instellingen van VDJ aangepast. Mijn DJ accoount is geoptimailiseerd voor live gebruik. Dat betekent andere geluidskaarten waar VDJ dan bij opstarten van merkt dat ze er niet zijn, de skin kan blijkbaar geen handmatige wave form verplaatsen om een nummer te cue-en. Dan zou ik dus iedere keer dat ik thuis en dan weer live ga gebruiken configuraties en skins moeten gaan aanpassen. Ook weer onnodig werk en daarnaast ben ik altijd van de veilige kant. Ik heb met mijn MIDI apparatuur alles goed ingesteld en getweaked (staat nl in de opslag) en ik wil niet het risico lopen dat ik op lokatie opeens gedonder heb met geluidsinstellingen of haperende controllers, alleen maar eigenlijk omdat ik dus blijkbaar de inhoud van de database niet over 2 verschillende gebruikers (op nota bene dezelfde computer) lijkt te kunnen gebruiken.

Daarnaast wil ik de optie/mogelijkheid open houden om met mijn muziekcollectie en database op een pc van een vaste installatie (bv horecazaak, bij een kennis) via VDJ met mijn eigen ingestelde hot cue's en playlist volgorde te kunnen werken. Het lijkt er op dat daar dus eea mis zal gaan als ik de muziekfolder naar een externe HDD ga verplaatsen. De database zal dan wel werken, maar verander ik op account 1 mijn playlist dan zal deze in account 2 of 3 alleen de daadwerkelijk toegevoegde tracks zien, maar niet dat ik wat nummers verschoven heb. Hot cue's zijn er dan ook niet bij.

Doe ik wat verkeerd, mis is de essentie of is het gewoon normaal gedraag, en hoe gaan andere gebruikers dan met deze situaties om (mn hot cue's zal veel mensen interesseren).

Ik dien dus niet alleen de map met database.xml goed te back-uppen (anders ben ik alle hot cue's en playlist volgorden kwijt), maar ook de map VirtualDJ onder documenten? Ik zou het liefst zien dat de hot cue's in de tag van de bestanden wordt opgeslagen. Zou je om één of andere reden een keer je database opnieuw moeten opbouwen dan is deze info nooit verloren. Playlisten opgeslagen onder de map die VDJ daar eigenlijk voor heeft (user/documents/VirtualDJ/Playlists) worden wel fysiek in het m3u bestand zelf weggeschreven in de volgorde waarin de inhoud plaats of verplaats. Het zou beter zijn als dit ook in de bronbestanden zou kunnen die in mijn root staan want dan kan ik deze rechtsreek inlezen in andere programma's. Niet alle tools zijn even intelligent als het op inlezen van deze m3u files aankomt (dan dienen de verwijzingen precies te kloppen).

Wie kan mij wat verdere uitleg of hulp bieden?
 

Posted Sat 28 May 16 @ 1:16 pm
AdionPRO InfinityCTOMember since 2006
Hot cues zitten in de database. Voor interne drives staat de database met hotcues in je gebruikersmap (Documents\VirtualDJ)
Ook je instellingen, playlists en geschiedenis zitten hier, en zullen dus inderdaad voor elke gebruikersaccount verschillen.
Wil je die gelijk hebben zal je die van de ene naar de andere gebruikersaccount moeten kopieren.

Voor externe drives staat de database op de drive zelf (in een mapje VirtualDJ)
Kopieer je de bestanden van je interne drive naar de externe drive vanuit VirtualDJ, dan zullen ook hotcues netjes naar de database op de drive gekopieerd worden.
Op die manier kan je daar dus ook bij als je op een andere computer die externe drive gebruikt. (Voor mac is momenteel de enige voorwaarde dat de drive is aangesloten vooraleer je VirtualDJ opstart, in windows word de database zelfs herkent als je de schijf aansluit tijdens gebruik)

Wat de volgorde van de playlists betreft, als je een track naar een andere locatie sleept in de playlist hoort dit inderdaad opgeslagen te worden. De sortering via de kolom-hoofdingen is echter niet permanent (rechtslklik op de hoofding en selecteer 'herstel sorteervolgorde' om de oorspronkelijke volgorde te bekijken)
 

Posted Sat 28 May 16 @ 2:57 pm
ok bedankt, zo testend wordt eea duidelijker. Ik zie nu toch dat het originele bestand in de root wordt gewijzigd, ook als alleen de volgorde wijzigt. Misschien toch iets anders als oorzaak. Mogelijk dat ik ook de sorteervolgorde de volgende keer in het andere profiel moet wijzigen.

Ik ben wat bestanden aan het reorganiseren en kwam wat tools tegen op de site. Ik heb er ook nog één gevonden die prima werkt: https://sourceforge.net/projects/listfix/

Wellicht handig voor het forumbericht met links. Werkt zo op de Mac als je java hebt geïnstalleerd!
 

Posted Mon 30 May 16 @ 6:16 pm


(Old topics and forums are automatically closed)