Quick Sign In:  

Forum: Dutch Forum

Topic: Enkele problemen met ID3 tags, covers en bestandsmanipulatie

This topic is old and might contain outdated or incorrect information.

Ik ben mijn muziekdatabase aan het verbeteren en ik loop tegen allerlei problemen aan met tags en bestandsmanipulatie. Ik gebruik VDJ 7.4 voor de MAC.

1. Ik zoek op internet naar mooie passende covers die ik rechtstreeks plaats in de ID3 tag. In VDJ moet ik dan via rechter muisklik en "fileinfo - cover" de cover in de ID3 tag aanklikken om hem te zien in VDJ. 1. Dat vind ik al erg omslachtig, een optie als "reload tag" zorgt er niet voor dat deze cover getoond wordt, ik moet hem echt aanklikken binnen fileinfo, maar 2. als ik dat via fileinfo-covers doe dan loopt VDJ regelmatig vast (ca. 1 op de 5 covers die ik op deze manier opzoek) en dat is pas echt ergerlijk.
Mijn vraag: 1. hoe kan ik er voor zorgen dat deze cover in de ID3 tag direct getoond wordt zonder dat ik eerst de fileinfo in moet.
2. Dat vastlopen is zo ergerlijk. Ik heb geen enkele applicatie op mijn MAC die ooit vastloopt. Behalve VDJ bij het aanpassen van de covers. Is dat een bug of doe ik iets fout (hoewel als ik iets fout doe verwacht ik niet dat de applicatie vastloopt!)

2. Regelmatig als ik via "fileinfo" veranderingen aanbreng in de tag gaat er iets mis. Ik verander bijvoorbeeld het "comment" veld en plotseling springen alle andere tag-velden op "no tag". Vervolgens klik ik per veld op ">" om de velden weer te kopiƫren naar de tag. Doe ik hier iets verkeerd?

3. De resolutie die gebruikt wordt bij het tonen van een cover is vrij gering. Als ik covers heb van 500x500 worden ze getoond naar ik schat in 200x200. Dat is matig leesbaar (ik ben al 48 ;-)). Is daar iets aan te doen? Mijn skin staat op 1280x1024.

4. Als ik via filetransfer (rechter muiskklik) een muziekbestand verhuis van de ene naar de andere map dan lukt dat soms niet. Dat heeft dan bijvoorbeeld te maken dat een bestand met dezelfde naam al in de doelmap staat. VDJ doet de verhuizing van het bestand dan niet, maar geeft ook geen foutmelding. VDJ springt bovendien doodleuk terug naar de top van het overzicht van de huidige map en staat dus niet meer op het bestand dat je wilde verhuizen. Dit laatste vind ik sowieso enorm irritant, maar misschien is er een goede reden voor.
Ik denk dat het handig is dat als VDJ een verplaats-opdracht niet uitvoert dat het dat aangeeft en waarom, en 2. dat ik blijf staan OP het betreffende bestand en dat ik dus niet terugspring naar het totaal overzicht van de map.

5. Als ik in "fileinfo" aangeef (via de rename button bij filename) dat de naam van het betreffende bestand vervangen moet worden (artiest-titel) dan gaat dit vrijwel altijd mis. Ik krijg dan twee bestanden. 1 originele en 1 bestand met een paar honderd bytes. Een mislukte vervanging dus. Deze functionaliteit verricht ik nu via een andere applicatie (Metadatics). Is deze bug bekend of doe ik iets fout?

Nou dit was het. Ik hoop op goede tips!
 

Posted Sun 05 Jan 14 @ 4:07 pm
Niemand?

Ook niemand van de moderators?
 

Posted Wed 15 Jan 14 @ 4:58 am
Beste
Ik werk al jaren met een apart Tag programma Tag&Rename en Mp3 gain

Hier mee kan je hele groepen tags gelijk mee aanpassen en covers bij plaatsen. Probeer wel eerst met een copy van je bestanden want je kan dus ook alles in een keer weg doen. Een maal dat je dit onder dit onder knie hebt is het een makkie

Dan nog even het volume gelijk makken met meet een andere tool namelijk Mp3 gain en dan pas lees ik alles in V.DJ in. Het lijkt wel omslachtig maar als je daar een keer er mee weg bent gaat het zeer snel . Virtual DJ neem gewoon je aangepasten MP3 bestanden namelijk dan over .

Er zullen uiteraard nog wel velen anderen manieren zijn maar hier heb ik gewoon de meeste ervaring mee , en vooral met taggen houw je zo het proces goed in handen

Succes
Musiclover
 

Posted Wed 15 Jan 14 @ 9:19 am
Ook ik ben fanatiek Tag&Rename-gebruiker, maar er is geen Mac-versie......

Ik doe werkelijk niets met cover-art. Ik vind het helemaal niet belangrijk hoe het hoesje eruit ziet. Ik heb er dus echt 0,0 ervaring mee.
Een tag-editor voor de Mac met cover-art-functies is bv TagScanner ( http://tagscanner.software.informer.com/ ), kan je tags volledig aanpassen, heeft ook de mogelijkheid covers van het WWW te trekken en is nog gratis ook.

Daarnaast geven je problemen een beetje het idee dat je database (of de map waar je cover-art in wordt opgeslagen) schrijfbeveiligd is. Ik ben te weinig Mac-savvy om je uit te leggen hoe je dat nakijkt of aanpast (ik heb zo'n ding, maar gebruik uitsluitend mappen buiten het systeemgebied van de Mac om dit soort problemen te voorkomen) maar Google is je vriendje. Dat moet te vinden zijn.

Het is overigens het handigst om inderdaad met een tag-editor je covers bij te voegen en daarna je gehele database in 1 keer bij te laten werken in VDJ. Kijk eens in de handleiding naar het scannen van je muziekbestanden. VDJ gebruikt nl een eigen database en niet de standaard bestands-tags. Daar lijkt het ook mis te gaan.

Ik ben nog aan het werk dus linkjes geven voor diverse zaken en zoeken in de handleiding gaat het nu niet worden. Maar met zelf zoeken kom je ongetwijfeld weer zaken tegen waar je ook niets van wist ;)
 

Posted Wed 15 Jan 14 @ 10:30 am


(Old topics and forums are automatically closed)