Quick Sign In:  

Forum: Dutch Forum

Topic: Op zoek: Externe Geluidskaart

This topic is old and might contain outdated or incorrect information.

Mijn vraag: Welke externe geluidskaart (usb of firewire) met min 2 uitgangen raden jullie aan? Zodat het geluid van iedere deck door een andere poort naar buiten komt. En natuurlijk perfect werkt met VirtualDJ pro

Ik ga het even schetsen.

Mijn vader is een DJ en speelt wekelijks ong. 2 keer. Hij is een plaatjes speler en geen David Guetta. Hij gebruikt hiervoor een laptop met windows XP en VirtualDJ Pro. Voor de muziek naar de installatie te brengen gebruikt hij 2 geluidskaarten, de interne geluidskaart en een usb geluidskaart. Maar je hoort het verschil tussen deze 2. Dat is niet goed. En dit sluit hij dan aan op een mengpaneel waar ook de CD's, draaitafels aangesloten zijn.

Zijn laptop is aan vervanging toe en zijn we dus opzoek naar een nieuwe configuratie. Een stabiele omgeving. Ik krijg namelijk altijd de telefoontjes.

Zo ben ik ook in een Mac (ja daar ben ik ook nog niet uit windows8 of OSX) winkel geweest en die rade mij om eens te kijken bij M-Audio Firewire. (ivm Latency) Dat heb ik gedaan en ook gegoogeld naar geluidskaarten maar ik zie er steeds die volgens mij vooral voor opnames met instrumenten zijn. Ik heb te weinig kaas gegeten van soundcards. Vandaar mijn vraag hier.
Dit is een vb waarvan ik niets weet: http://www.m-audio.com/products/en_us/ProFire610.html

Hij wil geen echte deck zoal Hercules, Neumark,... . Nee hij start en stops zijn muziek met de muis en zo wil hij blijven werken.

Kunnen jullie mij helpen met een advies?
 

Posted Tue 16 Apr 13 @ 8:19 am
Hoi,

Ik ga eerst op je schets in: ik vermoed van wel, maar werkt je vader met een mengtafel? Als hij ook via het scherm werkt. heb je dus eigenlijk alleen die 2e kaart nodig voor de voorbeluistering. En dan maakt het geluidsverschil niets uit.

Dan de M-Audio: Prima geluidskaart. Ik heb zelf een 410 (voorloper van de 610). De opbouw van het typenummer is best logisch: de 610 heeft 6 ingangen en 10 (mono) uitgangen. Het zijn geluidskaarten die bedoeld zijn voor een studio-omgeving en daar mogen best hoge eisen aan worden gesteld. De kaart werkt goed onder zowel Mac als Windows. 1 Ding om op te letten: als je ooit aan een nieuwe laptop begint, moet die ook wel een FireWire-interface hebben. Anders heb je er zo weinig aan.....

Dan dat eeuwige dilemma: ik heb een Mac staan voor audiobewerking en een Windows laptop als gigmachine. De Mac is een (eenmalig) experiment geweest. De meerwaarde van een Mac (anders dan een stijlicoon) is mij uit dit experiment nooit duidelijk geworden. Voor de prijs van een MacBook (en dan is de "voordeligste" ook eigenlijk niet eens goed geschikt voor VDJ) koop je een latop met specificaties waarmee je nog jarenlang vooruit kan. Daarnaast zou je, als je van alle (video)effecten gebruik wilt maken, het ding via Bootcamp onder Windows moeten laten werken. Ik ben ook net aan een nieuwe begonnen en ben dus toch weer voor een Windows-machine gegaan. (I5, 6 GB geheugen, W8 64 bits, 1 GB dedicated videokaart: Probleemloos, zelfs met 1080P of I - video) De laptop is wel gestript van alle onnodige rommel. Bluetooth en WiFi uit (hoewel WiFi prima aan kan blijven op dat ding), kolderprogramma's voor de interne geluidskaart uitgeschakeld, alles wat ik niet gebruik van de desktop verwijderd of inactief gemaakt.

Tot slot: als je vader Pro gebruikt, had'ie beter zelf, onder zijn eigen account, de vraag kunnen stellen. Nu kunnen we gissen naar de versie die hij gebruikt....
 

Posted Tue 16 Apr 13 @ 3:21 pm
Martin Fours,
Alvast bedankt voor je heldere uitleg.

Mijn vader gebruikt idd een mengtafel, waar ook de cd spelers, draaitafels zijn op aangesloten. Ja hij sleurt wat mee van muziek, gelukkig moet hij van de discobar niets aan trekken.
Voorbeluisteren doet hij altijd via het mengpaneel.
En elke deck van VDJ sluit hij aan op een andere schuif.

Martin, ik had deze zelfde vraag ook gepost op tone control . nl
Dit was hun antwoord:

"Je hebt in principe niet zo'n studiokaart nodig als de Profire 610. Ik zou voor een eenvoudige doch stabiele en kwalitatieve geluidskaart gaan. Een uitstekende optie is bijvoorbeeld:
http://www.tonecontrol.nl/esi-maya-44-usb-
Je hebt dan twee stereo uitgangen voor twee decks in VDJ, dus ik denk dat je vader daar voldoende aan heeft als ik het zo hoor. En kwalitatief zal je in een 'feestomgeving' geen verschil horen tussen deze kaart en de Profire 610.
Uiteraard verkoop ik je met alle liefde een duurdere kaart, maar mijn ervaring is dat je het bij dit gebruik beter eenvoudiger kunt houden.
De kaart is op voorraad (net als heel veel andere kaarten overigens). "

Wat denk jij hiervan?
En we zullen dan maar best voor de windows laptop gaan, MS gaat trouwens de startknop terug erop zetten in W8 . Idd met firewire als we voor de profire 610 gaan.

Bedankt voor hulp.

 

Posted Wed 17 Apr 13 @ 3:09 am
Ik mis die startknop niet....

De Maya44 is een beetje het fossiel onder de geluidskaarten. Geen slechte kaart maar zorg dat je de garantie krijgt van ToneControl dat hij ook op Windows 8 draait. Die staat namelijk niet bij de standaard ondersteunde OS-versies => http://www.esi-audio.com/products/maya44usb/
 

Posted Wed 17 Apr 13 @ 2:14 pm


(Old topics and forums are automatically closed)