Quick Sign In:  

Forum: Dutch Forum

Topic: Virtual DJ en Grooveshark in cafe, legaal?

This topic is old and might contain outdated or incorrect information.

Beste forummers, heb al veel gezocht maar nog geen duidelijk antwoord gevonden. Wellicht hebben jullie meer info.

Volgende maand neem ik een café in Nederland over. Het huidige muzieksysteem wil ik vervangen voor Virtual DJ in combinatie met een premium membership (Grooveshark). De vraag is echter, is dit legaal? Uiteraard betalen we daarnaast gewoon BUMA rechten.

Een dergelijk systeem zou ons erg veel geld besparen en bovendien nog leuker zijn ook.
 

Posted Tue 09 Aug 11 @ 6:50 am
Leuk idee! Is weer eens wat anders dan de standaard Alcas-dingen.
Ik weet het nog niet met GrooveShark. Atomix is juist overgestapt op GrooveShark vanwege het feit dat ze in het verleden gemekker hebben gehad met de gratis online content, o.a. via YouTube. Maar als GrooveShark-gebruikers nu ook muziek mogen uploaden, dan vind ik het al wat duister worden. De Engelstalige Wikipedia (>>KLIK<<) maakt het er niet beter op..... (Zie onderaan, stukje over Legal Issues) Atomix zelf zegt iig dat het kan en mag.
 

Posted Tue 09 Aug 11 @ 12:32 pm
Niemand die hier antwoord op kan geven?
 

Posted Thu 11 Aug 11 @ 4:23 pm
......
 

Posted Thu 11 Aug 11 @ 5:39 pm
Hier in Spanje zou dit een zaakje zijn voor een advocaat.
Dus in het hoge noorden zal het niet veel anders zijn, dacht ik zo.
Wij zijn lid van een overkoepelende horeca-vereniging en die betaalt de advocaat...............

off topic: al 2 bekeringen gekregen voor rokers die op straat wat aan hun nicotineverslaving doen en uiteraard met een aantal pitchers vodka lemon en cuba libre achter de kiezen, niet de rustigsten zijn.
Dan komt zo\'n advocaat van de vereniging goed van pas!
Ik leers overigens dat in Belgie ook reeds een café-baas bekeurt is voor "overlast" van op straat rokende gasten!
 

Posted Thu 11 Aug 11 @ 8:23 pm
cafebaas wrote :
Niemand die hier antwoord op kan geven?


je betaald al buma , misschien kan je het beste contact opnemen met hun hierover, dan heb je zekerheid.
ik kan wel zeggen, dat het legaal is omdat je niets download, maar alleen maar streamt, maar misschien is dat wel te kort door de bocht.
dit blijven altijd grijze gebieden.

mocht je zekerheid krijgen via buma, horen we het graag
 

Posted Fri 12 Aug 11 @ 2:24 am
Waarom zou dit niet mogen? Volgens mij mag je draaien wat je wil als je Buma en Sena gewoon betaalt. Bovendien is het nog steeds niet illegaalin Nederland om muziek te downloaden.
 

Posted Sun 14 Aug 11 @ 9:39 am
Fout!
Iedereen betaalt rechten door aanschaf van de muziek (CD's of download). DJ's betalen alleen extra (BUMA, STEMRA, SENA) omdat ze de muziek publiekelijk ten gehore brengen. Met een "gratis" download sla je die eerste stap over en ben je dus NIET legaal bezig. Er ligt een oude uitspraak van een rechter waarin wordt gesteld dat je een kopie voor eigen gebruik mag hebben. Ga je met je "kopie" voor een volle zaal staan is die dus niet voor eigen gebruik.

Even terug naar Bas z'n opmerking: Voor zover ik nu begrijp stream je de muziek niet, maar wordt hij werkelijk op je HD opgeslagen. (Je kunt uiteindelijk thuis je muziek al klaar zetten voor je set 's avonds) De muziek blijft bereikbaar zolang je het Premium lidmaatschap betaalt. Zodra je daarmee stopt is de muziek ook niet langer af te spelen. Aan de hand van dat gegeven zou je verwachten dat Grooveshark dus een betaalde service is en die betaling geldt voor gebruik van de muziek. En daarmee dus legaal. Het is alleen helemaal niet duidelijk of de NL-instanties ook werkelijk geld zien van Grooveshark en daarmee zou het probleem voor een NL-gebruiker kunnen ontstaan.

Er zijn al wat NL-users die gebruik maken van Grooveshark. Misschien dat die zich er al eens in verdiept hebben. Die reacties mis ik nog....
 

Posted Sun 14 Aug 11 @ 11:41 am
Martin FourS wrote :
Fout!
Voor zover ik nu begrijp stream je de muziek niet, maar wordt hij werkelijk op je HD opgeslagen. (Je kunt uiteindelijk thuis je muziek al klaar zetten voor je set 's avonds) De muziek blijft bereikbaar zolang je het Premium lidmaatschap betaalt.


klopt, maar de "gedownloadde" bestanden blijven in een soort cache achtige vorm op de pc staan en zijn niet zonder meer los te gebruiken.
zonder vdj is het niets, vandaar de term streamen"
er is wel een mogelijkheid om van deze cache bestanden mp3's te maken, maar daarmee overtreed je weer de gebruikersovereenkomst van vdj/grooveshark.
 

Posted Mon 15 Aug 11 @ 6:02 am
Jij maakt er helemaal een mooi verhaal van :p
Fout! was op de opmerking van cenobyte geplakt, niet op de jouwe.
De bestanden worden idd gecached op HD, maar als ik dat blind typ, kun je ervan uitgaan dat daar vragen over komen. Ik heb daarom voor de "simpele" uitleg gekozen.

(Streamen is het afspelen van online content. Hiervan blijft (tenzij je iets gebruikt om je afgespeelde muziek op te nemen) niets achter op je PC. Je ziet daarom bij het afspelen van een stream de voortgangsindicator nooit verschuiven: De software weet niet wat het begin en het eind is van de data)
 

Posted Mon 15 Aug 11 @ 8:28 am
streamen is misschien wat onhandig gekozen, cachen was misschien beter geweest
 

Posted Mon 15 Aug 11 @ 9:17 am
hoe kan je premium dan downloaden?
 

Posted Sun 29 Apr 12 @ 8:27 am
Dozo10PRO InfinityMember since 2011
 

Posted Sun 29 Apr 12 @ 8:39 am
 

Posted Sun 29 Apr 12 @ 9:36 pm
@cafebaas

Ik zou het gewoon doen. Je draagt immers netjes de standaard zaken af als zaaleigenaar. Alleen moet je het iets anders brengen; je hebt een tijdelijke licentie op de muziek, je bezit het niet. Zolang jij je abonnement betaald (creditcard statement in de zaak leggen) heb jij toegang tot de verzameling van Grooveshark, die daar weer op haar manier rechten voor afdraagt als jij iets afspeelt. Of er nou technisch gezien gestreamed of gecached wordt is een veel te lastige discussie. In ieder geval betaal je er voor bij een legale instantie die rechten afdraagt. Ik zie het als hetzelfde dat je bij de bibliotheek een CD zou lenen op je abonnement en deze afspeelt.
 

Posted Tue 08 May 12 @ 4:52 am
Cafebaas hebben we na zijn laatste post in aug. 2011 niet meer gehoord.... ;p


Herstel: Cafebaas net tegengekomen in het General Forum, met een Premium Account-logo onder z'n avatar....
 

Posted Tue 08 May 12 @ 11:28 am
en als je in een virtual wereld wilt stremen zoals secondlife hoe zit het daar dan met de rechten, van de muziek die je gebruikt via grooveshark?
 

Posted Sat 12 May 12 @ 2:06 pm
Dat verandert niets aan de zaak. Je draait nog steeds muziek voor anderen. Alleen draagt de zaaleigenaar geen rechten af, dus zal je dat zelf moeten doen. Je bent nog steeds voor "publiek" aan het werk.....
 

Posted Sat 12 May 12 @ 3:15 pm


(Old topics and forums are automatically closed)