Quick Sign In:  

Forum: Dutch Forum

Topic: Rechten, of hoe vroeger dingen makkelijk waren..

This topic is old and might contain outdated or incorrect information.

Hey Nederlanders,

Jaren geleden draaide ik regelmatig plaatjes en was het allemaal zo simpel. Je ging naar de platenzaak, kocht muziek, draaide met de originele media, zaaleigenaar draagt muziekrechten af en klaar.

Maar hoe zit dat nou met mp3's/flac/e.a.? Je rips CD's, koopt online, streamt online en download zo af en toe ook gewoon gratis mp3's van obscure labeltjes die dit ter promotie aanbieden (Tip bijvoorbeeld http://www.wonkay.co.uk/). Uiteindelijk categoriseer je alles op je eigen manier, benaming, tags etc en neemt dit op een HDD mee.

Maar hoe gaat een buma/stermra daar tegenwoordig mee om? Dat fysieke doosje met die fysieke cd heb je niet meer bij je en als je al je muziek qua tags uniform op orde hebt kan je ook niet meer zien wat de herkomst is.

We leven in een gek land waarbij zowel de DJ als de zaaleigenaar betaald als de lege cd belast is, dus ik verwacht dat hier vast wel een gekke regeling voor is. Maar de buma site is hier niet erg duidelijk in.
 

Posted Thu 16 Jun 11 @ 7:52 am
Als curiositeit en bijna off topic:
Ik draai in Spanje en hier is de regeling -- in tegenstelling tot vroeger -- niet meer naar wát je draait maar hoe láng je wáar draait en wat de drankjes kosten.
De formule is ongeveer als volgt: het aantal vierkante meters van je zaak x (de hoogste prijs van een flesje/bliikje fris + hoogste prijs van een flesje bier) x het aantal maanden dat je draait per jaar x eventueel entree dat je aan de deur heft.
Gevolgen: entree hebben we niet meer, de Red Bull is in prijs verlaagd en kost hetzelfde als een glas Cola, happy hour afgeschaft waardoor de overall prijs naar beneden gaat, over het aantal maanden ga je in de clinch met de inspectrice en komt tot een deal. De discotheek kon ik niet verkleinen maar we hebben hem wel midden in de nacht samen (inspectrice et moi) nagemeten!
Verder is mijn persoonlijke indruk dat het meeste geld naar het personeel van deze verenigingen gaat en David Guetta en vriendjes er weinig van zien.
Ooit zei een inspecteur me: "Als ik niet vang, eet ik niet!"
Quod erad demonstrandum.
 

Posted Thu 16 Jun 11 @ 10:41 am
@bobhofmans

Geweldig! :P Daar komen ze er ten minste bijna voor uit dat het struikrovers zijn :)
 

Posted Thu 16 Jun 11 @ 11:43 am


(Old topics and forums are automatically closed)