Quick Sign In:  

Forum: Dutch Forum

Topic: Hulp gevraagd! - Page: 1

This part of topic is old and might contain outdated or incorrect information

JivajoHome userMember since 2011
Goede avond allen,

Ik zal beginnen mij voor te stellen, aangezien ik nieuw ben in de DJ wereld en dus ook op dit prachtige forum.
Mijn naam is Jimmy en ik ben 21 jaren jong, wonend in Spijkenisse heb ik in Rotterdam aardig wat tentjes bezocht voor een slokje vloeibaar goud en een gezellige avond!
Eigenlijk brandt de DJ - branche al langer in mijn hoofd, maar ik heb nooit echt de stap kunnen maken, financieel en drukte door andere hobby's.
Hierbij moet ik wel zeggen dat ik al stiekem rond had gebladerd zonder account !! :$

Het is allemaal ongeveer een maand geleden begonnen voor mij, toen ik de tijd vrij schopte om mijn kerstcadeau de "Numark iCue" eens beet te pakken.
Mij werd toen direct door een vriendin gevraagd of ik wat plaatjes wilde draaien op haar feest, wat ik niet kon weigeren uiteraard!!
Dit heeft de vlam der verslaving hoog doen opwaaien, ik wil hier dus ten zeerste verder in gaan aangezien ik heel de dag nieuwe setjes aan het bedenken ben en in mijn hoofd mixjes probeer te draaien.

Ik heb alle nieuwe leden topics gelezen handleiding en dergelijke ook, dus ik heb mijn vraagstelling licht aangepast zodat deze hopelijk binnen de normering valt. (om het zo even gemeen te zeggen)

Ik heb wat mentale hulp nodig over hoe ik mijn Dj setup zal gaan oprichten.
Mij is al 1 ding duidelijk geworden en dat is dat ik verder wil gaan met Numark Cue/ Virtual DJ.
Alleen ontbeert het mij de praktische kennis over de verdere systemen, voor mij zijn er twee opties in beeld gekomen.
optie 1: timecode platen op platenspelers, met een midicontroller met soundcard of een mixer met externe kaart (maya 44 zag ik veel voorbijkomen)
optie 2: Het draaien op CD spelers

Mocht iemand een optie 3 aan willen bieden, heel graag !! :)

HIerbij dient gezegd te worden dat ik nog lang geen geld heb voor CDJ 2000 dingen en dergelijke, het moet een redelijk starters-set zijn.

Dan is het uiteraard niet de bedoeling om hier een welles / nietes verhaal van te maken, maar wil ik graag van een aantal personen weten wat jullie gebruiken en wat de pro's / con's volgens de betreffende persoon zijn.
DAt houdt in: is het eenvoudig aan te sluiten op VDJ; is het stabiel in combinatie met VDJ en is het betaalbaar.. (ik ben dan ook niet voor niets een volbloed nederlander he!)

Ik waardeer elk antwoord, zeg me ook gerust als de post ongepast is!
DAn weet ik ook waar ik aan toe ben! :)

Met alle vriendelijke groeten!
Jimmy - Jivajo

P.S. wil degene wie zijn mening plaatst ook in het kort zijn / haar setup noemen aub.
 

Posted Tue 07 Jun 11 @ 4:21 pm
Jivajo wrote :
....... wil degene wie zijn mening plaatst ook in het kort zijn / haar setup noemen aub.


Zo kort als jouw roman...? ;)

Welkom,

goede hobby, precies het juiste pakket.
Even een paar dingetjes op een rijtje:
- Een controller én 2TT's? Da's dubbel op. Met een controller kun je vaak al wat meer dan met 2 TT's (TurnTables = draaitafels, maar TT typt wat makkelijker)
- Stukje gemist uit de allereerste post in ons gewaardeerd NL-forum:. vraag niet naar wat de beste controller is. Is meestal persoonlijke smaak en je krijgt ongeveer evenveel meningen als dat er gebruikers zijn.

De bijbehorende uitleg: Met TT's kun je beter scratchen, breaks en backspins uitvoeren, maar met een goede gontroller kun je vaak hetzelfde. Vanwege de toegevoegde knoppen kun je alleen meer functies in VDJ bedienen, iets wat dus ontbreekt op een draaitafel En daar komt 'ie: Ik geef persoonlijk de voorkeur aan een goede controller.

Je kunt het beste zelf eens gaan babbelen en proberen bij een zaak met de mogelijkheid om te demonstreren (Feedback is in jouw geval de meest toegankelijke optie. Ik kom zelf uit Dordrecht en heb Feedback bijna als hofleverancier) Daarnaast hebben we het topic "Show us your gear" waarin een aantal verschillende mogelijkheden in bedrijf worden getoond. Mijn setup staat er ook in.

Veel plezier met lezen en proberen. Lat je niet te snel verleiden door een goedkope oplossing. In de praktijk vervelen ze snel of leggen ze te snel het loodje. Je kunt dan beter even door sparen en naar een goede setup uit kijken.

Groet,
Martin.
 

Posted Tue 07 Jun 11 @ 5:26 pm
hoi jimmy,

welkom hier,
naar mijn nederige mening is de keuze tussen timecode of cd's een simpele. heb je nooit gewerkt met het draaien op platenspelers dan zou ik voor cd's gaan. timecode is toch meer voor mensen die wel de voordelen willen hebben van software, zonder dat ze van hun "oude" gewoontes af willen stappen.
als je vers om de hoe komt kijken kan je daarom beter kiezen voor digitale decks met cd's. met timecode heb je ook een stuk minder problemen met het werkend krijgen van het geheel.
bij een digitaa systeem heb je vervolgens nog de keuze uit een controller of een deck dat zowel met software, maar ook zelfstandig kan werken. het voordeel van de laatste is dat je niet altijd een computer bij je hoeft te hebben, het nadeel is dat ze vaak direct erg duur worden als je een beetje kwaliteit verwacht.
wil je enkel gaan voor een controller die op software werkt dan hoef je niet perse een hele dure te hebben. het is immers een soort joystick waarmee je de software bediend. het verschil in de controllers zit hem ondermeer in het formaat van de controller. hierdoor krijg je grotere, beter hanteerbare knoppen en jogwheels. ook de drivers waar een controller niet zonder kan verschillen per controller erg van kwaliteit.
dit verschil zorgt voor veel irritatie of een lekker werkend apparaat. ook de latency ( de ractietijd tussen het indrukken van de knop en het reageren van de software) kan hierdoor verschillen.
wat voor jou het beste is kunnen we niet zeggen, er zijn veel controllers en veel merken waarbij ieder zijn voorkeur heeft.
ik zou om te kijken of je echt wel leuk vind beginnen met een wat goedkopere en naarmate het enthousiasme opbouwd kan je altijd verder groeien. een bezoek aan een winkel die veel verschillende controllers en apparatuur heeft staan zal zeker helpen om een keuze te maken.
een winkel als bax heeft erg veel ter demo staan.
met merken als pioneer of denon zit je (bijna) altijd goed, numark heeft mooie producten, maar ook mindere en hercules, verreweg de meest populaire heeft instapspul, maar daar is de prijs ook naar.

succes met je keuze
 

Posted Wed 08 Jun 11 @ 2:19 am
JivajoHome userMember since 2011
Heren,

Hartelijk dank voor uw zeer informatieve reacties!
Dit was precies waar ik van heb gedroomd, of naja had gehoopt dan ;)

Als ik het goed begrijp is het dus handiger om als beginnend DJ op cd's te gaan draaien.
En mocht ik zo geënthousiasmeerd blijven om over te stappen op een controller?

In principe is de iCue een eenvoudige versie van een controller, met weinig functies en vrij hoge latency ben ik achter aan het komen... maar goed ik begin ook pas net dus erg veel last heb ik er nog niet van.

Zelf zat ik te denken om een mixtrack pro aan te schaffen als volgende stap, er zit een soundcard in dat gaat in de toekomst nog van pas komen, van de reviews welke ik heb gezien is hij erg goed en compleet.
Ook is hij weer van numark wat mij ook wel aantrekt in verband met de hoge comptabiliteit op VDJ.

Ik zal niet vragen wie hier ervaring mee heeft, want die discussies vind ik niet toepasselijk hier.

Mocht iemand hier wel ervaring mee hebben, zou je het alsjeblieft op PM kunnen zetten? bij voorbaat dank!

Groetjes,
Jimmy - Jivajo

 

Posted Wed 08 Jun 11 @ 8:51 am
Jivajo wrote :
Heren,

Als ik het goed begrijp is het dus handiger om als beginnend DJ op cd's te gaan draaien.
En mocht ik zo geënthousiasmeerd blijven om over te stappen op een controller?



kleine nuance, met cd's kan je draaine op een apparaat dat ook stand alone kan spelen,zoals een cdj 2000, een controller kan je echt alleen met software gebruiken, zoals je dat nu doet met de ion.
ik zou altijd kiezen voor een speler met eigen ingebouwde geluidskaart en zelf een speler met HID ondersteuning in plaats van enkel midi
 

Posted Wed 08 Jun 11 @ 9:20 am
Hmmm.....
Als je dat budget hebt, zou ik je aanraden eens naar de Denon MC6000 te kijken. Is, dacht ik, zelfs goedkoper dan de Mixtrack Pro. Ik heb net nog in een ander topic uit gewijd over het supportgedoe van Numark m.b.t. de drivers (niet te best, dus). Moet je, voor de grap, eens in het General Discussion-forum (het Engelstalige dus) zoeken op de Mixtrack (Pro). Is best een veel besproken controller en helaas niet altijd even positief. Ik ben echt geen Numark-tegenstander (kijk maar onder m'n avatar en de foto's in het Show your gear-topic) maar blijkbaar is niet alles even goed. Helaas...
Oh, ja: Denon heeft natuurlijk wel een reputatie hoog te houden ;)
 

Posted Wed 08 Jun 11 @ 11:12 am
JivajoHome userMember since 2011
Hmmm.....
Als je dat budget hebt, zou ik je aanraden eens naar de Denon MC6000 te kijken. Is, dacht ik, zelfs goedkoper dan de Mixtrack Pro. Ik heb net nog in een ander topic uit gewijd over het supportgedoe van Numark m.b.t. de drivers (niet te best, dus). Moet je, voor de grap, eens in het General Discussion-forum (het Engelstalige dus) zoeken op de Mixtrack (Pro). Is best een veel besproken controller en helaas niet altijd even positief. Ik ben echt geen Numark-tegenstander (kijk maar onder m'n avatar en de foto's in het Show your gear-topic) maar blijkbaar is niet alles even goed. Helaas...
Oh, ja: Denon heeft natuurlijk wel een reputatie hoog te houden ;)

Ik denk dat ik dan de verkeerde indruk heb gewekt... het zijn toekomst plannen, ik wil gewoon zeker zijn dat ik niet honderden euro's stop in iets dat weer verkocht moet worden.

Wel heb ik nog een vraagje over table tops, worden deze door VDJ bestuurd alleen met timecode CD's?
Of is hier ook nog een andere mogelijkheid voor?

Wederom bedankt!

Groetjes,
Jimmy - Jivajo
 

Posted Thu 09 Jun 11 @ 4:20 am
Nee, hoor. Het was me duidelijk genoeg dat je niet morgen naar de winkel zou rennen. De Denon was alleen een suggestie n.a.v. jouw interesse in de Mixtrack.

Je vraag over de table tops: 't is andersom. Je bestuurt VDJ met de spelers. En voor volledige controle (pitch, breaks, spins en scratchen) kan je idd met timecode CD's werken. Doe je er normale CD's in, dan werkt dat niet.
Ook hier weer nuances: Heb je tabletops welke met een USB-kabel kunnen worden verbonden met je computer, dan kunnen ze ook als controller worden gebruikt. En dan heb je eigenlijk helemaal geen Timecode CD's nodig.
Heb je geen speler welke als controller kan worden gebruikt, dan kun je ze:
a- als timecode controller gebruiken
b- als backup gebruiken voor het geval je PC er geen zin meer in heeft. (iets wat ook kan met de controller-CD spelers)

>HIER< kun je zien welke spelers ook als controller kunnen worden gebruikt en ook nog ondersteund worden door VDJ.
 

Posted Thu 09 Jun 11 @ 6:00 am
JivajoHome userMember since 2011
Nee, hoor. Het was me duidelijk genoeg dat je niet morgen naar de winkel zou rennen. De Denon was alleen een suggestie n.a.v. jouw interesse in de Mixtrack.

Je vraag over de table tops: 't is andersom. Je bestuurt VDJ met de spelers. En voor volledige controle (pitch, breaks, spins en scratchen) kan je idd met timecode CD's werken. Doe je er normale CD's in, dan werkt dat niet.
Ook hier weer nuances: Heb je tabletops welke met een USB-kabel kunnen worden verbonden met je computer, dan kunnen ze ook als controller worden gebruikt. En dan heb je eigenlijk helemaal geen Timecode CD's nodig.
Heb je geen speler welke als controller kan worden gebruikt, dan kun je ze:
a- als timecode controller gebruiken
b- als backup gebruiken voor het geval je PC er geen zin meer in heeft. (iets wat ook kan met de controller-CD spelers)

>HIER< kun je zien welke spelers ook als controller kunnen worden gebruikt en ook nog ondersteund worden door VDJ.

Ok, dus dan bestuur je VDJ Door middel van de CD's welke op dat moment in de tabletops worden afgespeeld?

Hmmm, dus dan zou ik een set spelers en een mixer moeten aanschaffen om het 'veilig' op een gig neer te zetten?
Dan kan de midicontroller niet meer fungeren als mixer als de software uitvalt?

bij voorbaat dank alwee !! :P

Groetjes,
Jimmy - Jivajo
 

Posted Fri 10 Jun 11 @ 5:46 am
Jimmy,

antwoorden doe je door op het symbooltje onder deze tekst te klikken (Dat velletje met het potlood). Je hebt nu waarschijnlijk op het blauwe knopje hier aan de linker kant geklikt en daarna alle instructies weggehaald. (de letters en tekens tussen de [ en ]) Dan lijkt het net of je de tekst hebt gekopieerd en valt jouw antwoord weg in de herhaling. Quoten heeft ook geen zin als je direct onder die post je antwoord wilt plaatsen.
Tot zover.

De Denon Controller kun je, mocht je PC om wat voor reden dan ook uitvallen, ook als stand alone-mixer gebruiken. Je kunt het ding dus als controller met ingebouwde geluidskaart gebruiken, als interface voor CD-spelers met timecode, en als de PC uitvalt, haal je de timecode-CD's eruit en kun je verder met gewone CD's. Da's dus de voordelige optie: je kunt normale tabletops gebruiken.
 

Posted Fri 10 Jun 11 @ 6:50 am
JivajoHome userMember since 2011
Ik heb eigenlijk op het quote knopje geklikt, een beetje onnodig inderdaad!

ok helemaal duidelijk, dan weet ik waar ik naar op zoek moet gaan!

Alleen viel het mij net op dat ik dan waarschijnlijk wel de Pro Full VDJ moet kopen als ik me niet vergis?
Omdat pro basic niet met timecode werkt.

- Jivajo
 

Posted Fri 10 Jun 11 @ 7:15 am
Jivajo wrote :
Alleen viel het mij net op dat ik dan waarschijnlijk wel de Pro Full VDJ moet kopen als ik me niet vergis?


Dit is de juiste manier om te quoten. Wat jij doet (en je bent helaas niet de enige) maakt het lezen voor andere users erg onduidelijk en als je dan haast hebt denk je, ach laat maar zitten!.

Als je zo op Time Code insisteert, begin je niets zonder VDJ Full Pro.
Ik zou je zeker aanraden in de eerste plaats voor VDJ Pro te gaan sparen.


 

Posted Fri 10 Jun 11 @ 9:44 am
JivajoHome userMember since 2011
Dat ga ik dan maar doen ! :)
Ik had dit idee ook in mijn hoofd, alleen was ik meer bezig hardware bekijken omdat mijn keuze al gelegd was op VDJ :)

Ik kan echt niet wachten totdat ik volwaardig getraind DJ ben !!
haha, klinkt lekker kinderachtig, maar het is wel waar!

Overigens heb ik nog een vraag aan DJ's welke in de buurt van Rotterdam / Spijkenisse wonen:
Namelijk, zou ik een keer mee mogen naar een gig om te zien hoe het allemaal in zijn werk gaat?
Voornamelijk als iemand in een club gaat draaien zou ik dat graag een keer van dichtbij zien voor ik de wijde wereld in stap!

Groetjes,
JIvajo
 

Posted Fri 10 Jun 11 @ 10:15 am
je krijgt trouwens als LE user een flinke korting op de pro versie, je hoeft nog iets van 110 euro bij te betalen voor de pro.

 

Posted Fri 10 Jun 11 @ 1:43 pm
JivajoHome userMember since 2011
Hoe gaat dit precies in zijn werk?

Ik heb namelijk de iCue gekocht en hier zit de numark cue software bij, geldt het dan ook?
Zo ja hoe werkt dat precies?

Bij voorbaat dank.

Groetjes,
Jivajo
 

Posted Fri 10 Jun 11 @ 7:25 pm
hmmmm, met cue weet ik het niet, hoewel het hetzelfde pakket is.
ga op deze site naar buy toe en toets daar je serienummer in, je kan daarna zien wat je korting is, of eigenlijk wat je moet betalen
 

Posted Sat 11 Jun 11 @ 12:29 am
joe74Home userMember since 2011
Beste,

Heb ooit eens de freeware versie 6.0 virtual dj gedownload van de site om er eens mee te stoeien. Nu zie ik dat er een nieuwe versie uit is en wil ik dus die oude versie 6.0 deinstalleren krijg ik de melding "Could not open INSTALL.LOG file". nou heb ik wat gegoogled en blijk ik iets te fanatiek met een opschoon programma in de weer te zijn geweest en enige delen van die deinstalleer software te hebben geruimd,ai.
De oplossing installeer V 6.0 opnieuw!? of ga heel diep in je Pc lopen rommelen en daar ben ik nou niet zo een ster in. Ben op zoek gegaan naar versie 6.0 maar die is nergens meer te vinden, dus vandaar deze poging op het forum voor enige suggesties of strakke hulp.

Bij voorbaat dank,
 

Posted Sat 11 Jun 11 @ 2:31 am
Hoi,

laat de oude lekker staan. Je kunt de nieuwe er gewoon naast installeren. Die zal ook gebruik maken van de bibliotheek, speellijsten en andere zelf aangemaakte lijsten van de oude versie.
Ben trouwens benieuwd welke "Freeware" versie je hebt. Tot en met versie 6 was er de trial-versie, en die werkte maar 20 dagen o,i,d.
 

Posted Sat 11 Jun 11 @ 4:17 am
JivajoHome userMember since 2011
hmmmm, met cue weet ik het niet, hoewel het hetzelfde pakket is.
ga op deze site naar buy toe en toets daar je serienummer in, je kan daarna zien wat je korting is, of eigenlijk wat je moet betalen

Goede middag,

ik krijg inderdaad een goede korting!

Since you already own iCUE, you are entitled to a $100 (72.82 €) discount
So you can upgrade to VirtualDJ Pro Full for only $199 (144.91 €).

Hartelijk dank voor de informatie! Scheelt weer aanzienlijk!

Met vriendelijke groet,
JIvajo
 

Posted Sat 11 Jun 11 @ 5:20 am
Dozo10PRO InfinityMember since 2011
Jivajo wrote :


Overigens heb ik nog een vraag aan DJ's welke in de buurt van Rotterdam / Spijkenisse wonen:
Namelijk, zou ik een keer mee mogen naar een gig om te zien hoe het allemaal in zijn werk gaat?
Voornamelijk als iemand in een club gaat draaien zou ik dat graag een keer van dichtbij zien voor ik de wijde wereld in stap!

Groetjes,
JIvajo


Ik kan je een aantal keer meenemen naar Club Heidegger Rotterdam ( sta ik zelf niet achter de tafels geplanned de aankomende maand, maar je kan en mag wel meekijken )
Ik zal eens kijken naar een leuk feestje ergens en je informeren ;)

gewoon zomaar een tip:
Ga eens bij wat clubs langs:

- Bij de VIP room in Rotterdam staat de DJ booth bijvoorbeeld vooraan op de dansvloer( als je wilt kan je de hele avond met de dj meekijken en zelfs vragen stellen)
( zo heb ik afgelopen Maandag Nacht even een kwartiertje mee staan kijken bij Gregor Salto ;)

-Er zijn genoeg clubs/bars met residente Dj's die je van alles willen vertellen en laten zien ( We all love Music )

- Je bent vast bekent met de apres-ski / Baja concepten kijk ook daar eens ( heel andere manier van DJ-en( persoonlijk niet mijn stijl van DJ-en, ik ben geen "feest"toeter op muh waterscooter DJ PWEEEEEEEEEEEPPPP TOOOOOOOEEEETTTTTT ...

Je kan in Rotterdam een hoop leren door gewoon domweg naar feesten te gaan .... en de Dj Korte vragen te stellen ( hou het kort, jij zou het ook niet leuk vinden om alles te moeten uitleggen terwiijl je aan het werk bent ;)

Ken je het DJ Cafe in Rotterdam ?

http://www.bootlegdjcafe.nl/

Verwacht nu niet dat alles wat er zit DJ is, het is ook gewoon een nachtcafe ;)





 

Posted Sat 11 Jun 11 @ 6:25 am
87%