Quick Sign In:  

Forum: Dutch Forum

Topic: Laden van videobestanden "on the fly"

This topic is old and might contain outdated or incorrect information.

wilbergPRO InfinityMember since 2009
Ik heb een aantal malen (tijdens het draaien) te maken gehad met een mededeling in het engels waarvan de strekking ongeveer was dat een videoclip niet geheel geladen kon worden vanwege de grote van mijn videogeheugen.
Het afspelen zou dan "on the fly" gebeuren.

Helaas heb ik géén screenshot en weet ik de exacte tekst dus niet meer.
Wellicht herkent iemand deze mededeling en weet wat er aan de hand is en hoe/of ik dit op kan lossen.
Misschien verklaart dit dan ook wel een aantal "vastlopers" zoals ik die beschreven heb in een ander topic (De zoektocht gaat verder.... Native Instrument Audio 8 DJ)
 

Posted Mon 07 Feb 11 @ 1:39 am
Hoi, William,

helemaal duidelijk is de melding zo niet. Een af te spelen clip wordt niet opgeslagen in je videogeheugen maar in het werkgeheugen. Wel kan het zijn dat je meer videogeheugen nodig hebt om de data van de clip goed te verwerken tijdens het afspelen.
Het probleem van het werkgeheugen zou met toevoeging van de 2 GB-opslagkaart in het externe slot moeten zijn bijgewerkt. Je zou eens kunnen proberen om je gedeelde videogeheugen (shared memory) te vergroten. Een deel van je werkgeheugen wordt dan opgeofferd tbv je videogeheugen. Ik kan je niet met zekerheid vertellen hoe je dat moet doen. Ik heb het zelf nog niet nodig gehad en heb me er dus niet in verdiept. Als het goed is stel je dat in in je BIOS.

On the fly betekent zoveel als dat het videobestand tijdens het afspelen wordt geladen en gedecodeerd ipv vooraf. Dit geeft echter wel een extra belasting van het systeem en dat is iets waar je nu juist mee bezig bent om terug te brengen....
 

Posted Mon 07 Feb 11 @ 6:19 am
wilbergPRO InfinityMember since 2009
Hoi Martin,

Shared Memory vergroten via de BIOS lukt me niet. Dat heb ik geprobeerd, maar ik kom het niet tegen.
(Dat wil niet zeggen dat het niet kan, maar ik zie het niet)
Ik werk dus met een ACER ASPIRE 8930 laptop. Mocht iemand weten HOE ik het voor elkaar kan krijgen, dan hoor ik dat graag.

Een SD kaart toevoegen in de Cardreader is de volgende stap (dus "Readyboost"), al moet ik dan ook weer even puzzelen, want (geloof het of niet) doordat ik vorige week mijn hele systeem heb herinstalleerd (schone installatie Windows 7) werkt mijn cardreader niet meer !!!!
Ik weet dus niet welke driver ervoor geinstalleerd moet worden.

 

Posted Mon 07 Feb 11 @ 2:08 pm
wilbergPRO InfinityMember since 2009
CardReader weer geinstalleerd, maar toen werd mijn SD kaart wel herkend, maar kon ik géén readyboost toepassen.
Bleek dus dat de sysmain service stond uitgeschakeld........ (dat moet ingeschakeld staan om readyboost te kunnen uitvoeren).

Even googlen.... opgelost.
 

Posted Mon 07 Feb 11 @ 3:44 pm
Grrrr....
Ik heb nu een uurtje het WWW afgestruind naar oplossingen. Echt niets....
Ik heb in een forum gevonden dat je laptop een videokaart met dedicated memory zou hebben. Nu weet ik dat er trucjes zijn om er dan alsnog shared memory toe te voegen, maar Acer laat daar zelf niets over los: "De PC is geoptimaliseerd voor het gebruik en er is dus geen noodzaak de BIOS-utility te gebruiken". Daar wordt ik dus sjacherijnig van. Je koopt dat ding en als je hem wilt aanpassen om een ei voor je te koken of te leren lopen is het niet aan de fabrikant om te zeggen dat zij vinden dat'ie zo wel goed is. Als je hem vernachelt, is dat jouw probleem, niet van de fabrikant.
Ik kom er niet uit. Het is aan de Acer-gebruikers om met oplossingen te komen. Les voor mij: Geen Acer.
(Toch eens kijken of mijn HP wel toestaat mijn videogeheugen aan te passen....)
 

Posted Mon 07 Feb 11 @ 4:55 pm
wilbergPRO InfinityMember since 2009
Via het Nvidia configuratiescherm en het daarbij horende "systeeminformatie", kom je erachter dat het titaal beschikbare grafische geugen 2302 MB groot is, hiervan is 1024 MB (1 gig.) toegewezen videogeheugen (DDR2)
Het videogeheugen van het systeem is 0 MB en het geddelde systeemgeheugen bedraagt 1278 MB.
Je zou zeggen: Bij dit laatse moet wat te halen zijn......

Ook mij lukt het niet om ook maar iets te vinden om dit aan te pakken in mijn ACER.
 

Posted Tue 08 Feb 11 @ 9:02 am
Interessante info....
Ik zal je zeggen dat ik mijn HP dus ook bekeken heb: mijn grafische kaart heeft een eigen geheugen van een shocking 256 MB....... Ook ik kan in m'n BIOS geen klap uitrichten. Ik heb weliswaar nog niet gekeken in het configuratiescherm van NVidea (BTW Geforce 8400M GT) maar blijkbaar wijst Windows zelf al toe als het meer nodig heeft.
Met een beschikbaar systeemgeheugen van 1278 MB zou ik niet teveel weg willen halen. Dit wordt gebruikt om Windows, je software (VDJ) en je clips te draaien. Windows is al niet zuinig met geheugengebruik, en je wilt zoveel mogelijk over houden om je muziek te stallen.
Trwijl ik dit zit te typen, heb ik VDJ7 eens opgestart. Zonder ingeladen muziek heeft VDJ met mijn Black Sheep skin al 70.000 K nodig. Gooi ik in elk deck 1 MP3'tje, dan knalt dat al omhoog naar 168.000 K. Nu heb ik ook 2 videoclips op deze schijf staan. Deze eens ingeladen, op de andere een gewoon MP3'tje spelend. Dan wordt er maar 148.000 K gebruikt. De TMF Jaarmix (antiek) ingeladen. Die is een uur, en ik weet dat die er niet helemaal in gaat. Ook die wordt "on the fly" afgespeeld. (zonder die melding overigens) Ook dan niet meer dan 148.000 k.
Zou ik dan ook over moeten stappen op video? Dat lijkt minder geheugen te gebruiken......
Info over het geheugengebruik overigens gedaan met de Task Manager, tab Processes. Is best handig, af en toe ;)
 

Posted Tue 08 Feb 11 @ 12:08 pm
wilberg wrote :
Hoi Martin,

Shared Memory vergroten via de BIOS lukt me niet. Dat heb ik geprobeerd, maar ik kom het niet tegen.
(Dat wil niet zeggen dat het niet kan, maar ik zie het niet)
Ik werk dus met een ACER ASPIRE 8930 laptop. Mocht iemand weten HOE ik het voor elkaar kan krijgen, dan hoor ik dat graag.



ik heb dezelfde laptop, denk ik in ieder geval, het type is hetzelfde.

quad core 4 gig 19 inch scherm. deze heeft een nvidia gforce kaart met eigen geheugen,ik meen 512 mb. dit wordt dus niet gedeeld met het werkgeheugen en kan daarom ook niet aangepast worden.

heb je de bios van deze laptop al eens geupdate, er zijn 2 updates geweest sinds ik hem heb

 

Posted Tue 08 Feb 11 @ 1:00 pm
wilbergPRO InfinityMember since 2009
Laatste BIOS is geinstalleerd. Ik heb onlangs 1.20 geflashed....
Maar volgens mij heb ik een andere videokaart. Ik heb dus een NVidia Geforce 9600M GT
 

Posted Tue 08 Feb 11 @ 2:31 pm
wilberg wrote :
Laatste BIOS is geinstalleerd. Ik heb onlangs 1.20 geflashed....
Maar volgens mij heb ik een andere videokaart. Ik heb dus een NVidia Geforce 9600M GT


1.20 is inderdaad de laatste, we hebben dezelfde kaart, maar ik was er (bijna) zeker van dat deze eigen 512 mb geheugen had, ik ben nu aan het verhuizen en hij is ingepakt, maar ik kom daar nog op terug.

hoe installeer jij trouwens windows op deze machine, toch niet met de recovery tool.
ik weet dat die vingerafdruk driver niet lekker werkt en je systeem behoorlijk belast.
 

Posted Wed 09 Feb 11 @ 9:24 am
wilbergPRO InfinityMember since 2009
Die vingerafrukdriver gooi ik er dus af......
Ik heb dat ook niet nodig, al heb ik dan dus wel te maken met uitroeptekens in het apparaatbeheer.
Windows 7 is schoon geinstalleerd met een originele volumeversie.
 

Posted Sun 13 Feb 11 @ 1:33 pm
s.waterreus wrote :
ik heb dezelfde laptop, quad core 4 gig 19 inch scherm.


Bas, wat kost zo'n straaljager? Dit lijkt me iets voor Bobby, hoeft-ie geen bril te kopen.
Stuur me een PM als je zin hebt.
Tnx
Bob
 

Posted Sun 13 Feb 11 @ 8:52 pm


(Old topics and forums are automatically closed)