Quick Sign In:  

Forum: Dutch Forum

Topic: welke bestanden gebruiken voor muziekclips en laten zien met beamer of lcd scherm

This topic is old and might contain outdated or incorrect information.

Hallo,

Welk bestandstype leent zich het beste voor muziekclips?
Meeste gebruikte zijn m.i. mp4, mov (voor de Apple liefhebbers), mpeg en flv.
Wat heeft jullie voorkeur en waarom?

Vervolgens het laten zien van de clips. Waar raden jullie aan beamer of lcd scherm?
Wat zijn de belangrijkste voor en tegens op basis van jullie praktische ervaringen?
Ben je gebonden aan maximale schermmaten en afstanden van booth tot scherm/beamer?

Ik ben zeer benieuw naar jullie reacties. Alvast bedankt.

Groeten, Menno.
 

Posted Sun 12 Dec 10 @ 6:54 pm
uiteraard zou ik kiezen voor een zo hoog mogelijke kwaliteit, het liefts dus ongecomprimeerd, of mkv bestanden. helaas zijn we allemaal gebonden aan de snelheid van onze pc's en wil de beste kwaliteit nog wel eens gaan haperen. het is dus niet zo makkelijk te zeggen welke kwaliteit het beste voor jouw systeem werkt.

beamer of lcd scherm is een rare vergelijking,

een beamer heeft namelijk ook een lcd scherm, er zijn ook beamers met een andere technologie, maar een beamer is in essentie een klein lcd scherm met een vergrootglas ervoor en een lamp erachter. hoe verder je de beamer naar achteren hangt hoe groter het beeld wordt.
maar ook hoe sneller de pixels zichtbaar worden.
beamers heb je ook nog eens in verschillende resoluties. ik zou alleen een 16:9 full hd beamer gebruiken, anders een televisie.
een en ander hangt natuurlijk ook weer samen met de kwaliteit van je videosignaal. als je een 640x480 avi gebruikt hoef je natuurlijk geen full hd beamer te hebben, het wordt dan toch nooit HD. vraag 1 hangt dus samen met vraag 2

om je laatste vraag te beantwoorden : ja, een beamer heeft een maximale afstand waarop hij kan projecteren, dit is per merk en type verschillend. mijn mitsubischi hc5500 heeft een max afstand van 12 meter en een max kwaliteit afstand van 7 meter (uit mijn hoofd).

hoe verder je de beamer naar achteren hangt moe groter de pixels worden en des te minder licht komt er op de projectiemuur.
 

Posted Mon 13 Dec 10 @ 2:56 am
Hallo Waterreus en anderen,

Bedankt voor de snelle toelichting. Super. Aanvullende nog de volgende gegevens.
Installatie bestaat o.a. uit:
LAPTOP met Intel i3 370M processor 2,4 Ghz, Windows 7, Nvidia Geforce GT425M met 1024 mb geheugen. HDMI, usb 2 en 3, HD 640GB en 4 GB DDR3 werkgeheugen.
Verder Numark DMC 2, mengpaneel Denon DN-x900, American Audio SD duo speler als backup voor de laptop in een Prodjuser 19inch laptopcase.

Met LCD of beamer bedoelde ik een LCD tv of beamer, de vraag is mogelijk niet helemaal helder geweest. Sorry daarvoor.
Ik zoek naar de juiste combinatie geluid/beeld. Ik denk daarbij aan flv-bestanden of mp4 bestanden. TV-scherm circa 42 inch of een beamer die een beeld levert van circa 1 x 1,2 meter. Ongecomprimeerde bestanden is het mooist, maar zoals je al aangeeft geeft dit beperkingen qua processor en beeld.

Theoretisch lijkt het mij dat een beamer meer mogelijkheden geeft dan een TV-scherm. Hoe kan de beamer het beste worden aangesloten via de vga uitgang als uitbreiding van het bureaublad of via de hdmi uitgang? Hebben jullie voorkeur voor een bepaalde beamer?
Of sla ik de plank volledig mis en is een TV-scherm handiger voor een mobiele DJ, die muziekclips wil gaan "draaien".

Suggesties zijn meer dan welkom. Menno.
 

Posted Mon 13 Dec 10 @ 4:38 am
beamer altijd aansluiten met de hoogst mogelijke kwaliteit verbinding, ook dit is weer afhankelijk van de beamer die je hebt, maar een fullhd beamer heeft altijd een hdmi ingang, die moet je ook gebruiken. hdmi is de enige kabel waarmee je full hd kan projecteren.
daaronder wordt het component/vga/svideo en als laatste en slechtste coax. moderne laptops hebben een hdmi uitgang, anders ben je al snel overgeleverd aan de vga uitgang.
voor de vergelijking van de diverse containers en codecs kan je beter op google kijken, er zijn er zo veel met allen hun voor en nadelen.
maar vaak is het toch een kwestie van wat is er beschikbaar. flv zou ik hoe dan ook niet kiezen want daarmee worden youtube filmpjes gecodeerd en die zijn altijd matig. een avi bestand met een xvid of divx codec zou ik eerder nemen. mkv nog beter dat is een container voor blu ray's
 

Posted Mon 13 Dec 10 @ 9:09 am
Ikke even relativeren....
Ik werk vrijwel altijd met een beamer die in de zaal hangt waar ik moet werken. Simpel: Ik heb er niet eens 1.
De laatste was een beamer met een resolutie van 1024 x 768. Haarscherp en overduidelijk. En dat voor een Sharp. Punt is, dat niemand op 1 meter komt kijken of de afzonderlijke pixels zichtbaar zijn. Als je je best doet, staat je publiek te dansen en kijken ze met een half oog naar het scherm. Ik werk altijd met S-VHS omdat ik met composiet-video (het gele tulpje) nog wel eens een zwart-wit beeld krijg. Ik heb daar met S-VHS geen last van. Daarnaast zijn de S-VHS-kabels in flinke lengtes verkrijgbaar. Ik heb ze van 10 en 20 meter.
Mocht het ooit nodig zijn dan koop ik een beamer en geen LCD-scherm. Het scherm moet goed verpakt vervoerd worden. Een flightcase voor een 40"-scherm is al gauw 1,20 x 85 cm groot. En dat kan ik niet lekker kwijt in de auto. Een beamer daarentegen is een klein kistje of tas. Heb je er ook een projectiescherm bij nodig, dan is dat altijd oprolbaar en neemt zo ook niet teveel ruimte in.

Ondanks dat kwaliteit bij mij erg belangrijk is, vind ik beeld een toegevoegde waarde en niet het middelpunt van de show.
 

Posted Mon 13 Dec 10 @ 11:31 am
sikko03PRO InfinityMember since 2008
Waar ik nu benieuwd naar ben is dat wanneer je een laptop gaat gebruiken, dat je ook de videoclips daarop krijgt.
mijn ervaring (met huidige laptop) is dat niet mogelijk.
bij een pc kun je een andere videokaart aanwijzen voor de uitsturing van videoclips.

Waar ik draai gebruik ik een beamer en een normale (oude kast) TV. bevalt mij prima (en gewoon via s-vhs naar composiet) nog geen klachten gehad over zwart/wit.

hoop dat hier een geschikte laptop voor is, dan haal ik hem gelijk.

 

Posted Mon 13 Dec 10 @ 11:55 am
Sikko,
Elke laptop met extra video-uitgangen voldoet. Wel eerst in Windows de eigenschappen van het beeld openen en "het bureaublad uitbreiden" naar de extra uitgang. Wel eerst een TV / Beamer / LCD-scherm aansluiten anders herkent Windows het ding niet.
Ter illustratie: Ik heb hier 3 lappies liggen: Een oud lijk, een nog niet zo'n oud lijk en eentje van 1,5 jaar oud. Op alledrie kan ik via S-VHS een extra uitgang maken. Vrijwel elke laptop heeft een extra VGA-uitgang (voor een extra/ander scherm) en dan werkt het al.
 

Posted Mon 13 Dec 10 @ 12:27 pm
ohh mensen serieus, misschien komt het omdat er al aardig wat biertjes verdwenen zijn, maar s-vhs geeft echt geen mooi beeld.

maar misschien ben ik verwend en gebruik ik mijn beamer vooral voor films in plaats van een toegevoegde waarde in een feest.
 

Posted Mon 13 Dec 10 @ 2:21 pm
Bloedserieus en broodnuchter...
Maar je vat het wel goed samen: Je bent als DJ geen drive-in bioscoop. Zou ik de beamer thuis gebruiken, dan zou ik er waarschijnlijk anders over denken. Voor clips en de (grofkorrelige) videoeffecten van VDJ is S-VHS echt voldoende.
 

Posted Mon 13 Dec 10 @ 3:14 pm
sikko03PRO InfinityMember since 2008
zal het morgen gelijk ff testen met mijn flaptop..
ben benieuwd, voorheen lukte het mij niet. en kreeg ik kopie van vdj op 2e scherm, en herkende vdj het 2e scherm niet
en idd
voor clips en karaoke shit, is s-vhs echt wel voldoende...

mensen zijn toch dronken of kijken niet eens...

grzz
rene
 

Posted Mon 13 Dec 10 @ 4:45 pm
Tipje: eerst in Windows (rechter muisknop, beeldschermeigenschappen, laatste tabje Instellingen (Settings)) het 2e scherm activeren als de beamer/ander scherm aangesloten is. Vinkje bij "Bureaublad uitbreiden naar dit scherm" en daarna pas VDJ starten en je video-out gebruiken. Anders krijg je het niet aan de praat.
 

Posted Mon 13 Dec 10 @ 4:52 pm
Ga ik afgelopen week bij het Office Centre kertkaarten halen, loop ik tegen een beamer aan: NEC NP210G. 1024 x 786 DLP met VGA, composiet en S-VHS-ingangen en de mogelijkheid om van achter af het scherm te projecteren. Daarnaast heeft het ding de mogelijkheid direct na het uitschakelen te vervoeren te zijn. Hij hoeft dus niet eerst een half uur af te koelen. (Doe ik stiekum toch.....) Afgeprijsd van 479,- ex. naar 279,- ex. Daar kon ik hem niet voor laten liggen. Moet je voor de grap eens googlen op dat ding. Je vindt hem echt nergens voor minder dan 439,- incl.
Nu heb ik ooit eens om niet omhoog te zitten een scherm gemaakt van Spandex. 2,60 m breed en 1,60 hoog. Om de zaak eens uit te proberen heb ik dat scherm over m'n schouw gehangen, de beamer op een stand op de rug van m'n bank en zo afgelopen weekend de kerstfilms zitten kijken. Wel stoer: Beeld is nu 1,80 m diagonaal... ;)
De resolutie is dermate hoog, dat de vaak blokkerige videoeffecten van VDj (Sonique) er niet uit zien. Hiervoor had een 800 x 600-projector meer dan voldoende geweest.
Film: Via composiet-video aangesloten op m'n HD-recorder. Beeld is voldoende. Om als achtergrond te dienen op een avond is het echter ruim voldoende. Geen blokkerig beeld, contrast valt me alles mee (1:2000)
PC: Meer dan strak genoeg. Hiermee kan ik zonder enige vorm van schaamte de presentaties, die ik regelmatig doe op bruiloften e.d. laten draaien. Het gaat echt niemand opvallen dat ik niet via een HD-projector werk.
Wat ik niet heb uitgeprobeerd: De beamer kan zelfs 3D-projectie doen. Ik heb daar echter de hardware niet voor (Blu-ray en 3D-bril)

De nu geteste omstandigheden zijn natuurlijk redelijk ideaal. Zodra ik het ding in de praktijk kan testen zal ik nog wel eens updaten.
 

Posted Sun 26 Dec 10 @ 1:45 pm


(Old topics and forums are automatically closed)