Quick Sign In:  

Forum: Dutch Forum

Topic: Voordelen van externe mixer met CDJ 's VS. console

This topic is old and might contain outdated or incorrect information.

li125PRO InfinityMember since 2005
Ik werk al een poosje met de Hercules Console Mk2 & 4 en alle tracks op de laptop, vooral voor mobiel gebruik.
Als ik ergens moet gaan draaien staan er meestal wel een paar CDJ's 1000 of zo en een mixer DJM800, maar ik gebruik ze niet.
Nu is de afwerkings en bedienings kwalilteit van de console niet te vergelijken met die v/d Pioneers, maar zijn er ook andere redenen waarvoor ik beter wel met de Pioneers zou werken ipv. met de console?
Nu weet ik wel dat je die kan koppelen naar VDJ en timecoded CD's gebruiken maar zelf dan wat heb je als voordeel? Via timecoded CD zou je de meeste functies hebben zoals op de console maar Ik heb begrepen dat bv. beatlock en een aatal effecten zoals flanger niet werken dan?
Als ik het goed begrijp zou bij gebruik van een externe mixer en 2 CDJ's de console dan in feite enkel nog gebruikt worden als externe soundcard? Ik kan het moeilijk plaatsen, wie kan we wat verder helpen met dit?
 

Posted Fri 10 Dec 10 @ 4:00 am
Hoi,

ik probeer naar eer en geweten te beantwoorden. De "gevoels"-zaken laat ik aan Bas over, die is meer Pioneer-deskundig :)

li125 wrote :
.......maar zijn er ook andere redenen waarvoor ik beter wel met de Pioneers zou werken ipv. met de console?

Dit is dus zo'n gevoelszaak. Buiten kwaliteit, stabiliteit, bediening en meestal ook de duidlijkheid van de knoppen zou ik niets anders weten....;)
li125 wrote :
Nu weet ik wel dat je die kan koppelen naar VDJ en timecoded CD's gebruiken maar zelf dan wat heb je als voordeel? Via timecoded CD zou je de meeste functies hebben zoals op de console....

Je hebt jezelf net antwoord gegeven.
li125 wrote :
maar Ik heb begrepen dat bv. beatlock en een aatal effecten zoals flanger niet werken dan?

Dat zijn de interne effecten van de spelers. Die werken alleen als ze zelf geluid produceren (met CD's) en niet als controller. Geen probleem, de effecten van VDJ blijven wel gewoon hun werk doen.
li125 wrote :
Als ik het goed begrijp zou bij gebruik van een externe mixer en 2 CDJ's de console dan in feite enkel nog gebruikt worden als externe soundcard? Ik kan het moeilijk plaatsen, wie kan we wat verder helpen met dit?

Klopt. Die kaart zou je kunnen gebruken als uitgang voor je sampler o.i.d. Dat zou je alleen moeten uitproberen (als je er voldoende USB-poorten voor hebt) Het is namelijk helemaal niet zeker dat de Hercules Controller en de Pioneers samen willen werken. Uiteindelijk komen de instructies als controller nu van de Pioneers ipv de Hercules. Ik zou er zelf voor kiezen om de interne kaart van de laptop te gebruiken en de Hercules lekker in z'n tas te laten zitten.

Ik hoop dat dit helpt.

Groet,
Martin.
 

Posted Fri 10 Dec 10 @ 7:12 am
natuurlijk ga ik me hier ook mee bemoeien, ik heb namelijk de rmx gehad en externe pioneer spullen.
en eigenlijk kan je het niet eens vergelijken zo ver liggen die dingen uit elkaar.

als eerste ga ik zeggen dat ik niemand wil afkraken die hercules spullen heeft, het zijn leuke apparaten en als je er genoeg aan hebt moet je ook zeker niet meer willen.

het grootste voodeel van een extern paneel met cdj's is dat je zowel met software als losstaand kan werken.
tevens gebruik je de interne eq en faders van de software niet meer, maar gebruik je "echte" hardware eq en faders en dat hoor je toch wel.
tevens is het allemaal een stuk preciezer dan de rmx aansturing.
een echt belangrijk punt vind ik zelf de effecten. zonder vdj af te kraken moet ik toch wel zeggen dat de effecten soms wat primitief zijn.
ze zijn makkelijk zo te draaien dat het echt slecht klinkt. de effecten en filters in een djm zijn echt heeeeeeel veel beter.
het mooie is dat je gewoon vdj kan gebruiken met je externe mixer en toch alle functies van de mixer kan gebruiken zoals je dat doet al het een losstaande set is. keerzijde is wel dat een losstaande set heel ander aanvoelt met draaien en eigenlijk iets gelimiteerder is in gebruik. je zal het dus moeten leren. een perfect loopje maken op een cdj 1000 is niet een vanzelfsprekende zaak, ind is het simpelweg 1 klik en perfect.
en een laatste argument om pioneer ( of vergelijkbaar) te nemen boven de rmx is de geluidskwaliteit, je hoeft echt geen audiofiel te zijn om het verschil te horen tussen de rmx of een pioneer deck met usb ondersteuning.
als je trouwens de keus hebt zou ik de cdj100's links laten liggen wat betreft het timecode gebeuren, zeker als je de rmx wilt gebruiken als timecode geluidskaart, de kans dat je een goed werkende set krijgt is vrij klein. je bent beter af met een cdj 400/850/900 of een 2000 met een ingebouwde geluidskaart en midi/hid ondersteuning. de 350 sla ik express over omdat die vrij duur is voor wat hij biedt.
wil je toch de cdj 1000's gebruiken zorg dan voor een degelijke geluidskaart die speciaal voor timecode is ontwikkeld en vergeet de rmx.


voordelen dus:
veelzijdigheid
gebruikersgemak
kwaliteit, zowel bouwtechnisch als geluid

nadelen:
natuurlijk maar 1 en dat is de prijs. maar gezien het redelijk waardevast spul is kan je het over een paar jaar nog verkopen voor een goede prijs, de rmx kan je dan weggooien.
met de cdj's losstaand is draaien moeilijker of anders dan in vdj.
 

Posted Fri 10 Dec 10 @ 2:20 pm
oh ja en de djm 700/800 hebben ook midi ondersteuning, je kan die dus ook als console gebruiken, hoewel dit niet echt heel nuttig is
 

Posted Fri 10 Dec 10 @ 2:25 pm
sikko03PRO InfinityMember since 2008
ER is echter 1 groot nadeel als je video gaat afspelen via 2x bijv cdj-400.
als je gaat mixen met video kun je de video niet langzaam wegfaden
hij stop alleen als je op stopt drukt, of als de video is afgelopen.

voordeel van de rmx is dat je deze langzaam kunt overfaden dmv de crossfader.
ik kan het ook helemaal mishebben en dat ik iets met de instellingen moet doen, maar dit is mijn ervaring.

daarom koop ik nog geen externe players... en hou ik het bij mijn rmxje...
 

Posted Mon 13 Dec 10 @ 12:05 pm
Hangt van je skin af. Ik heb (the) Black sheep. Deze heeft o.a. een aparte crossfader voor video. Zou je deze in de mapper goed koppelen, dan is een video-crossfade wel degelijk mogelijk. (Vraag maar aan William (Wilberg))
 

Posted Mon 13 Dec 10 @ 12:29 pm
daarom is het handig dat je de djm aals midi kan gebruiken, je kan dan de crossfader voor het faden van video mappen,
dat is ook meteen het enige waarvoor midi icm de djm wordt gebruikt over het algemeen
 

Posted Mon 13 Dec 10 @ 2:15 pm
li125PRO InfinityMember since 2005
bedankt Waterreus voor je uitgebreide uitleg.
Ik werk niet met de RMX maar de Mk2 en ook Mk4. Nu kijk ik uit naar de nieuwe 4-MX met zijn extra functies, multi deck, touch gevoelige pads...
Wat die effecten betreft, ik kan aannemen dat die beter zijn op de DJM800 maar ik had ook begrepen dat sommige niet bruikbaar zijn icm. Virtual DJ en Timedoded CD's? Toch met CDJ1000, misschien ligt dat anders met de modellen met ingebouwde soundcard. In dit geval heb ik dan helemaal geen usb soundcard meer nodig? Koppel je dan de 2 CDJ's via usb aan op de laptop? Ik heb nog geen voorbeeld gezien van zo'n opstelling.
Voor mobiel gebruik ben je natuurlijk heel snel aan de slag met enkel de console te gebruiken. Als je telkens met timecodes, sondcards en kabels moet gaan configureren ben je wel eventjes bezig...

Een voordeel heb je nog niet genoemd: het ziet er ongetwijfeld ook beter uit als achter een Pioneer set staat ipv. achter zo'n minimalistich plastic Hercules setje... ;-)
 

Posted Wed 15 Dec 10 @ 4:45 pm
ook bij de 4mx haal je de effecten uit vdj, die zijn dus identiek aan degene bij de rmx mk4 en verder, die zijn dus niet betrr dan op de djm, maar slechter, of minder goed. alle effecten in een djm zijn bruikbaar via midi en timecode, komt omdat je het audio signaal ongeacht de bron naar de djm stuurt en vanuit daar de audio de effecten meegeeft, werkt dus altijd.

cdj 1000's hebben inderdaad geen ingebouwde geluidskaart en kunnen daarom enkel met vdj werken via timecode.
de nieuwe modellen, cdj 350/850/900 en 2000 hebben een ingebouwde geluidskaart met midi/hid ondersteuning en kan je dus simpelweg met een usb kabel aansluiten.

ik had ooit ergens een uitleg gemaakt over het aansluiten van een cdj met midi aan een djm 700, die moet ik even zoeken, kom ik op terug.

EDIT

daar is ie dan http://www.virtualdj.com/forums/128765/Dutch_Forum/CDJ_400_aansluiten_op_DJM_700_in_combinatie_met_VDJ.html

in princiepe is het telkens configureren van timecode niet nodig, 1 keer opslaan, loskoppelen, aankoppelen en verder spelen. echter timecode werkt nu eenmaal minder makkelijk dan midi/hid. maar als je al 2 cdj 1000's hebt, is het altijd het proberen waard.

bekijk de audio configuratie gids een, daar staat in hoe je platenspelers aansluit op vdj, dit is hetzelfde als de cdj 1000's.

als voordeel op pioneer, heb je natuurlijk dat deze spelers zo goed als overal staan, je kan er dus direct goed mee werken. tevens heb je meer werkruimte, hele goede drivers, een geluidskaart die hoorbaar veel beter is dan in hercules, alles is repareerbaar, kwaliteit van de apparatuur.
kan zowel los als in controller mode gebruikt worden en als je ermee werkt zal je zelf ook al snel het gevoel hebben dat je echt iets beters in handen hebt.
daarintegen, als je goed kan werken met wat je hebt, moet je dat zeker blijven doen
 

Posted Sun 19 Dec 10 @ 4:07 am
Hallo,

Ik heb nu de Herclules RMX die voor vooral beginnende DJ's is en wil graag overstappen op een Pioneer met CD's.
Ik lees in de posts hierboven dat er veel verschil zit in deze 2 DJ sets. Ik hoorde van een vriend van mij die ook DJ is dat je bij een pioneer niet de 'Sync' knop hebt, die ik nu veel gebruik bij het mixen van sets omdat die knop de bpm precies gelijk zet.
Heeft iemand tips voor mij hoe je dat bij een pioneer kan doen?

vrg, Kalle
 

Posted Tue 28 Dec 10 @ 11:51 am
sikko03PRO InfinityMember since 2008
je kunt een knop op de speler toewijzen als sync knop.

dat ik heb ik gedaan bij de cdj-400.

het is dus wel mogelijk.
 

Posted Mon 03 Jan 11 @ 11:53 am
werkt dus wel alleen bij pioneers die midi/hid ondersteuning hebben, bij de cdj1000 werkt dit dus NIET
 

Posted Tue 04 Jan 11 @ 8:46 am
Klopt, het gaat dan om spelers die je zelf in kan stellen qua knoppen. De nieuwe lijn van Pioneer (350/850/900/200) kunnen dit wel net zoals de 400 uit de "oudere" lijn.

Ikzelf heb het omgekeerde gedaan. Ik ben beginnen met 800's en heb afgelopen jaar een RMX gekocht omdat ik voor allround feesten toch geen CD;'s had en dus elke keer een dikke flightcase moest slepen (bovenop alle andere geluidscases) De rmx paste perfect bovenop het EQ rack en meer had ik dus niet nodig voor geslaagd feest.

Echter nu heb ik 850's die dus instelbaar zijn, en heb ik ze gemapt om zich te gedragen als een CDJ1000, met hotcue's ipv hotloops dus. Werkt perfect. De rmx heb ik er nu boven zweven met een standaard als 3e en 4e deck, effecten, loops en samplebak. Dat kan omdat ik ook alle knoppen veranderd heb in de mapping.

Je kan zo creatief doen als je zelf wilt dus! Het ene bijt het andere niet in de hand.

Maar even naar je originele vraag. De pioneers zijn qua gevoel heel fijn, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Het geheel werkt net zo makkelijk, maar dan kan je ook nog CD's gebruiken!
 

Posted Wed 05 Jan 11 @ 2:26 am


(Old topics and forums are automatically closed)