Quick Sign In:  

Forum: Dutch Forum

Topic: voor hoeveel mensen kan ik?

This topic is old and might contain outdated or incorrect information.

hoi ik heb 2 speakers 1000 watt piek 500 watt rms mijn vraag is voor hoeveel mensen kan ik het zijn dubbel 15 inch speakers 1 middel toon en 4 hoge tonen dus voor hoeveel mensen zou ik een feest kunnen geven?
 

Posted Thu 02 Dec 10 @ 11:31 am
Deze vraagstelling is ongeveer gelijk aan: Ik heb een auto. Hoe hard kan die? Onvoldoende info, dus.

- Wat voor merk? (Citronic of TurboSound? Optie 1: 50 man. Optie 2 250 man)
- Wat voor versterker? (2x 20 Watt huiskamer doet het minder dan een Crown 802)
- Wat voor zaal?
 

Posted Thu 02 Dec 10 @ 1:47 pm
inpedance 8 ohms

woofer: two 15'' with high temp voice coil

midrange high compression horn

tweeters four piezoelectric bullet tweeter

frecuency response 30 Hz - 20000 Hz

gemsound
 

Posted Thu 02 Dec 10 @ 2:11 pm
amp is niet belangrijk ik wil weten voor hoeveel mensen ik kan gaan als ik die speakers vol op zet bijv buiten grote zaal
 

Posted Thu 02 Dec 10 @ 2:16 pm
Sorry, maar dat is één van de meest naieve opmerkingen die ik sinds lange tijd op dit forum voorbij heb zien komen. Hoezo versterker niet belangrijk? Een Skytec versterker van 2x 500 Watt doet echt wel iets anders dan de eerder genoemde Crown.

Je hebt hele grote speakers en je bent er waarschijnlijk trots op. Toch...
Ik heb maar weer eens mijn hand over mijn hart gestreken en ben zelf maar eens gaan zoeken op de site van GemSound. De enige die voldoet aan de door jou opgegeven specs is de TR300. Een speaker van 500 Watt RMS die 30 kilo weegt met 2x 15", een hoorn en 4 Piezo's. Dat is net zo zwaar als mijn speakers met 1x 15" en een hoorn voor het hoog met 280Watt RMS (aangestuurd met een 2x 550W RMS versterker)
Een goede 500W- versterker overleven ze niet, dat is zeker. De cijfertjes die GemSound geeft zijn waarschijnlijk onder perfecte omstandigheden met een vaste toon (1 kHz). Full range 500W RMS en de stukken vliegen om je oren.

Mijn advies: Niet verder gaan dan zo'n 100 / 120 man, let op het geluid dat ze produceren (vervorming is waarschijnlijk direct schade), heel houden en sparen voor goede speakers.

En doe je publiek een plezier: Koop bij de volgende speakers niets waar piezo-hoog in zit. Dat spul is dodelijk voor elk trommelvlies.
 

Posted Thu 02 Dec 10 @ 2:33 pm
oke maar ze hebben goeie bass hoor en ze zijn ook wel zuiver maar jij denkt dat ze geen 500 watt rms aan kunnen?
 

Posted Thu 02 Dec 10 @ 3:03 pm
wat zijn wel goeie speakers dan
 

Posted Thu 02 Dec 10 @ 3:03 pm
Hard spelen of zeer luid spelen is geen kunst maar de mensen amuseren is andere koek????
 

Posted Thu 02 Dec 10 @ 3:04 pm
maar de specs zijn wel goed hoor het staat overal en er is ook een ander merk die is met alles precies het zelfde miss is het ook wel van gemsound maar dat weet ik niet
 

Posted Thu 02 Dec 10 @ 3:08 pm
Ik heb ze nieuw voorbij zien komen voor €279,- per set.......
Het is net als met de rest in dit leven: Alle waar naar z'n geld. Ik ben ooit helemaal verliefd geraakt op een set met dezelfde opstelling als de jouwe: (uiteraard GEEN piezo-hogetonen drivers): 2x 15" laag en een hoorn. Deze waren allleen 800 W RMS en konden met een goede processor 2000 W aan. Een vreselijk mooie neutrale en warme klank zonder dat er iets tussen zat: CD-speler direct op de versterker. De TurboSound TXD252. Kost alleen €1800,- per stuk...... Kan ook ik me niet veroorloven. Maar dat is wel een goede speaker.....

Ik heb, om de zaak financieel gezond te houden, besloten om mijn speakers zelf te bouwen. Simpelweg omdat ik dan de uitgaven in de hand kan houden, zelf de specificaties kan bepalen en er (gelukkig) ook nog een beetje verstand van heb. (ik doe dat al 25 jaar)
Het is best vervelend, maar een goede, betrouwbare set die ook nog eens niet schreeuwt begint pas bij zo'n €1200,-/set. Da's een hoop geld, dat weet ik. En dan moet je ver weg blijven bij GemSound, DAP (hoewel die het heeeeeeel langzaam beginnen te leren), Skytec, enz. Wat ik al eerder aangaf: De specificaties zien er misschien goed uit, maar zijn afgegeven in het belang van de fabrikant. De duurdere merken denken wat meer aan de klant.
Goedkoop is vrijwel altijd duurkoop. Niets zo vervelend als bij een klus uitval van je spullen te hebben omdat het niet kan wat ze toezeggen/beloven.
 

Posted Thu 02 Dec 10 @ 3:33 pm
en dap is ook niet goed? maar het kan tog niet ik heb ze nu in me kamer staan en speel met een 150 watt rms versterkertje en je moet al erg hard schreeuwen om elkaar te kunnen verstaan
 

Posted Thu 02 Dec 10 @ 3:42 pm
Dat is in je kamer. (Zeker) Budgetspeakers raken hun vermogen kwijt als ze over een grotere afstand hun signaal kwijt moeten. Met een 150 Watt-versterker(tje) is elke kamer in huis te vullen. Het verhaal wordt echt anders als je in een goed (geluids)geisoleerde kantine of andere zaal staat. Dan absorberen de muren letterlijk je geluid.
Laat ik over 1 ding duidelijk ziijn: Ik probeer echt niet je spullen af te kraken. Ik ben alleen al een paar jaartjes bezig in deze wereld en heb al het nodige meegemaakt.

Grappig voorbeeldje: Ik moet geluid neerzetten voor een zanger en een zangeres. In de tent staat al een drive-in show: 4x topkasten van DAP met elk een 12"laagspeaker, en daaronder 2x sub-laag (ook van DAP) met 18" speakers.
Komt Martin binnen met zijn zelf aangepaste H&K Audio kastjes (15" laag en een 1" hoorn, eentje per kant) met daaronder mijn beruchte aangepaste baskastjes (kijk maar eens in het topic "Show us your gear", het zijn die spuuglelijke, met grijze vloerbedekking beklede kastjes). Het DAP-spul kon het met het volume echt nooit bijhouden. Alles ging over z'n nek bij die knapen. Reden: Ze stonden in een tent met dat spul. Een rottere omgeving kun je je niet voorstellen.
DAP: kan, maar dan wel de duurdere serie. En dan nog zou IK het niet kopen. Maar ik heb m'n eigen gebouwde setje al..... ;)
 

Posted Thu 02 Dec 10 @ 4:49 pm
jullie allen spreken deels waarheid.
ik heb geen kennis van jou speaker maar weet wel het een of ander.

het gaat er niet om hoeveel watt je hebt, het gaat erom hoeveel dB je wilt produceren in een bepaalde ruimte.
stel je voor je wil 100dB/spl halen achter in de zaal. de zaal is 16m diep.
je speakers hebben een rendement van 75dB (aantal dB op 1 watt op 1m afstand)

we gaan eerst kijken wat een speaker kan met een amp van 250watt

elke verdubbeling is +3db
watt dB
1 75
2 78
4 81
8 84
16 87
32 90
64 93
128 96
256 99

dus op een versterker van 250 watt kan je iets minder dan 99db produceren (als je speakers hebt met een rendement van 75 watt)

je wilt b.v 100db halen (wat best hard gaat) op een afstand van 16meter?
elke verdubbeling van afstand is -6db en elke halvering van afstand is +6db
afstand db
16 100
8 106
4 112
2 118
1 124

121 dB per kant van het "podium" want elke verdubbeling is +3db

dus als je 100 dB wilt halen moet je 124 dB produceren op het podium. we hebben nu geconstateerd dat dat niet kan omdat deze set maar 99 dB kan produceren op 1 m afstand.

dit is een voorbeeld, als je een zaal hebt die best smaal klinkt natuurlijk anders dan een zaal die een stuk breder is. maar wat hierboven staat is een grof gemiddelde :) hiermee kom je bijna altijd uit de voeten. ik hoop dat jullie hier wat aan hebben .. je kan zelf nu aan het rekenen!!! gewoon je eigen getallen invullen...
 

Posted Fri 14 Dec 12 @ 6:16 am
welk merk maakt niet uit, het gaat om de rendement van de kast. een dap kast heeft een lagere rendement dan een kast van hk audio b.v of ev.
 

Posted Fri 14 Dec 12 @ 6:18 am
Even mee beginnen: dit is zuiver theoretisch en op die grond heb je helemaal gelijk. Als je alleen uit gaat van de voorgestelde speakers van de TS dan gaat dit helemaal manco. Zonder al te veel in detail te treden maak ik weer even het vergelijk met de GEM's en mijn eigen speakers:
Met PA-speakers is de gevoeligheid (Sensitivity: geluidsdruk op 1 meter bij 1 Watt) belangrijk maar het vasthouden van die geluidsdruk over een langere afstand is nog belangrijker. Hier heeft de kwaliteit van de toegepaste componenten een enorme invloed op en dan met name het cross-over dat in de speaker wordt gebruikt. Om je een idee te geven: mijn cross-overs kosten (aan materiaal) net zoveel per set als de hele GEM-speakerset van de TS....
Bij de GEM's wordt een standaard Chinees cross-overtje gebruikt met spoeltjes die zijn gewikkeld van draad van 0,8 of 1 mm/2. Als je een beetje bekend bent met vermogensberekeningen dan weet je dat een bas-speaker bij 500 Watt continu zo'n 8 amp. trekt. Dat moet door een draadje van 1 mm/2..... Die spoel is dan, behalve een onderdeel van het filter, ook gewoon een weerstand. En daar gaat je rendement...
In knullig technisch Nederlands: de speaker "denkt" dat hij in een kleinere kast zit dan dat hij in werkelijkheid zit en presteert onder zijn niveau. Dan dus het geheim van mijn speakers: High End componenten.... De vermogensspoelen in mijn crossovers zijn gewikkeld van 7 in elkaar getwiste strengen van 0,7 mm/2. De totale draaddikte van een spoel is dus groter dan 4 mm/2. Daarnaast is de spoel van zuiverder koper. In combinatie met de gebruikte condensatoren en een trucje om de impedantie van de basspeaker gelijk te houden bij verschillende frequenties (nare eigenschap van een basspeaker is dat die wisselt wat de versterker helemaal niet zo prettig vindt) is het verlies aan geluidsdruk op een grotere afstand een stuk minder. De speaker "denkt" nu met meer volume te maken te hebben en werkt optimaal. Een goed kastontwerp en het plaatje is rond. Resultaat is dat ik met een speaker werk waarbij ik vrijwel nooit een sub-kast nodig heb en waarmee ik in de openlucht ook nog goed mee kan komen. En dat met een speaker die maar 280 W RMS kan hebben.... Overigens kun je zo elke passieve speakerkast een nieuw, opgewaardeerd leven geven. Je staat echt versteld wat je ineens uit je bestaande kasten kunt halen.
Terug naar de GEM's: De voorgestelde cijfers bij speakers uit die prijsklasse is altijd in het voordeel van de fabrikant. De gevoeligheid wordt weergegeven bij een toon waarin de speaker de meeste druk levert (en niet een overall geluidsbeeld, wat voor een klant een stuk duidelijker zou zijn). Daarnaast zijn de voorgestelde RMS-waarden te optimistisch en weer voorgesteld bij die toon waarbij de kast optimaal rendeert. Helaas praat ik uit ervaring: ik heb meerdere van dat soort speakers afscheid laten nemen met overduidelijke geluids- en rooksignalen. Belangrijker is dat hetgeen je hebt uitgelegd voor deze speakers niet opgaat. Het verlies op afstand is echt veel groter dan dat van een meer gerenommeerd merk. Het is niet zonder reden dat we steeds voorstellen te huren totdat je geld hebt om een fatsoenlijke set te kopen. Een schreeuwerig geluid van goedkope speakers (met piëzo-hoorns) helpt ook niet echt als je een klantenkring wilt opbouwen.....

Lang verhaal... Maar ik heb vakantie, dus de tijd ;)
 

Posted Fri 14 Dec 12 @ 10:42 am
Dus als hij een andere en betere cross-over zou inbouwen zou hij beter kunnen presteren dan wat die nu doet?
 

Posted Sat 15 Dec 12 @ 3:43 am
In ieder geval met het laag (al leven de basspeakers nog steeds niet lang met 500 Wat RMS). De piëzo-hoorns blijven bagger, daar helpt geen enkele opgewaardeerde cross-over voor....
 

Posted Sat 15 Dec 12 @ 5:17 am


(Old topics and forums are automatically closed)