Quick Sign In:  

Forum: Dutch Forum

Topic: Mac of Windows?

This topic is old and might contain outdated or incorrect information.

Goedendag

Ik ben momenteel nog aan het sparen voor een nieuwe console en bijhorende attributen (koptelefoon, kabels, tas voor CD's in te steken) maar daarna zou ik willen beginnen sparen voor een laptop. Momenteel draai ik namelijk op mijn desktop (met Windows 7 Ultimate 64-bit en dat loopt perfect) waardoor ik echter telkens aan andere mensen moet vragen om hun laptop mee te nemen/te mogen gebruiken als ik ga draaien op een fuif of op een kamp.
Ik ben nu echter van plan om volgend jaar in de zomervakantie (ik weet het is nog ver, maar tijd vliegt :p) een zeer lucratieve vakantiejob te doen, waardoor ik ineens in staat ben om zowel Mac Book Pro te kopen als een gewone Windows-laptop.

Mijn vraag aan jullie: spaar ik voor een relatief goedkope Windows-laptop (< €1000) of spaar ik nog beetje door (o.a. door die vakantiejob) om een MacBook Pro te kopen, die waarschijnlijk ongeveer even krachtig zal zijn maar wel pak duurder? (Ik weet dat VDJ zowel op Windows als Mac draait en ook de drivers voor mijn console kan ik voor allebei downloaden, dus dat zal alleszins geen probleem zijn)

Groeten
Koen
 

Posted Fri 06 Aug 10 @ 6:32 am
Hoi, Koen,

zoveel mensen, zoveel meningen. Er zullen dus uiteenlopende ervaringen worden gepost.
Puur technisch gezien kun je 3 kanten op:

- Windows PC. 90% van de gebruikers hier werkt ermee. Ieder z'n problemen, maar ga ervan uit dat er alleen wordt geroepen als er problemen zijn. Zet je dat af tegen het aantal gebruikers, dan werkt het blijkbaar erg goed.

- Mac met de Mac-versie van VDJ: Er wordt vaak geroepen dat de Mac het erg goed doet met beeld en geluid. Ik heb het hier thuis op een PowerMac G5 lopen met een M-Audio FireWire 410 en dat draait. Soms wat traag met inladen, maar dat komt omdat ik er steeds een andere schijf aan hang, waardoor de database niet helemaal jpfel is. Effecten en skins beperkt verkrijgbaar. Er wordt gewoon niet zoveel specifiek voor de Mac uitgebracht.
Maar daar is een oplossing voor:

- Mac met Bootcamp en de Windows-versie van VDJ: Geeft je alle opties van een Windows-VDJ (dus incl. alle beschikbare skins en effecten) maar wel draaiend op je Mac.

Ik werk zelf met een Windows-laptop met een dual 1.6 G processor en 4 GB geheugen. Ik ben er tevreden mee. Het is stabiel (Laptop is nu ruim een jaar oud) maar ik haal ook niet het uiterste eruit. Dus vrijwel geen video, geen TC en een simpele DMC2-controller. Alleen de Maya-geluidskaart die ik eraan heb hangen wil wel eens voor problemen zorgen, maar ik heb altijd nog de onboard kaart en in de Numark mixer 2 USB geluidskaarten. Ik kan dus altijd wisselen. Voor mij geen enkele noodzaak om naar een Mac uit te kijken.
Zou ik nieuw gaan kopen, dan zou ik persoonlijk niet voor een Mac gaan. Voor de helft van een Macbook koop je een dijk van een laptop met betere specs. Daarnaast wil ik niet de beperkingen van een Mac-versie en VDJ onder Bootcamp draaien betekent dat er een stukje software tussen draait, waar ik zelf niet kapot van ben. Het enige waar je met een Mac zeker van bent, is dat OSX stabieler is dan Windows.
Ik denk echter dat dit voor een heel groot deel afhankelijk is van de gebruiker. Mijn laptop met Vista (toch ook niet het sterkste product) heeft me nog nooit laten zitten.

Succes met je keuze.
Martin.
 

Posted Fri 06 Aug 10 @ 7:37 am
hoi koen,

ik ben het met martin eens,

vdj draait op windows net zo goed als op een mac. het ligt vaak meer aan de kennis van de gebruiker of windows ook stabiel is. ik denk trouwens dat dit bij een mac niet anders is, maar mac gebruikers zijn over het algemeen wat vaardiger met computers.
als je nu met je desktop goed kunt werken met vdj zal dit met een laptop niet anders zijn, zeker niet als je een lekkere snelle kan kopen.
 

Posted Fri 06 Aug 10 @ 1:43 pm
Hi Koen,
Als je thuis een desktop hebt voor al het huis-tuin-en-keuken werk, zou ik voor 500 € een laptop kopen met Windows7, I3 processor. 4 gigas RAM en 300 gigas HD, en daar uitsluitend VDJ opzetten. Dat zou je bij wijze van spreken al kunnen doen ipv een andere console en tasje voor CD's (???????) te kopen.
Je kunt dan eerder en méér op fuifen draaien en daardoor stromen de de euros eerder en meer binnen waardoor je wat ruimer in je budget komt te zitten en dan kun je een kóffer voor je CDs kopen.
Grapje.
Je hebt dan uiteraard geen CDs meer nodig.

Succes
Bob
 

Posted Sat 07 Aug 10 @ 9:12 am


(Old topics and forums are automatically closed)