Quick Sign In:  

Forum: Dutch Forum

Topic: Tutorial Tag&Rename

This topic is old and might contain outdated or incorrect information.

Omdat er toch regelmatig vragen komen over het gebruik van Tag&Rename heb ik een tutorial gemaakt over hoe het programma te gebruiken. Ik weet dat het niets te maken heeft met VDJ, maar het resultaat doet dat weer wel. Vandaar deze post.

Ok. Gaat'ie dan.
Ik zal proberen zo beknopt mogelijk uit te leggen hoe Tag&Rename werkt maar dan wel op de manier die VDJ lekker vindt en waarbij alles op de goede plek komt. Nou, ja, beknopt.....

Niet onbelangrijk: Tag&Rename heeft geen Undo-functie. Eenmaal aangebrachte wijzigingen kunnen dus niet ongedaan worden gemaakt. Controleer dus altijd goed wat je doet. Bij een bulkopdracht (meerdere nummers tegelijk) kan je dat een hoop typewerk schelen.....

Als eerste ga ik ervan uit dat er bij het rippen van de CD's al een bestandsnaam is ingevoerd. Laat anders je ripprogramma verbinding maken met internet, zodat de gegevens uit een www-database worden gehaald. Het gaat nu te ver om dit uit te leggen en is ook een ander onderwerp.

Als je T&R (zoals ik Tag&Rename zal noemen vanaf nu) opstart, krijg je bovenin aan de linkerkant drie tabbladen te zien. Hernoem bestanden (F4), Meerdere bestands Tag Editor (Ctrl + F4) en Haal De Tags Uit De Bestandsnaam (Shift & F4)
Als je op de eerste tab klikt (Dus Hernoem Bestanden (F4)), dan verschijnt er bovenin in het midden een veld waarin staat aangegeven hoe je het programma kunt vertellen waar wat staat. Dat doen ze d.m.v. variabelen, die ze met de %-toets beginnen. Ik ga dus niet meer uitleggen wat elke variabele betekent, daar wordt je continue aan herinnerd ;)
In het veld direct onder de 1e twee tabbladen staat een invulveld met de naam Naammasker. Hierin kan de volgorde van de variabelen worden ingevoerd. Hier direct onder staat dan een voorbeeld hoe de tag eruit komt te zien.

Het is belangrijk dat je begrijpt wat er gebeurt met de variabelen. Door middel van deze variabelen wordt dus aan het programma verteld waar de naam en de artiest in de naam of de al aanwezige tag van de te behandelen bestanden staat. Het is dus niet zo dat het programma automatisch de titel en de artiest neerzet waar je dat aangeeft met de variabelen. Het programma "weet" namelijk helemaal niet wat de titel of de artiest is. Dat ziet alleen maar een rijtje letters en evt. cijfers

Voordat we gaan beginnen iets over de scheidingstekens.
D.m.v. scheidingstekens kun je het programma de scheiding tussen de artiest, titel en tracknummer laten weten. Hier zit een addertje onder het gras: Bijna altijd wordt een - als scheidingsteken gebruikt. Helaas komt dit - ook voor in de titel of de artiestennaam. Nu komt het op je eigen discipline aan: Ik gebruik in de naam van de artiest of in de titel nooit een spatie voor en na het streepje. ik doe dit juist wel als ik het streepje als scheidingsteken gebruik. Ik verzin nu even een voorbeeld:
We nemen Billie Jean van Michael Jackson. Om een beetje chaos te maken heet ze nu Billie-Jean. De volledige naam van het .MP3-bestand zou kunnen zijn 01 - Michael Jackson - Billie-Jean. (bewust goed gedaan....) Omdat er rondom het streepje tussen tracknummer, artiest en titel een - staat met een spatie ervoor en erna kan ik dit ingeven als scheidingsteken. Dat wordt dan %6 <spatie> - <spatie> %1 <spatie> - <spatie> %2. Hierbij hoef je dus niet letterlijk <spatie> in te tikken, maar alleen een keer op de spatiebalk te drukken. Stel nu dat er nergens spaties tussen hadden gestaan en ik zou alleen een enkel streepje in het naammasker invullen zonder spatie, dan "ziet" het programma het onderscheid niet meer tussen de scheidingstekens en het streepje tussen Billie en Jean. het programma zou dat dan uit elkaar trekken en Billie in bv de titel zetten en Jean als comment. (als dat wordt ingevoerd) Houd daarom atijd als stelregel dat in de naam van de artiest en de titel nooit een streepje met spaties wordt gebruikt en tussen titel, tracknummer en artiest juist altijd. Dan kun je daar nooit de mist mee ingaan.

Genoeg ge****

Om maar met hetzelfde voorbeeld door te gaan: we pakken weer Billie-Jean. Voor de uitleg zet ik weer een streepje tussen Billie en Jean. (al weet ik dat dit niet hoort....)

De bestandsnaam na het rippen is geworden: 01 <spatie> - <spatie> Michael Jackson <spatie> - <spatie> Billie-Jean. (Dus 01 - Michael Jackson - Billie-Jean) Nu wil ik hier een goede ID-tag waarbij later in VDJ (best belangrijk) de artiest en de titel op de juiste plek staan.
in het programma zie ik dat de artiest %1 is, de titel %2 en het tracknummer %6. Om het programma te vertellen dat het eerste deel het tracknummer is, moet ik dus beginnen met %6. Daarna moet ik melden dat de artiest het volgende deel is dus wordt de volgende variabele %1. Tot slot de laatste: de titel: %6.
Ik klik eerst op de derde tab bovenin (Haal De Tags Uit De Bestandsnaam (Shift+F4)) want dat is namelijk wat we gaan doen. Nu vullen we in het veld van het Naammasker het volgende in: %6 <spatie> - <spatie> %1 <spatie> - <spatie> %2. Dus achter elkaar %6 - %1 - %2. Klik nu op het bestand zodat het geselecteerd is en klik daarna op de knop Schrijf Tags. KLAAR!

Ja maar........

In het geval dat de bestandsnaam een andere volgorde heeft, moet je met het Naammasker aangeven dat er een andere volgorde in de naam zit. Weer Billie-Jean.....
Voorbeeld: Billie-Jean - 01 - Michael Jackson. Je vertelt het programma waar wat staat, dus moet je het naammasker als volgt invullen: %2 <spatie> - <spatie> %6 <spatie> - <Spatie> %1. Kortaf dus: %2 - %6 - %1. De tags komen nu op de goede plaats te staan.
Door steeds hetzelfde naammasker te gebruiken, gaat het alleen wel mis als er een andere volgorde zit in de naam van het bestand. Controleer dit dus vooraf.

Tot slot:
ik gebruik zelf in VDJ geen tracknummers meer. Dat is ook niet nodig, omdat de zoekfunctie van VDJ zo goed in elkaar steekt dat de nummers mij in de weg zitten. Totaal onbelangrijk, dus.
Ik adviseer daarom bij het rippen altijd te kiezen voor de format Artiest - titel.mp3. Waarom? Stel dat je eens zou vergeten de tags aan te passen of in te voeren. VDJ maakt dan zelf de tags volgens de bestandsnaam bij het scannen of bij de eerste keer dat het nummer wordt afgespeeld in VDJ. Je kunt VDJ echter niet vertellen waar de artiest en de titel staan in de naam. VDJ gat altijd uit van Artiest - Titel. Staat er dus een tracknummer voor, dan wordt de volgorde Track - Artiest - Titel. Pakt VDJ de eerste twee delen, dan zou het tracknummer de artiest worden en de artiest de titel in de database van VDJ. En dat wil je niet...... (volgens mij worden de artiest en titel dan bij elkaar gevoegd en in het veld Titel geplaatst dus vaar je nog niet helemaal blind). Ik denk overigens dat het hier mis gaat bij Camille.

Oh, ja.....
Wil je nu in al je vers aangemaakte tags een comment of een genre invooeren / wijzigen, pak dan het middelste tabblad (Meerdere bestands Tag Editor) Klik op Pas Ondersteunde Velden Aan. In dit veld kun je een vinkje zetten bij elk veld wat de wilt wijzigen en daarna het bewuste veld invullen.
LET OP: Zijn al je bestanden geselecteerd, vink dan nooit de artiest of de titel aan, anders zijn ineens alle nummers door dezelfde artiest gezongen (wel handig bij albums) of heten ze ineens allemaal Billie-Jean.....
Wil je nu juist velden leeg maken, vink dit veld dan aan en verwijder de tekst of getallen die er in staan. Klik daarna op Bewaren, en klaar is Klara.

ik hoop dat het zo duidelijk is. Vragen staat vrij.

Groet,
Martin.
 

Posted Tue 13 Jul 10 @ 6:39 pm


(Old topics and forums are automatically closed)