Quick Sign In:  

Forum: Nordic Forum

Topic: DJ:a med VirtualDJ utan Hercules?

This topic is old and might contain outdated or incorrect information.

gralehHome userMember since 2010
Hej alla,

När jag DJ:ar brukar jag köra med dator (Virtual DJ) samt DJ-konsolen Hercules Mk2. Jag kör Herculesmixern (kopplad mot datorn via usb) som externt ljudkort och kopplar den till huvudmixerbordet med RCA-kabel.

Nu till min fråga:

Jag har funderat på att köra Virtual DJ utan Hercules. Jag har för mig jag sett folk spela i alla fall på Ableton Live på dator som varit kopplad till huvudmixerbordet och kört på så sätt. Då borde det även gå med Virtual DJ.

Frågan är då hur man gör för att förhandslyssna.
Man kopplar ju in kabeln från huvudmixerbordet till datorns hörlursuttag. Då är det upptaget. Och om jag lyssnar i huvudmixerbordet hör jag ju bara det som spelas just nu.

Någon som vet hur man gör då?
Tusen tack på förhand,

Graleh
 

Posted Mon 29 Mar 10 @ 8:41 am
pernPRO InfinityMember since 2004
Om du har en extern mixer så kopplar du ju bara kanal1 + kanal2 från ljudkortet till varsin kanal på den externa mixern och använder den till att både mixa och förlyssna.
 

Posted Tue 30 Mar 10 @ 1:43 am
gralehHome userMember since 2010
Om du har en extern mixer så kopplar du ju bara kanal1 + kanal2 från ljudkortet till varsin kanal på den externa mixern och använder den till att både mixa och förlyssna.


Jag skriver ju att det är ju det jag inte vill använda, därav anledningen till att jag startade tråden.

Frågan är hur jag förhandslyssnar utan en extern mixer..
 

Posted Tue 30 Mar 10 @ 6:20 am
Du får välja "Headphones" i rullmenyn och koppla in dom i den rosa porten på ljudkortet
 

Posted Wed 31 Mar 10 @ 8:52 am
gralehHome userMember since 2010
Jag har bara en hörlursutgång på min dator. Den kommer ju vara upptagen om jag ska koppla datorn via kabel från hörlursuttaget till huvudmixerbordet..
 

Posted Thu 01 Apr 10 @ 6:56 am
För att göra som du vill ha det måste du ha ett 5.1 ljudkort
 

Posted Thu 01 Apr 10 @ 7:35 am
gralehHome userMember since 2010
För att göra som du vill ha det måste du ha ett 5.1 ljudkort


Allright, då finns det alltså sådana ljudkort till laptops?
Jag har bara sett till stationära burkar.
 

Posted Tue 06 Apr 10 @ 6:14 am
Externa
 

Posted Tue 06 Apr 10 @ 8:46 am
use the force luke ;) ehum..PCMCIA/expresscard porten,exempelvis http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=396805&view=detailed#ProductTabs

Finns säkert bättre,men detta är mestadels exempel.

NOtera,det finns även dubbla formfaktorer på vissa datorer. Där kan du köra både pcmcia och expresscard. Dock är dessa maskiner snordyra. MItt förslag är att du kollar vad för formfaktor din dator har,och köper kort därefter.
 

Posted Wed 14 Apr 10 @ 9:54 am


(Old topics and forums are automatically closed)