Quick Sign In:  

Forum: Dutch Forum

Topic: Heeft iemand een beetje uitleg over Beatmixing?

This topic is old and might contain outdated or incorrect information.

Heeft iemand een beetje uitleg over Beatmixing?
Want Ge moet de songs op juist tempo krijgen enzo.
Krijg ik een beetje uitleg?
 

Posted Mon 15 Feb 10 @ 3:02 am
zonder dat ik al te negatief wil overkomen...

waarom lees je de handleiding niet, en speel gewoon een beetje met de software en de controller, dan moet je er volgens mij wel uitkomen.
blz 23 van de handleiding -deck controls -puntje 9 pitch slider
 

Posted Mon 15 Feb 10 @ 7:13 am
Beatmixen bestaat uit vier stappen:


Zoek een passende vervolgplaat

Maak het tempo van deze plaat gelijk aan de huidige

Synchroniseer de twee platen

Maak een cross-fade van de eerste naar de tweede plaat

Belangrijk is een opbouw in de platen die je draait. Het is bijvoorbeeld aan te raden de platen te sorteren op muziekstijl. Aan het begin van de avond draai je uiteraard rustigere muziek, de stevigere platen draai je pas zodra het publiek los is gekomen.
Een manier om binnen een muziekstijl een opbouw te krijgen, is door te zorgen dat iedere volgende plaat net iets hoger klinkt. Op het moment dat het niet hoger kan, het hoogtepunt, dan moet er een dusdanige sprong worden gemaakt dat we als het ware weer opnieuw kunnen beginnen, maar zonder dat iedereen van de vloer af rent. Hiervoor kun je bijvoorbeeld een plaat gebruiken met een lange intro zonder beat.

Om een vloeiende overgang tussen twee platen te maken, dient allereerst het tempo gelijk zijn. Je hoort een verschil in tempo het best als je de tweede plaat eerst zo goed mogelijk in de maat laat lopen met de eerste. Je past dan het tempo 'op de gok' aan, en je probeert of je de tweede plaat nu langer in de maat kunt laten lopen, enzovoorts.

Nu dat het tempo van de twee platen gelijk is, moet je de twee platen synchroniseren. Dit is meer dan alleen 'in de maat'! Een houseplaat heeft een ritmisch patroon dat zich om de 1,2 of soms vier maten herhaalt. We noemen dit een sequentie. Het is nu de bedoeling de eerste beat van de sequentie gelijk te krijgen met de eerste beat van de sequentie van de eerste plaat. Dit doe als volgt: je zet de tweede plaat op de eerste beat, en houdt de plaat daar vast (CD: pause). Als je dan bij de eerste plaat de eerste beat hoort, laat je de tweede plaat lopen. Meestal moet dan nog een beetje worden gecorrigeerd, door de plaat een zetje te geven of iets af te remmen (CD: pitch bender).

Nu komt het creatieve deel van de mix. Mixen kan op allerlei manieren: snel of langzaam, lang of kort, enzovoorts. Waar je bij de mix zelf goed op moet letten is je toonregeling. Op het moment dat er twee platen tegelijkertijd door de boxen klinken, betekent dit dus ook dat de Bassdrum(de beat) er dubbel uit komt.
Vaak klinkt dit niet goed, maar er is een oplossing: gebruik de toonregeling van het mengpaneel om de lage tonen terug te schroeven tot het normale niveau. Sterker nog: je kunt eventueel zelfs de totale mix maken met de bas-knoppen van de twee platen die je draait.
Daarnaast geldt natuurlijk hetzelfde verhaal voor de andere toonregelingknoppen. Je zou er bijvoorbeeld aan kunnen denken een plaat in te brengen met de hoge tonen er helemaal uit en alleen de basknop normaal tot hoog. Zo zijn er natuurlijk eindeloos veel variaties te bedenken en iedere plaat vraagt weer om een eigen oplossing. En ook dat is weer zo een essentie van DJ zijn: Nieuwe sounds crekeren uit bestaande sounds.
Overigens kun je met je toonregeling nog veel meer doen, ook buiten de mix om. Bekende trucjes zijn de mid-knop langzaam openschroeven tijdens een opbouwende roffel in een plaat, met de maat gedurende 1, 2 of 3 beats de basknop helemaal terugdraaien. Zo zijn er nog veel meer. Proberen en experimenteren is de oplossing.
Spelen met je toonregeling geeft aanzienlijk meer dynamiek aan je plaat. Het heeft alleen iin nadeel: veel tijd voor het klaarzetten en scherpstellen van je volgende plaat is er dan niet meer. Juist daarom is het zo belangrijk om die basistechniek goed door te hebben.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Met vriendelijke groet,

Ricardo
 

Posted Tue 16 Feb 10 @ 10:30 am
wdevosHome userMember since 2011
Ik ben geen professionele of vrijetijdsdj, maar wil het programma toch graag gebruiken bij gelegenheden (heb nog nooit gemixt). Ben wat aan het oefenen geslagen. Het beatmixen is me na de oefeningen en het lezen van dit alles toch nog niet helemaal duidelijk...

Zal even schetsen hoe ik tewerk ga:

Ik zet een nummer op deck 1
Ik kies een nummer voor deck 2, waarbij de BPM in de buurt (lees soms ietsje hoger) liggen van de BPM van deck 1.
Ik synchroniseer (sync. knop) de BPM op deck 2 met de BPM van deck 2.
Ik start deck 2 bij de laatste seconden van deck 1 op het juiste moment (CBG gelijk) en druk nog eens op de sync knop, dan gebruik ik de cross fader om alles mooi in elkaar te laten vloeien.

De grote vraag: stel op deck 1 heb ik 125 BPM spelen. Mijn plaat op deck 2 is 127 BPM. Na de synchronisatie is de BPM op deck 2 dus ook 125. Maar de werkelijke BPM waren dus 127. Hoe krijg ik de plaat na de start en de mix terug naar 127 (want anders moet ik de hele avond 125 BPM spelen en dat is niet de bedoeling)?
 

Posted Mon 21 Mar 11 @ 7:27 am
pepeisPRO InfinityMember since 2005
Lees de handleiding eens goed door, het staat er LETTERLIJK in.
Pag 26, nr. 9
'De 0 knop zorgt ervoor dat de snelheid van een liedje weer langzaam naar het 0% gaat. Dubbelklik op de 0 voor directe snelheidsverandering naar 0%'

Je kan het natuurlijk ook manueel doen, misschien iets moeilijker zonder controller.
 

Posted Mon 21 Mar 11 @ 9:09 am


(Old topics and forums are automatically closed)