Quick Sign In:  

Forum: Dutch Forum

Topic: Mac of "gewone" laptop ?

This topic is old and might contain outdated or incorrect information.

wilbergPRO InfinityMember since 2009
Het is misschien "vloeken in de kerk" voor sommige diehards, maar ik sta op het punt een nieuwe laptop aan te schaffen, waarop ik alleen maar Virtual DJ wil laten draaien.
Ik heb alleen maar ervaring met een (ik noem het maar) een "gewone" laptop (dus met een Windows omgeving).
Steeds vaker krijg ik te horen dat ik beter een Mac book kan aanschaffen, omdat dat grafisch beter is en de muziek beter klinkt. Dit zeker vanwege het feit dat ik veel met videoclips werk.

Wie kan mij adviseren ? Zeker gezien mijn 0,0% ervaring met een Mac.
Mocht ik "overweldigend" geadviseerd worden een Mac aan te schaffen.... kan ik dan mijn Virtual DJ windows versie "vervangen" door een Mac versie ?

Alvast bedankt !
 

Posted Sat 05 Sep 09 @ 4:06 pm
Je laatste vraag is het makkelijkste: ja, je kan gewoon de mac-versie downloaden. Tenminste, als je naar download center gaat staat het daar in de aanbieding.
Echter, persoonlijk zou ik nooit een MAC kopen. De goedkoopte mac laptop kost 2.500 €. Dat alleen is voor mij al een punt om eens goed over na te denken. B.v. ik werk nooit zonder back-up computer: dat is dan altijd het "oudere" model laptop. Dus in een "mac-geval" zou je dan met 2 macs werken of met 1 mac en 1 windows? Wat kan je verder niet allemaal kopen voor 2-en-een-half-duizend-euro? Man oh man, met de tegenwoordige rpijzen én kwaiteit van b.v. Behringer heb je een hele discotheek installatie, wel zonder de luidsprekers, maar met een goed mengpaneel, equalizers en versterkers. Meervoud.

Ja, een mac gaat langer mee, zegt men, maar wat schiet je er mee op. Het veroudert alleen maar.
Het OS geeft minder problemen dan Vista, zegt men. Ik heb nergens last van met Vista, buitendat komt binnenkort Windows7 dat een hele sprong naar voren moet zijn en meer stabiliteit te bieden heeft.
Het voor mij belangrijkste punt tegen een mac is het feit dat mac en vdj niet de beste vriendjes zijn. Lees de forums maar eens door. Er is altijd wat, en zeker met video. Ik heb ook met datzelfde mac-idee als jij gespeeld en eensluidende vraag als de jouwe op het Amerikaanse forum gezet. Een maand later had ik nog steeds geen antwoord, nu kijk ik er niet meer naar.

Ik moet zeggen, de macs zien er schitterend uit. Hier in de buurt, in Mataró, hebben ze een hele mac-afdeling in de media markt. Het is echt een design dat z'n tijd vooruit lijkt, maar mooi is niet altijd beter. Mensen hangen over de bar naar je laptop te kijken en balanceren wel eens gevaarlijk met een pilsje. Dan toch liever een goede windows laptop met back-up dan een showmodel.

Geluid beter? Ik weet het zo net nog niet. Ik heb met een Creative Notebook Soundblaster (express card) in een gewone 700€-Toshiba en m'n nieuwe Behringer menganeel en equalizerss zo'n verschrikkelijk goed geluid, dat als het beter zou worden, zou ik op de dansvloer geemotioneerd tranen van ontroering gaan zitten wenen. Bij wijze van.......

Als ik jouw was, zou ik een nieuwe "normale" laptop kopen waar je goed op de video card let en die voor je videos gebruiken. Je audio muziek laat je dan over je "oudere" laptop lopen. Het is maar een voorbeeld.
Maar denk héél goed na voor je met een onkosten post van 2.500,-- euro begint. Alleen de Goden weten wat er daarna op je toekomt. Goedkoop zal het zeker niet worden.

Succes
mvg
Bob
 

Posted Sat 05 Sep 09 @ 8:44 pm
wilbergPRO InfinityMember since 2009
Ik ben nu al overtuigd..... die Mac komt er dus niet !!!!
Iemand die al zo lang een goed draaiend (géén Mac) systeem heeft moet toch weten waar hij het over heeft.
Ik ga meteen vandaag een "gewone" laptop bestellen, met (nu nog Vista), een sterke processor, goede videokaart etc.

Ik ga voor de Acer Aspire 8930G-644G32Mn (LX.ADT0X.275)
Voor een kleine 750,- kan ik deze aanschaffen en houd t.o.v. een Mac nog "wat geld over".
 

Posted Sun 06 Sep 09 @ 3:39 am
ik heb gewoon een laptop van den aldi haha ja een medion , en na dat men broer alles er af heeft gegooid en enkel erop gezet wat ik nodig heb , draait vdj perfect bij me zonder haperingen of stilvallen pcu altijd in het begin niet meer als de helft , men laptop is ook al wel 4jaar oud .
Maar ik ben ook een jonge gast die aan het bouwen is dus elke uitbesteding aan muziek moet ik altijd eerst aan de vriendin vragen;) .

Nu hier in de buurt zijn mac laptops voor 900€ te koop . Nog wel duur vind ik . Maar op fuiven hier , zie je de grotere dj's wel enkel met een mac , zij gebruiken wel bijna allemaal scratch , serato allemaal timecode . Heb ooit met een dj gepraat waarom hij voor de mac gekozen had ,
zijn oordeel was dat mac stabieler en "veiliger" was als windows niet zo veel update's constant . Ook zei hij wel dat elk systeem kon crashen , en daar moet je ook voorbereid voor zijn . dus altijd cd's of iets mee nemen .
later denk ik ook wel een mac te kopen , bij de media markt staan nu allemaal mac's met vdj erop ; hier kan je ze goed testen alsook alle hercules console's

groeten
o
 

Posted Sun 06 Sep 09 @ 5:01 am
leonneke wrote :
Heb ooit met een dj gepraat waarom hij voor de mac gekozen had ,
zijn oordeel was dat mac stabieler en "veiliger" was als windows niet zo veel update's constant .


Dit zeggen vooral de handelaren die je een mac willen verkopen.
Waar je met een spiksplinternieuwe laptop op moet letten is dat er vaak teveel "troep" inzit. B.v. Norton anti-virus 60 dagen op zicht, of een of ander alert van het merk zelf dat voortdurend z'n kop opsteekt, of MS Office op proef. Al dat soort dingen moet je er meteen afgooien. Je laptop start dan ook sneller en hij wordt daardoor stabiler en veiliger.
Geloof me nou, die junk eraf! Oorzaak van veel ellende.
Verder, updaten vind ik niet zo erg. Ik neem m'n laptop mee naar huis (op de zaak geen Internet, thank God, want anders komen ze met verzoekjes die je even ter plekke down zou kunnen loaden), laat'm windows opdaten, zo ook m'n Panda anti-virus, installeer eventueel de laatste versie van VDJ en drink er gezellig koffie bij. Dat doe ik misschien 1 keer per maand.

Het enige nadeel van Windows is dat je oudere printer niet altijd compatibel is met een nieuwe versie van Windows, waardoor je je óf rot zoekt op het net, óf met het XP netbook van je vrouw loopt te slepen om de cartridges te verwisselen.
Lachen.

Mvg
Bob

 

Posted Sun 06 Sep 09 @ 6:15 am
Ik zit met een soortgelijk probleem.
Langs de ene kant zou ik heel graag een mac willen maken omdat het ook 'mooier' uitziet (al zijn er tegenwoordig ook zeer mooie, slanke windows-laptops)en gewoon omdat het een mac is.
Langs de andere kant heb ik momenteel op mijn desktop ook geen problemen met de combinatie vdj+vista dus is het eigenlijk gewoon geld weggooien dat je doet als je een mac koopt enkel voor vdj.
Ik denk dat de beste oplossing is: als je goede laptop zoekt met goede videokaart (tegenwoordig bestaan er bijna geen nieuwe computers meer die een te zwakke videokaart hebben voor vdj) om enkel en alleen maar vdj te draaien, zou ik gewoon een windows-laptop kopen. Als je toch een mac koopt vind ik het gewoon weggesmeten geld omdat je al die kracht hebt en slechts een fractie ervan gebruikt.
Maar misschien later, als ik al wat gewerkt heb ofzo of als ik al een boel gespaard heb ga ik misschien toch een mac kopen.
 

Posted Sun 06 Sep 09 @ 8:37 am
wilbergPRO InfinityMember since 2009
Kijk Bob,

Het is nou net niet de bedoeling dat ik ga printen of drivers voor een printer moet zoeken op mijn (aan te schaffen) nieuwe laptop met enkel VDJ. Inderdaad zal alle "troep" die ik toch niet nodig heb eraf gaan, alleen besturingsprogramma (Vista of XP of 7 wanneer VDJ daar stabiel op draait) "and that's it".

Om te printen, internetten, werken etc. gebruik ik mijn PC of mijn werklaptop (waar ik nu dus ook VDJ op heb).
 

Posted Sun 06 Sep 09 @ 10:22 am
Het was gewoon maar even "en passant", Willy. Alles netjes op een rijtje.
Zoiets als dat ik vermeld dat 200 man op de dansvloer dom staan te kijken, en dan zonder muziek heftig staan te fluiten, omdat Bob weer eens vergeet de stekker van de charger erin te stoppen (of de master van de extension om te gooien), nadat de laptop voor updating thuis was.
Dat is dan ook het enige "probleem" dat ik ooit met VDJ en m'n laptops had.
Maar goed, om écht te kunnen zeuren en klagen moet je eerst een Hercules kopen ..............................
 

Posted Sun 06 Sep 09 @ 11:08 am
wilbergPRO InfinityMember since 2009
Goed Bob,
Volgend jaar ga ik ervoor zorgen dat ik eens langskom om even het één en ander van je te leren en alle apparatuur etc. te zien.
Mataro was het toch ?

groetjes,

William
 

Posted Sun 06 Sep 09 @ 11:14 am
ik draai met een Macbook 2Ghz en 4 gig Ram, en een Denon HC 4500 controller.
en die Mac kost geen 2500 euro zoals hierboven vermeld staat, maar 950 euro :-)
Ik heb weinig of geen problemen tijdens draaien, en met Windows zijn deze natuurlijk ook niet uitgesloten.... het is en blijft een computer die het bestuurd.
Werken met video doe ik niet, dus daarover kan ik niet oordelen hoe het zit op Mac.
Maar Mac is gewoon beter en stabieler....in de muzieksector staat Mac niet voor niets aan de top....en niet alleen voor de design.
Bij de laatste versie van VDJ lijkt alles nog beter samen te werken met mijn Macbookje ;-)
Van iedereen die ik heb overhaalt om eens te proberen van Windows naar Mac over te schakelen, zijn ze allemaal zeer positief en willen ze niet meer terug.....
voila bij deze mijn mening en veel succes met de keuze.
 

Posted Sun 06 Sep 09 @ 3:16 pm
wilberg wrote :
Mataro was het toch ?


In de buurt, William. We zitten in Calella, 50 km ten noorden van Barcelona, zo'n 20 ten noorden van Mataró.
In het shopping center Mataró Parc is de dichtsbijzijnde Media Markt waar ik redelijk aan verslaafd ben geraakt.
(en mijn vrouw kent daar uiteraard alle boutiques!)
In ieder geval ben je van harte welkom.

Mvg
Bob

 

Posted Sun 06 Sep 09 @ 8:52 pm
wilbergPRO InfinityMember since 2009
Da's goed Bob.
Een paar jaar in Pals op de camping gestaan, dus dat moet lukken.

William
 

Posted Mon 07 Sep 09 @ 1:48 am
Ik heb vandaag mijn macbook pro eindelijk ontvangen
2.53Ghz - 250 GB HD - 4GB Ram
MacOs Snow 10.6

Ik heb ook een Denon HC-4500 (firmware 1006)

In het verleden had ik een gekraakte versie van de 5.2.1 om eens te zien wathet gaf. Ik weet het ... niet goed. Maar een mens moet toch weten wat hij en huis haalt. Ik heb ook de 5 getest en dit op een Dell latitude 2 GHZ (core 2 due) - 3GB Ram

Versie 5.X draaide zonder problemen op die machine. Versie 6 heb ik de demo gedownloaded en daar had ik miserie mee: vooral gekraak wanneer ik nummers inlaadde. Oh ja besturingssysteem is Windows 7 - RC1 - Officiële licentie.

Zopas na aankoop versie 6 op de mac getest en ik heb nog geen moment spijt gehad van mijn aankoop van zowel de mac als VDJ.

Groeten
 

Posted Thu 10 Sep 09 @ 2:38 pm
wilbergPRO InfinityMember since 2009
Ik dank een ieder voor de reacties.
Ik heb een "gewone" laptop gekocht en ben bezig 'm flink op de proef te stellen.

De nieuwe laptop bevatte uiteraard allerlei troep die voorgeinstalleerd was (allerlei games en gratis proefpakketten voor Office etc.). Dit heb ik er allemaal afgegooid.
Tot nu toe loopt het soepel.

 

Posted Fri 11 Sep 09 @ 2:30 am
welke is het als ik vragen mag?
 

Posted Fri 11 Sep 09 @ 3:33 am
wilbergPRO InfinityMember since 2009
Ik heb de volgende aangeschaft:
Acer Aspire 8930G-644G32Mn (LX.ADT0X.275)

Mooi ding en werkt ook nog goed !
 

Posted Fri 11 Sep 09 @ 3:56 am


(Old topics and forums are automatically closed)