Quick Sign In:  

Forum: Dutch Forum

Topic: welk formaat cd's rippen naar mp3

This topic is old and might contain outdated or incorrect information.

Hey ik ben een paar audio cd's aan het rippen van wma naar mp3 . Maar nu heb ik gezien dat men wma files kleiner zijn als men mp3 kan dit ? Wma is 4mb per nr mp3 zit rond de 6mb

ook heb ik dan gemerkt dat in virtual dj de wma file veel sneller laaid in men balk zo boven aan men wma file is al volledig ingelezen terwijl men mp3 nog maar half weg zit . Volgens mij heeft dit ook te maken met men stilvallen , bij mij is allles mp3 , maar precies dat wma beter gaat .

iemand tips ? ik convert men wma met free wma-mp3 converter
 

Posted Thu 23 Jul 09 @ 2:00 pm
Audio cds rippen van wma naar mp3? Da is een vreemde zaak. Audio op een audio cd staat er als pcm data op. Dit kun je 1 op 1 rippen naar bijvoorbeeld wav files. Deze wav files kun je dan omzetten naar mp3 of naar wma. Gebruik je een ripper die "direct" naar wma of naar mp3 ripped zal onderwater toch eerst naar wav rippen en deze direct omzetten naar het eindformaat.
Rip je je nummers soms met media player? Media player staat standaard op wma, maar deze kun je eenvoudig omzetten naar mp3, dan heb je gelijk mp3 files.
De compressie in wma is sterker dan mp3, daarom zijn deze files vaak kleiner. Dat de files bij jou kleiner zijn en sneller laden, komt waarschijnlijk, omdat de bitraid van de wma files een stuk kleiner is dan van je mp3 files. Oftewel met de omzeting naar wma gooi je veel data weg. Daarna zet je deze files om naar mp3 (bijvoorbeeld met 192, 256, of 320 kb/s), de files worden dan veel groter, maar de kwaliteit is matig, omdat je al veel data bij de erste slag bent kwijtgeraakt die je niet terug kan toveren.
Ewout
 

Posted Thu 23 Jul 09 @ 3:58 pm
hey ik rip eerst de cd's met media player ja en dan met free wma mp3 converter . Heb je tips en aantal kb's hoe ,ik moet rippen . Wist niet met media player rechtstreeks na mp3 kon rippen.Hoe staan uw instellingen daar dan , dat men mp3 ook snel inladen .

Van kwaliteit heb ik nog nooit problemen gehad .
groeten

 

Posted Fri 24 Jul 09 @ 5:12 am
ik rip mijn cds naar wav met plextools, een programma dat bij Plextor cd rom dvd branders zit en converteer ze dus niet naar mp3.

Wil je vanuit media player direct naar mp3 rippen, dien je dat in te stellen in de optiies van Mediaplayer. Standaard staat deze op wma files, maar je kunt deze op mp3 zetten en zelf de bitraid aanassen.
Ewout
 

Posted Sun 26 Jul 09 @ 3:14 pm
ik heb gezien dat ik eerst na wma rip en da converteerde ik altijd na mp3 , de wma-files zijn kleiner als de mp3 . Maar wat raad jij mij aan om muziek te rippen van cd's , via media player meteen naar wav files?
Ik wil dat vdj goed werkt en minder moet laden , maar toch nog kwalitei houd .

Groeten
 

Posted Mon 27 Jul 09 @ 9:04 am
Wav files heben hoge kwaliteit (dit is een 1 op 1 kopie van de cd). Het nadeel is dat je files groot zijn. Als je wma files wilt heben, dan kun je direct naar wma converteren. Wil je mp3 files hebben, dan is het onverstandig eerst naar wma te converteren en daarna naar mp3. Bij iedere conversie verlies je kwaliteit. Zeker met de standaard instelingen van media player, die staan voor mp3 op 128kb/s.
De kwaliteit die je nodig hebt is afhankelijk van je zwakste schakel: Heb je een soundblaster geluidskaart, dan is een mp3 op 160 of 192 kb/s wel ok, beter kan die geluidskaart toch niet weergeven (naast de ruis die je er nog gratis bij krijgt). Als je een goede geluidset (versterkers en speakers) hebt, ga je het verschil tussen wav en mp3 wel horen.

Naast de bitrate is ook de gebruikte encoder van belang. Als ik mp3s maak, dan gebruik ik altijd de lame encoder. Ik weet niet welke encode media player gebruikt.
Vaak is het een en ander uitproberen de beste manier om tot de juiste keuze te komen.
Ewout
 

Posted Mon 27 Jul 09 @ 4:48 pm
wilbergPRO InfinityMember since 2009
Ik zou gewoon rippen met audiograbber (ik meen versie 1.83). Da's gratis te downloaden en super simpel in gebruik. Het bezit zelfs een functie die je CD leest en de juiste titels erbij zet.Wanneer je dat zoekt via b.v. Google dan vind je complete handleidingen.
Download dan ook meteen de juiste codecs erbij (Lame 3.98). Rip met minimaal 192.

Succes ermee.
 

Posted Sun 06 Sep 09 @ 10:58 am
iTunes niet vergeten, goeie snelle ripper, en congifureerbaar...
 

Posted Mon 07 Sep 09 @ 12:13 am


(Old topics and forums are automatically closed)