Quick Sign In:  

Forum: Nordic Forum

Topic: Fel på ljudkort eller VDj?

This topic is old and might contain outdated or incorrect information.

GirreHome userMember since 2009
Tjena, jag har precis installerat VDj, Men när jag crossfadar mellan 2 låtar så blir ljudet jätte konstigt och skrapar och har sig så det låter fördjälvligt. Jag har inte mixer eller så utan har bara testat det på datorn.

Ljudkortet är nått vanligt intergrerat sounblaster junk. Är det Ljudkortet som är värdelöst och inte pallar eller är det nått annat?

Tack för er tid!

Mvh Girre
 

Posted Thu 16 Apr 09 @ 10:16 am
Det du kan prova är att då in i configen under "Performances" och dra ner det hela till Fastest, så får du kolla om det fortfarande låter.
 

Posted Thu 16 Apr 09 @ 10:46 am
GirreHome userMember since 2009
Ok, tack. Ska prova det. Visste inte att det fanns en såndan funktion än. Har precis börjat testa VDj och tänkte börja pilla.

Men om det skulle låta även då, är det ljudkortet då som är crap eller? -_-
 

Posted Fri 17 Apr 09 @ 2:21 am
Ifall, det fortfarande låter skit, ta screenshots på "sound Setup" och "performances" så tar jag mig en titt när jag har tid. Annars kan det tyvärr vara så att något är fel på ljudkortet, det är dock osannolikt att det inte skulle klara det även om det inte är det bästa.
 

Posted Fri 17 Apr 09 @ 2:26 am
GirreHome userMember since 2009
Ok, tack. ska göra det. Men asså det är vekligen dåligt tror jag. Märker ibland när man spelar spel och det blir mycket ljud samtidigt så sprakar på samma sätt typ. Men har ingen koll på sådana grejer. Men sen jag installerade VDj har jag inte rör några som helst inställningar alls. Så det borde ju va bra.

En annan grej ang. ljudkort, Finns det ett ljudkort med separata utgångar, eller måste man ha 2 ljudkort om man vill lyssna på 2 eller fler ljudkällor? Typ ett ljud i lurar och ett i högtalare. så som det brukar vara med andra ord
 

Posted Fri 17 Apr 09 @ 10:07 am
Finns många ljudkort som kan göra det du vill, ofta kan man ju ha flera ljudkort i, som till exempel i något som RMX controllern, eller så kan man ha något i stil med http://www.thomann.de/se/esi_maya_44_usb.htm, bra ljudkort till bra pris med allt du kan önska.
 

Posted Fri 17 Apr 09 @ 1:39 pm
Hej, försöker göra det möjligt att köra FLAC-filer, men inte lyckats helt. På en annan tråd, så rekommenderades att ladda ned oggcodecs, sedan skulle man lägga till det genom windows media player audio decoder. Hittar dock inte denna feature. Är det någon annan som har löst FLAC-problematiken på en smidigt sätt, eller vet var denna decoder hittas? Ytterst tacksam för svar. p
 

Posted Sun 03 May 09 @ 4:37 pm
Gå in på config, sedan Codecs, därefter tar du add, skriver flac som extension och väljer decoder i listan.
 

Posted Tue 05 May 09 @ 4:22 am
Lysande. Tack.
 

Posted Thu 07 May 09 @ 4:26 pm
 

Posted Thu 07 May 09 @ 4:29 pm
Liten dator med så mycket prestanda som möjligt och med bra fläkt och ventilation är väl det enklaste sättet att sammanfatta det hela.

Gällande prestanda gäller för att citera hemsidan:

"The minimum requirement to run Virtual DJ is:
* PIII 850 MhZ computer
* 1024x768 SVGA video
* DirectX compatible soundcard
* 512 MB RAM
* 20 MB free on the hard-drive

The recommended configuration is:
* PIV 3 GhZ computer
* 1024x768 SVGA video
* 4.1 DirectX compatible soundcard (with front and rear separate outputs)
* 1024 MB RAM
* 200 MB free on the hard-drive

The recommended configuration to mix video is:
* Dual Core 2 GhZ CPU
* ATI or nVidia video card w/256Mb of Dedicated DDR3 memory (dual output capable)
* 2048 MB RAM"

 

Posted Thu 07 May 09 @ 5:57 pm
Tycker du att en 13-tumsskärm för liten?
 

Posted Fri 08 May 09 @ 11:29 am
Det beror ju lite på vad du själv tycker; själv är jag nöjd så länge som jag kan läsa vilken låt jag laddar. Brukar inte kolla på skärmen under själva mixningen så att säga. Men vissa har ju en annan stil och då kan det vara bra att ha större skärm om man ser sämre eller vad man nu vill.

Det bästa är alltid att testa, om du har någon polare som har en Laptop med liknande skärm så låna den och se hur det går. Men själv så har jag alltid rekommenderat så liten laptop som man förmår.
 

Posted Fri 08 May 09 @ 2:28 pm
Tack för info!
 

Posted Fri 08 May 09 @ 2:41 pm
Lite ny i gamet som du förstår. Undrar hur man brukar göra med backup om datorn slutar funka mitt under en spelning. Har man en extra dator laddad med vdj eller...? p
 

Posted Fri 08 May 09 @ 2:50 pm
Det brukar ju bero lite på hur ens setup funkar. Personligen har jag aldrig haft VDJ till att krascha på min arbetslaptop. Vissa har mer problem med sin setup, och givetvis vill man inte stå där och boota om datorn när det händer.

Beroende på gigget brukar jag ha med mig en eller två vinylspelare (Om det inte redans finns där), mest för att vissa låtar inte släpps i online-butiker så snabbt eller alls, men också för säkerheten. Skulle absolut rekommendera att dra till med ett par vinylare eller CDJs istället för en ny dator. På så sätt kan du både utöka dina möjligheter och även ha säkerheten. Samt så, får man ju fina grejor för priset på en till laptop även om du delar på 2.
 

Posted Fri 08 May 09 @ 4:35 pm


(Old topics and forums are automatically closed)