Quick Sign In:  

Forum: Dutch Forum

Topic: CPU verbruik naar 100%

This topic is old and might contain outdated or incorrect information.

Beste mensen,

Ik heb al vele posts gezien betreft dit topic maar heb nog geen echte oplossing gezien. Voor ik de vragen stel, een stukje informatie:

Laptop: pentium 4, CPU 3.2 ghz, 2 gb RAM en mijn harde schijf heeft 4200 rpm. Daarnaast gebruik ik een Hercules control MP3 met VDJ pro (en headset op USB).

Bij de volgende handelingen schiet het CPU verbruik regelrecht omhoog tot aan 100%:

- laden nummer,
- volume verandering op de control of op het scherm,
- crossfading tussen nummers op de control of op het scherm.

Consequentie: een verstoord nummer / mix, haperingen, ruis, enz. Erg irritant en na zo lang zoeken (maanden, sinds VDJ 5 uit kwam) naar een oplossing toch maar besloten de vraag zelf neer te leggen.

- Hoe kan ik mijn 'zaakje' zo configureren dat mijn CPU verbruik niet door het dak schiet?
- Mocht dit niet kunnen, is VDJ bereid iets in te bouwen dat dit onmenselijk periodiek CPU gebruik wordt verholpen? Het geheel kost duur genoeg.

Mijn laptop is zeker sterk genoeg om de software te kunnen draaien. Tevens heb ik alle nummers (een slordige 850, dus nog eens erg veel) vooraf laten scannen op bpm, tag, en wat ik ermee kon doen, echter wordt tijdens het laden van een nummer dit wederom gedaan anders snap ik niet dat het veel CPU verbruik moet kosten. Een nummer laden in media player is zonder enige moeite gedaan. Ik hoop dat er een oplossing is die ik over het hoofd heb gelezen.

Alvast bedankt voor eventuele reacties.

Steven.
 

Posted Sat 07 Mar 09 @ 7:07 pm
Steven,
Met de laptop die jij hebt moet VDJ zonder meer perfect werken.
Als er iets fout loopt, lig dat aan de configuratie van je laptop.
Het heeft dus weinig zin om VDJ te vragen "iets in te bouwen" als de fout niet bij hen ligt.
b.v.: Je zou een anti-virus programma kunnen hebben dat de boel door de war schopt.
1) zet eerst je anti-virus eens uit en kijkt of het dan lukt. Als dat de schuldige blijkt te zijn kun je in je anti-virus programma VDJ op exclusions zetten. Daar heeft hier beneden Rabotnik een post over geschreven.
2) als je control-alt-delete indrukt, en naar windows task manager gaat, krijg je alle programma's te zien, ook de verstopte, en je kan precies zien hoeveel % van je CPU ze gebruiken.
Je kan daar programma's die je niet nodig hebt ook uitschakelen.
3) je probeert uiteraard steeds hoe VDJ het dan doet
4) als niets lukt, moet je je belangrijke stukken op een externe hard disk kopiëren en de hele boel formateren - en opnieuw instaleren.
Je zou nl ook gewoon een virusje kunnen hebben.

Mvg

Bob
 

Posted Sun 08 Mar 09 @ 7:40 am
nesoorHome userMember since 2009
 

Posted Sun 08 Mar 09 @ 9:57 pm
Beste Bob,

De vraag betreft iets inbouwen in de software komt voort uit het feit dat het meer voorkomt dat VDJ erg veel CPU verbruikt tijdens handelingen. Dus niet alleen bij mij. Maar ik sta open voor ideeën en heb je adviezen uitgeprobeerd.

- Virusscanner: ik gebruik NOD32 3.0 als virusscanner. Deze heb ik uitgeschakeld en ingeschakeld maar heb geen verschil opgemerkt in het verbruik van VDJ als ik een nummer laadt. Zodra er een nummer wordt geladen schiet de CPU omhoog naar de 50%-75%.

- Taak manager: als ik deze open, kan ik de kolom van CPU zo zetten dat het programma die het meeste CPU verbruikt, bovenaan komt te staan. Normaal gesproken verbruikt mijn laptop 5%, vaak zelfs minder dan die 5%. VDJ verbruikt standaard 5%-15% dus in totaal zou mijn computer dan hooguit op de 20% komen te zitten (een mooi verbruik denk ik zo). Echter als ik volumes verander/crossfade/nummers laadt schiet de CPU meter van VDJ door naar de 50%-75%. Daaruit merk ik dus op dat het met de software VDJ heeft te maken. Mocht deze conclusie verkeerd zijn, hoor ik het graag.

- Formatteren: ik heb mijn laptop niet geformatteerd omdat die enkele weken terug al is gebeurd. Ik formatteer mijn laptop elke 6/9 maanden t.b.v. het behoud van mijn laptop. Wel heb ik enkele online virusscanners en spywarescanners gebruikt om toch zeker te weten dat mijn laptop schoon is. En gelukkig hebben de scanners niets kunnen vinden.

Voor wat betreft de volumeveranderingen en het crossfaden heb ik geen link kunnen maken naar instellingen, echter voor het laden van een nummer wel. Als je in VDJ naar config/options/max load gaat, heb ik die op ‘30mn’ staan (standaard staat die op 15mn). Als ik die verander naar ‘15mn’ of 'always' worden nummers snel geladen met consequentie dat het CPU verbruik toeneemt zoals beschreven. Stel ik die in op 'none' of '5mn', worden de nummers erg langzaam geladen maar zie ik het CPU verbruik niet stijgen. Zodoende onstaat voor mij de vraag of VDJ iets gaat inbouwen waarbij de nummers één keer worden geladen en daarna gewoon gespeeld worden i.p.v. het elke keer opnieuw laden bij het slepen van het nummer naar een deck.

Ik hoop dat er met deze informatie nog meer ideeën zijn.

Met vriendelijke groeten, Steven.
 

Posted Mon 09 Mar 09 @ 1:37 pm
Om nog meer informatie te geven.

Ik ben terug gestapt naar versie 5.1 en zelfs 3.4.1. In de laatste versie heb ik geen last van een verhoging van het CPU verbruik als ik het volume verander of crossfade. In de versie 5.2.1 heb ik dat wel. Bij het laden van een nummer gaat echter het CPU verbruik nog steeds omhoog in alle versies naar een 50%-75% (of ik moet die 'max load' als instelling op 'none' zetten) maar dan duurt het laden van een nummer langer dan een complete mix (en mijn mixen zijn gemiddeld 30 minuten). Tevens heb ik alle drivers van mijn geluidskaart (conexant AC-97 audio) en van het mengpaneel (hercules dj control mp3) nagekeken of deze up to date waren. Hierbij kan ik enkel updates vinden om naar vista over te stappen en dat is in mijn geval niet nodig, ik gebruik windows xp.

Zelf zal ik natuurlijk blijven doorzoeken met voorlopig als resultaat meer topics te vinden in het verleden waar destijds jammer genoeg ook geen oplossing werd aangedragen.

Heb ik echter nog een vraag. Ik heb mijn laptop uitgebreid met 1 gb RAM, nu in totaal 2 gb RAM aan werkgeheugen. Dit wordt door windows herkent aangezien een 32bit versie tot 3 gb RAM aan werkgeheugen kan herkennen en ondersteunen. Kan het zo zijn dat ik iets in VDJ moet configureren om die 2 gb RAM te herkennen? Als ik namelijk op 1 gb RAM zit, kan ik begrijpen dat de software veel zal vragen.

Wederom alvast bedankt voor eventuele reacties.

Met vriendelijke groet, Steven.
 

Posted Mon 09 Mar 09 @ 4:46 pm
Zijn er nog ideeën of is het misschien verstandig een ticket te openen richting VDJ?

Laatste keer dat ik dat deed, heb ik maanden gewacht voor een reactie. Nu doe ik het mixen niet voor mijn beroep dus zit er geen deadline achter, maar toch, maanden is best veel.
 

Posted Tue 10 Mar 09 @ 3:30 pm
Beste Steven,

het probleem hier is dat niemand er iets van begrijpt. De limted-licensers hebben weinig met de full version te maken; en de pro-users zijn allemaal tevreden.
Wij (mijn vrouw-tevens-kollega-dj en ik) hebben VDJ 5.2 op drie laptops, waaronder een 3-jaar oude Vaio nog met XP en 512 RAM. Nergens last van. En wij verdienen ons brood met VDJ, d.w.z. als mij zoiets zou gebeuren, dat het geluid slecht wordt, zou ik als eerste "op de stoep staan" (figuurlijk dan) bij de heren van VDJ.
Gedurende de 7 maanden zomerseizoen, van Pasen tot oktober, draaien onze laptops met VDJ iedere avond in 2 zaken, 7 nachten per week. Ze zitten allemaal volgestopt met andere programma's, zoals I'net, messengers, Java, Open Office, Google Earth, printers, scanners, enz enz. Het is nou niet dat wij zeggen, kom ik installeer niet zoveel i.v.m. VDJ.
(dat wordt soms aangeraden, maar slaat nergens op, vind ik. Een goede laptop, zeker met Dual Core 2 en nu zelfs met Quad, kan alles aan!)

Wat misschien een leuke test is: zet VDJ eens een tijd lang op automix en laat de boel gewoon draaien.
Je moet dan in 'playlist management' (right click op het kruisje) automix type op 'Fade' (remove intro/outro) zetten, en automix length op 8 seconden. Probeer het eens, wat heb je te verliezen?
Het zou interessant zijn om te weten of je dan nog steeds last hebt van haperingen en verlies van geluidskwaliteit. Als dat zo is, ligt het toch echt aan je laptop.

Zou het dan aan die Pentium 4 kunnen liggen?
Dat was mijn eerste gedachte. Ik hoor echter dat Pentium 4 weliswaar een beetje oud is, maar nog steeds goed.
Ik weet niet of ik het hiermee eens kan zijn.
Als je geen andere oplossing vindt, zou je eens moeten proberen VDJ 5.2 op een moderne laptop of PC van een vriend/kennis/familie te instaleren met jouw serial. Je mag het programma tenslotte op 2 PC's downloaden.
Kijken wat er dan gebeurd.


Sterkte.
Mvg

Bob

P.S. Ik zie dat je een Hercules gebruikt. Nu ken ik dat ding niet, maar ik lees er wel veel ellende over, op dit forum, op het Spaanse VDJ forum en op het Engels-talige VDJ forum. Heb je al geprobeerd de Hercules er tussenuit te halen? Wat voor verbinding zou je dan hebben naar een geluidsinstallatie? Heb je een nog mengpaneel of dient juist die Hercules daartoe of hoe zit het in elkaar?
Daar zouden we ook eens naar moeten kijken!
 

Posted Tue 10 Mar 09 @ 6:44 pm
pepeisPRO InfinityMember since 2005
De Hercules MP3 heeft geen interne geluidskaart voor zover ik weet. Dit is misschien de reden van de problemen, de interne geluidskaart (onboard) trekt het niet en belast de CPU teveel (bij afspelen van gecodeerde/gecomprimeerde bestanden).
 

Posted Wed 11 Mar 09 @ 4:13 am
Daar zit wat in.
Dan koopt hij een USB geluidskaart, Creative Soundblaster of de door iedereen geliefde Maya44, en dan eens kijken wat z'n CPU metertje zegt.
Goed idee, pepeis!
 

Posted Wed 11 Mar 09 @ 5:00 am
Hallo ik ben Harrie nieuw op dit forum.
Ik heb nu ook vitualdj pro 7 en MK4 mp3 mixermet ingebouwde geluidskaart. De hier boven genoemde komen ook bij mij voor.En inderdaad als je nummer laad dan schiet de cpu vol. en geluid happert soms ook. ik ben nu drie dagen van alles aan het proberen maar niks helpt ikheb alle instelingen gedaan zoals het hoort maar helaas. wat ik zal doen is een pc bouwen en kijken wat daar gebeurd. ik vind het wel lastig zo maar ik durf niet te draaien op een feestje zo. ik heb mijn laptop nog niet zolang geleden gekocht maar zo kan het niet goed werken. als iemand een oplossing weet graag.

groetjes Harrie
 

Posted Wed 17 Nov 10 @ 1:55 pm
hoi harrie, welkom,

zou je de pro versie die je hebt willen registreren, dit geeft je tevens toegang tot meer forum onderdelen.
kijk eens naar de skin die je gebruikt,
als je een skin gebruikt van bijvoorbeeld 800x600 en die maak je fullscreen op een hogere schermresolutie, zeg 1920x1080, dan heeft vdj moeite om de skin op te rekken. hierdoor is het resultaat een erg hoog cpu verbruik, omdat de cpu de grafische aansturing doet.
zoek dus een skin die dezelfde resolutie heeft als je scherm of werk in een frame.
bekijk bij taakbeheer (alt control delete)eens welk programma nu zorgt voor de hoge cpu waardes. vdj kan draaien op vrij langzame systemen, maar vdj gebruikt windows componenten als aansturing, zoals externe codecs. kijk dus goed waar het cpu gebruik vandaan komt.
en heb je vdj goed geinstalleerd, je hebt bij de controller natuurlijk een LE versie ontvangen, en je zegt dat je de pro versie hebt. Heb je eerst de LE verwijderd of de pro er zo overheen gezet. uninstall desnoods het geheel en verwijder ook de map virtualdj onder mijn documenten.

verder kan je in het vervolg een tpoic dat al andehalf jaar in de kast staat beter vergeten en een nieuw topic aanmaken.
 

Posted Thu 18 Nov 10 @ 10:23 am
hi ik heb de oplossing al gevonden. het ligt aan mijn laptop. want ik heb even een pentium 4 met 1gb geheugen en een video kaart van 512mb geheugen in elkaar gezet. en nu draait het programma als een trein. ik wil wel even laten weten dat het grootste probleem is waneer je nummer naar een van de decks stuurd. hij gaat het nummer coderen voor gebruik zeg maar analizeren denk ik. De skins hebben wel invloed maar die stonden wel goed. ik heb nog niet de pro versie maar even een aantal dagen om eerst uit te proberen. want voor ik echt ga kopen wil ik eerst kijken of het meer waarde heeft voor mij. Ik kan alleen zeggen beste mensen als je een laptop gaat gebruiken neem dan een die goede presatie heeft. en zeker geen intel atom aan boord heeft dat is prima voor beetje internet briefen schrijfen en muziek of films kijken met media player. voor virtualdj toch maar wat beter kopen. dus nu moet ik even gaan sparen verder een mooi programma hoor ben er happy mee.

groeten Harrie
 

Posted Fri 19 Nov 10 @ 1:18 am
harrie1966 wrote :
......hij gaat het nummer coderen voor gebruik zeg maar analizeren denk ik.

Dit kun je voorkomen door eerst een database aan te maken. Rechter muisknop op de driveletter (in de browser van VDJ) en dan klikken op Add to search database. Wil je het goed doen, dan herhaal je dit met Scan BPM's en Scan Tags. Alle info van de nummers wordt dan in de database gezet en is er geen analyse meer nodig.
Goed te zien dat je iig een oplossing hebt gevonden.
 

Posted Fri 19 Nov 10 @ 6:45 am
en ik zeg al heel lang dat je een snelle computer moet gebruiken, zeker als je video wilt gaan mixen.

en zoals martin zegt natuurlijk eerst alles inlezen voor gebruik.
 

Posted Mon 22 Nov 10 @ 11:35 am
ik heb ook het zelfden probleem maar ik moet vaak feetsjes draaien dan gebruik ik traktor dj en ik heb een driver daarvoor waarvoor mijn hercules dj console mk4 op traktor werkt maar ik heb dan geen volume dat is heel zahct dus ik vraag altijd aan een vriend van mij of ik zijn pioneer mag lenen maar hij heeft het erg druk en ik wil dat mijn eigen goed werkt ik draai ook wel eens voor mezelf op de computer deze is neit van mij net als de laptop ik heb nu muziek aanstaan en hij lagt erg veel ik snap dat het vervelend is om zon lange lap tekst te lezen maar wil iemand mij alsjeblieft helpen bij mij heb ik geen probleem als ik de crossfader of de updown fader gebruik bij het draaien maar als ik net een overgang heb gemaakt doet hij het een paar keer het is echt hinderlijk ik zou het heel erg fijn zijn als iemand mij kan helpen desnoods met teamviewer ik kan er gewoon niet meer tegen ik heb ook al een mailtje gestuurt naar hercules maar die zijden dat het dan aan mijn computer ligt maar een andere vriend van mij heeft een numark maar had daarvoor de hercules console rmx en zijn vdj deed het heel goed en ik had mijn draaipaneel op zijn laptop aangesloten en toen haperde er nisk en zijn computer staat helemaal vol met spellen en andere software maar hij haperde niks en wij hadden 18 dingen openstaan en er was heel veel cpu gebruik maar niks hij deed het juist heel erg goed dus ik heb het idee dat het aan de drivers kan liggen waarom hij het niet doet kan iemand mij hier alsjeblieft mee helpen???

DJDAMON
 

Posted Sat 17 Sep 11 @ 1:50 pm
ik vind het ook wel een klein beetje naaiend om het maar even zo te zeggen
ik kocht mijn mk4 ik helemaal blij :P
maar dan doet VDJ het niet en mijn muziek hapert ik ben hier niet blij mee dus als er mensen zijn van VDJ die dit lezen
ZORG ALS JE SOFTWARE VOOR EEN DRAAIPANEEL MAAKT DAT HIJ HET GOED DOET

TY
djdamon
 

Posted Sat 17 Sep 11 @ 1:58 pm
volgens mij pis je hier een beetje naast de pot.

1: gebruik af en toe eens een punt aan het eind van een zin, dan blijft het leestbaar
2: je reageert op een post van meer dan een jaar oud, laat die met rust
3: de software doet het goed, de gebruiker is vaak het probleem icm met de pc die hij gebruikt
4: lees de handleiding en dit forum, er staat zat info op over het terugbrengen van haperingen
 

Posted Sat 17 Sep 11 @ 2:09 pm


(Old topics and forums are automatically closed)