Quick Sign In:  

Forum: Dutch Forum

Topic: VDJ 'SYNC' zoals in Traktor ?

This topic is old and might contain outdated or incorrect information.

Hoi iedereen

Ik heb mijn vraag ook al gesteld in het main forum (Engels) maar zag nu nog maar dat hier ook een Nederlandstalige groep deel uitmaakt van het VDJ forum :-)
In het algemene forum is me (nog) geen duidelijke oplossing gegeven voor mijn vraag/probleem.
Ik ben nieuw op dit forum en pas volop begonnen met VDJ-demo-testen omdat ik, na een kleine 10 jaar gelukkige gebruiker van Traktor te zijn geweest, de overstap overweeg naar VDJ.
Traktor trekt de laatste tijd meer en meer de kaart van 'de muziekremixer' (remix decks, stems, ...) in hun DJ software en gaat (naar mijn gevoel) meer en meer weg van de 'mobile DJ' software (ook qua native hardware (controllers) dat zich meer lijkt te richten op de remix DJ/muziek producer). = Mijn persoonlijk mening.

Ook ondervind ik dat nieuwe, innovatieve hardware (van vooraanstaande merken) niet meer 'plug and play' compatibel is met hun DJ software (ook al omdat ze zelf hardware (controllers) produceren en hun software exclusief willen maken en houden met hun hardware (wat een zakelijke keuze is van Native Instruments. Alle respect daarvoor.))

Er is altijd wel de mogelijkheid om de functies van Traktor zelf te mappen (wat ik met mijn 2 laatste controllers (Pioneer SX2 en huidig Denon MCX8000) ook gedaan heb), maar ook daar bots ik op grenzen waarbij de software niet volledig compatibel is met de 'third party' hardware (bv: bij de MCX: schermen en JOG LED's werken niet met Traktor). Waardoor ik het toestel maar voor 90% van zijn capaciteit kan gebruiken, wat jammer is bij pro-materiaal. En ik vermoed (vrees) dat dit in de toekomst alleen maar zal toenemen (door afscherming van merken en producten).

Daarom ben ik aan het uitkijken voor een overstap naar andere gelijkaardige en gelijkwaardige DJ software (twijfel tussen Serato of VDJ, met voorkeur voor VDJ hoe meer en langer ik vergelijk/test ...). Beiden zijn 'plug & play', met alle controller-features inbegrepen, met mijn Denon MCX8000 (en vele andere vooraanstaande en minder vooraanstaande merken).
Aangezien heel veel instelbaar en programmeerbaar is bij VDJ, lijkt het mij het ideale alternatief om mijn manier van werken over al de jaren, te kunnen verder zetten.
Het enige (en vrij belangrijke) waar ik voorlopig niet uit raak is de SYNC functie bij VDJ. In alle eerlijkheid durf ik te zeggen dat dit bij Traktor (naar mijn wensen) ideaal is.
Omdat ik ervan overtuigd ben dat dit op quasi dezelfde manier moet mogelijk zijn in VDJ, ben ik op zoek naar de manier waarop dit kan bekomen worden in VDJ.
Dit is wat ik bedoel, zo werkt SYNC bij Traktor Pro 2:

- Track op Deck 1 speelt ON AIR (kanaal fader open) met tempo 125 BPM = MASTERDECK
- Track op Deck 2 staat in voorbeluistering (pfl aan, kanaal fader dicht) met tempo 124 BPM = SLAVE DECK
- Ik druk op de SYNC knop van Deck 2 (SLAVE deck) en zet daardoor het tempo gelijk aan MASTER deck (deck 1) EN lock de pitch slider aan de MASTER deck (pitch slider deck 2 (SLAVE) niet meer manipuleerbaar).
- Track op Deck 2 (nog steeds in voorbeluistering) staat nu ook op 125 BPM (pitch slider enkele procenten '+' en niet manipuleerbaar) EN met Snap en Quantize aan, start het nummer ook gelocked met de beatgrid van MASTER deck (deck 1). Als ik het tempo dus wil opdrijven of vertragen, moet ik de pitch slider van MASTER deck 1 manipuleren en pitch slider van deck 2 volgt (omdat SLAVE pitch slider gelocked is aan MASTER pitch slider).
- Ik start Deck 2 (SLAVE deck) ON AIR en fade Deck 1 (MASTER deck) weg. Van zodra Deck 1 weg gefade en gestopt is (via cue of nummer is beƫindigd), wordt Deck 2 automatisch MASTER deck.

De pitch slider van de MASTER deck mag NOOIT de acties van de SLAVE deck volgen, ongeacht of een of allebei nog SYNC aan hebben.

Van zodra ik SYNC uit zet bij een deck, moet de pitch slider weer manipuleerbaar zijn (zonder dat de andere pitch slider volgt) en de track 'vrij' te starten zijn (niet meer gelocked aan de beatgrid van de andere deck).

Als ik enkel het tempo (BPM) van de SLAVE deck wil gelijkzetten met de MASTER deck, gebruik ik SHIFT+SYNC (= geen on/off maar trigger). Dit zet enkel het tempo (BPM) van de SLAVE gelijk met de BPM van de MASTER maar kan ik deze 'vrij' starten.

Heel eenvoudig en logisch in gebruik alleen wat moeilijk en omslachtig om in woorden uit te leggen :-)

Zo zou ik dus ook VDJ willen configureren om op deze manier te werken, maar ik kom er niet uit hoe ik dat kan doen in VDJ ...
Waarschijnlijk zal ik de SYNC functie (in de controller mapping) van bepaalde commando's/acties (of combinaties van commando's/acties) moeten voorzien maar ik geraak er niet uit welke.
Ook ben ik nog niet vertrouwd met de terminologie van VDJ. Zo hebben bepaalde instellingen bij Traktor functies een andere benaming bij VDJ (pitch lock, AutoBPMMatch, Smart Play, Beatmatch, ...), en ik weet (nog) niet welke functie (of combinatie van functies/commando's) voor wat precies te gebruiken om tot een bepaald resultaat te komen (SYNC laten werken zoals in Traktor in dit geval ;-)).

Alle hulp is heel welkom !

Vriendelijke Belgische groeten, Kristof
 

Posted Wed 24 May 17 @ 12:46 am
AdionPRO InfinityCTOMember since 2006
In vdj werken de vdj script acties als volgt:
-sync
Eenmalige synchronizatie. Als het nummer niet speelt enkel pitch, als het nummer wel speelt zowel bpm als fase.

-pitch_lock
Toggle aan/uit, zolang aan zal de pitch verplaatsen op het ene deck de pitch gelijk verplaatsen op het andere deck
Vooraleer aan te zetten moet de bpm dus al gematched zijn.
Dit werkt beide kanten op overigens.

-beatlock
Toggle aan/uit. Dit is min of meer wat jij zoekt. Zowel pitch als fase worden gelijk gehouden.

Standaard werken beide pitch sliders, hoewel je dit met een script zou kunnen aanpassen (de pitch-slider zou je kunnen mappen als "beatlock ? nothing : pitch" bijvoorbeeld, zodat hij enkel werkt zolang beatlock uit staat)

Standaard moet je in vdj niet expliciet een master-deck kiezen. Als je 2 decks gebruikt is het nogal evident dat je wil syncen met het andere deck.
Bij meer decks is het automatisch het 'live' deck (spelende deck met volume) dus in principe hoeft daar ook niets gekozen te worden.
Bij de 4-deck skin is het wel mogelijk om zelf een masterdeck te kiezen indien gewenst.
 

Posted Wed 24 May 17 @ 5:35 am
Dag Adion

Bedankt voor je antwoord, maar de beatlock gaf helaas ook niet het gewenste resultaat.
Ik heb nu het de volgende controller mappings gedaan:
SYNC: actie: sync & smart_play
PITCH: actie: Pitch
Het probleem bij de beatlock is dat 'pitch bend' dan niet meer kan.
Soms is het nodig om een pitch bend (+ of -) te doen als een beatgrid lichtjes verloopt om de track manueel terug hoorbaar in sync te krijgen.
Aangezien de beatgrid dan voor VDJ uit fase is, zorgt hij er met beatlock voor dat de track in fase blijft, en dat is niet OK.
In sommige gevallen (bij onstabiele beatgrid (hand gedrumde tracks) of tracks die eventjes uit fase gaan) is het nodig om manueel te kunnen pitch benden en dus zichtbaar (track beatgrid) uit fase gaan maar hoorbaar in fase zijn.

Met de Smart_play start de track in het tempo (op de beatgrid) van de MASTER track, maar is er ook de mogelijkheid om manueel te pitch benden en behoudt de track toch het juiste tempo (BPM).

Het enige wat nu nog niet werkt is dat de SLAVE pitch fader de MASTER tempo fader moet volgen als Smart_Play actief is (bij 1 of allebei de decks).
Ik moet dus, waarschijnlijk via een script-(commando) toevoeging bij de PITCH, VDJ zo ver zien te krijgen dat pitch slider (pitch lock ?) moet actief zijn op de MASTER deck, waarbij de SLAVE deck dan de pitch slider van de MASTER deck volgt (en niet andersom), zolang SYNC actief staat bij de SLAVE deck.

Iets zoals (in mijn eigen woorden omdat ik de commando en scripts formulering nog niet goed ken):

Vraag 1: is de deck MASTER deck ?
Vraag 2: is de SLAVE deck in SYNC (dus Smart_Play actief) ?

Antwoord 1: JA
Antwoord 2: JA
Actie: (pitch lock ?) SLAVE pitch slider NIET manipuleerbaar en volgt de MASTER pitch slider (ongeacht of de SYNC op MASTER deck ook nog actief of niet-actief staat)

Antwoord 1: JA
Antwoord 2: NEE
Actie: SLAVE pitch slider WEL manipuleerbaar (en volgt dus de MASTER pitch NIET)

Antwoord 1: NEE
Antwoord 2: JA
Actie: Aangezien ANTWOORD 1 NEE is, is de deck SLAVE en geldt opnieuw Actie: SLAVE pitch slider NIET manipuleerbaar en volgt de MASTER pitch slider

Antwoord 1: NEE
Antwoord 2: NEE
Actie: Aangezien ANTWOORD 2 NEE is, is SYNC (Smart Play) niet actief geldt opnieuw Actie: SLAVE pitch slider WEL manipuleerbaar (en volgt dus de MASTER pitch NIET)

En dat dus in een voor VDJ verstaanbaar script gegoten :-) dan denk ik dat het zou moeten zijn zoals ik het gewoon ben en ik het dus ook graag in VDJ zou willen.

Misschien moet het een script zijn waarbij per deck de verschillende condities opgesomd worden met daarbij de acties die er aan gekoppeld moeten worden?
bv
Deck 1 Masterdeck ? Pitch Lock : no Pitch Lock &
Deck 1 Masterdeck ? Deck 1 Smart Play ? no Pitch Lock : no Pitch Lock &
Deck 1 Masterdeck ? Deck 2 Smart Play ? Pitch Lock : no Pitch Lock &
Deck 2 Masterdeck ? Pitch Lock : no Pitch Lock &
Deck 2 Masterdeck ? Deck 2 Smart Play ? no Pitch Lock : no Pitch Lock &
Deck 2 Masterdeck ? Deck 1 Smart Play ? Pitch Lock : no Pitch Lock

Moeten deze acties dan allemaal op dezelfde lijn of moeten die onder elkaar gezet worden (zoals hierboven) en welke symbolen moeten dan tussen de verschillende acties staan ? (& of && of andere symbolen om de acties te scheiden ?)
Of zie ik het verkeerd en moet dit op een andere manier gebeuren ?

Alvast bedankt voor de tijd en moeite !

Vriendelijke groeten, Kristof
 

Posted Thu 25 May 17 @ 3:07 am
Nog wat verder liggen denken afgelopen (korte) nacht (nachtrust is zoooo overrated :-)) ... :
Kan ik bij controller settings in het veld 'action' van een controller functie (waar de verb staat) ook deck condities en instellingen condities toevoegen aan de actie ?
Ik verklaar.
Bij Pitch heb ik nu als actie enkel 'Pitch' staan (zodanig dat de pitch sliders doen wat ze moeten doen). Kan ik daar ook condities aan toevoegen ?
Dus naast de actie 'Pitch' wil ik ook nog toevoegen: (eerste toevoeging) Deck 1 masterdeck ? Deck 2 smart_play ? pitch_lock : no pitch_lock EN (tweede toevoeging) Deck 2 masterdeck ? Deck 1 smart_play ? pitch_lock : no pitch_lock
Alleen weet ik dus niet hoe de syntax er moet uitzien om dit juist in het actions-veld te zetten zodat VDJ de actie(s)/conditie(s) kan begrijpen en uitvoeren.
 

Posted Thu 25 May 17 @ 9:13 pm


(Old topics and forums are automatically closed)